در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان قرار داریم؛ ماهی که به عنوان ماه عبودیت و بندگی شناخته شده است و تقویت مؤلفههایی همچون تزکیه و تهذیب، خودسازی و … حال و هوای بسیار خاصی به تمام جنبه های زندگی، حتی تجارت و کسب و کار مردم میدهد.
اما با وجود تمامی جنبههای معنوی و مثبتی که در ماه رمضان وجود دارد، به جز معدود مشاغلی که نوع تولیدات یا خدمات آنها با آداب و رسوم این ماه همخوانی دارد، سایر کسب و کارها در این ماه با تجربهی کاهش فروش و افتِ نسبی سود مواجه میشوند.
نکاتی جهت کنترل بهتر کسب و کار در ماه رمضان
این حقیقت را باید پذیرفت که در طول این ماه مبارک، قاعدهی فوق بر بازارِ اکثر کسب و کارها سایه انداخته؛ اما با این حال، اگر با قواعد آشنا باشیم، میتوان در این ماه هم از فرصت استفاده کنیم و به کسب و کارمان سامان دهیم. از همین رو توصیه میشود که ۸ راهکار زیر را برای مدیریت بر کسب و کارتان در این ماه به کار ببندید:
۱- کسب و کارتان را ارزیابی کنید
این یک واقعیت تلخ است که در طول مدت کسب و کار، اکثر فعالان اقتصادی فراموش میکنند که ارزیابی دقیق و صحیحی از کار خود داشته باشند و با آنالیز به موقع و صحیح روند فعالیت خود و نیروهای خود، از وضعیت عملکردی خود مطلع شده و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند. و غالبا این روند در گذر زمان بیشتر مغفول واقع میشود.
اما رکود ظاهری فعالیتهای اقتصادی در ایام ماه رمضان، موقعیت بسیار مناسبی است که این موضوعِ بسیار مهمی که به باد فراموشی سپرده شده است را دوباره احیا کرده و مورد توجه قرار دهیم؛ میتوان در این ایام که وقت آزاد بیشتری برای کسب و کار ایجاد میشود، ارزیابی یک سالهی کار را در دستور کار قرار داد.
۲- ایدههای جدید را به کسب و کارتان بیافزایید
همچنین وقفهای که ماه رمضان برای کسب و کارها ایجاد میکند، موقعیت بسیار مناسبی را فراهم میکند تا ذهن از دغدغههای روزمرهی کاری آزاد شود؛ از همین رو در این ایام، میتوان با تمرکز بر روی برنامهی کاری، نقاط قوت و حتی نقاط ضعف، ویژگیهای منحصر به فرد کسب و کار خود و …، ایدههای جدیدی را برگزید که با پیادهسازی آنها در روند کسب و کار، میتوان هم بر کیفیت کار افزود و هم میزان بازدهی و رشد کسب و کار را به صورت ملموس شاهد بود.
۳- از نظام آراستگی بهره ببرید
یکی از مسائل بسیار مهمی که در هر کسب و کار باید به صورت جدید مورد توجه قرار گیرد، نظام آراستگی و یا همان ۵S است؛ اما غالبا شاهد آن هستیم که اکثر کسب و کارها از این موضوع مهم غفلت میکنند و از همین رو، در طولانی مدت شاهد آن هستیم که افت کیفیت، افزایش تلفات کاری و … به صورت روزشمار افزایش چشمگیری پیدا میکند. و اگرچه پیاده سازی نظام آراستگی برای حل این موضوع، از ملزومات هر روزه است، اما عموما درگیری زیاد کاری مانع از آن میشود.
از همین رو، زمانِ آزادِ در ماه رمضان میتواند بهانهی بسیار خوبی باشد تا مجددا نظام آراستگی را بر کسب و کار خود حکم فرما کنیم و با نظم بخشیدن بر ساختار و چیدمان کسب و کار و فضای آن، باز به این مهم دست پیدا کرده و بازخورد کار خود را به طور بسیار مشهودی افزایش دهیم.
۴- از فروش ویژه بهره ببرید
افراد موفق در کسب و کارها، به خوبی میدانند یکی از ارکان بسیار مهم (و حتی میتوان گفت مهمترین رکن) کسب و کارشان فروش است؛ و برای این منظور از قواعد صحیح، علمی و حساب شدهای بهره میبرند که باعث تحریک بهتر مشتریان و جذب آنها به محصول یا خدمات میشود.
در این اثنا، یکی از شیوههای بسیار کارآمد، اما حساسی که اکثر کسب و کارهای موفق از آن بهره میبرند، بهرهگیری از قواعدِ فروشِ ویژه است؛ بدین صورت که در ایام خاصی از سال، نحوهی قیمتگذاری، فروش و خدماتدهی خود را به نفع مشتری تغییر میدهند که بدینصورت بر میزان فروششان نیز بسیار افزوده میشود.
و ایام ماه رمضان هم یکی از بهترین بهانهها برای بهرهگیری از این شوهی کارآمد و جواب پس داده است.
۵- ارتباطات را تقویت کنید
قطعا در کسب و کار، ایجاد یک شبکهی کارآمد و موثر میتواند به طور بسیار شگفتانگیزی بر روی رشد اقتصادی و موفقیتِ کاری اثر بگذارد.
و از آنجا که ایام ماهِ مبارک، زمانی است که اکثر مردم فراغت بسیار بیشتری نسبت به سایر ایام سال دارند، و همچنین با نظر به آنکه، در این ایام، میهمانی و میزبانیها رونقی ویژه دارد، میتوان از این موضوعات نیز به نحو احسن برای تقویت روابط، ترمیم روابط صدمه دیده و ساخت ارتباطات جدید بهره برد.
۶- به نیروهای خود توجه ویژه کنید
همان طور که درگیریهای کاری در طول سال موجب افول در دقتها و بازنگریها بر روی روند کاری و عملکردی کسب و کار است، بر روی بررسی وضعیت نیروها نیز اثر سوء میگذارد.
به همین دلیل میتوان از زمان ماه مبارک به نفع این موضوع نیز استفاده کرد و با ارزیابی عملکردی نیروها، آنالیز جسمی، روحی و روانی آنها، بهرهگیری از متد کوچینگ و … برای آنها، نه تنها به پیرایش کارمندان خود پرداخت، بلکه با حل مشکلاتِ احتمالی آنها، گره زدن اهداف شخصی آنها با اهداف سیستمیِ کسب و کارتان و …، بر کیفیت کاری آنها به طور قابل توجهی بیافزایید.
۷- برنامه های آموزشی را در دستور کار بگذارید
یکی از مسائل بسیار مهمی که برای موفقیت یک کسب و کار لازم است، توانمندسازی نیروهای کار است؛ که این برای خودِ شما (به عنوان صاحب کسب و کار) ضروری است و هم برای نیروهای تحتِ امرِ شما.
از همین رو، قرار دادن دورههای آموزشی در ایام ماه مبارک که میتواند تقویت نیروی کار و هوشمندسازی روند کار را به همراه داشته باشد، یکی از مواردی است که بسیار مناسب این ایام است. در ضمن، میتوان آموزشها را به گونهای ترتیب داد که در کنار افزایش کارآزمایی و تبحر نیروها، از میزان فعالیت آنها در این ایام نیز بکاهد، که خود این موضوع با نظر به شرایطِ حاکم در این ماه (روزه داری و …)، میتواند تاثیر مثبتی را بر روی نیروها بگذارد.
۸- در روند تبلیغات بازنگری کنید
بسیار خوب است که در ایام ماه رمضان، کلیهی راهکارهایی که تاکنون برای افزایش فروش، جذب مشتری و روند مشتری مداری به کار بسته بودید را مورد بازنگری قرار داده و در صورت لزوم آنها را اصلاح و یا کلا تعویض کنید. که این موضوع میتواند بازبینی و اصلاح کاتالوگها، بروشورها، تبلیغات متنی، تصویری، ویدئویی و … باشد.
۹- اولویت بندی کنید
زمان آزادِ در ماه رمضان، فرصتی مغتنم است تا با بررسی تک تکِ امورِ محوله بر روی دوش خود و تمامی نیروهایتان، مشخص کنید کدام یک از امور در اولویت بالاتری قرار دارند، کدام یک در درجه پایین تری هستند و کدام یک جزو مواردی زائد و بیهوده به شمار میروند.
شما میتوانید با این اولویتبندی، هم از میزان حجم کاری خود و سایرین بکاهید و هم بر میزان کیفیت کاری همه بیافزایید.