بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۰ نکته برای بهبود مهارت های خود به عنوان یک ارائه دهنده

دستور جلسه برنامه ریزی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ارائه قوی اطلاعات را به روشی واضح و منطقی منتقل می کند و مخاطب را درگیر نگه می دارد. مجری خوب بودن نیاز به تمرین دارد، اما راه هایی وجود دارد که می توانید مهارت های خود را بهبود ببخشید.

در این مقاله از ایوسی، با ۱۰ نکته برای بهبود مهارت های ارائه خود، به این موضوع می پردازیم که چرا باید یک مجری عالی باشید.

مطالب مرتبط: چگونه بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنیم؟

چرا مجری خوب بودن مهم است؟

اگر می خواهید ایده ها و اطلاعات خود را به مخاطب منتقل کنید، باید آنها را به خوبی ارائه دهید. ارائه‌های مؤثر مدت‌ها پس از بازگشت به خانه با مخاطبان شما باقی می‌ماند. ارائه دهنده خوب بودن می تواند تفاوتی در درک میزان درک مخاطبان از اطلاعات شما و میزان احتمال تعامل آنها با پیام شما ایجاد کند.

۱۰ نکته برای تبدیل شدن به یک مجری عالی

مانند بسیاری از مهارت های دیگر، ارائه سخنرانی های عالی نیاز به زمان و تمرین دارد. ایجاد مهارت‌های مرتبط دیگر مانند مهارت‌های ارتباطی، سخنرانی در جمع و مهارت‌های تفکر منطقی راه‌های عالی برای تبدیل شدن به یک مجری بهتر است.

در اینجا ۱۰ راه ساده برای تبدیل شدن به یک مجری عالی وجود دارد:

۱. موضوع خود را خوب بشناسید

مهم است که در مورد موضوع ارائه خود آگاه باشید تا با اعتماد به نفس روبرو شوید. مطالعه کامل موضوع شما همچنین به شما کمک می کند که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و پس از ارائه پاسخ های مفیدی به سوالات مخاطبان ارائه دهید.

۲. طرح کلی ارائه خود را مشخص کنید

طرح کلی ارائه خود می تواند به شما کمک کند در مسیر خود بمانید و مخاطب را بر ایده های کلیدی خود متمرکز کنید. یک راه خوب برای بهبود مهارت های ارائه خود این است که در همان ابتدا به مخاطبان خود بگویید که در ارائه خود چه چیزی را پوشش خواهید داد. شما نیازی به وارد کردن جزئیات ندارید، اما ارائه یک نمای کلی ساده از موضوعاتی که در مورد آن بحث خواهید کرد به مخاطب نشان می دهد که ارائه درباره چیست و پیامی که باید امیدوار باشد با آنها همراه باشد.

۳. ارائه خود را تمرین کنید

تمرین پیش از موعد به شما این امکان را می‌دهد تا به مسائلی که ممکن است پیش‌بینی نکرده‌اید، بپردازید، مانند داشتن وسایل کمک بصری خیلی زیاد یا خیلی کم یا اگر محدودیت زمانی دارید، ارائه خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد.

تمرین همچنین شما را به ارائه دهنده بهتری تبدیل می کند زیرا باعث می شود با محتوای خود راحت تر باشید. این می تواند به شما کمک کند که کلمات را فراموش نکنید یا اطلاعات مهمی را فراموش نکنید. همچنین ممکن است به شما این امکان را بدهد که به جای به خاطر سپردن محتوای خود، بر سایر عناصر ارائه دهنده مانند نشانه های غیرکلامی و شخصیت تمرکز کنید.

۴. اسلایدها و وسایل کمک بصری را ساده نگه دارید

سعی کنید از استفاده بیش از حد متن در اسلایدهای خود اجتناب کنید. ارائه اسلاید می تواند راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ساختار نقاط صحبت شما باشد، اما از آنها به اندازه کافی استفاده کنید. تصاویر، نمودارها و نقاط گلوله تمیزتر از بلوک های بزرگ متن به نظر می رسند و از خواندن بیش از حد اسلایدها جلوگیری می کنند. عرشه شما باید از نظر بصری جذاب باشد تا مخاطبان شما را درگیر خود نگه دارد.

مطالب مرتبط: انواع نمودارها و گراف ها

۵. سرعت و لحن جذابی داشته باشید

سرعت و لحن شما می تواند به طور قابل توجهی بر موفقیت شما به عنوان یک مجری تأثیر بگذارد. مردم از گوش دادن به سخنرانانی که به نظر خودشان به موضوعات علاقه مند هستند، لذت می برند. به جای ارائه ارائه با صدای یکنواخت و استفاده از یک سرعت ثابت در سراسر ارائه، سعی کنید روشی را که در آن انجام می دهید تغییر دهید.

به تشبیه ها به عنوان راهی برای ارائه حقایق فکر کنید، انگار که دارید داستانی را تعریف می کنید. تاکید بر کلمات خاص و کاهش سرعت ممکن است به شما کمک کند اطلاعات پیچیده را واضح تر توضیح دهید. گوش دادن به سخنرانان دیگر همچنین ممکن است به شما این ایده را بدهد که از صدای خود در طول ارائه خود به نفع خود استفاده کنید.

۶. در درس صدا شرکت کنید

اگر شغل شما به ارائه‌های زیادی نیاز دارد، ممکن است بخواهید در کلاس‌های صوتی شرکت کنید تا نحوه برقراری ارتباط واضح، بلند و دلپذیر را بیاموزید. آموزش صدا فقط برای آواز نیست، مربیان حرفه ای صدا نیز با افرادی کار می کنند که می خواهند صدای خود را هنگام برقراری ارتباط کلامی بهبود بخشند. مربیان صدا می توانند به شما کمک کنند تا کیفیت صدای خود مانند زیر و بم، لحن، طنین و ریتم را تغییر دهید. آنها حتی می توانند به شما کمک کنند تا صدای خود را تقویت کنید و مسائلی مانند تلفظ ضعیف را از بین ببرید.

۷. کلمات پرکننده را حذف کنید

کلمات پرکننده مانند “اوم” و “اوه” می توانند حواس مخاطب را پرت کنند و شما را عصبی یا اعتماد به نفس کمتری نشان دهند، بنابراین مهم است که روی حذف آنها کار کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام این کار این است که از قبل ارائه خود را تمرین کنید. این می تواند به شما کمک کند متوجه شوید که در حین صحبت کردن چقدر از پرکننده ها استفاده می کنید.

اگر در ابتدا این موضوع را چالش برانگیز می‌دانید، می‌توانید سعی کنید کلمات پرکننده را با سکوت جایگزین کنید. توقف برخی از بخش‌های ارائه‌تان ممکن است طبیعی‌تر به نظر برسد و حتی به شما کمک کند تا بر نکات خاصی تأکید کنید. مکث همچنین می تواند فرصتی برای نوشیدن یک جرعه آب یا رفتن به یک اسلاید جدید باشد.

مرتبط: کلمات پرکننده چیست؟ (نمونه ها و نکاتی برای اجتناب از آنها)

۸. از نشانه های غیرکلامی استفاده کنید

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که با مخاطبان خود درگیر شوید. اگر در حال ارائه به یک گروه کوچکتر هستید، سعی کنید در طول ارائه خود یک لحظه به هر فرد نگاه کنید. با جمعیت بیشتر، می توانید بدون نگاه کردن به شخص خاصی به سمت جمعیت نگاه کنید.

به خاطر داشته باشید که نشانه های غیرکلامی می تواند به ایجاد اعتماد به نفس شما کمک کند. هنگام ارجاع به اسلایدها، سعی کنید رو به روی مخاطبان خود باقی بمانید و فقط چند لحظه به اسلایدها نگاه کنید. حرکات دست می تواند راه خوبی برای جذاب تر کردن سخنرانی شما باشد و می تواند به جایگزینی عادت های عصبی مانند بی قراری یا ضربدری بازوها کمک کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

۹. مخاطبان خود را بشناسید

سبک ارائه شما باید بسته به مخاطبانتان تغییر کند. اگر در یک محیط حرفه ای به مخاطب ارائه می کنید، سبک خود را حرفه ای نگه دارید و بر انتقال اطلاعات خود تمرکز کنید. اگر در محیط مدرسه به مخاطبان جوان‌تری ارائه می‌دهید، سعی کنید مقداری طنز بگنجانید و مطمئن شوید که محتوای شما برای سطح تحصیلات آنها مناسب است.

۱۰. زودتر بیایید

زودتر رسیدن به محل جلسه به شما فرصت می دهد تا قبل از ارائه با اتاق و تجهیزات خود راحت باشید. اگر چیزی برای تنظیم دارید، می توانید بدون عجله این کار را انجام دهید و مطمئن شوید که در طول ارائه شما هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. زود رسیدن به آنجا نیز می تواند به شما زمان دهد تا اعصاب خود را آرام کنید، کمی آب بنوشید و خود را آماده کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *