بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه ایجاد سلسله مراتب بصری موثر (به علاوه نکات)

اصول طراحی گرافیک سلسله مراتبی بصری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

طراحان اغلب از سلسله مراتب بصری برای چیدمان عناصر در صفحه یا طرح به ترتیب اهمیت استفاده می کنند. آنها ممکن است از سلسله مراتب بصری برای طراحی های مختلف مانند صفحات روزنامه، طراحی رابط کاربری یا تبلیغات استفاده کنند. درک سلسله مراتب بصری و نحوه استفاده از آن می تواند به شما در تقویت مهارت های خود به عنوان یک طراح کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، سلسله مراتب بصری را تعریف می کنیم، اجزای آن را فهرست می کنیم، نحوه ایجاد سلسله مراتب بصری را توضیح می دهیم و نکاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

مرتبط: راهنمای طراحی دیجیتال (با ۷ ایده شغلی)

سلسله مراتب بصری چیست؟

سلسله مراتب بصری اصل چیدمان عناصر در یک صفحه یا طرح به ترتیب اهمیت یا به ترتیبی است که می خواهید کاربران آنها را مشاهده کنند. طراحان گرافیک از سلسله مراتب بصری برای قرار دادن عناصر بصری به گونه ای استفاده می کنند که کاربران، بینندگان یا خوانندگان بتوانند اطلاعاتی را که به اشتراک می گذارند بهتر درک کنند. وقتی عناصر را با دقت چیدمان می‌کنید، می‌تواند بر نحوه درک کاربر از اطلاعات خاص تأثیر بگذارد. سلسله مراتب بصری اساساً نحوه ارائه اطلاعات به کاربران را کنترل می کند.

مطالب مرتبط: با طراح گرافیک آشنا شوید

اجزای سلسله مراتب بصری

طراحان از انواع مولفه های سلسله مراتب بصری برای نشان دادن اهمیت اطلاعات خاص در یک طرح استفاده می کنند. در اینجا برخی از اجزای سلسله مراتب بصری آورده شده است:

  • اندازه: طراحان اندازه عناصر مختلف را تغییر می دهند تا کاربران راحت تر متوجه عناصر بزرگتر شوند.

  • رنگ و رنگ: یک طراح ممکن است از رنگ های روشن برای جلب توجه کاربر استفاده کند.

  • مجاورت: وقتی عناصر را در طرحی در کنار یکدیگر قرار می دهید، نشان می دهد که آنها به هم مرتبط هستند.

  • فضای خالی: فضای سفید به فضای اضافی اطراف عناصر اشاره دارد. طراحان ممکن است از این برای جلب توجه به عنصر خاصی استفاده کنند که می خواهند بینندگان روی آن تمرکز کنند.

  • بافت: طراحان ممکن است عناصری با بافت های غنی ایجاد کنند تا به آنها کمک کند در یک صفحه یا طرح مهمتر به نظر برسند.

  • کنتراست: رنگ های متضاد می توانند عناصر چشم نوازتری ایجاد کنند.

  • تراز: طراحان عناصر مختلف را با هم تراز می کنند تا در یک طرح مرتبط به نظر برسند.

مطالب مرتبط: راهنمای جامع تئوری طراحی (با نکات)

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

طراحی وب سایت: راهی برای جذب مشتریان و افزایش فروش آنلاین شما

آیا میخواهید کسب و کار آنلاین خود را به سطح جدیدی برسانید؟

با یک وب سایت حرفه‌ای، میتوانید به مشتریان اعتماد بیشتری القا کنید و فروش آنلاین خود را افزایش دهید. طراحی وب سایت حرفه‌ای به شما امکان می‌دهد تا هویت برند خود را به صورت جذاب نمایش دهید و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید. همچنین، با بهینه سازی وب سایت، میتوانید در موتورهای جستجو (مثل گوگل) بالاترین رتبه را کسب کنید و بیشترین ترافیک را به سمت وب سایت خود جذب کنید.

با ما تماس بگیرید (یا اطلاعات تماس‌تان را برای ما ارسال کنید) و ما به شما کمک خواهیم کرد تا یک وب سایت منحصر به فرد داشته باشید.

۰۹۱۳۳۹۵۷۹۲۰

نام
درخواست مدنظر شما

نحوه ایجاد سلسله مراتب بصری

یک سلسله مراتب بصری قوی می تواند نشانه های بصری مناسبی را در اختیار بینندگان قرار دهد. این می تواند به آنها کمک کند تا اطلاعات را همانطور که یک طراح مد نظر دارد هضم کنند. در اینجا چند روش مختلف برای ایجاد یک سلسله مراتب بصری در طرح های خود آورده شده است:

۱. از اندازه برای تعیین اهمیت استفاده کنید

اندازه می تواند به شما کمک کند اهمیت بیشتری به یک عنصر نسبت به عنصر دیگر بدهید. افزایش اندازه یا مقیاس یک عنصر خاص را در نظر بگیرید تا آن را به عنصر غالب در صفحه یا طرح تبدیل کنید. هنگام اندازه‌گیری عناصر خود، مطمئن شوید که یک عنصر را خیلی بزرگتر نکنید تا از کاهش اهمیت عناصر دیگر جلوگیری کنید.

۲. از رنگ برای جلب تمرکز بیننده استفاده کنید

از رنگ های خاص برای جلب توجه و اهمیت به یک عنصر در صفحه استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید بخشی از متن طرح خود را آبی کنید تا به بینندگان کمک کنید ابتدا آن عنصر را ببینند. به طور معمول، رنگ های روشن تر از رنگ هایی با اشباع کمتر توجه بیشتری را به خود جلب می کنند. در صورت استفاده صحیح، می توانید از رنگ های روشن برای ایجاد یک نقطه کانونی استفاده کنید.

۳. از فاصله برای هدایت چشم بیننده استفاده کنید

به عنوان یک طراح، فضایی که استفاده نمی کنید به اندازه فضایی که انجام می دهید مهم است. استفاده از فضای خالی – فضای اضافی اطراف عناصر طرح – را در سراسر طراحی خود در نظر بگیرید. این می تواند به شما کمک کند توجه را به عناصر مهم پیش زمینه جلب کنید.

۴. عناصر خود را از نظر استراتژیک تراز کنید

روشی که متن و سایر عناصر را تراز می کنید می تواند به شما کمک کند ترتیب اهمیت را در طراحی خود تعیین کنید. تراز کردن همچنین به هدایت چشم بیننده در یک طرح کمک می کند. هنگامی که عناصر را در یک مسیر تراز می کنید، به این معنی است که آنها به هم مرتبط هستند. انجام این کار اسکن عناصر مرتبط در یک طرح را آسان تر می کند.

۵. مجاورت عناصر مختلف را در نظر بگیرید

مانند تراز، نزدیکی برخی عناصر می تواند آنها را مرتبط به نظر برساند. هر عنصری را در طراحی خود تراز کنید تا با آنها مرتبط باشد و خواننده را به ادامه خواندن تشویق کنید. از نظر سلسله مراتب بصری، می توانید زیر سرفصل را دقیقاً زیر عنوان یا عنوان قرار دهید تا آنها را مرتبط کرده و به آنها اهمیت بیشتری بدهید.

۶. از کنتراست عاقلانه استفاده کنید

وزن فونت متضاد می تواند به شما کمک کند تا عناصر خاصی را در یک صفحه یا طرح برجسته کنید. برای مثال، اگر چیزی را رایگان تبلیغ می‌کنید و کلمات «رایگان» را پررنگ می‌کنید، اما نه بقیه متن، به تأکید بر آن دو کلمه کمک می‌کند. شما همچنین می توانید از کنتراست در مورد رنگ استفاده کنید. برای این کار می توانید متن سفید را روی پس زمینه مشکی یا رنگ های روشن تر روی پس زمینه سیاه داشته باشید تا سلسله مراتب را نشان دهید.

بخوانید: ۸ نکته متقاعد کننده برای نوشتن (با مثال)

۷. از تایپوگرافی به صورت استراتژیک استفاده کنید

تایپوگرافی به شما این فرصت را می دهد که به طراحی خود شخصیت بیافزایید. همچنین به شما کمک می کند توجه را به عناصر متن خاصی جلب کنید. همانطور که روی طراحی خود کار می کنید، فونت هایی را که می خواهید استفاده کنید در نظر بگیرید و سه سطح متن را در طرح های خود ارائه دهید. این سطوح را در نظر بگیرید:

  • اولیه: از نوع اولیه برای جلب توجه کاربر به اطلاعات اصلی طرح استفاده کنید. سطح اولیه اغلب شامل تیترهای یک روزنامه یا مجله است.

  • ثانویه: برای سازماندهی بهتر محتوای خود و ایجاد عنصر بعدی به ترتیب اهمیت، سرفصل های فرعی ایجاد کنید.

  • سوم: از سطح سوم برای محتوای بدن استفاده کنید که کوچکتر از دو سطح قبلی است اما همچنان قابل خواندن است.

مطالب مرتبط: تایپوگرافی چیست؟ شرایط، قوانین و چرایی اهمیت آن

۸. مشاهده الگوها را در نظر بگیرید

هنگام ایجاد یک طرح، مهم است که هر دو الگوی F و Z را در نظر بگیرید. هر دوی این الگوهای مشاهده به نحوه حرکت چشم بیننده در صفحه یا طرح اشاره دارد. با الگوی F، چشم بیننده از سمت چپ بالا به سمت راست بالا و سپس به خط بعدی، از چپ به راست حرکت می کند. طراحان اغلب از الگوی F برای طرح های متنی مانند مقالات استفاده می کنند. با الگوی Z، چشم بیننده از بالا سمت چپ به سمت راست بالای صفحه و سپس پایین به سمت چپ پایین و سپس به سمت راست پایین حرکت می کند.

در نظر بگیرید که کدام الگوی مشاهده به بهترین وجه با طراحی شما مطابقت دارد و محتوای خود را طوری طراحی کنید که مطابق با الگوی انتخابی شما باشد. این می تواند به بینندگان یا خوانندگان کمک کند تا هر عنصر را راحت تر اسکن کنند و به آنها کمک کند اهمیت هر عنصر را درک کنند.

مرتبط: انواع طراحی وب سایت و کارکردهای اولیه آنها

نکاتی برای ایجاد سلسله مراتب بصری

از این نکات برای کمک به ایجاد سلسله مراتب بصری به عنوان یک طراح استفاده کنید:

  • طراحی موبایل را در نظر بگیرید. همانطور که یک طرح ایجاد می کنید و یک سلسله مراتب بصری ایجاد می کنید، در نظر بگیرید که چگونه ممکن است در یک دستگاه تلفن همراه ظاهر شود. به خاطر داشته باشید که برای کاربران مهم است که فوراً به عناصر توجه کنند و به راحتی در طراحی شما حرکت کنند، بنابراین آنها همچنان درگیر هستند.

  • مراقب انتخاب های تایپوگرافی خود باشید. اگرچه تایپ‌فیس‌های دقیق‌تر ممکن است توجه کاربر را به خود جلب کند، مطمئن شوید که حواس‌تان را پرت نمی‌کنند و دید سایر عناصر را کاهش نمی‌دهند.

  • هدف پشت طراحی را به خاطر بسپارید. همانطور که یک سلسله مراتب بصری ایجاد می کنید، دلیل پروژه را به خود یادآوری کنید. از خود بپرسید که آیا چیزی که در حال طراحی و تنظیم مجدد آن هستید پیامی را که در ابتدا در نظر داشتید، منتقل می کند یا خیر.

بخوانید: فنگ شویی چیست؟ راهنمای ایجاد انرژی خوب در خانه شما

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *