بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازاریابی ویروسی چیست؟ (همراه با مراحل اجرای موفق)

بازاریابی ویروسی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بازاریابی ویروسی استراتژی قدرتمندی را در اختیار بازاریابان قرار می دهد که در آن اطلاعات محصول یا خدمات خود را سریعتر به اطلاع عموم برسانند. هنگامی که بازاریابی ویروسی با موفقیت اجرا می شود، کسب و کارها می توانند از این استراتژی برای افزایش دسترسی خود و دستیابی به بازگشت سرمایه (ROI) بالاتر در کمپین های خود استفاده کنند. بازاریابی ویروسی یک استراتژی ضروری برای یادگیری برای متخصصان بازاریابی است که می خواهند دید و تعامل را افزایش دهند.

در این مقاله از ایوسی، بازاریابی ویروسی چیست، نحوه ایجاد یک کمپین ویروسی موثر و مزایای انجام این کار در سازمان شما بحث می کنیم.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی روشی برای تبلیغ محصولات یا خدمات در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی با هدف دریافت تعامل و قرار گرفتن در معرض در سطح ملی یا جهانی است. موفقیت یک استراتژی بازاریابی ویروسی بستگی به این دارد که مشتریان ویدئوها یا پست های تبلیغاتی خود را با شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. هرچه تعداد دفعاتی که یک کمپین بازاریابی توسط کاربرانی که دسترسی بیشتر یا ارتباطات بیشتری دارند به اشتراک گذاشته شود، احتمال موفقیت یک کمپین بیشتر است.

برای موفقیت در بازاریابی ویروسی، پیام رسانی باید به اندازه کافی متقاعد کننده باشد تا افراد را تشویق کند تا روی دکمه “اشتراک گذاری” کلیک کنند. در برخی موارد، کمپین های بازاریابی ویروسی ممکن است به دلیل طنز آمیز بودن، ویروسی شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای مخاطب هدف بسیار ارزشمند و آموزنده باشند. درک مخاطب و تولید محتوایی که برای آنها و ارتباطات آنها جذاب باشد، چیزی است که محتوای قابل اشتراک گذاری را از تبلیغاتی که لایک و اشتراک گذاری کمتری دریافت می کنند، جدا می کند.

مطالب مرتبط: ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق

چگونه یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق ایجاد کنیم؟

بازاریابی ویروسی مستلزم برنامه ریزی دقیق و درک عمیق محتوایی است که مخاطب هدف دوست دارد و همچنین نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات. در اینجا شش مرحله برای اجرای یک کمپین ویروسی موفق در هر استراتژی بازاریابی وجود دارد:

۱. مخاطب را بشناسید

اولین قدم به سوی یک کمپین ویروسی موفق این است که مخاطبان را درک کنید و بفهمید چه رسانه‌ای برای آنها جذاب‌تر است. شرکت‌های جدیدتر می‌توانند با توسعه چندین کمپین و آزمایش A/B مواد تبلیغاتی خود برای جمع‌آوری داده‌های بیشتر در مورد تعامل، به این هدف دست یابند. در همین حال، شرکت‌های مستقر می‌توانند با مطالعه تحلیل‌های رسانه‌های اجتماعی گذشته و فعلی خود، جمعیت‌شناسی هدف خود را بهتر درک کنند.

معیارهایی مانند تعامل مخاطب، ترافیک کلمات کلیدی، تعاملات اجتماعی، نمایش صفحات، کلیک‌ها و دسترسی به شرکت‌ها می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا بفهمند مخاطبانشان از چه محتوایی بیشتر لذت می‌برند و از کدام پلتفرم‌های بازاریابی برای راه‌اندازی کمپین‌ها برای حداکثر تعامل استفاده کنند. با درک بهتر مخاطبان، شرکت‌ها می‌توانند کمپین‌های بازاریابی را مطابق با نیازهای مخاطبان خود تنظیم کنند و تضمین کنند که مواد تبلیغاتی آن‌ها بیشترین جذابیت را برای آنها دارد.

۲. تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید

کمپین های بازاریابی ویروسی اغلب ماهیت منحصر به فردی دارند و مفهوم سازی مطالب تبلیغاتی ویروسی موثر بدون الهام یا نمونه های قبلی را چالش برانگیز می کند. انجام یک تجزیه و تحلیل رقابتی از کمپین های ویروسی در صنعت خود سازمان، به بازاریابان ایده بهتری در مورد آنچه که مخاطبان خود می خواهند با آن تعامل داشته باشند و همچنین اینکه چگونه می توانند دیدگاه منحصر به فرد خود را برای به دست آوردن نتایج بهتر ارائه دهند، ارائه می دهد. برای ایجاد چندین ایده کمپین ویروسی برای آزمایش با مخاطبان، تحلیل رقابتی را زودتر انجام دهید.

۳. برای کمپین بازاریابی ویروسی هدف داشته باشید

بازاریابی ویروسی معمولاً برای ایجاد احساس هیجان در مورد یک محصول یا خدمات خاص استفاده می شود. برخی از شرکت‌ها ممکن است از کمپین‌های ویروسی برای افزایش دید خود و جذب مشتریان بیشتر به برند خود استفاده کنند. برندهای دیگر ممکن است محتوای ویروسی تولید کنند تا مخاطبان خود را در مورد محصول یا خدماتی که هنوز راه اندازی نشده است هیجان زده کنند. دلیل توسعه محتوای ویروسی هرچه که باشد، داشتن اهداف از پیش تعیین شده برای کمپین بازاریابی و تعیین هدف آن برای درک موفقیت آن بسیار مهم است.

۴. محتوای قابل اشتراک گذاری ایجاد کنید

درک اینکه هر پلتفرم منحصربه‌فرد چه چیزی برای ارائه دارد و اینکه کدام نوع محتوا در آن پلتفرم بهترین عملکرد را دارد می‌تواند به شما در تعریف تجربه بازاریابی ویروسی کمک کند و ایجاد محتوای قابل اشتراک‌گذاری را آسان‌تر کند. به عنوان مثال، محتوای نوشته شده اغلب در کانال هایی مانند وبلاگ یک وب سایت یا یک کمپین بازاریابی ایمیلی بهترین عملکرد را دارد. در همین حال، کمپین‌های مبتنی بر بصری معمولاً برای پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام یا پینترست مناسب‌تر هستند و محتوای ویدیویی در YouTube یا TikTok عملکرد خوبی دارد. تحقیقات عمیقی را روی هر پلتفرم رسانه اجتماعی انجام دهید و KPI را برای هر کمپین ویروسی تعیین کنید تا پیشرفت کمپین را ردیابی کنید و تأثیر آن را ارزیابی کنید.

۵. ترندها را با هشتگ پیدا کنید

Trends به بازاریابان راهی آسان برای افزایش قرار گرفتن در معرض بدون نیاز به ایجاد هجو به خودی ارائه می دهد. شما می توانید از طریق ترند جک به این هدف برسید. ترند جک کردن به فرآیند ایجاد مطالب و پیام های تبلیغاتی اشاره دارد که منعکس کننده روندی است که در حال حاضر در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی ویروسی و محبوب است. از طریق استفاده از هشتگ های محبوب و درک اینکه چرا کاربران به سمت این روندها گرایش پیدا می کنند، برندها به راحتی می توانند از این ویدیوها و پیام های محبوب به نفع خود استفاده کنند. بهتر از آن، جک روند می تواند به برندها کمک کند تا مشتریان بیشتری فراتر از مخاطبان هدف خود داشته باشند و بخش های بازاریابی بیشتری را برای استفاده در آینده ارائه دهند.

مهم است بدانید که تعامل نقش کلیدی در موفقیت یک کمپین ویروسی نیز دارد. هنگامی که به طور خاص از هشتگ ها استفاده می کنید، بهتر است از مخاطبان سؤال بپرسید یا اظهاراتی را بیان کنید که به گفتگو دامن می زند. یکی دیگر از روش‌های رایج برای افزایش دسترسی از طریق هشتگ، ایجاد چالش‌های رسانه‌های اجتماعی است، که در آن کاربران عکس‌های مربوط به هشتگ برند خود را می‌گیرند و با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. به زبان ساده، راه‌های متعددی برای استفاده از ترندها و هشتگ‌های موجود برای ویروسی شدن کمپین‌های بازاریابی وجود دارد.

مطالب مرتبط: با مدیر رسانه های اجتماعی آشنا شوید

۶. برندی را توسعه دهید که انتظارات مصرف کننده را برآورده کند

یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق ممکن است نتایج مورد نظر را به همراه نداشته باشد، اگر نام تجاری پشت کمپین انتظارات مصرف کننده را برآورده نکند. محصول یا خدمات ذکر شده در مطالب تبلیغاتی باید از کیفیتی باشد که در کمپین ویروسی وعده داده شده است. علاوه بر این، برندها باید اطمینان حاصل کنند که مواد بازاریابی، وب‌سایت و سایر پلتفرم‌های آن‌ها تجربه و عملکرد مورد نظر بازدیدکنندگان را ارائه می‌دهند. اگر یک برند تصویری را که در استراتژی بازاریابی خود ارائه می دهد برآورده نکند، می تواند بر شهرت آن تأثیر بگذارد.

کانال های مختلفی که در بازاریابی ویروسی استفاده می شود چیست؟

کسب و کارها کانال های متعددی دارند که می توانند برای کمپین های بازاریابی ویروسی خود از آنها استفاده کنند. این کانال ها عبارتند از:

سایت های رسانه های اجتماعی:

رسانه های اجتماعی بخش عمده ای از بازاریابی ویروسی را در عصر مدرن به خود اختصاص می دهند. با توجه به اینکه اکثر کاربران اینترنت حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود را دارند، ساخت محتوایی که بتواند ویروسی شود نسبتاً ساده است.

سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو:

پلتفرم‌هایی مانند YouTube، Instagram و Vimeo باعث می‌شوند تا مطالب تبلیغاتی کم‌هزینه در زمان کمتری به وضعیت ویروسی دست یابند. نکته کلیدی برای بهترین استفاده از این پلتفرم‌ها این است که پیامی قوی و معتبر به مخاطب منتقل کنید و آنها را وادار کنید تا با استفاده از بیانیه‌های قدرتمند و تصاویر یا تصاویر خلاقانه اقدام کنند.

دهان به دهان:

در حالی که دهان به دهان دیگر موثرترین کانال برای بازاریابی ویروسی نیست، کسب و کارهایی که به یک پایگاه مشتری محلی متکی هستند می توانند از این استراتژی بازاریابی ویروسی اصلی استفاده کنند تا مشتریان فعلی را در مورد محصولات یا خدمات جدید هیجان زده کنند.

ایمیل:

کمپین های بازاریابی ایمیلی زمانی که شما پیام یا استراتژی مناسبی را به کار می گیرید، می توانند تاثیر زیادی بر روی گیرنده بگذارند. کمپین‌های بازاریابی ایمیلی ویروسی امروزی از تصاویر بصری و کپی کوتاه و قوی برای تأثیرگذاری بر خوانندگان خود استفاده می‌کنند.

تالارهای گفتگوی وب:

تالارهای گفتمان وب راهی عالی برای راه اندازی یک کمپین بازاریابی ویروسی است زیرا این منابع راهی را به بازاریابان می دهد تا با مخاطبانی که علایق و علایق مشترک دارند ارتباط برقرار کنند. شما می توانید با ایجاد شهرت قوی و قابل اعتماد در تالار گفتمان و ارسال پست زمانی که کاربران به خوبی با شخصیت پشت حساب آشنا شدند، در انجمن های وب به موفقیت دست پیدا کنید.

چه کسانی می توانند از بازاریابی ویروسی استفاده کنند؟

هر کسی می تواند از بازاریابی ویروسی به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگتر یا یک استراتژی فروش مستقل برای افزایش آگاهی در مورد یک محصول، خدمات یا نام تجاری استفاده کند. این روش در بین شرکت‌هایی که بودجه تبلیغاتی پایینی دارند، مورد علاقه است زیرا نسبت به تکنیک‌های بازاریابی کلاسیک و تبلیغات پولی رسانه‌های اجتماعی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. علاوه بر این، کمپین‌های بازاریابی ویروسی می‌توانند راه‌اندازی موفقیت‌آمیزتری را برای کسب‌وکارها فراهم کنند، اگر هنوز پایگاه مصرف‌کننده اختصاصی خود را ایجاد نکرده باشند.

مزایای بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی چندین مزیت را ارائه می دهد که آن را در بین مشاغل کوچک و شرکت های بزرگتر مورد علاقه قرار می دهد. چند مورد از بارزترین مزایای بازاریابی ویروسی عبارتند از:

کاهش هزینه های بازاریابی:

کمپین های ویروسی بخش عمده ای از کار را به مخاطب منتقل می کند و کاهش هزینه های بازاریابی را که با کمپین های تبلیغاتی پولی و استراتژی های بازاریابی سنتی مرتبط است، آسان تر می کند. تنها هزینه اولیه ای که در یک کمپین بازاریابی ویروسی وجود دارد، ایجاد خود مواد تبلیغاتی است.

دسترسی گسترده:

کمپین های ویروسی موفق این پتانسیل را دارند که به مخاطبان داخلی بزرگ و به طور بالقوه بین المللی دسترسی پیدا کنند. این امر آن را به یک روش بازاریابی ایده آل برای مشاغل کوچک و حرفه ای های خوداشتغالی تبدیل می کند که دارای بودجه تبلیغاتی اندکی هستند اما محصول یا خدمات فوق العاده ای را ارائه می دهند.

جذابیت برای مخاطب:

بازاریابی سنتی همیشه برای مصرف کنندگان جذاب ترین نیست، به خصوص اگر در حین مرور اینترنت یا تماشای یک ویدیو به صورت آنلاین ظاهر شود. کمپین های بازاریابی ویروسی برای مخاطبان بسیار جذاب تر است و به آنها این فرصت را می دهد که با تبلیغات یک شرکت درگیر شوند تا اینکه مجبور باشند از طریق کانال های بازاریابی سنتی مصرف کنند.

آگاهی از برند بدون زحمت:

به طور کلی، بازاریابی برای هر کسی و برای همه روشی مقرون به صرفه برای بازاریابی یک محصول یا خدمات نیست. با این حال، بازاریابی ویروسی هزینه کلی را که باید برای قرار گرفتن در معرض برند بپردازید حذف می کند و دید بیشتر با کارایی بیشتر را ارائه می دهد.

افزایش داده‌ها برای رشد کسب‌وکار:

بیشتر کسب‌وکارهای کوچک مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده‌اند، و این مخاطبان معمولاً در جایگاه کوچک‌تری قرار می‌گیرند. بازاریابی ویروسی می تواند شما را قادر سازد تا داده های بیشتری را همزمان با افزایش سرسام آور فروش جمع آوری کنید و به شما این امکان را می دهد که بخش های جدید مشتریان را شناسایی کرده و شخصیت های خریدار را برای پیاده سازی در استراتژی بازاریابی کلی خود ایجاد کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *