بسیاری از شرکت ها از تجزیه و تحلیل برای ارزیابی و بهبود شیوه های تجاری خود استفاده می کنند. در حالی که بسیاری از ابزارهای اندازه گیری خاص صنعت وجود دارد، تعداد کمی در همه بخش ها مفید هستند. یکی از اینها تحلیل زنجیره ارزش است.
در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که زنجیره ارزش چیست، عناصر موجود در زنجیره ارزش را برجسته میکنیم، مراحل لازم برای بررسی یک زنجیره ارزش را شرح میدهیم، نمونهای از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش ارائه میکنیم و تفاوتهای بین زنجیرههای ارزش و زنجیره تامین را ارائه میکنیم.
مرتبط: مدیریت زنجیره تامین: چیست و چگونه کار می کند
زنجیره ارزش چیست؟
زنجیره ارزش توصیف کاملی از ارزش یک محصول یا خدمات از زمان تصور محصول تا تحویل آن به مشتری است. این فرآیندی است که از طریق آن یک شرکت برای مشتریان خود ارزش ایجاد می کند. اغلب، شرکت ها موفقیت زنجیره ارزش خود را از طریق حاشیه سود اندازه گیری می کنند. با استفاده از فرمول حاشیه سود، کسبوکارها میتوانند دقیقاً میزان ارزشی که از ایده یک محصول تا تکمیل آن اضافه میکنند، ببینند. معمولا ارزش افزوده بیشتر به معنای سود بیشتر برای شرکت است. حاشیه سود ارزش ایجاد شده منهای هزینه ایجاد ارزش است.
مایکل پورتر، نظریهپرداز اقتصادی و دانشگاهی، اصطلاح «زنجیره ارزش» را در کتاب «مزیت رقابتی» خود در سال ۱۹۸۵ ابداع کرد. از زمانی که او زنجیره ارزش را در آن متن توصیف کرد، جامعه تجاری از این مفهوم به طور گسترده استفاده کرده است. هر صنعت یا شرکتی می تواند از تحلیل زنجیره ارزش استفاده کند زیرا یک مدل کلی و بسیار سازگار است. حتی در یک شرکت واحد، بخشهای مختلف میتوانند مدل را در صورت نیاز برای خدمت به اهداف خود تنظیم کنند. بسیاری از صنایع از این تحلیل استفاده می کنند و به طور فزاینده ای این کار را برای مطالعات زنجیره ارزش جهانی انجام می دهند.
مطالب مرتبط: ارزش افزایش واژگان کسب و کار شما
بخش هایی از یک زنجیره ارزش
زنجیره ارزش پورتر دارای عناصر مشخص و مشخصی است که به دو دسته تقسیم می شوند. تجزیه و تحلیل سیستم ها را بر دپارتمان ها اولویت می دهد زیرا هدف نهایی تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش شناسایی جنبه های یک سیستم یا فرآیند برای بهبود است نه کل بخش. زنجیره ارزش فعالیتهای تجاری مشترک و حوزههای کمکی را که از طریق آن فعالیت میکنند در دو دسته کلی به نامهای اولیه و پشتیبانی شناسایی میکند:
اولیه
دسته اصلی زنجیره ارزش دارای پنج زیرمجموعه است:
-
لجستیک ورودی: این فرآیندها به هر لجستیک داخلی مانند ذخیره، دریافت و توزیع قطعات یا مواد مربوط می شود. تامین کنندگان معمولا یک عامل کلیدی در فرآیندهای لجستیک ورودی هستند.
-
عملیات: این فرآیندها به تغییر از مواد اولیه اولیه به خروجی نهایی آماده برای مشتری کمک می کنند. فرآیندهای عملیات معمولاً داخلی هستند.
-
لجستیک خروجی: این فرآیندها شامل مراحلی است که محصول را از شرکت شما به مشتری عرضه می کند. گاهی اوقات، این شامل اتصالات حمل و نقل خارجی است در حالی که برای سایر شرکت ها لجستیک خروجی یک رویه داخلی است.
-
بازاریابی و فروش: این فرآیندها به ترغیب مشتریان برای خرید از شرکت شما مربوط می شود. اکثر شرکت ها تیم های فروش و بازاریابی داخلی دارند.
-
خدمات: این فرآیندها شامل هرگونه اقدام پس از خرید یا پشتیبانی شرکت شما برای به حداکثر رساندن رضایت و وفاداری مشتری است.
حمایت کردن
پورتر در دسته بندی پشتیبانی زنجیره ارزش، چهار حوزه مهم را شناسایی کرد:
-
زیرساخت های شرکت: اینها فعالیت هایی هستند که از ایجاد محصول یا خدمات پشتیبانی می کنند، اما لزوماً به طور مستقیم به آن کمک نمی کنند. حسابداری، مدیریت و حقوق نمونه هایی از زیرساخت های شرکت هستند.
-
مدیریت منابع انسانی: این فعالیت هر چیزی که مربوط به کارمندان یا سایر کارگرانی است که در تمام مراحل زنجیره ارزش دخیل هستند را پوشش می دهد.
-
توسعه فناوری: این فعالیت شامل تمام فرآیندها و رویه های فناورانه است که شرکت شما به عنوان بخشی از زنجیره ارزش استفاده می کند.
-
تدارکات: این فعالیت شامل هر مرحله ای است که کسب و کار شما برای خرید مواد اولیه لازم برای ایجاد محصول شما انجام می دهد.
مطالب مرتبط: سینرژی چیست؟
نحوه استفاده از زنجیره ارزش
برای اعمال تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش در شرکت خود و یافتن زمینه هایی برای رشد و بهبود، مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. رویه های لازم را برای هر فعالیت اولیه ایجاد کنید
با شناسایی رویه های لازم برای هر فعالیت اولیه شروع کنید. به عنوان مثال، یک سازنده مبلمان فرآیندهای خود را برای به دست آوردن مواد خود تحت لجستیک ورودی و فرآیندهای تحویل آنها را تحت لجستیک خروجی فهرست می کند. این کار را برای هر یک از پنج دسته انجام دهید: لجستیک ورودی، عملیات، تدارکات خروجی، بازاریابی و فروش و خدمات.
۲. رویه های لازم برای هر فعالیت پشتیبانی را شناسایی کنید
تمام فرآیندهای لازم برای فعالیت های پشتیبانی را همانطور که در فعالیت های اولیه اعمال می شود، ایجاد کنید. به عنوان مثال، سازنده مبلمان در زیر شاخه زیرساخت شرکت فهرست می کند که چگونه رویه های بخش حسابداری شرکت از لجستیک ورودی، عملیات، تدارکات خروجی و غیره پشتیبانی می کند. این کار را برای تمام فعالیت های پشتیبانی در زیرساخت های شرکت، مدیریت منابع انسانی، توسعه فناوری و تدارکات انجام دهید.
۳. هر فرآیند را برای بهبودهای احتمالی تجزیه و تحلیل کنید
هنگامی که هر فرآیند را در زنجیره ارزش خود ایجاد کردید، هر کدام را برای بهبودهای احتمالی تجزیه و تحلیل کنید. ببینید کجا می توانید فرآیندها را ساده کنید، مراحل غیر ضروری را کنار بگذارید یا ارتباطات را بازسازی کنید تا کارایی و ارزش رویه را بهبود بخشید. این کار را برای هر فرآیند انجام دهید.
۴. راه حل های سازنده پیدا کنید
اکنون که زمینه های بهبود را شناسایی کرده اید، راه حل های واقع بینانه ای را بیابید که بتوانید در این فرآیند اعمال کنید. چند حوزه را برای پرداختن به راه حل های مشخص انتخاب کنید و یک سیستم ردیابی برای مقایسه معیارها پس از اجرا آماده کنید.
۵. یافته ها را اعمال کنید
راه حل های انتخابی خود را در فرآیندهای خود اعمال کنید. معیارهای مرتبط را دنبال کنید تا ببینید که چگونه تنظیمات شما ارزش محصول و زنجیره ارزش کلی شما را بهبود می بخشد.
مطالب مرتبط: راهنمای قطعی ادغام افقی
نمونه ای از زنجیره ارزش
Let’s Table That یک فروشگاه مبلمان است که مبلمان سفارشی می فروشد. این مثال زنجیره ارزش یک نمای کلی از نحوه عملکرد تحلیل ارزش ارائه می دهد.
مثال تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش: بیایید آن فروشگاه مبلمان را جدول کنیم | |||||
---|---|---|---|---|---|
فعالیت های پشتیبانی | زیرساخت شرکت: حسابداران حساب های پرداختنی و دریافتنی را مدیریت می کنند. | ||||
مدیریت منابع انسانی: نجاران مبلمان می سازند. | |||||
توسعه فناوری: سیستم POS میزان فروش را نشان می دهد. | |||||
تدارکات: تیم خرید در مورد تامین کنندگان مختلف تحقیق می کند. | |||||
فعالیت های اولیه | |||||
لجستیک ورودی:
– خرید مواد اولیه – حمل مواد خام |
عملیات:
– ساخت مبلمان – ملاقات با مشتریان |
لجستیک خروجی:
– محصولات نهایی را ارسال کنید – مواد حمل و نقل محافظ را دریافت کنید |
بازاریابی و فروش:
– بازاریابی دیجیتال – بازاریابی چاپی |
خدمات:
– صافکاری چوب – تعمیر کار |
زنجیره ارزش در مقابل زنجیره تامین
در حالی که زنجیرههای ارزش و زنجیرههای تامین کیفیتها و عناصر همپوشانی قابلتوجهی دارند، تفاوتهای کلیدی مهمی وجود دارد. زنجیره تامین ایجاد محصول و تلاشهای مستقیم مرتبط را دنبال میکند در حالی که زنجیره ارزش هر عنصر شرکت را برای اندازهگیری ارزش افزوده دنبال میکند. زنجیره های تامین عمدتا خارجی هستند، در حالی که زنجیره های ارزش در درجه اول داخلی هستند. زنجیرههای تامین بر شناسایی قطعات و مواد فیزیکی که وارد یک محصول میشوند تمرکز دارند، در حالی که زنجیرههای ارزش تمام عناصر یک زنجیره تامین را علاوه بر فرآیندهای مرتبط در بازاریابی، تبلیغات، طراحی و تحقیق و توسعه اندازهگیری میکنند.