ایجاد سرنخ فروش بخش مهمی از فرآیند فروش هر شرکتی است. یافتن سرنخ های امیدوارکننده و تبدیل آنها به مشتریان پولی بخش ضروری یک شرکت است که موفقیت و سود مداوم آنها را تضمین می کند. اگر به سرنخهای فروش و نحوه تأثیرگذاری آنها در فرآیند فروش علاقهمند هستید، باید بدانید که آنها چه هستند و شرکتها چگونه آنها را پیدا میکنند.
در این مقاله از ایوسی، اصطلاح “سرنخ فروش” را تعریف می کنیم، به انواع سرنخ های فروش نگاه می کنیم و روش های موثر برای تولید سرنخ را مورد بحث قرار می دهیم.
بیشتر بخوانید: درباره مدیر فروش بیاموزید
سرنخ فروش چیست؟
سرنخ فروش شرکت یا فردی است که پتانسیل تبدیل شدن به یک مصرف کننده پولی را دارد. سرنخ ها احتمالاتی هستند که در اولین مرحله مشتری شدن هستند. سرنخ ها افرادی هستند که با انجام نوعی عمل، مانند کلیک کردن بر روی پیوند یا پر کردن یک فرم، به کالاها یا خدمات ابراز علاقه کرده اند. برای تبدیل یک سرنخ به مشتری، یک شرکت باید با سرنخ تماس بگیرد، اطلاعاتی در مورد محصول ارائه دهد و فروش را ببندد. تولید سرنخ ها و سرمایه گذاری کارآمد از منافع آنها بخش مهمی از فرآیند فروش یک شرکت است.
تولید سرنخ از طریق اینترنت موثرترین روش در جامعه امروزی است. یافتن سرنخ آنلاین شامل ارائه فرصتی به کاربران اینترنت برای تعامل با محتوای بازاریابی یا تبلیغاتی است. هدف از تسهیل این تعاملات این است که رهبر اطلاعات تماس خود را در اختیار شرکت قرار دهد. هنگامی که سرنخ آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را به شرکت داد، تیم فروش میتواند از تکنیکهای بازاریابی مستقیم برای تبدیل سرنخ به مشتری استفاده کند.
مطالب مرتبط: راهنمای نمودارهای قیفی | محصولات مرتبط: دانلود مجموعه فرم های ضروری فروش
انواع سرنخ های فروش
سرنخ های فروش را می توان بسته به سطح تعامل آنها با یک محصول به دسته های خاصی تقسیم کرد. هرچه یک سرنخ اطلاعات بیشتری در مورد یک محصول داشته باشد، احتمال اینکه مشتری شود بیشتر می شود. در اینجا سه نوع متداول سرنخ فروش وجود دارد:
سرنخ های سرد
سرنخ های سرد افراد یا شرکت هایی هستند که چیزی یا تقریباً هیچ چیز در مورد محصول شما نمی دانند. آنها ممکن است هنوز علاقه خاصی به محصول شما ابراز نکرده باشند، اما هنوز هم می توانند به عنوان یک مصرف کننده مناسب باشند. سرنخ های سرد معمولاً از دایرکتوری های حرفه ای یا توصیه های مشتری موجود می آیند. به منظور جلب توجه به سرنخ های سرد، تیم های فروش باید مراقب باشند که سرنخ را با اطلاعات غرق نکنند. بهترین روش برای تبدیل لیدهای سرد شامل ارائه یک معرفی مختصر به شرکت و فرصتی کم خطر برای تعامل با محصول است.
سرنخ های سرد اغلب با استفاده از خدمات تولید لید خریداری می شوند. برخی از شرکت ها برای دسترسی به فهرستی از سرنخ ها که معیارهای جغرافیایی و جمعیتی را برآورده می کنند، هزینه ای پرداخت می کنند. هنگامی که شرکت اطلاعات سرنخ را در اختیار داشت، ممکن است نیاز به تلاش قابل توجهی برای متقاعد کردن لید برای تبدیل شدن به مشتری داشته باشد.
سرنخ های گرم
سرنخ های گرم به نهادهایی گفته می شود که به یک شرکت یا محصول علاقه نشان داده اند اما هیچ تمایلی برای خرید ابراز نکرده اند. سرنخ های گرم ممکن است به پست رسانه اجتماعی یک برند پاسخ دهند یا فرمی را برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول خاص پر کنند. سرنخهای گرم ممکن است کسانی باشند که تعهدی برای حمایت مالی از شرکت نداشتهاند، اما به مأموریت یا برند شرکت علاقهمند هستند.
شرکتها با تماس با کسبوکارهایی که در گذشته با شرکت تماس گرفتهاند یا افرادی که به تلاشهای بازاریابی عمومی شرکت پاسخ دادهاند، سرنخهای گرمی پیدا میکنند. سرنخ های گرم این پتانسیل را دارند که با تلاش نسبتا کمی به مشتری تبدیل شوند.
سرنخ های داغ
در نهایت، سرنخ های داغ، برندها یا افرادی هستند که قبلاً تمایل خود را برای خرید یک محصول خاص ابراز کرده اند. سرنخ های داغ به خوبی از محصول مطلع هستند، با قیمت موافق هستند و مایل به حمایت از شرکت هستند. برخی از سرنخ های داغ بدون نیاز به تولید با یک شرکت ارتباط برقرار می کنند. این سرنخ ها ممکن است مصرف کنندگانی باشند که شرکتی را از طریق جستجوی اینترنتی پیدا کرده اند یا توصیه ای از یک دوست دریافت کرده اند. آنها تحقیقات مستقلی انجام داده اند و تصمیم به خرید به تنهایی گرفته اند. سایر سرنخ های داغ ممکن است در اصل سرنخ های سرد بوده باشند که به طور موثر توسط تیم های فروش و بازاریابی تبدیل شده اند.
سرنخ های داغ معمولاً افرادی هستند که ارتباط خود را با یک شرکت آغاز کرده اند یا به تلاش های بازاریابی مستقیم پاسخ خوبی داده اند. در برخی موارد، تنها تلاش مورد نیاز شرکت، بستن فروش و تکمیل معامله است.
بیشتر بخوانید: ۱۴ شغل فروش که درآمد خوبی دارند
چگونه می توانید سرنخ پیدا کنید؟
روشهای مؤثر بسیاری وجود دارد که یک شرکت میتواند برای یافتن و تولید سرنخهای فروش از آن استفاده کند. با توسعه فناوری و تکامل جامعه، بهترین تاکتیک ها برای تولید سرنخ نیز تغییر کرده است. در اینجا پیشنهادات ما برای برخی از بهترین راهها برای یافتن سرنخ وجود دارد:
سایت اینترنتی
اساسی ترین ابزاری که برای تولید سرنخ نیاز دارید، وب سایتی است که به طور موثر کالاها یا خدمات شما را معرفی کند. این وب سایت صفحه فرود خواهد بود که سایر روش های تولید سرنخ به آن هدایت می شوند. وب سایت باید محصول شرکت را به گونه ای ارائه کند که برای طیف وسیعی از مشتریان جذاب باشد. وب سایت همچنین باید از بازدیدکنندگان درخواست کند که اطلاعات تماس خود را به محض ورود به صفحه اصلی وارد کنند. برای جذب بازدیدکنندگان به وب سایت، باید با استفاده از روش های بهینه سازی موتور جستجو، مطمئن شوید که صفحه وب شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شود.
تولید سرنخ وب سایت اغلب به شکل یک گرافیک پاپ آپ است که از بازدیدکننده استقبال می کند و از آنها می خواهد آدرس ایمیل خود را در یک فیلد تایپ کنند. هنگامی که آدرس ایمیل بازدیدکننده را دریافت کردید، می توانید یک ایمیل تکمیلی برای آنها ارسال کنید که حاوی اطلاعات دقیق تری در مورد محصولات شما است و از آنها دعوت می کند در صورت داشتن هر گونه سوال با بخش خدمات مشتری تماس بگیرند.
مرتبط: ۸ بخش ضروری یک وب سایت عالی
رسانه های اجتماعی
یکی دیگر از ابزارهای موثر برای تولید سرنخ، پلتفرم های رسانه های اجتماعی است. ایجاد یک نمایه شرکتی برای خدماتی مانند توییتر، اینستاگرام و فیس بوک به شما این فرصت را می دهد که هر روز محصول خود را برای میلیون ها کاربر اینترنتی تبلیغ کنید. برای ایجاد سرنخ با استفاده از رسانه های اجتماعی، باید محتوای منظمی را پست کنید که محصولات شما را تبلیغ کند و بینندگان را به تعامل با برند شما دعوت کند. بسته به پلتفرم خاص، میتوانید نظرسنجیها، آزمونها، هدایا یا مسابقاتی را به اشتراک بگذارید که مشارکت مخاطبان را ارتقا میدهند. شما می توانید از حضور خود در رسانه های اجتماعی برای کمک به ایجاد برند خود استفاده کنید و خود را از رقبا متمایز کنید.
هدف همه فعالیتهای رسانههای اجتماعی هدایت مخاطبان شما به وبسایت یا صفحه وب دیگری است که در آنجا میتوانند محصول شما را خریداری کنند. تبلیغاتی مانند آزمایشهای رایگان، تخفیفهای آنلاین یا ارسال رایگان میتواند به متقاعد کردن سرنخهای رسانههای اجتماعی برای تبدیل شدن به مشتری کمک کند.
سیستم ارجاع مشتری
یکی دیگر از روش های موثر برای تولید سرنخ فروش، سیستم ارجاع مشتری است. برای استفاده از این روش، شرکت ها مشوق هایی را برای مشتریان فعلی ارائه می دهند تا محصول را به دوستان، خانواده و همکاران خود ارجاع دهند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت بتواند یک دوست را متقاعد کند که محصول شرکت را بخرد، ممکن است به مشتریان خود ۵۰ هزار تومان اعتبار فروشگاهی قول دهد. این یک تاکتیک بسیار سودمند است زیرا سرنخهای بالقوه بیشتر به توصیههای دوست خود اعتماد میکنند تا به مواد بازاریابی. علاوه بر این، مشتری موجود احتمالاً هنگام استفاده از اعتبار فروشگاه خود، محصولی به ارزش بیش از ۱۵ دلار خریداری خواهد کرد.