طراحان رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) اهداف متفاوتی برای شرکت های صنعت فناوری دارند. با این حال، هر دو نقش اساسی در موفقیت سفر مشتری برای خرید محصول دارند. شرکت ها باید از این طراحان برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و در عین حال تجربه مطلوبی را در وب سایت یا برنامه تلفن همراه خود به مصرف کنندگان ارائه دهند.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که طراحان UI و UX چه هستند، تفاوت های بین این دو طراح و نحوه یافتن شغل در هر یک از این موقعیت ها.
بیشتر بخوانید: تعیین اهداف برای بهبود شغل خود
طراح UX چیست؟
تجربه کاربری به تجربه ای اطلاق می شود که مشتریان هنگام گشتن در گوشی هوشمند خود یا وب سایت یک شرکت دارند. تجربه کاربری علاوه بر گرافیک و راحتی کاربر در یک صفحه وب، به طراحی صنعتی اشاره دارد. برخی از مسئولیت های روزانه یک طراح UX عبارتند از:
پژوهش
یک طراح تجربه کاربری تحقیق میکند که کدام روشها میتوانند برای کسبوکارها برای صفحه وب یا برنامه تلفن همراه خود استفاده کنند. از شما میخواهد که به طرحهای مختلف نگاه کنید تا بفهمید کدام یک برای مشتری شما کار میکند، زیرا تقاضاها به ازای هر مشتری که برای آن کار میکنید متفاوت است.
همچنین، طوفان فکری خواهید کرد که از کدام شخصیت های کاربری برای ساختار طراحی و محتوای متناسب با مخاطب هدف مشتری استفاده می کنید. به عنوان مثال، یک شخصیت کاربر می تواند مری باشد، یک جوان ۲۵ ساله با ذهنیت حرفه ای که دوست دارد در طول روز کاری خود تنقلات سالم بخورد زیرا این یک گزینه سریع و سالم است.
آزمایش کردن
هنگامی که گزینه های طراحی خود را کاهش دادید، باید هر رابط را آزمایش کنید و از کاربران بخواهید با آن تعامل داشته باشند تا ببینند کدام یک را بیشتر دوست دارند. باز هم، شما در حال آزمایش برای بهترین عملکرد هستید، بنابراین میخواهید طراحی را برای آنها آسان کنید، بنابراین فرآیند آزمایش و تجربه کاربر را در مراحلی برای سادهتر کردن فرآیند آزمایش تجزیه کنید.
تحلیل مشتری
پس از جمعآوری اطلاعات از شرکتکنندگان، باید نتایج را با مشتری بررسی کنید تا ببینید که چگونه میخواهند طرح را ادامه دهند. شما باید بر اساس بازخورد و انتظارات آنها از طراحی آنها تغییراتی ایجاد کنید، اما مهم است که هدف این مرحله از فرآیند را به آنها یادآوری کنید تا آن را در مسیر درست حرکت دهید. هر دو طرف باید حواسشان به فرآیندهای مدیریت پروژه باشد تا در تکمیل طراحی ادامه دهند.
وایرفریمینگ
این فرآیند به تیم طراحی شما اجازه می دهد تا اطلاعات نمایش داده شده در یک صفحه وب را اولویت بندی کند. این مرحله را می توان قبل یا بعد از تجزیه و تحلیل مشتری انجام داد تا دریابید که چگونه می خواهند دکمه ها و منوها را قبل از کدنویسی وب سایت در رابط نشان دهند. در صورت داشتن بودجه می توانید هر مرحله از ایده پردازی را از طریق طرح های روی تخته سفید، قلم یا کاغذ یا نرم افزار طراحی آنلاین دنبال کنید.
بیشتر بخوانید: آشنایی با فرآیندها و مراحل مدیریت پروژه
طراح UI چیست؟
طراحی UI زیرمجموعه ای از UX است که هدف آن به حداکثر رساندن تعامل کاربر با محصول در یک پلت فرم دیجیتال است. با این حال، UI ابزاری است که استفاده میکنید تا کاربر بتواند با مشتری شما در مقایسه با UX تعامل داشته باشد، که بیشتر بر احساس تجربهای که به کاربر ارائه میدهد تمرکز دارد. مسئولیت های یک طراح رابط کاربری عبارتند از:
همکاری با چندین حزب
یک طراح رابط کاربری مسئول کار با مشتریان، توسعه دهندگان وب و یک طراح UX برای شناسایی ماهیت پروژه است که قرار است بر چه کسی تأثیر بگذارد و ساده ترین راه برای کاربر برای پیمایش صفحه نمایش برای هدایت کاربر به سمت خرید محصول خود.
برخلاف یک طراح UX، طراح UI با تحقیقاتی که گردآوری شده است کار می کند تا قبل از کدگذاری توسط طراحان، یک رابط بصری جذاب ایجاد کند. به طور کلی، شما به مهارت های بین فردی قوی نیاز دارید تا رابطه ای قوی با همکاران در دستیابی به موفقیت ایجاد کنید.
طراحی
طراح UI نقطه تماس بصری را ایجاد می کند که تعامل بین مشتری و کاربر را بهبود می بخشد. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که طراحی با برند و مخاطبان هدف آن مطابقت دارد، بنابراین یک شخصیت نهایی کاربر مفید است و در زمان طراحی رابط صرفه جویی می کند.
آنها همچنین میتوانند برای نوشتن نسخهای که داستان برند را بیان میکند و باعث علاقه کاربران میشود، از راهنمای سبکی که مشتری ارائه میدهد، پیروی کنند. سایر عناصری که در طراحی در نظر می گیرند عبارتند از فضای بین عناصر، رنگ صفحه، دکمه ها، آیکون ها و انیمیشن های مرتبط.
تست عملکرد
تست جزء اصلی برای طراح UI است زیرا آنها هر عنصر طراحی را چندین بار آزمایش می کنند تا مطمئن شوند که آسان ترین راه برای پیمایش و تعامل با صفحه است. تولید نمونه های اولیه به شما این امکان را می دهد که عملکرد را آزمایش کنید و از افراد نظرسنجی کنید تا بفهمید کدام یک را بیشتر دوست دارند. به این ترتیب، میتوانید مشکلاتی را که ظاهر میشوند عیبیابی کنید و در صورت لزوم بهبودهایی ایجاد کنید.
بیشتر بخوانید: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها
تفاوت بین طراح UX و UI چیست؟
همپوشانی قابل توجهی بین طراحان UX و UI وجود دارد ، اما هنگام درخواست برای این موقعیت ها باید تفاوت بین این دو را درک کنید. بیایید نگاهی به چند تفاوت بیندازیم:
تجربه در مقابل ابزار
یک طراح UX صرفاً بر روی بهبود تجربه کاربر با رابط متمرکز است، در حالی که یک طراح رابط کاربری ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد یک تجربه موفق برای کاربر مانند نمادها و انیمیشن ها را کشف می کند.
هدف
یک طراح UX برای دستیابی به اهدافی که تجربه هدف قرار میدهد منصوب میشود، به همین دلیل است که آنها مسئول ایجاد شخصیتهایی هستند که نماد مخاطبان هدف مشتری هستند. طراحان رابط کاربری با ایجاد یک سفر دیجیتالی که آنها را به خرید محصولی که نیازهایشان را برآورده میکند، اطمینان میدهند که ارتباط عاطفی برقرار میکنید.
تمرکز برند
یک طراح UX بیشتر با یک نام تجاری و محصولات و خدماتی که می فروشد آشنا می شود در حالی که طراحان UI عمدتاً روی رابط کار می کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. به عبارت دیگر، تجربه کاربر در مقایسه با خود رابط، نزدیک به توسعه محصول است.
چگونه یک UX یا یک طراح UI شویم
طراحان UX و UI در مسیر شغلی خود مسیر مشابهی دارند. فهرست مراحلی را که به شما کمک می کند تا یک طراح UX یا UI شوید را مرور کنید:
-
مدرک لیسانس خود را در یک رشته مرتبط با فناوری کسب کنید.
-
دانش خود را در مورد زبان های برنامه نویسی افزایش دهید.
-
برنامه های کارآموزی یا تکالیف آزاد را کامل کنید.
-
دوره هایی را برای آشنایی با مفاهیم UX و UI شرکت کنید.
۱. مدرک لیسانس خود را در یک رشته مرتبط با فناوری کسب کنید
مدرک لیسانس در یک برنامه فناوری برجسته مانند علوم کامپیوتر، طراحی گرافیک یا برنامه نویسی وب به شما این امکان را می دهد که برای یک شغل سطح پایه در این زمینه درخواست دهید. کیفیت این برنامه همچنین می تواند شما را برای فرصت های کارآموزی آماده کند که می توانید به رزومه خود اضافه کنید و با متخصصان صنعت ارتباط برقرار کنید تا خود را برای فرصت شغلی مناسب در آینده آماده کنید. برخی از برنامه ها ممکن است بر طراحی UX و UI تمرکز داشته باشند، بنابراین اگر مسیر شغلی مورد نظر شما است، می خواهید در آن برنامه ثبت نام کنید.
۲. دانش خود را در مورد زبان های برنامه نویسی افزایش دهید
برای اینکه یک طراح باشید باید زبان های برنامه نویسی را بدانید، بنابراین عاقلانه است که کدهایی مانند HTML و CSS را یاد بگیرید تا فرآیند ایجاد یک رابط کاربری را درک کنید. حرفه آکادمیک شما می تواند مهارت های تحقیقی و دانش برنامه های نرم افزاری را که برای نقشه برداری از طرح های مفید برای مشتریان آینده حیاتی است، تقویت کند.
۳. برنامه های کارآموزی یا تکالیف آزاد را کامل کنید
با اساتید برنامه خود و مدیران مدرسه در مورد دوره های کارآموزی با طراحی UX یا UI صحبت کنید. کارآموزی به پر کردن شکاف های مهارتی کمک می کند و در عین حال در محیط کار قرار می گیرید. شما همچنین می توانید تکالیف آزاد را انجام دهید، اما توصیه می شود که ارتباط برقرار کنید، بنابراین می توانید یک رابطه مداوم با مشتریان برقرار کنید.
۴. برای آشنایی با مفاهیم UX و UI در دوره هایی شرکت کنید
طراحیهای UX و UI دائماً تغییر میکنند، بنابراین گذراندن دورهها به شما مزیت ثابتی میدهد و به شما امکان میدهد کارهای روزانه را بهطور مؤثر در نتیجه آموزش انجام دهید. همچنین، میتوانید گواهینامههایی را دریافت کنید که مستقیماً با UX یا UI مرتبط هستند که باعث میشوند هنگام جستجوی موقعیتهای باز بازاریتر شوید.
مقالات مرتبط بیشتر:
- نحوه طراحی و بهبود تجربه کاربری وبسایت
- رابط کاربری (UI) چیست؟
- نحوه تبدیل شدن به یک طراح وب آزاد (با ۷ مرحله)
- وایرفریم چیست و چرا در UX مهم است؟
- طراحی دیجیتال چیست؟ تعریف و ۷ گزینه شغلی
- ۹ نوع شغل طراح برای افراد خلاق
- راه حل های خلاقانه برای مواجهه با چالش های مشتری و ارتقای تجربه آنها
- راهنمای قطعی تعامل انسان و کامپیوتر
- یک بازاریاب دیجیتال چه کاری انجام می دهد؟ تمام آنچه نیاز است بدانید
- وب مستر چیست؟ تعریف، الزامات و مهارت ها