هر کسبوکاری که محصولاتی را به مصرفکننده میفروشد، خواه یک فرد یا کسبوکار دیگر باشد، باید فرآیندی را برای تولید، ذخیره و توزیع محصولات خود ایجاد کند. مدیریت زنجیره تامین بسته به صنعت میتواند به روشهای متفاوتی از یک کسبوکار به کسبوکار دیگر ظاهر شود و منجر به فرآیند مؤثرتر و مقرونبهصرفهتر شود. اگر یک حرفه ای در زنجیره تامین هستید یا می خواهید یکی شوید، یادگیری بیشتر در مورد اجزای اساسی در زنجیره تامین می تواند مفید باشد.
در این مقاله از ایوسی، زنجیره تامین را تعریف می کنیم و لیستی از اجزای زنجیره تامین را برای شما ارائه می دهیم تا در مورد آن بیشتر بدانید.
زنجیره تامین چیست؟
زنجیره تامین سیستمی از مراحل است که بین یک شرکت و تامین کنندگان و فروشندگانی که با آنها تجارت می کند تنظیم می شود تا مطمئن شود خریداران کالاها و محصولاتی را که خریداری می کنند دریافت می کنند. کسبوکارها ممکن است یک زنجیره تامین ایجاد کنند تا فرآیندی در اختیار داشته باشند که به آنها کمک میکند مقرون به صرفهتر باشند، بتوانند با مشاغل مشابه رقابت کنند و فرآیند تولید سریعتر و کاملتر ایجاد کنند.
۸ جزء زنجیره تامین
یک زنجیره تامین موثر تضمین می کند که محصولات، کالاها و مواد به موقع و در حد بودجه تحویل می شوند. در اینجا اجزای مدیریت زنجیره تامین آورده شده است:
۱. برنامه ریزی
برنامه ریزی شامل تفکر در تمام جنبه ها و جزئیات مدیریت زنجیره تامین است، بنابراین شما برای چگونگی شروع کل فرآیند آماده باشید. مرحله برنامه ریزی جایی است که شما سوالاتی از جمله:
-
آیا ما محصول را خودمان تولید خواهیم کرد یا آن بخش از فرآیند را برون سپاری خواهیم کرد؟
-
آیا ما محصولات را به سفارش می سازیم یا انباری از کالاهای خود را نگه می داریم؟
-
آیا باید از یک تامین کننده برای محصولات خود استفاده کنیم؟ اگر این کار را انجام دهیم، آیا آنها باید تامین کننده داخلی باشند یا بین المللی؟
-
آیا ما اقلام خود را برای سفارش یا مهندسی آنها مطابق با مشخصات مشتریان پیکربندی خواهیم کرد؟
در طول برنامهریزی، استراتژیهای زنجیره تامین را توسعه میدهید که با اهداف و استراتژیهای شرکت شما مطابقت دارد، کانالهای ارتباطی ایجاد میکنید که از زنجیره تامین پشتیبانی میکند، تعیین میکنید که کسبوکار چقدر باید بهرهوری داشته باشد تا انتظارات مشتری و تامینکننده را برآورده کند و دستورالعملهای اندازهگیری عملکرد و روشهای جمعآوری داده را ایجاد کنید.
۲. اطلاعات
ایمن سازی روشی برای جمع آوری و سازماندهی اطلاعات بخش مهمی از مدیریت زنجیره تامین است. این جزء ممکن است شامل تکمیل تحقیقات روند بازار و ارزیابی عرضه و تقاضای فعلی باشد. برای کمک به تصمیم گیری و جلوگیری از اشتباهات و تاخیرها، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده ها را در رویکرد مدیریت زنجیره تامین خود در نظر بگیرید .
۳. تامین کنندگان و فروشندگان
دومین مؤلفه مدیریت زنجیره تأمین، تأمین منابع کالا و مواد است. این شامل یافتن تامین کنندگان و فروشندگانی است که بتوانید برای تکمیل فرآیند زنجیره تامین خود با آنها کار کنید. انجام تحقیقات در مورد تامین کنندگان و فروشندگان بالقوه، مذاکره در مورد قراردادهای خود با آنها و اطمینان از اینکه آنها قادر به پشتیبانی از نیازهای تجاری شرکت شما هستند را در نظر بگیرید. همچنین مهم است که مطمئن شوید هر شرکت دیگری که از آن منبع میکنید میتواند نیازهای تولید شما را برآورده کند و موجودی را بر اساس آن مدیریت کند.
مطالب مرتبط: مدیریت فروشنده چیست؟
۴. موجودی سازی
درک تقاضا می تواند به شما در برنامه ریزی برای موجودی کمک کند و داشتن موجودی بیش از حد می تواند هزینه بر باشد. در مقایسه، اگر موجودی کافی برای پاسخگویی به تقاضا ندارید، می توانید مشتریان را ناراحت کنید یا مجبور شوید پول یا حق بیمه بیشتری برای افزایش تولید در کوتاه مدت خرج کنید.
موجودی خود را بر اساس پیش بینی تقاضای خود بسازید تا بتوانید محصولاتی را برای خرید در دسترس داشته باشید و کمی جلوتر از تقاضا باشید تا از هرگونه مشکل در تولید و نگهداری جلوگیری کنید.
۵. تولید
یکی دیگر از اجزای مدیریت زنجیره تامین، فعالیت های تولیدی شماست. این زمانی است که تولید را برنامه ریزی می کنید و برنامه های تولید خود را آزمایش می کنید تا مطمئن شوید که از خواسته های محصول شما و اهداف شرکت پشتیبانی می کنند. مرحله تولید همچنین شامل بسته بندی محصولات، مطابقت با قوانین و مقررات مربوط به صنعت شما ، ذخیره سازی داده ها و توسعه استانداردهای عملکرد تولید است.
مرتبط: فرآیند تولید: تعریف و انواع برای استفاده کسب و کارها
۶. ذخیره سازی
همانطور که موجودی کالا مهم است، ذخیره آن موجودی نیز مهم است. انبارها یا دفاتر کوچکتری را کاوش کنید که می توانند موجودی شما را بر اساس تقاضای محصول فعلی یا پیش بینی شده شما در خود جای دهند. اندازه فضای ذخیره سازی خود را در نظر بگیرید، اگر محصولات شما به تهویه مطبوع نیاز دارند، اگر فضا را با سایر شرکت ها به اشتراک می گذارید و هر عامل دیگری که هنگام تهیه مکانی برای موجودی خود باید در نظر داشته باشید.
۷. توزیع
این یکی از اولین اجزای اصلی است که در آن مشتریان تجربه عملی بیشتری از محصول شما به دست می آورند. توزیع شامل حمل و نقل کالاها ، مواد و محصولات از یک مکان به مکان دیگر، معمولاً از انبار یا کارخانه تولیدی به فروشگاه یا منزل مشتری است. فرآیند حمل و نقل را برای رفع نیازهای خود تنظیم کنید.
برای مثال، تعیین کنید که آیا نیاز به خرید یا کرایه یک وسیله نقلیه تهویه مطبوع دارید و بر اساس فروش پیش بینی شده، وسیله نقلیه چقدر باید باشد. همچنین ممکن است بخواهید گزارش های ایمنی و زمان های تحویل را برای شرکت هایی که قصد همکاری با آنها را دارید بررسی کنید.
خدمات مشتری همچنین بخشی از فرآیند توزیع است که در آن به سوالات مشتری رسیدگی می کنید، تصمیم می گیرید که چگونه محصولات خود را توزیع کنید، توزیع خود را انتخاب می کنید یا شرکتی را انتخاب می کنید که اکثر مراحل را برای شما انجام دهد، دوره گارانتی را فعال می کنید و فاکتورها را پردازش می کنید و مبلغ پرداختی.
مرتبط: کانال های توزیع چیست؟ تعریف و مثال
۸. بازگرداندن محصول
این بخش از زنجیره تامین از مشتری یا کسب و کاری نشات می گیرد که شما کالا یا محصولاتی را به آن ارائه می دهید. این مهم است که برای شرایطی آماده شوید که مشتری شما بخواهد محصولی را که از شما خریداری کرده است پس دهد.
از آنجایی که وقتی کالا یا محصولی را به طرف دیگری ارائه میدهید، بازده بخشی عادی از تجارت است، هر چه بیشتر بتوانید فرآیندی را برای بازگشت ایجاد کنید، آمادگی بیشتری برای اجتنابناپذیری خواهید داشت. در هنگام ایجاد یک برنامه برای بازگشت محصول باید به موارد زیر توجه کرد:
دلایل بازگشت
در اینجا دلایلی وجود دارد که یک مشتری ممکن است درخواست بازگشت بدهد:
-
محصول معیوب است.
-
خرید آنها انتظارات را برآورده نکرد.
-
آنها محصول را ارزان تر از جای دیگر خریدند.
-
آنها دیگر نیازی به محصول ندارند.
خدمات مشتری
اکثر مشتریان انتظار دارند که فرآیند نسبتاً روانی برای بازگرداندن محصولاتی که دیگر نمیخواهند یا به آنها نیاز ندارند، و همینطور برای هر فرآیند مبادلهای که انتخاب میکنند برای دریافت محصول جایگزین طی کنند. این شامل فرآیند ارتباط با نمایندگان خدمات مشتری در مورد درخواست آنها می شود.
از آنجایی که انتظارات ثابتی وجود دارد، مهم است که تا جایی که ممکن است این انتظارات را برآورده کنید یا از آنها فراتر بروید تا بتوانید مشتریان خود را حفظ کنید و خدماتی را ارائه دهید که منجر به افزایش فروش می شود و امیدواریم مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهید تا تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
بخوانید: ۲۱ معیار خدمات مشتری (به علاوه نحوه استفاده از آنها)
برنامه ریزی بازگشت
نحوه پردازش بازگشتها را در نظر بگیرید، از جمله نحوه پذیرش بازگشتها و دستورالعملهایی که به مشتریان ارائه میدهید، نحوه مدیریت درخواستهای مبادله و نحوه رسیدگی به محصولاتی که از مشتریان دریافت میکنید. در مرحله بازگشت، نظارت داشته باشید که چند وقت یکبار بازده دریافت می کنید و چرا، موجودی محصولاتی را که از بازگشت مشتری دریافت کرده اید مدیریت کنید و بازپرداخت کنید.