هنگام تبلیغ هر محصول یا خدماتی، مهم است که مشتری ایده آل خود را به طور کامل درک کنید. با شناسایی ویژگیهای کلیدی، انگیزهها و سایر عوامل تمایز آنها، میتوانید پیامهای مناسبتری ایجاد کنید و آنها را به طور مؤثرتری به صورت آنلاین هدف قرار دهید. بررسی لیستی از سوالات هدفمند می تواند به شما کمک کند تا یک نمایه کامل برای مشتریان ایده آل خود ایجاد کنید و استراتژی های بازاریابی خود را بهبود بخشید.
در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی سؤالات هدفیابی بحث میکنیم و فهرستی از سؤالات هدفیابی را که میتوانید در کسبوکار خود استفاده کنید، ارائه میکنیم.
مطالب مرتبط: استراتژی فروش چیست؟ الگو و نمونه
سوالات هدفمند چیست؟
سؤالات هدفمند سؤالاتی هستند که برای کمک به کسب و کار و تیم بازاریابی آن در درک بهتر بازار هدف طراحی شده اند. با پرسیدن سوالات هدفمند و تعریف مخاطبان خود، می توانید پیام های بازاریابی خود را برای دسترسی بهتر به آن افراد سفارشی کنید و احتمال اینکه آنها اقدام مورد نظر را انجام دهند افزایش دهید.
بیشتر بخوانید: تحلیل بازار هدف: چیست و چگونه می توان آن را ساخت
سوالاتی که باید بپرسید تا مخاطبان هدف خود را بشناسید
در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید برای تعریف بهتر مخاطبان خود بپرسید:
چه جمعیتی را هدف قرار می دهید؟
جمعیت شناسی به ویژگی های خاص یک جمعیت هدف، مخاطب هدف شما اشاره دارد. اطلاعات جمعیتی معمولاً شامل اطلاعاتی در مورد جنسیت، سن و وضعیت تأهل مخاطبان است. همچنین می تواند شامل اطلاعاتی در مورد تحصیلات، اندازه خانواده و حتی درآمد باشد. شناسایی این نقاط دادههای کلیدی و مرتبط به تیمهای بازاریابی کمک میکند تا پیامهای خود را طوری تنظیم کنند که به بهترین شکل با مخاطبان طنینانداز شود. همچنین به بازاریابان اجازه می دهد تا هدف گذاری برای تبلیغات را سفارشی کنند.
مخاطب هدف شما کجا زندگی می کند؟
چند دلیل وجود دارد که چرا مهم است بدانید مخاطبان شما کجا زندگی می کنند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید کمپین های تبلیغاتی ایجاد کنید که از همان زبان بومی استفاده می کنند که محلی ها در آن منطقه استفاده می کنند. همچنین این امکان را برای شما فراهم می کند که پیام های بازاریابی را برای رسیدگی به هر رویدادی در منطقه سفارشی کنید. برای مثال، اگر شما یک خردهفروش آنلاین هستید که پوشاک تابستانی میفروشید، ممکن است بخواهید از پیامهای مختلفی در ایالات شمالی و جنوبی ایالات متحده استفاده کنید، به خصوص اگر الگوهای آب و هوا به طور قابل توجهی متفاوت باشد.
مخاطبان هدف شما در چه صنعتی کار می کنند؟
اگر کسب و کار تجاری (B2B) دارید، این سوال بیشتر مرتبط است. با شناسایی صنایع مختلفی که به آنها خدمت می کنید، می توانید کمپین های بازاریابی را به گونه ای سفارشی کنید که به طور کامل با آن مخاطبان طنین انداز شود. به عنوان مثال، اگر شرکت شما برچسب هایی برای بطری های نسخه تولید می کند، ممکن است به صنایع پزشکی و دامپزشکی بفروشید. در این شرایط، شما باید تصاویر و پیامها را سفارشی کنید تا نیازهای آنها را به بهترین نحو برآورده کنید.
مخاطبان هدف شما چه سرگرمی هایی دارند؟
این سوال مهمی است که باید از خود بپرسید زیرا می تواند به شما کمک کند تا مشتری ایده آل خود را به صورت آنلاین با کمپین های تبلیغاتی بهتر هدف قرار دهید، زیرا ممکن است درک بهتری از انواع وب سایت هایی که آنها به صورت آنلاین مرور می کنند یا انواع محصولات خریداری شده داشته باشید. به عنوان مثال، تبلیغات نمایشی یک روش محبوب تبلیغاتی است که به شما امکان نمایش تبلیغات در شبکه های وب سایت های ناشر را می دهد. اگر کفشهای دویدن میفروشید، ممکن است بخواهید در وبسایتهایی که برای علاقهمندان به تناسب اندام از همه نوع عرضه میشوند، تبلیغ کنید، زیرا دوندگان اغلب به انواع فعالیتهای تناسب اندام علاقهمند هستند.
بازار هدف شما چگونه فکر می کند؟
با درک اینکه مخاطب هدف شما چگونه فکر می کند، می توانید ارزش های آنها و نحوه ایجاد پیام هایی را که با آنها طنین انداز می شود را بهتر درک کنید. وقتی به این سوال فکر می کنید، به سبک زندگی، تیپ شخصیتی، رفتار، نگرش و ارزش های مشتری ایده آل خود فکر کنید. برای درک بهتر اینکه آنها چگونه فکر می کنند، ممکن است بخواهید لیست سوالات خود را تهیه کنید و پایگاه مشتریان فعلی خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، می توانید از آنها بپرسید که چگونه از گذراندن وقت خود در خارج از محل کار لذت می برند یا چه چیزی برای آنها مهم است.
مطالب مرتبط: هدف گذاری رفتاری چیست؟
مخاطب هدف شما چگونه ارتباط برقرار می کند؟
این سوال مهمی است که باید به آن پاسخ داد، زیرا روشی را که ممکن است برای رسیدن به آنها استفاده کنید، تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از مخاطبان ممکن است ترجیح دهند کسب و کارها از طریق تماس تلفنی با آنها ارتباط برقرار کنند، در حالی که برخی دیگر ارتباط چهره به چهره را ترجیح می دهند. برعکس، اگر میخواهید به مخاطبان جوانتری دسترسی پیدا کنید، ممکن است بخواهید از پیامهای متنی SMS برای برقراری ارتباط با مخاطبان آنها استفاده کنید. صرف نظر از این، مهم است که بهترین روش برای تماس با مشتری ایده آل خود را بدانید و اینکه کدام روش به احتمال زیاد پاسخ را جلب می کند.
مطالب مرتبط: چگونه یک بازار هدف را شناسایی کنیم
مخاطب هدف شما چه چالش هایی را تجربه می کند؟
درک موانع مختلفی که ممکن است مخاطبان شما با آن روبرو شوند بسیار مهم است. با شناسایی چالشهای مخاطبان خود، میتوانید پیامهای بازاریابی خود را به سمتی سوق دهید که چگونه شرکت شما میتواند به آنها در غلبه بر این مانع کمک کند.
چه کسی تصمیم خرید می گیرد؟
این یک سوال حیاتی است که باید به آن پاسخ داد، زیرا نه تنها پیام های شما را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه بر افرادی که با تبلیغات هدف قرار می دهید نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر شما پوشاک کودکان را می فروشید، شخصی که تصمیم به خرید می گیرد معمولاً والدین است. اگر در یک تجارت B2B در فروش نرم افزار حسابداری کار می کنید، پس شخصی که تصمیم خرید می گیرد احتمالا شخصی است که در بخش مالی یا مدیر ارشد مالی (CFO) کار می کند. تشخیص اینکه چه کسی تصمیم خرید را می گیرد به شما امکان می دهد پیام ها، تصاویر و هدف گذاری تبلیغات خود را سفارشی کنید.
انگیزه تصمیم گیرنده برای خرید چیست؟
هنگامی که تصمیم گیرنده را شناسایی کردید، مهم است که در نظر بگیرید چه انگیزه ای آنها را برای تصمیم گیری خرید ترغیب می کند. به این فکر کنید که آنها ممکن است چه انگیزه هایی برای خرید یک محصول یا خدمات داشته باشند، چه مخالفت هایی در مورد خرید داشته باشند و چه کاری می توانید انجام دهید تا به آنها برای غلبه بر این مخالفت ها کمک کنید.
آیا آنها در گذشته از یک رقیب خرید می کردند؟
این سوال مهمی است که باید به آن پاسخ دهید زیرا ممکن است لازم باشد نشان دهید که محصولات شما چه تفاوتی با کالاهای رقبای خود دارند. با شناسایی موقعیت ارزش منحصر به فرد شرکت خود و تفاوت آن با رقبای خود، می توانید آن تفاوت های کلیدی را در پیام های بازاریابی خود برجسته کنید.
سوالات هدفمند اضافی برای پرسیدن
در اینجا برخی از سؤالات هدفمند دیگری وجود دارد که ممکن است برای درک بهتر مخاطبان هدف خود بپرسید:
-
ترس مخاطبان هدف شما چیست؟
-
آنها بیشتر به چه چیزی اهمیت می دهند؟
-
وقتی تصمیم گیرنده به مشاوره نیاز دارد به سراغ چه کسی می رود؟
-
محصول یا خدماتی که می فروشید از چه راه هایی زندگی مخاطبانتان را بهتر یا آسان تر می کند؟
-
مشتری ایده آل شما از انجام چه کاری در اوقات فراغت خود لذت می برد؟
-
آنها به چه وب سایت هایی به صورت آنلاین مراجعه می کنند؟
-
آنها بیشتر از چه نوع محتوای آنلاین لذت می برند؟
-
مشتری ایده آل شما وقتی می خواهد خرید کند کجا می رود؟
-
آنها از چه عللی حمایت می کنند؟
-
دوست دارند از چه فروشگاه هایی خرید کنند؟
مقالات مرتبط بیشتر:
- چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنید
- چگونه یک بازار هدف را شناسایی کنیم
- مزایای هدف گذاری در بازاریابی (و نحوه انجام آن)
- ۲۴ نکته مفید بازاریابی محتوا
- بازاریابی دسترسی: تعریف، مزایا و محاسبه دستیابی به بازار
- ۲۰ تاکتیک بازاریابی برای یک کمپین بازاریابی موفق
- ۱۲ نکته بازاریابی برای کمپین بازاریابی شما
- تقسیم بندی مشتری چیست؟ (تحلیل و نکات)
- نحوه استفاده از ارتباطات بصری در ۶ مرحله (به علاوه نکات)
- ۱۱ معیار مهم درگیری کاربر برای ردیابی شما