بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

رهبری خدمتگزار: تیم خود را در درجه اول قرار دهید و خود را در درجه دوم قرار دهید

رهبری خدمتگزار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

همه در تیم برخی از رهبران، خوب می دانند که او “آنجا برای آنهاست.” او اغلب با آنها تماس می گیرد تا ببیند که چگونه هستند، و به آنها کمک می کند تا مهارت هایی را که برای پیشرفت شغلی خود نیاز دارند، توسعه دهند، حتی اگر این بدان معنا باشد که ممکن است ادامه دهند.

چنین رهبری همچنین تلاش می کند تا موقعیت ها را از دیدگاه دیگران ببیند. او با در نظر گرفتن بهترین منافع تیم تصمیم گیری می کند و تضمین می کند که همه منابع و دانش مورد نیاز برای رسیدن به اهداف خود را دارند.

در نتیجه، تیم او یکی از موفق ترین ها در بخش است، با جابجایی کارکنان کم و مشارکت بالا.

این رهبر مصداق «رهبر خدمتگزار» است. در این مقاله، رهبری خدمتگزار چیست و مزایایی که می تواند برای شما به عنوان یک رهبر به ارمغان بیاورد را بررسی خواهیم کرد. ما همچنین موقعیت هایی را که مناسب نیست بررسی خواهیم کرد.

رهبری خدمتگزار چیست؟

رابرت گرین لیف (Robert K. Greenleaf) برای اولین بار عبارت “رهبری خدمتگزار” را در مقاله خود در سال ۱۹۷۰ با عنوان ” خدمتکار به عنوان یک رهبر ” ابداع کرد . با این حال، این رویکردی است که مردم برای قرن ها از آن استفاده کرده اند.

به عنوان یک رهبر خدمتگزار، شما ابتدا یک خدمتکار هستید – قبل از اینکه نیازهای خود را در نظر بگیرید، بر نیازهای دیگران، به ویژه اعضای تیم تمرکز می کنید. شما دیدگاه‌های دیگران را تأیید می‌کنید، از آنها حمایت می‌کنید که برای رسیدن به اهداف کاری و شخصی‌شان نیاز دارند، آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها در صورت لزوم مشارکت می‌دهید، و حس اجتماعی را در تیم خود ایجاد می‌کنید. این منجر به تعامل بیشتر، اعتماد بیشتر و روابط قوی تر با اعضای تیم و سایر ذینفعان می شود. همچنین می تواند منجر به افزایش نوآوری شود .

رهبری خدمتگزار به عنوان یک سبک یا تکنیک رهبری نیست. بلکه این یک روش رفتاری است که در درازمدت اتخاذ می کنید. مکمل دموکراتیک است سبک های رهبری و شباهت هایی با رهبری تحول آفرین دارد؛ که اغلب موثرترین سبک برای استفاده در موقعیت های تجاری است – و سطح ۵ رهبری  – جایی که رهبران در نحوه کار خود فروتنی نشان می دهند.

با این حال، رهبری خدمتگزار در فرهنگ های سلسله مراتبی و خودکامه که در آن مدیران و رهبران انتظار می رود همه تصمیمات را بگیرند مشکل ساز است. در اینجا، رهبران خدمتگزار ممکن است برای کسب احترام تلاش کنند.

مهم:

به یاد داشته باشید که رهبری خدمتگزار تمرکز بر نیازهای دیگران است نه احساسات آنها. در صورت لزوم از گرفتن تصمیمات نامطلوب یا دادن بازخورد منفی به اعضای تیم اجتناب نکنید.

همچنین، به طور انحصاری به آن تکیه نکنید؛ از آن در کنار سبک‌هایی مانند رهبری تحول‌آفرین استفاده کنید، جایی که چشم‌اندازی الهام‌بخش از آینده ایجاد می‌کنید، افراد را برای ارائه این انگیزه تشویق می‌کنید، اجرای آن را مدیریت می‌کنید و تیمی همیشه قوی‌تر می‌سازید.

چگونه به یک رهبر خدمتگزار تبدیل شویم

به گفته لری سی اسپیرز (Larry C. Spears)، رئیس سابق مرکز رهبری خدمتگزار رابرت کی گرین لیف، این ۱۰ ویژگی مهم رهبران خدمتگزار است:

| استماعیکدلی | التیام بخش | اطلاعاقناعمفهوم سازیآینده نگریمباشرتتعهد به رشد افرادساخت جامعه |

هنگامی که تصمیم گرفتید در دراز مدت نیازهای دیگران را بر نیازهای خود اولویت دهید، می توانید مهارت های خود را در هر زمینه توسعه دهید. بیایید ببینیم چگونه می توانید این کار را انجام دهید.

۱. گوش دادن

وقتی تعهد عمیقی به گوش دادن دقیق به آنها و درک آنچه می گویند به مردم ارائه خواهید کرد. برای بهبود مهارت شنیداری ، تمام توجه خود را به افراد معطوف کنید، به زبان بدن آنها توجه کنید، قبل از اینکه صحبت خود را به پایان برسانند از قطع صحبت آنها خودداری کنید و در مورد آنچه می گویند بازخورد بدهید.

۲. همدلی

رهبران خدمتگزار تلاش می کنند تا اهداف و دیدگاه های دیگران را درک کنند. می توانید همدل تر باشید  با کنار گذاشتن موقت دیدگاه خود، ارزش گذاری برای دیدگاه های دیگران و برخورد با موقعیت ها با ذهنی باز.

۳. بهبود بخشیدن

این ویژگی به سلامت عاطفی و «کلیت» افراد مربوط می شود و شامل حمایت فیزیکی و روانی از آنها می شود.

ابتدا مطمئن شوید که افراد شما دانش، پشتیبانی و منابع را دارند آنها باید وظایف خود را به طور مؤثر انجام دهند و یک محل کار سالم داشته باشند . سپس اقداماتی را انجام دهید تا به آنها کمک کنید  درنقش هایشان شاد و درگیر باشند .

همچنین می توانید از ابزاری مانند خط پایین سه گانه استفاده کنید  به این فکر کنید که چگونه سازمان شما می تواند تأثیر مثبتی بر افرادی که رهبری می کنید و مشتریانی که به آنها خدمات می دهید بگذارد.

۴. خودآگاهی

خودآگاهی توانایی نگاه کردن به خود، تفکر عمیق در مورد احساسات و رفتار خود و در نظر گرفتن اینکه چگونه بر افراد اطراف شما تأثیر می گذارد و با ارزش های شما همسو می شود، می باشد. .

با شناخت نقاط قوت و ضعف خود می توانید خودآگاه تر شوید ، و درخواست بازخورد دیگران در مورد آنها. همچنین یاد بگیرید که احساسات خود را مدیریت کنید ، به طوری که شما در نظر بگیرید که چگونه اعمال و رفتار شما ممکن است بر دیگران تأثیر بگذارد.

۵. اقناع

رهبران خدمتگزار از متقاعدسازی – به جای اختیارات خود – برای تشویق مردم به انجام عمل استفاده می کنند. آنها همچنین به دنبال ایجاد اجماع در گروه ها هستند ، به طوری که همه از تصمیمات حمایت می کنند.

ابزارها و مدل‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید بدون آسیب رساندن به روابط یا سوء استفاده از دیگران، از آنها برای متقاعد کردن بیشتر استفاده کنید. شما همچنین باید قدرت تخصصی خود را ایجاد کنید  – هنگامی که مردم شما را به عنوان یک متخصص درک می کنند، زمانی که می خواهید آنها را متقاعد یا الهام بخشید به شما گوش می دهند.

۶. مفهوم سازی

این ویژگی به توانایی شما در “رویاهای بزرگ” مربوط می شود، به طوری که شما فراتر از واقعیت های روزمره به تصویر بزرگتر نگاه می کنید.

اگر شما یک رهبر ارشد در شرکت خود هستید، یک استراتژی سازمانی قوی ایجاد کنید . سپس، در هر سطحی که هستید، بیانیه ماموریت و چشم انداز ایجاد کنید برای تیم خود، و روشن کنید که چگونه نقش افراد با اهداف بلندمدت تیم و سازمان شما مرتبط است. همچنین، تمرکز طولانی مدت را توسعه دهید  به طوری که برای رسیدن به اهداف دورتر خود بدون اینکه حواس شما پرت شود انگیزه داشته باشید.

۷. آینده نگری

آینده‌نگاری زمانی است که می‌توانید با یادگیری از تجربیات گذشته، شناسایی آنچه اکنون در حال رخ دادن است و درک پیامدهای تصمیم‌هایتان، پیش‌بینی کنید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

می توانید از ابزارهایی مانند SWOT Analysis استفاده کنید[۱] و آنالیز آفت در حین تجزیه و تحلیل سناریو به موقعیت و محیط فعلی خود فکر کنید به شما کمک می کند تا درک کنید که آینده چگونه می تواند انجام شود. از چک لیست ORAPAPA استفاده کنید[۲]  وقتی تصمیم می گیرید، از تجربه درس بگیرید و مطمئن شوید که همه زوایای آن را در نظر گرفته اید.

همچنین، یاد بگیرید که به شهود خود اعتماد کنید – اگر غریزه شما به شما می گوید که چیزی اشتباه است، به آن گوش دهید!

۸. سرپرستی

مباشرت یعنی مسئولیت اعمال و عملکرد تیم خود را بپذیرید و در قبال نقشی که اعضای تیم در سازمان شما ایفا می کنند پاسخگو باشید.

چه یک رهبر رسمی باشید و چه نباشید، مسئولیت چیزهایی که در شرکت شما اتفاق می افتد دارید. زمانی را به فکر کردن در مورد ارزش های خود و همچنین ارزش های سازمان خود اختصاص دهید تا بدانید برای چه چیزی خواهید ایستاد و چه نخواهید کرد. همچنین، با مثال رهبری کنید  با نشان دادن ارزش‌ها و رفتارهایی که می‌خواهید در دیگران ببینید و اعتماد به نفس داشته باشید که در مقابل افراد به گونه‌ای عمل کنید که با آنها همسو نیست.

۹. تعهد به رشد مردم

رهبران خدمتگزار متعهد به توسعه شخصی و حرفه ای همه اعضای تیم خود هستند.

برای توسعه افراد خود ، مطمئن شوید که از نیازسنجی های آموزشی استفاده می کنید برای درک نیازهای رشدی آنها و مهارت هایی را که برای انجام موثر کارشان نیاز دارند به آنها بدهید. همچنین، اهداف شخصی آنها را بیابید و ببینید آیا می توانید پروژه ها یا مسئولیت های اضافی را به آنها بدهید که به آنها در دستیابی به این اهداف کمک کند.

۱۰. ساخت جامعه

آخرین ویژگی ایجاد حس اجتماعی در سازمان شما است.

شما می توانید این کار را با ایجاد فرصت هایی برای افراد برای تعامل با یکدیگر در سراسر شرکت انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید رویدادهای اجتماعی مانند ناهار تیمی و باربیکیو را سازماندهی کنید، فضای کاری خود را طوری طراحی کنید که افراد را به گفتگوی غیررسمی و دور از میز خود تشویق کنید، و چند دقیقه اول جلسات را به گفتگوهای غیر مرتبط با کار اختصاص دهید.

افراد را تشویق کنید تا مسئولیت کار خود را بپذیرند و به آنها یادآوری کنید که چگونه کاری که انجام می دهند به موفقیت و اهداف کلی سازمان کمک می کند.

امتیاز کلیدی

شما زمانی یک رهبر خدمتگزار هستید که قبل از اینکه نیازهای خود را در نظر بگیرید، روی نیازهای دیگران تمرکز می کنید. این یک رویکرد طولانی مدت برای رهبری است، نه تکنیکی که می توانید در موقعیت های خاص اتخاذ کنید. بنابراین، می توانید از آن با سایر سبک های رهبری مانند رهبری تحول آفرین استفاده کنید.

شما می توانید با کار بر روی این ۱۰ ویژگی به یک رهبر خدمتگزار تبدیل شوید:

    1. استماع.

    2. یکدلی.

    3. التیامبخش.

    4. اطلاع.

    5. اقناع.

    6. مفهوم سازی.

    7. آینده نگری.

    8. مباشرت.

    9. تعهد به رشد افراد.

    10. ساخت جامعه

رهبران خدمتگزار نسبت به رهبرانی که منافع دیگران را بر منافع خود ترجیح نمی دهند، احتمالاً کارمندان متعهدتری دارند و از روابط بهتری با اعضای تیم و سایر ذینفعان لذت می برند.


منابع:

[۱]: آنالیز SWOT، تحلیل تکافت روشی تحلیلی برای دسته‌بندی عوامل مهم درونی و بیرونی اثرگذار بر سازمان و راهبردها و آینده‌های ممکن و شناسایی توانایی‌ها، کاستی‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها است
[۲]: چک لیست ORAPAPA هفت عامل کلیدی را برجسته می کند که باید هنگام تصمیم گیری مهم در نظر بگیرید: فرصت ها، خطرات، گزینه های جایگزین، تجربه گذشته، تجزیه و تحلیل، افراد و همسویی. … با هم، فرصت های تصمیم بالقوه خود را در نظر بگیرید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *