بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تعریف مخاطب هدف: چیست و چرا مهم است

مخاطب هدف

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

شناسایی یک مخاطب هدف و بازاریابی برای آن مخاطب تکنیکی است که توسط مشاغل در هر اندازه انجام می شود. شناخت مخاطبان هدف از طرق مختلف بر بازاریابی شما تأثیر می گذارد، از جمله نامی که برای محصول یا خدمات خود می گذارید، سبک و لحن بازاریابی و کانال هایی که از طریق آنها محصول یا خدمات خود را بازاریابی می کنید. در این مقاله، بررسی می‌کنیم که مخاطب هدف چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توانید مخاطب خود را پیدا کنید.

مخاطب هدف چیست؟

مخاطب هدف، بخشی از جمعیت است که بیشتر احتمال دارد محصول شما را بخرند یا از خدمات شما استفاده کنند. این افراد معمولاً ویژگی های مشترک خاصی دارند. آنها ممکن است به یک تجارت یا صنعت خاص تعلق داشته باشند، در یک گروه سنی خاص قرار بگیرند یا منافع مشترکی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر خدمات برق ارائه می دهید، مخاطبان هدف شما شرکت های ساختمانی و صاحبان خانه خواهند بود. اگر لاستیک بسازید، خودروسازان، خرده فروشان خودرو و مکانیک ها را هدف قرار خواهید داد.

ایده مخاطب هدف شما را فقط به این گروه محدود نمی کند. با این حال، بازاریابی شما را متمرکز می کند تا بتوانید زمان و پول بیشتری را برای جذب افرادی که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند، سرمایه گذاری کنید.

مطالب مرتبط: ۷ روش برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک

چرا مخاطب هدف مهم است؟

یافتن مخاطب هدف به چند دلیل مهم است. این شامل:

  • کمپین های بازاریابی ممکن است گران باشند، بنابراین شما می خواهید بازده خوبی از سرمایه گذاری برای تلاش های بازاریابی خود داشته باشید. با متمرکز کردن مخارج خود بر روی بازاریابی برای افرادی که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند، شانس فروش را افزایش می دهید.
  • هنگامی که مخاطبان هدف خود را بشناسید، می توانید بازاریابی خود را به گونه ای تنظیم کنید که بیشتر برای آن مخاطب جذاب باشد. اگر غذای کودک درست کنید، لحن تبلیغات شما برای مادران گرم و از نظر احساسی جذاب خواهد بود. سازندگان اسباب بازی از تصاویر واضح و عملی برای جذب کودکان استفاده می کنند.
  • تعیین مخاطبان هدف شما را قادر می سازد تا زمان شرکت خود را بهتر مدیریت کنید، به طوری که بر روی کسانی که به احتمال زیاد پذیرای پیام های شما هستند تمرکز کنید. این شامل زمان صرف شده در جلسات، تماس ها یا برنامه ریزی و اجرای نمایش محصول می شود.

چگونه یک مخاطب هدف پیدا کنیم

در اینجا چند مرحله وجود دارد که به شما در شناسایی مخاطبان هدف کمک می کند:

  1. مخاطبان فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  2. مزایای محصول یا خدمات خود را فهرست کنید.
  3. به رقابت خود نگاه کنید.
  4. یک کمپین آزمایشی اجرا کنید.
  5. ارزیابی مجدد

۱. مخاطبان فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید

یک مکان خوب برای شروع یافتن مخاطب هدف، مخاطب فعلی شماست. تحقیق کنید که چه کسی محصول یا خدمات شما را خریداری می کند. اکثر مشتریان فعلی شما ممکن است چیزهایی مشترک داشته باشند، مانند محدوده سنی، مکان یا حرفه. همه این عوامل مشترک به شما مشخصاتی از مخاطبان هدفتان می دهد.

برای جمع آوری این اطلاعات، می توانید نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را بخرید یا شرکتی را استخدام کنید تا تحقیقات را برای شما انجام دهد. تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی قبلی خود را نیز در نظر بگیرید. کسانی که بهترین پاسخ را به این موارد دادند احتمالاً در بین مخاطبان هدف شما هستند.

همچنین می توانید نظرسنجی مشتریان را امتحان کنید. در وب‌سایت کسب‌وکارتان، از مشتریان دعوت کنید تا یک نظرسنجی پنج یا ده دقیقه‌ای را تکمیل کنند و اطلاعات عمومی جمعیت‌شناختی را ارائه کنند. همچنین می‌توانید بپرسید که از کجا درباره محصول یا خدمات شما شنیده‌اند و از کجا آن را خریداری کرده‌اند. این باید به شما نشان دهد که چه کسی بیشتر به محصول یا خدمات شما علاقه دارد.

۲. مزایای محصول یا خدمات خود را فهرست کنید

تمام ویژگی های محصول یا خدمات خود را فهرست کنید. این ویژگی ها چیزهایی هستند که محصول یا خدمات شما را مشخص می کنند. همچنین ویژگی هایی را فهرست کنید که محصول یا خدمات شما را از رقبای شما منحصر به فرد می کند.

در مرحله بعد، در کنار هر ویژگی، مزایای آن ویژگی را فهرست کنید. مزیت چیزی است که زندگی یا تجربه مشتری شما را بهبود می بخشد. توضیح می دهد که چرا این مزیت برای مشتری شما مهم است.

در حین ساختن لیست خود، احتمالاً از قبل یک ایده کلی از مشتری هدف خود دارید. به عنوان مثال، اگر برنامه هایی را برای تلفن های همراه طراحی و توسعه دهید، مخاطبان هدف گسترده شما افرادی خواهند بود که تلفن های همراه دارند. همانطور که ویژگی‌ها و مزایای برنامه‌هایی را که ایجاد می‌کنید شناسایی می‌کنید، ممکن است مخاطبان خود را به طور خاص‌تری تعریف کنید. اگر برنامه‌ها تغذیه خوب و ورزش را تشویق می‌کنند، می‌توانید مخاطبان هدف خود را به افراد علاقه‌مند به زندگی سالم محدود کنید.

۳. به رقابت خود نگاه کنید

بیشتر محصولات یا خدمات، بهبود یا بهبود محصولات یا خدمات موجود هستند. شما ممکن است ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد اما شما بدون شک رقابت دارید. همچنین به احتمال زیاد برخی از رقبای شما طولانی تر از شما بوده است. نگاه کنید که آنها چگونه محصول یا خدمات خود را در گذشته بازاریابی کرده اند و مخاطبانی را که هدف قرار داده اند. احتمالاً می خواهید همان مخاطبان را هدف قرار دهید تا سعی کنید مشتریان را از آنها دور کنید.

در حین تجزیه و تحلیل رقابت خود، ممکن است متوجه شکاف هایی در بازاریابی آنها نیز شوید. اینها می‌توانند فرصت‌هایی برای بازاریابی برای یک گروه جمعیتی باشند که برای شما واضح است اما توسط آنها نادیده گرفته شده است. ممکن است از بازخورد مشتریان آگاه باشید که نشان می‌دهد بخشی از مردم از رقابت شما ناراضی هستند زیرا به نگرانی‌هایشان رسیدگی نمی‌شود.

این نوع تحقیق و تجزیه و تحلیل می تواند به شما کمک کند که در کجا باید تلاش های بازاریابی خود را هدف قرار دهید.

۴. یک کمپین آزمایشی اجرا کنید

هنگامی که مخاطبان هدف خود را شناسایی کردید، یک کمپین آزمایشی راه اندازی کنید تا ببینید آن مخاطب چقدر خوب پاسخ می دهد. از مناسب ترین رسانه برای جمعیتی که شناسایی کرده اید استفاده کنید. به عنوان مثال، یک مخاطب جوان ممکن است به تبلیغات رسانه های اجتماعی نگاه کند، در حالی که یک جمعیت قدیمی تر ممکن است به دنبال تبلیغات چاپی باشد. اگر علاقه زیادی از کمپین آزمایشی به دست آورید، می توانید مطمئن باشید که به درستی مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده اید.

۵- ارزیابی مجدد

توجه داشته باشید که مخاطب هدف شما ممکن است در طول زمان تغییر کند. همانطور که خدمات یا محصول خود را اصلاح می کنید یا سلیقه مخاطبان تغییر می کند، باید بازاریابی خود را دوباره مرور کنید. برای انجام بررسی های دوره ای از مخاطبان هدف خود برنامه ریزی کنید تا بتوانید مطمئن شوید که هنوز با افراد مناسب برای محصول یا خدمات خود ارتباط برقرار می کنید. همچنین، آماده باشید که روش‌هایی را که برای دستیابی به آن مخاطبان استفاده می‌کنید تنظیم کنید تا مطمئن شوید که با پیامی که هنوز هم طنین‌انداز است، برای آنها بازاریابی می‌کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *