بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۳ نوع اصلی سخنرانی (با مثال ها و نکات)

نکاتی برای تسلط بر هنر سخنرانی عمومی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در حالی که هر کسی می تواند سخنرانی کند، داشتن نیت درست و درک کلی از محیط و مخاطبان شما می تواند به اطمینان از اثربخشی آن کمک کند. در حالی که هدف برخی از سخنرانی‌ها اطلاع‌رسانی به مخاطبان است، برخی دیگر به منظور سرگرمی هستند. درک انواع مختلف سخنرانی ها می تواند به شما در تعیین اینکه چه بگویید.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که سخنرانی چیست، انواع سخنرانی‌ها را فهرست می‌کنیم و نکاتی را برای کمک به تحقیق گفتار به شما ارائه می‌کنیم.

سخنرانی چیست؟

سخنرانی به یک سخنرانی غیررسمی یا رسمی گفته می شود که برای مخاطبان ارائه می شود. سخنرانی به شما این امکان را می دهد که با گروهی از مردم برای بیان افکار خود و اغلب اوقات نظر خود را مورد خطاب قرار دهید. شما می توانید سخنرانی ها را در محیط های مختلف و با اهداف مختلف پیدا کنید. به عنوان مثال، در حالی که می‌توانید قبل از معرفی شخصی یک سخنرانی سریع داشته باشید، می‌توانید برای متقاعد کردن دیگران برای دیدن دیدگاه شما نیز سخنرانی کنید.

مرتبط: ۱۴ قانون برای سخنرانی عمومی

انواع سخنرانی

از آنجایی که سخنرانی ها در محیط های مختلف و برای اهداف مختلف برگزار می شوند، به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. دانستن انواع مختلف سخنرانی‌ها می‌تواند به شما کمک کند دفعه بعد که به صورت عمومی صحبت می‌کنید، تعیین کنید که کدام یک با نیازهای شما مطابقت دارد. انواع سخنرانی های زیر را در نظر بگیرید:

سخنرانی آموزنده

هدف از سخنرانی های آموزنده آموزش مخاطبان در مورد موضوع یا پیامی خاص است. برخلاف سخنرانی های نمایشی، آنها از وسایل کمک بصری استفاده نمی کنند. با این حال، آنها از حقایق، داده ها و آمار برای کمک به مخاطبان برای درک یک مفهوم استفاده می کنند. این حقایق و آمار به پشتوانه هرگونه ادعا یا ادعای شما کمک می کند. به عنوان مثال، راهنمای باغ وحش یک سخنرانی آموزنده برای گروهی از مردم ارائه می دهد و با استفاده از حقایق مختلف آماری یا اطلاعات تاریخی به آنها درباره حیوانات باغ وحش آموزش می دهد. سخنرانی های آموزنده می تواند موضوعات اجتماعی یا اقتصادی را نیز پوشش دهد. اگرچه آنها به گونه ای طراحی نشده اند که مخاطب را به یک دیدگاه یا نظر خاص باور کند، اما مخاطب را با تمام جزئیات مرتبط در مورد یک موضوع خاص آگاه می کند.

سخنرانی سرگرم کننده

هدف از سخنرانی های سرگرم کننده سرگرم کردن جمعیت است. سخنرانی‌های سرگرم‌کننده اغلب کمتر رسمی و کوتاه‌تر از سخنرانی‌های سنتی هستند، نه اینکه حقایق و ارقام را به مخاطب بدهند. در عوض، آنها اغلب شامل داستان های طنز یا خنده دار هستند. شما اغلب می توانید سخنرانی های سرگرم کننده را در یک جشن تولد یا عروسی پیدا کنید. برخی از نمونه‌های سخنرانی‌های سرگرم‌کننده شامل سخنرانی بهترین مرد در عروسی یا سخنرانی مدیر قبل از نمایش استعدادیابی مدرسه است.

سخنرانی نمایشی

سخنرانی های نمایشی برای آموزش مخاطبان در مورد موضوع یا ایده ای است که از آن اطلاعی ندارند. آنها اغلب شامل کمک های بصری برای کمک به نشان دادن یا توصیف بهتر چیزی با جزئیات بیشتر هستند. در حالی که می توانید به راحتی یک سخنرانی نمایشی را با یک سخنرانی آموزنده اشتباه بگیرید، یک سخنرانی نمایشی در واقع نحوه انجام کاری را نشان می دهد. به عنوان مثال، یک شرکت فناوری می‌تواند برای نمایش دستگاه‌های جدید خود سخنرانی کند. در حالی که آنها در مورد محصولات جدید خود به مردم اطلاع می دهند، نحوه کار خود را نشان می دهند، بنابراین، آن را به یک سخنرانی نمایشی تبدیل می کنند.

سخنرانی متقاعد کننده

سخنرانی‌های متقاعدکننده به مخاطبان کمک می‌کند که نظر درستی درباره موضوعی خاص را داشته باشند. سخنرانی‌های متقاعدکننده می‌توانند هر موضوعی را از سرگرمی گرفته تا چیزهای جدی‌تری مانند سیاست پوشش دهند. به طور معمول، سخنرانان از شواهد ملموس برای متقاعد کردن بهتر شنوندگان و جلب حمایت آنها استفاده می کنند. وقتی شواهدی را وارد می‌کنید، به باورپذیرتر شدن موضع شما کمک می‌کند و حتی ممکن است برای تغییر نظر شنونده در مورد موضوع خاصی که در مورد آن صحبت می‌کنید کافی باشد. با داشتن حقایق کافی برای تأیید نظر خود، شانس بیشتری برای دریافت حمایت مخاطبان دارید.

مثلاً وقتی یک وکیل در مورد موکل خاص خود برای هیئت منصفه سخنرانی می کند، از یک سخنرانی متقاعدکننده با حقایق کافی استفاده می کند و ادعا می کند که حمایت هیئت منصفه را جلب می کند و آنها را به نفع خود رأی می دهد. به خاطر داشته باشید که سخنرانی‌های متقاعدکننده می‌توانند از احساسات برای کمک به مخاطبان برای درک بهتر نظرات و احساسات سخنران استفاده کنند. برای مثال، اگر می‌خواهید کسی را متقاعد کنید که به سالمندان کمک کند، احتمالاً از احساسات برای جذب مخاطب استفاده می‌کنید.

مرتبط: مهارت های متقاعدسازی: تعریف و مثال ها

سخنرانی خطیری

در حالی که سخنوری به عمل گفتار اشاره دارد، سخنرانی سخنوری به نوع خاصی از سخنرانی اشاره دارد. آنها معمولاً رسمی تر از انواع دیگر سخنرانی ها هستند. در حالی که برخی از سخنرانی‌های سخنرانی می‌توانند طولانی باشند، مانند سخنرانی‌هایی که در مراسم تدفین یا فارغ‌التحصیلی یافت می‌شوند، برخی دیگر ممکن است کوتاه و غیررسمی‌تر باشند، مانند نان تست در یک رویداد خاص. اگرچه گویندگان سخنرانی لزوماً نمی‌خواهند مخاطب را در مورد موضوع خاصی متقاعد کنند، اما همچنان می‌توانند موضوعات خاصی را پوشش دهند و نظر خود را بیان کنند.

سخنرانی مناظره

سخنرانی های مناظره ای به نوعی از سخنرانی اطلاق می شود که اغلب از مجموعه ای از قوانین پیروی می کند و در طول یک رویداد مناظره برگزار می شود. در طول یک مناظره، همه طرف‌ها زمان برابری دارند تا از طرف نظر یا دیدگاه خود صحبت کنند. در حالی که یک سخنرانی مناظره اغلب از همان مکانیزم یک سخنرانی متقاعدکننده استفاده می کند و شامل ارقام آماری زیادی برای حمایت از یک ادعا است، با یک سخنرانی متقاعدکننده متفاوت است. به عنوان مثال، به جای تلاش برای متقاعد کردن کسی برای پیوستن به یک طرف خاص مانند یک سخنرانی متقاعدکننده، هدف سخنرانی های مناظره توجیه نظر در مورد یک موضوع خاص است.

همانطور که برای یک سخنرانی مناظره آماده می شوید، مهارت های سخنرانی، تحقیق و تفکر انتقادی خود را بهبود می بخشید. شایان ذکر است که در حالی که می‌توانید برای یک سخنرانی مناظره آماده شوید، نمی‌توانید هر بحثی را که دیگر مناظره‌کنندگان مطرح می‌کنند، پیش‌بینی کنید. بنابراین، ارائه مداوم این نوع سخنرانی به شما کمک می کند تا سریعتر فکر کنید و به شما کمک می کند در این شرایط احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

سخنرانی مناسبتی خاص

سخنرانی‌های مناسبتی خاص در دسته‌بندی خاصی قرار نمی‌گیرند و از یک قالب مشخص پیروی نمی‌کنند. درعوض، هدف آنها مناسب بودن با مناسبت خاص، خواه عروسی، نمایش جایزه یا جشن تولد باشد. هدف سخنرانی‌های مناسبتی متناسب با بافت محیط برای انتقال مؤثر پیام و جلب توجه مخاطبان است. در حالی که آنها اغلب کوتاه و شاد هستند، اما هنوز هم جالب و مستقیم هستند. برخلاف بسیاری از سخنرانی‌های دیگر، سخنرانی‌های مناسبتی خاص نیازی به استفاده از آمار یا داده‌ها ندارند.

نمونه‌هایی از سخنرانی‌های مناسبتی خاص شامل سخنرانی‌هایی است که برای معرفی سخنران یا ورود مهمان داده می‌شود. شما همچنین می توانید این نوع سخنرانی را هنگام پذیرش جایزه انجام دهید. اگر جایزه ای را می پذیرید، از یک سخنرانی مناسبت ویژه برای بیان اینکه جایزه برای شما چقدر اهمیت دارد استفاده می کنید.

سخنرانی زیرکانه

سخنرانی‌های مطرح سعی می‌کنند برای یک ایده، محصول یا راه‌حل، حمایت یا تأییدیه دریافت کنند. برای مثال، اگر فروشنده هستید، ممکن است سعی کنید محصول جدیدی را به مشتری بفروشید. شما اساساً محصول را با گفتن بهترین ویژگی های آن و اینکه چگونه محصول می تواند در زندگی روزمره آنها مفید باشد، به آنها عرضه می کنید. سخنرانی‌های بدیع همچنین می‌تواند بخشی از یک ارائه بزرگ‌تر باشد، مانند سخنرانی‌هایی که در یک اداره یافت می‌شود، زمانی که می‌خواهید همکاران یا مافوق‌های خود را با ایده یا رویکرد خاصی همراهی کنید.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن گام به گام

سخنرانی انگیزشی

هدف از سخنرانی های انگیزشی الهام بخشیدن به مخاطبان و دادن اعتماد به نفس به شرکت کنندگان برای انجام کاری بهتر یا بهبود خود است. آنها اساساً در خدمت ارتقاء روحیه مخاطب و بهبود عزت نفس آنها هستند. سخنرانی های انگیزشی کمک می کند تا فرد یا مخاطب به سمت دستیابی به یک هدف خاص حرکت کند. در حالی که کارفرمایان یا مدیران این نوع سخنرانی را برای انگیزه دادن به کارکنان خود برای عملکرد بهتر در محل کار انجام می دهند، مربیان این نوع سخنرانی را برای الهام بخشیدن به تیم خود برای عملکرد بهتر در زمین یا زمین انجام می دهند.

سخنرانی فی البداهه

سخنرانی فی البداهه به سخنرانی ای اطلاق می شود که شما بدون هیچ گونه آمادگی قبلی یا زمان تمرین ارائه می کنید. به طور معمول، شخصی به طور خودجوش از شما می خواهد که در یک رویداد یا مناسبت دیگری سخنرانی بداهه ارائه دهید. به دلیل ماهیت یک سخنرانی بداهه، ارائه یک سخنرانی اغلب می تواند احساس ترسناکی داشته باشد و استرس زیادی ایجاد کند زیرا زمانی برای آماده شدن نداشتید. با این حال، با کمی راهنمایی و تجربه، بهتر می توانید یک سخنرانی بداهه با اطمینان ارائه کنید.

سخنرانی خداحافظی

سخنرانی خداحافظی به سخنرانی ای اشاره دارد که در آن شما با گروهی از مردم خداحافظی می کنید. به عنوان مثال، می توانید هنگام ترک شغل خود برای همکاران خود یک سخنرانی خداحافظی کنید، یا اگر در حال حرکت به خارج از کشور هستید یا به خارج از کشور سفر می کنید، یک سخنرانی خداحافظی با عزیزان خود داشته باشید. از آنجایی که سخنرانی های خداحافظی اغلب لحن غمگینی دارند، اغلب احساسات قوی هم در سخنران و هم در مخاطب ایجاد می کنند.

گفتار توضیحی

سخنرانی های توضیحی موقعیت یا چیز خاصی را توصیف می کنند. در حالی که این سخنرانی‌ها شبیه سخنرانی‌های نمایشی هستند، سخنرانی‌های توضیحی نحوه انجام کاری را توضیح می‌دهند و در عین حال فرآیند گام به گام دقیقی را به مخاطب ارائه می‌دهند. آنها همچنین از کمک بصری برای کمک به مخاطب برای درک بهتر آنچه شما می گویید استفاده نمی کنند. برای مثال، هنگامی که یک مجری برنامه گفتگوی غذا به مخاطبان خود نحوه درست کردن یک غذای خاص را نشان می دهد، از یک سخنرانی توضیحی برای توصیف هر مرحله از فرآیند دستور غذا استفاده می کند.

مداحی یا سخنرانی تشییع جنازه

هدف از سخنرانی های تشییع جنازه یا مداحی قدردانی از فردی است که اخیراً از دست رفته در مقابل مخاطبانی که در مراسم تشییع جنازه شرکت می کنند. به طور معمول، آنها توسط یک وزیر یا یکی از نزدیکان متوفی داده می شود. گوینده سعی می کند کلمات مناسب را بیابد تا نه تنها با یک سخنرانی صمیمانه به فرد احترام بگذارد، بلکه از او به خاطر آنچه در زمان زنده بودن به دست آورده است تمجید کند.

نکاتی برای تحقیق گفتار

قبل از سخنرانی، مهم است که تحقیقات کافی انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که ایده، نظر یا پیام خود را به طور مؤثر منتقل می کنید. از این نکات برای کمک به فرآیند تحقیق گفتار استفاده کنید:

درباره مخاطبان خود تحقیق کنید.

اگر می دانید با چه کسی صحبت خواهید کرد، قبل از سخنرانی با مخاطبان خود آشنا شوید. شناختن مخاطبان می‌تواند به شما بینشی در مورد نظرات، افکار و بهترین راه رسیدن به آنها بدهد. در نظر بگیرید که چه سؤالاتی ممکن است از شما بپرسند و اگر فکر نمی‌کنید پاسخ مناسبی برای آنها دارید، تحقیقات کافی انجام دهید تا به شما کمک کند تا برای سؤالات آنها بهتر آماده شوید.

رویداد یا محل برگزاری را در نظر بگیرید.

همانطور که به تحقیق خود ادامه می دهید، در مورد مکان یا رویدادی که در آن سخنرانی خود را انجام می دهید فکر کنید. به عنوان مثال، می توانید در یک رویداد صنعتی، یک جشن تولد یا یک کنفرانس رسمی سخنرانی کنید. محل برگزاری را در نظر بگیرید، به همراه اینکه چقدر زمان دارید و اینکه آیا میکروفون برای استفاده در اختیار خواهید داشت یا نه. دانستن این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند سخنرانی‌ای بسازید که به طور موثر با لحن مناسب و متناسب با زمان شما مخاطبانتان را مخاطب قرار دهد.

روی موضوع خود تمرکز کنید.

هنگام آماده کردن سخنرانی خود، برای درک موضوعی که در مورد آن صحبت می کنید، وقت بگذارید. مطمئن شوید که می دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید. اگر به دانش بیشتری نیاز دارید، با تحقیق کامل اطلاعات کافی جمع آوری کنید. مطمئن شوید که فقط روی موضوع خاص خود تمرکز کرده و از گمراه شدن با اطلاعات دیگر خودداری کنید. اگر کمک کرد، یک طرح کلی برای سخنرانی خود ایجاد کنید تا به شما کمک کند متمرکز بمانید.

اطلاعات متعادل دریافت کنید.

بسته به نوع سخنرانی شما، ممکن است لازم باشد مجموعه ای متعادل از شواهد را به مخاطبان خود ارائه دهید. به عنوان مثال، به جای ارائه شواهد آماری به مخاطبان خود که تنها از یک طرف استدلال پشتیبانی می کند، ارقامی را به آنها ارائه دهید که از هر دو طرف حمایت می کند. دادن مجموعه ای متعادل از اطلاعات به آنها کمک می کند تا خودشان به نتیجه برسند. اگر طرفی که در آن قرار دارید شواهد بهتری دارد، اغلب بهتر است به جای وادار کردن آنها به ذهنیت خود، اجازه دهید مخاطب خودش به نتیجه برسد.

از منابع معتبر استفاده کنید.

اگر سخنرانی شما حاوی حقایق، داده ها و ارقام آماری است، مطمئن شوید که اطلاعات خود را از منابع معتبر و معتبر دریافت می کنید. برای یافتن داده ها، اطلاعات آماری مورد نیاز خود، از مجلات دانشگاهی، وب سایت های دولتی، ادبیات صنعتی، کتاب های مرجع یا وب سایت های علمی استفاده کنید. استفاده از منابع ارزشمند تضمین می کند که دقیق ترین اطلاعات را به مخاطبان خود می دهید. همچنین مهم است که منابع خود را در سخنرانی خود ذکر کنید تا نه تنها به آنها اعتبار بدهید، بلکه رفتار خود را با مخاطبان خود بهبود بخشید و به آنها کمک کنید آنچه را که می گویید باور کنند.

بخوانید: ۱۱ نوع از تعاملات گفتاری برای جستجوی کسب و کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *