تصمیمات تجاری می توانند سود را به حداکثر برسانند و به توسعه کمک کنند، اما رهبران باید خطرات تصمیمات خود را نیز بسنجند. تجزیه و تحلیل ریسک برای شناسایی خطرات بالقوه در یک تصمیم تجاری که می تواند بر درآمد، بهره وری یا به روابط مشتری آسیب برساند، ضروری است.
در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که تحلیل ریسک در تجارت چیست و نحوه مدیریت ریسک ها را بررسی می کنیم.
تحلیل ریسک در کسب و کار چیست؟
تجزیه و تحلیل ریسک احتمال وقوع یک رویداد نامطلوب پیش بینی نشده را که می تواند بر طرح ها و پروژه های تجاری حیاتی تأثیر بگذارد، ارزیابی می کند. سازمانها تجزیه و تحلیل ریسک را انجام می دهند تا مشخص کنند که چه زمانی ممکن است یک اثر نامطلوب رخ دهد، اثرات ریسک بر یک بخش تجاری و چگونه می توان ریسک را کاهش داد. تجزیه و تحلیل کسب و کار یک برنامه کنترلی را برای بازگرداندن عملیات تجاری به حالت عادی در بدترین سناریویی که یک تأثیر منفی پیش بینی نشده رخ می دهد، ترسیم می کند.
بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک: راهنمای قطعی
مزایای تجاری تجزیه و تحلیل ریسک
از آنجایی که کسبوکارها میخواهند تولید را به حداکثر برسانند و سود بالایی ایجاد کنند، احتمالاً در نقطهای یک موقعیت ریسک رخ میدهد. با این حال، ریسک ها می توانند به تحقق اهداف کسب و کار کمک کنند و نقش اساسی در رشد کسب و کار ایفا کنند. در اینجا پنج مزیت تجزیه و تحلیل ریسک برای یک تجارت وجود دارد:
آنچه را که کار می کند ارزیابی کنید
تجزیه و تحلیل ریسک ابزاری است که برای ارزیابی بخشهایی از پروژه یا سرمایهگذاری در حال کار است، که ممکن است نیاز به مداخله فوری بهبود داشته باشد و کدام بخش کار نمیکند. نتیجه تجزیه و تحلیل به مدیریت در تصمیم گیری کمک می کند که ممکن است خطر را کاهش دهد یا کنترل کند.
تاثیر مالی را ارزیابی کنید
در کل، فرآیند تجزیه و تحلیل یک روش ارزیابی برای جداسازی، ارزیابی و مقایسه کسب و کار و تأثیر مالی کلی سازمان است. تجزیه و تحلیل ممکن است تمام مفاهیم ریسک های مالی، از جمله اعتبار و جریان نقدی را ترکیب کند و به شما در درک تأثیر ریسک کمک کند.
زمینه ای برای تصمیم گیری فراهم کنید
ماهیت تحلیل ریسک مشاهده، بررسی و برنامه ریزی یک روش تشخیصی است. با تجزیه و تحلیل و درک نسبت های مالی مختلف و صورت های حسابداری، تصمیم گیرندگان می توانند وضعیت مالی را تشخیص دهند. سرمایه گذاران و مشتریان موفقیت کسب و کار را از نظر سودآوری، نقدینگی یا اعتبار بر اساس تصمیمات قبلی شرکت ارزیابی می کنند که به شکست یا موفقیت کمک کرده است.
برای رشد آماده شوید
هنگامی که تجارت خود را گسترش می دهید، تجزیه و تحلیل ریسک در مدیریت مالی می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های سرمایه ای را توسعه دهید تا اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما سرمایه گذاران را جذب می کند. سرمایه گذاران و سایر ذینفعان با پتانسیل لازم برای رشد شرکت، بازده سرمایه گذاری خود را بر اساس موفقیت تجزیه و تحلیل ریسک کسب و کار شما پیش بینی می کنند.
مطالب مرتبط: نحوه انجام تجزیه و تحلیل ریسک
فرصت ها را شناسایی کنید
فرآیند تحلیل ریسک شامل شناسایی یک موضوع بالقوه و نتایج آن است. اگرچه بسیاری از ریسکها منجر به اثرات نامطلوب میشوند، آگاهی از اینکه دستههای خاصی از ریسکها میتوانند باعث سود و سود کسبوکار شوند، قابل توجه است. یک فرصت میتواند خود را از ریسکهای شناساییشده که کسبوکار میتواند از آن بهرهبرداری کند و سودآوری خود را افزایش دهد، ظاهر شود.
تحلیل ریسک کیفی در مقابل کمی
کسبوکارها به طور فزایندهای از تجزیه و تحلیل ریسک استفاده میکنند و دو روش رایج تحلیل کیفی و کمی هستند. در اینجا نگاهی به هر دوی آنها داریم:
تحلیل کیفی ریسک
تحلیل کیفی ریسک از یک مقیاس از پیش تعریف شده برای رتبه بندی و اولویت بندی ریسک های شناسایی شده با تعیین احتمال وقوع ریسک در مقیاس صفر به یک استفاده می کند. اگر احتمال وقوع خطر یک نقطه پنج باشد، احتمال آن را ۵۰ درصد ارزیابی می کنید. اگر ضربه ای رخ دهد، از مقیاس یک تا پنج استفاده می کنید، که در آن پنج به معنای ۱۰۰٪ احتمال وقوع ضربه است. تجزیه و تحلیل ریسک کیفی در امور مالی می تواند به مدیران کمک کند تا وقوع ریسک را به حداقل برسانند یا از ریسک های با تاثیر بالا جلوگیری کنند.
تحلیل کمی ریسک
با استفاده از تحلیل مدل ریسک کمی، یک شرکت شبیه سازی آماری ریسک های شناسایی شده را انجام می دهد. شما ریسک را به ارزش مفروض اختصاص میدهید، با هر مقدار ورودی، معنای تحلیل ریسک متفاوتی ایجاد میکند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نمودارها یا تجزیه و تحلیل سناریو به مدیران و ذینفعان کمک می کند تا تصمیمات دقیقی برای کنترل ریسک ها اتخاذ کنند. ابزارهای آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل کمی، پیامدهای ناشی از یک ریسک را توصیف می کنند و امکان دستیابی به نتایج مطلوب را ارزیابی می کنند.
مرتبط: ۹ ابزار مدیریت ریسک برای استفاده در مدیریت پروژه
نحوه استفاده از تحلیل ریسک در کسب و کار
کسب و کارها با بررسی تهدیدهای بالقوه ای که می توانند با آن مواجه شوند، از تحلیل ریسک استفاده می کنند. در اینجا هفت روشی که شرکت ها از تحلیل ریسک استفاده می کنند آورده شده است:
۱. افزایش و ارتقای انطباق
انجام تجزیه و تحلیل ریسک در مدیریت مالی می تواند به مدیران کمک کند تا کارکنان را در ایمنی و به حداقل رساندن ریسک در یک سازمان مشارکت دهند. با پیروی از توصیههای کارشناسان تحلیل ریسک، احتمال محافظت از کسبوکار در برابر زیانهای احتمالی ناشی از جریمهها، سود کم و صدمه به شهرت وجود دارد.
۲. ایجاد تصمیمات جدید و حیاتی
یک برنامه تجاری تجزیه و تحلیل ریسک، فرصت های جدیدی را برای مدیریت فراهم می کند تا تصمیمات تجاری حیاتی ایجاد کند. اطلاعات تجزیه و تحلیل تصمیمات مربوط به گسترش بخش های خاص کسب و کار، یا ادغام یا حذف بخش های دیگر را مطلع می کند.
۳. برای افزایش قدرت مالی
تصمیم گیرندگان تجاری با شناسایی ریسک مالی، وقوع ریسک را به حداقل می رسانند یا اقدامات کاهشی را آغاز می کنند. تجزیه و تحلیل ریسک به ایجاد ثبات مالی کمک می کند زیرا حداقل ضرر از طریق تهدیدات مالی پیش بینی نشده وجود دارد.
۴. تقویت کارایی عملیاتی
تجزیه و تحلیل ریسک می تواند عملیات کسب و کار را بهبود بخشد و با حذف یا به حداقل رساندن تهدیدهایی مانند جابجایی کارکنان و مشکلات سیستم، کارایی را به حداکثر برساند.
۵. الهام بخشیدن به یک طرح احتمالی
میتوانید از اطلاعات تجزیه و تحلیل برای تعریف وضعیت «چه میشد» استفاده کنید. اطلاعات تجزیه و تحلیل، مدیران کسب و کار را تشویق به برنامه ریزی کاهش می کند. یک استراتژی کاهش قابل دوام باید از ارزیابی ریسک تجاری پیروی کند.
۶. تأثیرگذاری بر سرمایه گذاران بالقوه
هر سرمایهگذاری که به سرمایهگذاری در یک شرکت فکر میکند، ابتدا تحلیل ریسک و اقدامات کاهش آن را ارزیابی میکند. اگر بتوانید سرمایهگذاران را متقاعد کنید که ریسکها نمیتوانند به شدت بر کسبوکار تأثیر بگذارند یا یک برنامه کاهش رضایتبخش وجود داشته باشد، آنها احتمالاً پول خود را در شرکت قرار میدهند. تجزیه و تحلیل جامع ریسک می تواند با دادن اعتماد به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری پول خود در شرکت به کسب و کار کمک کند.
۷. تمرکز کسب و کار حول محیط موجود
همانطور که شرکت یک طرح تجزیه و تحلیل ریسک را آغاز می کند، باید احتمالات ورود رقبای جدید و تغییرات نرخ ارز را در کنار سایر تغییرات محیط کسب و کار در نظر بگیرد. تجزیه و تحلیل ریسک می تواند تغییرات در محیط کسب و کار را پیش بینی کند و شکست بالقوه کسب و کار را به حداقل برساند.
چه زمانی از تحلیل ریسک در تجارت استفاده کنیم
در اینجا مواردی وجود دارد که شرکت ها از تجزیه و تحلیل ریسک استفاده می کنند:
-
هنگام راه اندازی یک کسب و کار برای کمک به برآورد خطرات و آماده سازی اقدامات کاهشی.
-
وقتی تصمیم می گیرید که آیا خوب است با یک پروژه تجاری پیش بروید.
-
زمانی که یک کسب و کار در حال آماده شدن برای بهبود ایمنی برای کاهش احتمال وقوع خطرات است.
-
زمانی که یک کسب و کار برنامه ای برای جلوگیری از حوادثی مانند خرابی سیستم، بلایای طبیعی یا بهره وری کارکنان می خواهد.
نکاتی برای مدیریت ریسک
پس از شناسایی ریسکها، چگونه میتوانید ریسک تأثیر منفی بر کسبوکارتان را کاهش داده یا کنترل کنید؟ در اینجا چهار راه برای مدیریت ریسک وجود دارد:
از خطر دوری کنید
اگر متوجه شدید که یک ریسک تأثیر مثبتی بر کسب و کار شما ندارد یا تأثیر مثبتی ندارد، به طور کلی از آن صرف نظر کنید. دلیل دیگر برای اجتناب از ریسک زمانی است که هزینه کاهش در مقایسه با یک مزیت تجاری بالقوه بالا باشد.
خطرات را گسترش دهید
با گسترش خطرات در میان شاخه ها، بخش ها، تیم ها یا سیستم ها، احتمالاً اثرات را به حداقل می رسانید. مقصد هر ریسک می تواند ابزاری برای مقابله با تهدیدات متفاوت از دیگری داشته باشد.
ریسک را بپذیرید و در اختیار داشته باشید
پذیرش ریسک، زمانی که یک تاثیر درصد بالایی داشته باشد، روش بازگشتی مدیریت ریسک است. با این حال، شما باید پیامدهای این تاثیر را ارزیابی و تعیین کنید و یک برنامه اضطراری برای جلوگیری از یک اتفاق در آینده ایجاد کنید.
ریسک را کنترل کنید
وقتی میپذیرید که تأثیر ریسک رخ داده است، میتوانید با اضافه کردن اقداماتی برای کنترل موضوع، از آسیب بیشتر جلوگیری کنید یا با استفاده از تاکتیکهایی مانند آموزش کارکنان یا نرمافزار محافظ سیستم، تأثیر ریسک را به حداقل برسانید.