بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهکارهایی برای قاطعانه رد کردن درخواست‌ها و خواهش‌ها

وارن بافت

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

“نه”هایتان را مؤدبانه و قاطع بگویید.

تعجب خواهید کرد، وقتی ببینید برخلاف انتظارتان، دنیا با “نه گفتن” شما فرو نمی‎پاشد.
یادتان باشد، معمولاً آدم‎ها با “نه شنیدن” ناراحت نمی‎شوند.
و البته آنهایی هم که ناراحت می شوند، ارزش خوشنود کرد را ندارند.

آیا می دانید یکی از مهم ترین موانع موفقیت چیست؟

خیلی از کسانی که می خواهند به اهداف و خواسته هایشان برسند و برایش هم حرکت می کنند؛ به خاطر یک مشکل خیلی خیلی اساسی، زود شکست و ناکامی را احساس کرده و می پذیرند و خیلی زود هم متوقف می شوند.

در واقع این مشکلِ خیلی اساسی، که جزو مهم ترین موانع موفقیت ها و کامیابی ها است؛ ضعفِ در “نه گفتن” می باشد.

اگه شما برای موفقیت یاد نداشته باشید در زمان ها و مکان های مناسب “نه” بگویید؛

  • هم وقتتان به طور قابل ملاحظه ای تلف می شود.
  • هم مشکلات زیادی در مسیر موفقیت برایتان پیش می آید.
  • و هم خودباوری و عزت نفستان شدیداً افت می کند.

پس باید یاد بگیرید که “نه” بگویید؛

تفاوت افراد موفق و افراد خیلی موفق در نه گفتن به موارد بیهوده در رویکرد آن‌ها به این موضوع است. افراد موفق قادرند به موارد بیهوده نه بگویند، اما افراد خیلی موفق این کار را با مؤدبانگی و قاطعیت انجام می‌دهند.

افراد موفق، اهمیت و ارزش زمان و انرژی خود را می‌دانند و نمی‌خواهند برای موارد بیهوده و بی ارزش وقت بگذارند. آن‌ها می‌توانند با محترمانه گفتن “نه” به این موارد، آرامش و تمرکز خود را حفظ کنند. آن‌ها فهمیده‌اند که برای رسیدن به اهداف خود و پیشرفت فردی، باید تمرکز خود را روی موارد مهم و اصلی تمرکز دهند.

اما افراد خیلی موفق با قاطعیت برای حفظ محدودیت‌ها و مرزهای خود “نه” می‌گویند. آن‌ها تمام تقاضاها و دعوت‌های غیرضروری را رد می‌کنند و از خودتان مراقبت می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که تمامی زمان و انرژی خود را برای رسیدن به اهداف مهم و بزرگ تمرکز باید کنند و هرگونه پراکندگی در انجام کارها باعث تحقق اهدافشان نخواهد شد.

به طور کلی، افراد خیلی موفق با تمرکزشان بر موارد مهم و عدم پراکندگی در انجام کارها، قادرند به اهداف بزرگ و معطوف خود برسند. این اشخاص مؤدبانه و قاطع به موارد بیهوده نه می‌گویند و از این طریق بتوانند زمان و انرژی خود را برای کارهای مهم و اساسی صرف کنند.

وارن بافت

وارن بافت نیز در این خصوص می گوید:

تفاوت افراد موفق و افراد خیلی موفق در این است که افراد خیلی موفق به خیلی از چیزها نه می گویند.

البته من نیز این را قبول دارم که “نه” کلمه ی ناراحت کننده ای است.
اما در عوض، باید این را هم بپذیریم که “نه گفتن”، حرکتی بسیار شجاعانه است؛
و این تازه جدای از محاسن زیادی است که “نه گفتن” برایمان به ارمغان می آورد.

از جمله محاسنی که “نه گفتن” به ما می‌آورد، می‌توان به زمان، انرژی و منابعی که صرف نکردن چیزی که نمی‌خواهیم می‌شود، اشاره کرد. همچنین، با “نه گفتن” به تمامی درخواست‌هایی که به ما ارائه می‌شود، می‌توانیم بیشتر به خودمان و هدف‌هایمان تمرکز کنیم و از انجام وظایف ناملایم و غیرضروری جلوگیری کنیم. همچنین، با “نه گفتن” می‌توانیم حدود مسئولیت‌هایمان را مدیریت کنیم و فشارهای زیادی که بر روی ما وارد می‌شود را کاهش دهیم. به طور کلی، “نه گفتن” می‌تواند به ما کمک کند تا از وضعیت‌هایی که نمی‌خواهیم به آنها دست پیدا کنیم، دوری کنیم و به هدف‌هایمان برسیم.

حال، نه به چه چیزهایی یا چه کسانی بگوییم؟

در اینجا به تعدادی از مواردی که لازم است بدان ها نه بگوییم اشاره می کنیم، تا بدین صورت به شما نیز ذهنیتی داده باشم؛ پس از این، این شمایید که با کنکاش در زندگی خود باید مهم ترین مواردی که باید به آنها نه بگویید را پیدا کنید.

  • نه به صحبت ها و القاءهای منفی دیگران
  • نه به کسانی که هیچ نفعی برایمان ندارند
  • نه به درخواست های بی جای دیگران
  • نه به کمک به کسانی که خودشان کاملا توان انجام کارشان را دارند
  • نه به حسادت هایمان نسبت به دیگران
  • نه به مقایسه های خودمان با دیگران
  • نه به عادت های بد توی زندگیمان
  • نه به میل‎مان به وقت کُشی
  • نه به تلاش های حساب نشده و بی ثمرمان
  • نه به بی برنامگی و بی انضابطی هایمان
    و …
فهمیده ایم که باید برخی از مواردی که می‌توانیم زندگی موفق و خوشبختی داشته باشیم را نه گوییم. اما بیایید برخی دیگر از مواردی که باید به آنها نه گوییم را نیز در ادامه این فهرست آورده و برسی کنیم:

  • نه به انجام کارهایی بدون حاشیه و هدف واضح و مشخص: باید در تمامی کارها و فعالیت‌هایمان به آنها هدفی معین و مشخص طرح ریزی کنیم و در راستای آن اقدام نماییم. انجام کارهایی که بی‌مورد و بی‌هدف هستند، به ما کمکی در رسیدن به خواسته‌هایمان نمی‌کند و وقتمان را تلف می‌کند.
  • نه به ترس و احساس ناتوانی: باید به خودمان اعتماد کنیم و با تمام قوا و عزم خود به رسیدن به اهدافمان بپردازیم. اینکه ترس و احساس ناتوانی ما را از انجام کارها باز دارد، باعث خسارت‌های زیادی به ما می‌رسد و انجام کارهایی که توانایی انجام آن را داریم را به تعویق می‌اندازیم.
  • نه به دست خالی گذاشتن موقعیت‌های فرصت‌ها: باید همیشه برای آینده برنامه ریزی کنیم و فرصت هایی که به ما می رسد را از دست ندهیم. بیشتر مواقع فرصت ها فقط یک بار در زندگیمان می گذرند و اگر آن ها را از دست بدهیم ممکن است برگشتشان دیگر امکان پذیر نباشد.
  • نه به تعلل و تنبلی: باید در زندگیمان مشتاقانه به کارها و فعالیت ها بپردازیم و نترسیم از سختی و زحمت کشیدن. تنبلی و تعلل تنها باعث می شود که زندگی به جای پیشرفت و موفقیت به یک زندگی بی هدف و ضعیف تبدیل شود.
  • نه به تندخویی و غضب: باید در کنترل خشم و تندخویی خود بسیار مهار کنیم، چرا که این تندخویی و غضب تنها باعث نابودی ارتباط های ما با دیگران می‌شود و رشد شخصی ما را متوقف می‌کند.
  • نه به اشاره دادن به نقاط ضعف و ناکامی دیگران: باید از اشاره به نقاط ضعف و ناکامی دیگران خودداری کنیم. این اقدام، تنها باعث ایجاد ناهنجاری ها و خسارت های ناشناخته به روابط و همچنین کاهش اعتماد و انگیزه دیگران می‌شود.

هدف از این فهرست این است که شما را آگاه کنیم که باید در زندگی خود از انجام برخی از کارها و اقدامات خودداری کنید تا به سمت پیشرفت و خوشبختی حرکت کنید. با کشیده شدن خط ظریف بین انجام کارهایی که به ما مفید و موثر هستند و کارهایی که فقط وقتمان را تلف می‌کنند، می‌توانیم به بهترین شکل ممکن در زندگیمان پیشرفت کنیم.

مرتبط: مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنید

شما چه مواردی را دارید که باید به آنها نه بگویید؟

توجه کنید گاهی لازم است تا روزها، هفته ها و حتی ماه ها وقت صرف کنید تا موارد مصمومی که نیاز به نه شنیدن دارند را در درون خود و زندگی خود بیابید.

کدام دسته از نه گفتن ها مهم ترند؟

در واقع عمده ی نه هایی که ما باید بگوییم به این دو دسته تعلق می گیرند و سایر موارد بخش کوچکی از این نیاز اساسی ما را تشکیل می دهند:

دسته اول و مهمتر، مشکلات درونی خودمان، مثل:⠀

  • ترس های بی مورد⠀
  • عادت های بد⠀
  • ایرادهای روحی و روانی⠀
  • باورهای غلط⠀
    و …

دسته دوم، به ارتباطات غلط، مثل:⠀

  • زورگویی های آشنایان⠀
  • سوءاستفاده آنها⠀
  • افراط در خدمت به دیگران⠀
  • بخشندگی های مخالف با میل⠀
    و …
با توجه به اینکه درونی شدن و ارتباط برقرار کردن با دیگران دو نیاز اساسی انسانی هستند، هر دو دسته از نه گفتن ها اهمیت خود را دارند و هرکدام در مواقع خاصی می توانند مهمتر به نظر بیایند. اما در کل، می توان گفت که دسته اول مرتبط با تعامل با خود و تغییر روابط داخلی خودمان است و در کنار آن پیدا کردن راه هایی برای بهبود خود و عبور از مشکلات درونی هستند. دسته دوم نیز مرتبط با تعامل با دیگران و برقراری رابطه سالم و کارآمد است. این دسته شامل ارتباطات میان فردی، خانوادگی، اجتماعی و حتی حرفه ای است. در هر دو دسته، ارتباط با خود و دیگران بهبود و سطح ایمان به خود و دیگران افزایش می یابد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *