بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازگشت سرمایه (ROI): تعریف و محاسبه

بازگشت سرمایه (ROI)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

به عنوان یک صاحب کسب و کار، احتمالاً برای شرکت خود سرمایه گذاری خواهید کرد. با محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) می توانید تعیین کنید که آیا سرمایه گذاری های خود ارزشمند و کارآمد هستند. هرچه ROI و نحوه محاسبه آن را بیشتر بدانید، بهتر می توانید در مورد سرمایه گذاری های آتی تصمیمات عاقلانه بگیرید.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که ROI چیست، چرا مهم است، محدودیت های آن چیست و چگونه محاسبه می شود.

مطالب مرتبط: ارزش افزایش واژگان کسب و کار شما

ROI چیست؟

ROI به اندازه گیری سود مالی اشاره دارد که از یک سرمایه گذاری به دست می آورید. به عبارت دیگر، بازگشت سرمایه راهی برای کسب و کارها برای تعیین کارایی یک سرمایه گذاری است. تعیین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شرکت شما هنگام تصمیم گیری مهم در مورد امور مالی آن مهم است. بسته به ROI خود، می توانید ارزیابی کنید که آیا سرمایه گذاری شما از نظر مالی ارزش دارد یا خیر. اگر بازگشت سرمایه (ROI) شرکت شما بالا یا مثبت باشد، به طور کلی یک سرمایه گذاری ارزشمند است. اگر کم یا منفی باشد، معمولاً اینطور نیست.

هنگام محاسبه ROI، مهم است که محدودیت هایی را در نظر بگیرید. ROI نه تنها با ریسک تنظیم نمی شود و پتانسیل اغراق را دارد، بلکه دوره نگهداری سرمایه گذاری را نیز در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال، فقط به این دلیل که یک سرمایه گذاری دارای بازگشت سرمایه بالا و دیگری دارای بازگشت سرمایه پایین است، به این معنی نیست که یک سرمایه گذاری بهتر از دیگری است. این به این دلیل است که ROI دوره زمانی هر سرمایه گذاری را در نظر نمی گیرد. این امکان وجود دارد که مدت زمان بازگشت سرمایه بالاتر بیشتر و مدت زمان بازگشت سرمایه کمتر به مراتب کوتاهتر باشد. این ممکن است هنگام محاسبه ROI گمراه کننده باشد.

علیرغم محدودیت های آن، درک و محاسبه ROI نسبتا آسان است. به عنوان یک صاحب کسب و کار، می خواهید محاسبات شما منجر به بازگشت سرمایه (ROI) بالایی شود که منعکس کننده حداکثر بازده بر اساس پولی است که سرمایه گذاری کرده اید.

مطالب مرتبط: با برنامه ریز مالی آشنا شوید

نحوه محاسبه ROI

انواع مختلفی از فرمول ROI وجود دارد، هرچند، همه آنها نتیجه یکسانی را به همراه خواهند داشت. دو مورد از این فرمول ها شامل موارد زیر است:

ROI = سود سرمایه گذاری / پایه سرمایه گذاری

ROI = درآمد خالص / هزینه سرمایه گذاری

با استفاده از این فرمول ها، مراحل زیر را هنگام محاسبه ROI در نظر بگیرید:

۱. سود سرمایه گذاری خود را تعیین کنید

برای شروع محاسبات، تعیین کنید که از سرمایه گذاری که اندازه گیری می کنید چقدر به دست می آورید. به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب خانه ای به ارزش ۳۰۰۰۰۰ تومان هستید. تا زمانی که به فروش می رسد، قیمت آن به ۵۰۰۰۰۰ تومان می رسد. این بدان معناست که سود سرمایه گذاری شما ۲۰۰۰۰۰ تومان است زیرا از زمانی که خانه را خریداری کرده اید، قیمت آن چقدر افزایش یافته است.

۲. هزینه سرمایه گذاری را تعیین کنید

در مرحله بعد، به مقدار پولی که برای سرمایه گذاری پرداخت کرده اید نیاز دارید. با استفاده از مثال بالا، از آنجایی که خانه ۳۰۰۰۰۰ تومان ارزش دارد، ۳۰۰۰۰۰ تومان هزینه سرمایه گذاری است.

۳. ROI را محاسبه کنید

با استفاده از اولین فرمول ROI ذکر شده در بالا، اکنون می توانید ROI را محاسبه کنید. این کار را با تقسیم سود سرمایه گذاری بر پایه سرمایه گذاری انجام دهید. در مثال خانه، ۲۰۰,۰۰۰ تومان را بر ۳۰۰,۰۰۰ تومان تقسیم می کنید تا ROI 0.667 به دست آورید. از آنجایی که ROI معمولاً به صورت درصد بیان می شود، این مقدار را در ۱۰۰ ضرب کنید. این منجر به بازگشت سرمایه ۶۶.۷٪ می شود.

به خاطر داشته باشید که خوب یا بد بودن ROI اغلب به نحوه اندازه گیری آن بستگی دارد. به طور معمول، شما یک ROI بالا می‌خواهید که تعیین کند انتخاب عاقلانه‌ای در سرمایه‌گذاری زمان، پول و تلاش‌هایی که انجام داده‌اید و در نهایت برای کسب‌وکارتان سود داشته‌اید، انتخاب کرده‌اید.

مطالب مرتبط: با تحلیلگر مالی آشنا شوید

نمونه های محاسبه ROI

هنگام محاسبه ROI به مثال های زیر توجه کنید:

مثال ۱

فرض کنید در حال کار بر روی یک کمپین تبلیغاتی جدید برای فروشگاه بزرگ خود هستید. بخش تبلیغات ۳۰۰۰ تومان برای مواد مختلف هزینه کرد و درآمدی معادل ۱۰۰۰۰ تومان برای سال به ارمغان آورد. برای محاسبه ROI، درآمد خود (۱۰۰۰۰ تومان) را بر هزینه سرمایه گذاری (۳۰۰۰ تومان) تقسیم می کنید. این منجر به بازگشت سرمایه ۳.۳۳ یا ۳۳٪ می شود.

مثال ۲

فرض کنید خانه شهری خود را بازسازی کرده اید و در مجموع ۵۰۰۰۰ تومان برای به روز کردن آشپزخانه و دو حمام خود هزینه کرده اید. قبل از بازسازی، خانه شهری شما ۲۰۰۰۰۰ تومان ارزش داشت. پس از بازسازی، قیمت آن ۳۰۰۰۰۰ تومان است. سود سرمایه گذاری شما در این مثال ۱۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود. برای محاسبه ROI، ۱۰۰۰۰۰ تومان (سود سرمایه گذاری) را تقسیم بر ۲۰۰۰۰۰ تومان (پایه سرمایه گذاری) کنید تا ROI 0.5 به دست آورید. برای بدست آوردن یک درصد، این مقدار را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد ROI 50٪ به دست آید.

انواع ROI

وقتی صحبت از بازگشت سرمایه به میان می‌آید، سه نوع پول وجود دارد که می‌توانید روی سرمایه‌گذاری‌های خود به دست آورید. آنها شامل موارد زیر است:

  • بهره: یکی از راه های کسب درآمد از سرمایه گذاری های خود از طریق بهره است. حساب های پس انداز و اوراق قرضه دو سرمایه گذاری هستند که به شرکت شما از طریق بهره پرداخت می کنند.

  • سود سرمایه: اگر یک سرمایه گذاری را به قیمتی بیشتر از مبلغی که پرداخت کرده اید بفروشید، منجر به سود سرمایه برای شرکت شما می شود.

  • سود سهام: در نهایت، می توانید سود سهام نیز دریافت کنید. در این مورد، شما به طور منظم سهمی از آنچه یک شرکت می سازد دریافت خواهید کرد.

چرا ROI مهم است؟

ROI به چند دلیل مهم است. برای شروع، می تواند به شما کمک کند سرمایه گذاری های خود را ارزیابی کنید و تعیین کنید که آیا ارزش زمان، پول و تلاش را داشته اند یا خیر. برای مثال، اگر برای استراتژی بازاریابی جدیدی که اجرا کرده‌اید، بازده پایینی ایجاد می‌کنید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آن را متوقف کنید یا از زاویه‌ای متفاوت به همان استراتژی نزدیک شوید تا بازده بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. در نهایت، اگر این استراتژی بازاریابی برای شما درآمد یا سود اضافی ایجاد نمی کند، ادامه اجرای آن سودمند نیست زیرا همچنان با ضررهای مالی مواجه خواهید شد. به طور کلی، ROI به شما کمک می کند کارایی سرمایه گذاری های خود را ارزیابی کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *