بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای جامع برای ذینفعان در محل کار

سهامدار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سهامداران مستقیماً تحت تأثیر اقدامات و نتایج یک شرکت قرار می گیرند و می توانند تأثیر عمده ای بر موفقیت کلی یک شرکت داشته باشند. به همین دلیل، دانستن اینکه سهامداران یک شرکت چه کسانی هستند، چگونه بر شرکت تأثیر می‌گذارند و تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرند، و نحوه برقراری ارتباط صحیح با آنها برای موفقیت کلی یک شرکت بسیار مهم است. در این مقاله، ما بحث می کنیم که ذینفع چیست، چگونه انواع مختلف ذینفعان کلیدی را شناسایی کنیم و چگونه با ذینفعان خود به طور موثر ارتباط برقرار کنیم.

ذینفع چیست؟

ذینفع فرد، گروه یا سازمانی است که به موفقیت یک شرکت یا پروژه علاقه دارد. یک ذینفع می تواند هم داخلی یا هم خارجی برای شرکت باشد و ذینفعان مختلف ممکن است سطوح مختلفی از علایق و اولویت ها را داشته باشند. یک ذینفع هم می تواند تحت تأثیر قرار گیرد و هم بر نتیجه یک پروژه یا موفقیت شرکت تأثیر بگذارد.

انواع مختلف ذینفعان

انواع مختلفی از ذینفعان وجود دارد، اما آنها معمولا به یکی از دو دسته تقسیم می شوند: ذینفعان داخلی یا خارجی.

ذینفعان داخلی

ذینفعان داخلی در شرکت کار می کنند و شامل افرادی مانند کارمندان، سرپرستان، مدیران و رئوسا می شوند. صرف نظر از جایی که شخصی در سازمان شما قرار می گیرد، می تواند تأثیر زیادی بر موفقیت شرکت شما داشته باشد. برقراری ارتباط صحیح با ماموریت و ارزش های شرکت و هدف از مسئولیت های هر یک از کارمندان به اطمینان از همکاری همه برای موفقیت شرکت کمک می کند.

ذینفعان خارجی

ذینفعان خارجی افرادی هستند که در داخل شرکت کار نمی کنند اما همچنان علاقه یا تأثیری بر موفقیت شرکت دارند. آنها شامل افرادی مانند سرمایه گذاران، سهامداران، مشتریان، شرکا، اتحادیه های کارگری، سازمان های دولتی و جامعه محلی می شوند.

سرمایه گذاران افراد یا سازمان هایی هستند که از نظر مالی به شرکت شما کمک می کنند. از آنجا که آنها سرمایه گذاری مالی در موفقیت شرکت شما دارند، ممکن است این حق را داشته باشند که صورت های مالی را بررسی کنند و تصمیمات تجاری مهم را تأیید یا رد کنند. سهامداران افراد یا سازمان هایی هستند که حداقل یک سهم از سهام شرکت شما را در اختیار دارند. میزان علاقه و نفوذ یک سهامدار در شرکت شما معمولاً با درصد سهامی که دارند تعیین می شود.

مشتریان افراد یا سازمان هایی هستند که کالاها یا خدماتی را که شرکت شما ارائه می دهد خریداری می کنند. مشتریان بر موفقیت شرکت شما تأثیر می گذارند زیرا آنها انتخاب می کنند که محصولات یا خدماتی را که ارائه می دهید بخرند یا نه. شرکا، شرکت ها یا سازمان هایی هستند که کسب و کار شما برای موفقیت به آنها متکی است، مانند شرکای توزیع و تامین کنندگان.

اتحادیه های کارگری سازمان هایی هستند که با هدف حمایت و پیشبرد حقوق و منافع کارگران و حرفه ای ها تشکیل شده اند. اگر کارکنان شما عضو اتحادیه کارگری باشند یا لازم باشد در مورد موضوعاتی مانند ایمنی محل کار با آنها مشورت کنید، چنین سازمان هایی ممکن است ذینفعان شرکت شما باشند. سازمان‌های دولتی ممکن است بر شرکت شما تأثیر بگذارند، زمانی که سازمان‌های نظارتی در حوزه کاری شما وجود دارد، مانند صنایع بیمه و پزشکی.

مطالب مرتبط:  چگونه خود و دیگران را توانمند کنیم

سوالاتی که به شما در شناسایی ذینفعان کلیدی کمک می کند

شناسایی و اولویت بندی صحیح ذینفعان کلیدی سازمان شما مهم است زیرا به شما کمک می کند تا درک کنید که هنگام تصمیم گیری یا تغییراتی که بر موفقیت کسب و کار تأثیر می گذارد باید با چه کسانی ارتباط برقرار کنید. در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید برای شناسایی سهامداران کلیدی در سازمان خود از خود بپرسید:

  • چه کسی بر موفقیت یک پروژه یا شرکت تأثیر مستقیم دارد؟

  • چه کسی صلاحیت اتخاذ تصمیمات مالی را دارد که بر شرکت تأثیر می گذارد؟

  • چه کسی به موفقیت شرکت علاقه دارد؟

  • آیا شرکت بدون فرد، گروه یا سازمان می تواند به حیات خود ادامه دهد و موفق شود؟

  • چه کسی مسئول آزمایش و استفاده از محصول یا خدمات نهایی است؟

  • چه کسی کاری را انجام می دهد که باعث موفقیت شرکت یا سازمان شما می شود؟

پاسخ به این سؤالات می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا فردی ذینفع است یا خیر و می تواند به شما در تجزیه و تحلیل اینکه کدام سهامداران مهمتر از دیگران هستند کمک کند.

مرتبط:  راهنمای فرهنگ شرکت

چرا ارتباط موثر با ذینفعان مهم است

ارتباط مناسب با ذینفعان برای سازمان شما مهم است زیرا تضمین می کند که آنها اطلاعات مرتبط با علایق و نیازهای خود را دارند و به ایجاد رابطه مثبت بین شما و سهامدارانتان کمک می کند. ارتباط موثر با سهامداران شامل گفتگوی باز است که به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرید، انتظارات ذینفعان را مدیریت کنید و شانس شرکت شما را برای موفقیت بهبود بخشد.

مطالب مرتبط: ۴ روش مختلف برای برقراری ارتباط موثر در محل کار

نحوه برقراری ارتباط صحیح با ذینفعان

این مراحل را برای برقراری ارتباط موثر با ذینفعان شرکت خود دنبال کنید:

  1. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

  2. قبل از برقراری ارتباط، اهداف تعیین کنید و برنامه ریزی کنید.

  3. نظرات ذینفعان خود را بشنوید و تأیید کنید.

  4. انتظارات ذینفعان را تنظیم و شفاف سازی کنید.

  5. وعده ها را پیگیری کنید و بازخورد بخواهید.

۱ . مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

اولین قدم برای هر ارتباط موفق این است که بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و راه صحیح صحبت کردن با آنها چیست. مهم است که از لحن و سبک مناسب برای مخاطبی که با آن در ارتباط هستید استفاده کنید. به عنوان مثال، نحوه ارتباط شما با کارمندان احتمالاً با نحوه ارتباط شما با مشتریان بسیار متفاوت خواهد بود. این دو گروه مختلف از ذینفعان نیز احتمالاً حوزه های مورد علاقه بسیار متفاوتی در شرکت شما خواهند داشت.

۲ . قبل از برقراری ارتباط، اهداف تعیین کنید و برنامه ریزی کنید

گام بعدی این است که اهداف خود را مشخص کنید و یک برنامه روشن برای چگونگی دستیابی به آن اهداف ایجاد کنید. به این فکر کنید که چه مسائلی باید حل شوند یا به چه موضوعاتی می خواهید بپردازید و سپس برنامه ای برای نحوه بحث در مورد این موضوعات با مخاطبان خود تهیه کنید. به عنوان مثال، آیا هدف از برقراری ارتباط شما اطلاع دادن به ذینفعان در مورد چیزی یا ترغیب آنها به انجام کاری است؟ در حالی که در حال برنامه ریزی برای موضوعاتی هستید که می خواهید با ذینفعان خود ارتباط برقرار کنید، سعی کنید به این فکر کنید که چه کاری می توانید انجام دهید تا آنها را در یک گفتگو درگیر کنید.

۳ . نظرات ذینفعان خود را بشنوید و تأیید کنید

هنگامی که با ذینفعان ارتباط برقرار می کنید، گفتگو باید به جای سخنرانی، یک گفتگو باشد. مهم است که به طور فعال به نظرات و نگرانی های ذینفعان خود گوش دهید و مطمئن شوید که این نگرانی ها را تأیید کرده و به آنها رسیدگی می کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا یک رابطه مثبت و طولانی مدت بین خود و سهامداران خود حفظ کنید.

۴ . انتظارات ذینفعان را تنظیم و شفاف سازی کنید

شفافیت برای اطمینان از اینکه هم شما و هم ذینفعانتان به خوبی آگاه هستند و یک رابطه کاری شاد را حفظ می کنند، مهم است. هنگام برقراری ارتباط با سهامداران، باید اطمینان حاصل کنید که هر وعده ای که می دهید واضح است و همچنین اطمینان حاصل کنید که به وضوح انتظارات ذینفعان از شما و شرکتتان را درک می کنید. انجام این کار به کاهش سوء تفاهم ها کمک می کند.

۵ . وعده ها را پیگیری کنید و بازخورد بخواهید

در نهایت، پس از پایان برقراری ارتباط با ذینفعان، مهم است که وعده‌هایی را که به آنها داده‌اید دنبال کنید، پیگیری کنید تا مطمئن شوید که آنها به هر وعده‌ای که به شما داده‌اند پایبند هستند و از آنها بخواهید که بازخوردی که دارند ارائه کنند.

مرتبط: ۷ شیوه صحیح در نحوه درخواست بازخورد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *