چه یک کارآفرین یا یک حرفه ای بازاریابی باشید، مهم است که انواع ابزارهای بازاریابی در دسترس شما را درک کنید. SEO و SEM به کسب و کارها راهی برای بهینه سازی وب سایت خود برای افزایش دید ارائه می دهد. با بررسی اجزای هر کدام، می توانید تصمیم بگیرید که کدام استراتژی برای کسب و کار شما مناسب است و شروع به انجام تنظیمات برای رشد کنید.
در این مقاله از ایوسی، SEO و SEM را تعریف می کنیم، در مورد هر استراتژی بحث می کنیم و مزایا و معایب هر استراتژی را با هم مقایسه می کنیم.
مطالب مرتبط: ۱۶۳ نوع بازاریابی توصیف شده + ابهام زدایی
سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، استراتژی است که کسب و کارها برای افزایش دید وب سایت و محتوای وب خود استفاده می کنند. این معمولاً با ترکیب روشهای بهینهسازی ارگانیک مانند کلمات کلیدی، پیوندها و تعداد کلمات انجام میشود تا به رباتهای موتور جستجو کمک کند تا وبسایتهای خاصی را برای رتبه بالاتر در نتایج جستجو انتخاب کنند. با اجرای بهترین شیوههای سئو، کسبوکارها میتوانند تعامل مصرفکننده را بهبود بخشند و مشتریان بیشتری را تشویق کنند که به روند خرید ادامه دهند.
مطالب مرتبط: راهنما: سئو چیست؟
چه چیزی در سئو گنجانده شده است؟
عناصر مختلفی وجود دارد که می توان آنها را برای ایجاد یک استراتژی سئو موثر ترکیب کرد. مؤلفههای زیر برخی از روشهای رایجی است که کسبوکارها سئو را در تاکتیکهای بازاریابی خود پیادهسازی میکنند:
محتوای متمرکز بر صنعت
محتوای متمرکز بر صنعت میتواند به شکل مقالات نوشتاری یا پستهای وبلاگ، محتوای ویدیویی، کاغذهای سفید، اینفوگرافیک یا سایر اشکال محتوا باشد که مخاطب خاصی را جذب میکند. به عنوان مثال، یک بوتیک لباس ممکن است یک ویدیوی «کتاب ظاهری» پاییزی ایجاد کند تا با مخاطبان خردهفروش خود تعامل داشته باشد و روندهای فصل پاییز آینده را تبلیغ کند.
کلید واژه ها
کلمات کلیدی اصطلاحات یا عباراتی هستند که مصرف کنندگان در معیارهای جستجوی خود لحاظ می کنند. با ترکیب کلمات کلیدی در سراسر محتوا، در توضیحات متا، متن جایگزین، URL و سایر زمینه ها، می توانید اطمینان حاصل کنید که یک وب سایت بهینه شده دارید که رتبه بالاتری در موتورهای جستجو کسب می کند.
بک لینک ها و لینک های داخلی
لینک کردن بخش مهمی از هر استراتژی سئو است. این به رباتهای موتور جستجو کمک میکند تا وبسایت شما را به عنوان منبع اطلاعاتی معتبر معرفی کنند و در نتیجه رتبه جستجوی بالاتری به شما میدهد. بک لینک ها آنهایی هستند که سایر وب سایت ها در محتوای خود قرار می دهند که به وب سایت شما پیوند می دهد. شما می توانید این کار را با ایجاد شراکت با شرکت هایی که محصولات و خدمات مشابه ارائه می دهند انجام دهید.
علاوه بر این، لینک های داخلی نیز می توانند رتبه جستجوی شما را افزایش دهند. پیوندهایی را در سراسر محتوای وب سایت خود به صفحات محصول خاص، شرکت خود در مورد صفحه و سایر پست های وبلاگ در وب سایت خود وارد کنید.
تصاویر و متن جایگزین
تصاویر می توانند راه بسیار خوبی برای افزایش رتبه جستجوی شما با موتور جستجو باشند. کسبوکارها از متن جایگزین برای کمک به توصیف تصویر تعبیهشده برای رباتهای موتور جستجو استفاده میکنند. این به آنها اجازه می دهد تا کلمات نوشته شده را از تصاویر در سراسر محتوای شما تشخیص دهند. علاوه بر این، با گنجاندن تصاویر در سرتاسر محتوای خود، احتمال ظاهر شدن در نتایج موتورهای جستجو برای یک موضوع را افزایش می دهید. موتورهای جستجو تمایل دارند که پست های وبلاگ، مقالات و سایر اشکال محتوا را در بالای صفحه نتایج موتور جستجو قرار دهند.
توضیحات متا و تگ ها
توضیحات متا و متا تگ ها به خلاصه کردن محتوای شما و اختصاص کلمات کلیدی به ربات ها برای بررسی کمک می کند. با استفاده از این دو ابزار سئو، رباتها میتوانند ارتباط محتوای شما را بهتر ارزیابی کنند و بر این اساس شما را در رتبهبندی جستجو بالاتر قرار دهند.
سازگاری با موبایل
سازگاری با موبایل بخش مهمی از هر استراتژی SEO است. برای افزایش تعامل در وب سایت خود، باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت و محتوای آن با موبایل سازگار است. این به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و محتویات آن را به راحتی مرور کنند. این همچنین ممکن است به تعیین اینکه آیا آنها به روند خرید ادامه می دهند یا خیر کمک کند.
رسانه های اجتماعی
استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد محصولات جدید، درج لینک های وب سایت و لینک های مستقیم به صفحات محصول یکی دیگر از عناصر مفید سئو است. همچنین میتوانید پلتفرمهای رسانههای اجتماعی خود را با ارسال پست در مورد موضوعات پرطرفدار، استفاده از هشتگها و افزایش آگاهی از برند خود از طریق ثبات بهینه کنید.
مطالب مرتبط: چرا سرعت صفحه برای سئو مهم است؟
SEM چیست؟
SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو نوعی بازاریابی است که به کسب و کارها این امکان را می دهد تا برای رتبه بندی بهتر و تبلیغاتی که ترافیک وب سایت آنها را افزایش می دهد، هزینه پرداخت کنند. SEM به کسب و کارها اجازه می دهد تا کلمات کلیدی مرتبط با صنعت، محصولات یا خدمات خود را انتخاب کنند. سپس، هنگامی که مصرف کنندگان مواردی را جستجو می کنند که شامل آن عبارات جستجو می شود، احتمال نمایش وب سایت کسب و کار در نتایج موتور جستجو را افزایش می دهد.
مرتبط: راهنمای نهایی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
چه چیزی در SEM گنجانده شده است؟
برای مشارکت موثر در SEM، ممکن است لازم باشد چندین عنصر را در استراتژی بازاریابی وب سایت خود پیاده سازی کنید. لیست زیر چند روش SEM مفید را مشخص می کند:
صفحات فرود
صفحات فرود صفحات وب بهینه سازی شده ای هستند که کسب و کارها از آنها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می کنند. صفحات فرود اغلب شامل فرمی برای بازدیدکنندگان هستند تا ایمیل یا شماره تلفن خود را وارد کنند تا ارتباطات آینده در مورد پیشنهادات شما را دریافت کنند. هدف از صفحه فرود کمک به کسب و کارها برای تولید سرنخ های بالقوه برای قیف بازاریابی است.
کلمات کلیدی دم دراز
کلمات کلیدی طولانی عباراتی هستند که به کسب و کارها کمک می کنند تا نتایج جستجوی بسیار خاصی را که مصرف کنندگان در موتورهای جستجو وارد می کنند، هدف قرار دهند. یک مثال از یک کلمه کلیدی دم بلند میتواند “تاپ تابستانی به رنگ قرمز” باشد ، در حالی که یک کلمه کلیدی دم کوتاه “بالای peplum” است. کلمات کلیدی طولانی به ویژه برای مشاغلی که به دنبال تولید سرنخ برای یک محصول یا خدمات خاص هستند مفید هستند.
کمپین های تبلیغاتی
استراتژی های SEM معمولاً از تبلیغات پولی موتورهای جستجو برای تبلیغ یک تجارت در بالای صفحه موتور جستجو استفاده می کنند. این ممکن است بسته به کلمات کلیدی که یک کسب و کار می خواهد از طریق تبلیغات هدف قرار دهد، به یک صفحه محصول یا مقاله خاص پیوند دارد. بسته به بستههایی که یک موتور جستجو ارائه میکند، کسبوکارها ممکن است بتوانند کمپینهای تبلیغاتی را برای چندین ماه اجرا کنند و در عین حال کلمات کلیدی و استراتژیهای مختلف را آزمایش کنند.
گروه های تبلیغاتی
گروه های تبلیغاتی گروه هایی از تبلیغات در کمپین تبلیغاتی شما هستند که از کلمات کلیدی یا موضوعات مشابه استفاده می کنند. این عنصر SEM به شما امکان می دهد اثربخشی تبلیغات مختلف را در یک گروه تبلیغاتی مقایسه کنید. علاوه بر این، این به شما کمک می کند تعیین کنید کدام تبلیغات بیشترین تعامل را در گروه تبلیغاتی دریافت می کنند.
کپی آگهی
کپی آگهی جزء مهمی از تبلیغات SEM و موفقیت کلی کمپین شما است. نسخه تبلیغاتی باید از کلمات کلیدی و عبارات خاصی برای اطمینان از رتبه بندی بهتر و تعامل با مصرف کنندگان استفاده کند.
امتیاز کیفیت SEM
موتورهای جستجو بسته به کیفیت کپی تبلیغات، استفاده از کلمه کلیدی و گروه های تبلیغاتی، امتیازهای کیفیت SEM را اختصاص می دهند. هرچه امتیاز کیفیت بالاتری دریافت کنید، کمتر باید برای نرخ هزینه هر کلیک بپردازید.
سئو در مقابل SEM: کدام را باید استفاده کنید؟
SEO و SEM هر دو چیزهای زیادی برای ارائه به مشاغلی که نیاز به تعامل وب دارند دارند. در اینجا چند تفاوت بین این دو استراتژی وجود دارد تا به مقایسه این که کدام گزینه بر اساس نیازهای شما نتایج سودمندتری ارائه می دهد، کمک می کند:
پولی در مقابل ارگانیک
یکی از بارزترین تفاوتهای بین SEO و SEM این است که چگونه هدف آنها برای دستیابی به رتبهبندی جستجوی بهتر است. در سئو، افراد و مشاغل از روشهای ارگانیک برای بهبود رتبهبندی موتورهای جستجو برای وبسایتهای خود استفاده میکنند. در مقابل، SEM روش های ارگانیک و پولی را برای ایجاد رتبه بندی جستجوی بهبود یافته برای وب سایت ها ترکیب می کند.
به عنوان مثال، کسبوکاری که از استراتژی SEO استفاده میکند، برای بهبود رتبهبندی خود، کلمات کلیدی و محتوای طولانی را در شیوههای آنلاین خود گنجانده است، در حالی که کسبوکاری که از استراتژی SEM استفاده میکند، علاوه بر کلمات کلیدی و محتوای طولانی، از تبلیغات پولی علاوه بر کلمات کلیدی و محتوای طولانی برای به حداکثر رساندن استفاده میکند. دسترسی آنها علاوه بر این، مشاغل با بودجه کم یا محدود ممکن است از SEO بر روی SEM برای به حداقل رساندن هزینه های بازاریابی آنلاین استفاده کنند.
نتایج فوری در مقابل نتایج تاخیری
از آنجایی که سئو صرفاً بر روی روش های ارگانیک متمرکز است، ممکن است ماه ها طول بکشد تا نتایج قابل توجهی مشاهده شود. در مقابل، SEM به شما امکان می دهد برای رتبه بالاتر و تبلیغاتی که شانس تعامل فوری با وب سایت شما را افزایش می دهد، هزینه کنید. بنابراین، فوریت نیازهای شما ممکن است تعیین کند که کدام استراتژی را برای اجرای طرح های بازاریابی خود انتخاب می کنید. اگر از تاکتیک های مناسب و کمی صبر استفاده کنند، سئو همچنان می تواند تعامل بهینه را برای کسب و کارها فراهم کند.
کوتاه مدت در مقابل بلند مدت
SEO و SEM همچنین در بازه زمانی استفاده متفاوت هستند. سئو معمولاً یک تاکتیک بازاریابی طولانی مدت است زیرا بهبود رتبه جستجوی شما زمان می برد و شما به طور مداوم نیاز به اجرای استراتژی های جدید برای حفظ رتبه خود دارید. در مقابل، SEM را می توان در دو قالب کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کرد.
به عنوان مثال، یک تجارت ممکن است از SEM برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی سه ماهه با هدف تبلیغ یک محصول جدید و به حداکثر رساندن فروش اولیه استفاده کند. علاوه بر این، SEM همچنین ممکن است به عنوان یک استراتژی بلند مدت برای بهبود رتبه بندی کلی وب سایت علاوه بر آگاهی از محصول استفاده شود.
اینکه آیا تصمیم به استفاده از SEM یا SEO دارید به اهداف شما بستگی دارد. شما ممکن است از ترکیب هر دو برای به دست آوردن نتایج دقیق تست و تعامل سریعتر بهره مند شوید.