سازمان ها اغلب از ابزارهای مختلفی از جمله مدل سازی درآمد استفاده می کنند تا به آنها کمک کند تا جریان نقدی خود را بهتر تعریف و ارزیابی کنند. مدل سازی درآمد می تواند به رهبران کسب و کار کمک کند تا تصمیمات استراتژیک مربوط به خدمات، محصولات، امتیاز قیمت و بازارهای هدف خود را اتخاذ کنند. یادگیری بیشتر در مورد مدل سازی درآمد ممکن است به سازمانی که در آن کار می کنید اجازه دهد تا بر سودآورترین ابتکارات و تکنیک های خود تمرکز کند.
در این مقاله از ایوسی، مدل سازی درآمد را توضیح می دهیم، انواع مختلف آن را بررسی می کنیم و راهنمایی برای ایجاد یک مدل درآمد قوی ارائه می دهیم.
مدل سازی درآمد چیست؟
مدلسازی درآمد فرآیندی است که مشخص میکند چگونه یک کسبوکار برای کسب درآمد برنامهریزی میکند. مدل درآمدی یک شرکت، محصول یا خدمات را مشخص می کند، چرا ارزش دارد، چگونه می تواند درآمد ایجاد کند و به چه کسانی خدمات می دهد. مدلسازی درآمد اغلب شامل ترکیب جریانهای درآمدی متعدد در امور مالی یک شرکت است. این استراتژی کلی برای کسب درآمد را تعیین می کند و پیش بینی هایی را در مورد درآمد آتی ایجاد می کند تا بقای مالی کوتاه مدت و بلند مدت شرکت را تعیین کند.
چرا مدل سازی درآمد در کسب و کار مهم است؟
مدل سازی درآمد تاثیر مستقیمی بر موفقیت یک کسب و کار و فرآیندهای روزمره آن دارد. هر کسی که ورودی استراتژیک در عملیات یک شرکت داشته باشد، می تواند از درک مدل درآمد و توانایی توضیح آن برای تیم خود بهره مند شود. این پتانسیل منابع مختلف جریان نقدی را برای رشد در طول زمان و افزایش سود برای یک تجارت شناسایی می کند. مدلسازی درآمد همچنین به همسویی تلاشهای بازاریابی با ویژگیها و رفتارهای بخشهای خاص مشتری کمک میکند.
تفاوت بین مدل های درآمدی و مدل های کسب و کار چیست؟
مدل کسبوکار طرحی است که توضیح میدهد چگونه یک شرکت چیزی با ارزش برای ارائه به مشتریان تولید میکند، در حالی که یک مدل درآمد بر نحوه کسب سود تمرکز میکند. مدل درآمد به طور کلی بخشی از یک مدل کسب و کار بزرگتر است و اهداف تجاری را با تولید سود مرتبط می کند. مدل کسبوکار استراتژیهای کلی شرکت را توضیح میدهد که میتوانید هنگام ایجاد یک مدل درآمد و تصمیمگیری در مورد کجا به دنبال درآمد در نظر بگیرید.
انواع مدل های درآمدی
کسب و کارها می توانند چندین جریان درآمد را برای ایجاد درآمد ترکیب کنند. مدلسازی درآمدی که یک کسبوکار پیادهسازی میکند بر محصولات آن و نحوه اتصال آنها به مشتریان تأثیر میگذارد. در اینجا برخی از انواع مدل سازی درآمد وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد فروش استراتژیک و رشد شرکت استفاده کنید:
اشتراک، ابونمان
مدل اشتراک زمانی است که مشتریان در ازای محصولات یا دسترسی به خدمات، هزینه ای مکرر می پردازند. مدل درآمد اشتراک برای مشاغل جذاب است زیرا با انتظار تمدید خودکار، افزایش درآمد کلی هر مشتری و توسعه یک سیستم داخلی برای وفاداری مشتری همراه است. شرکتها معمولاً سطوح مختلفی از گزینههای اشتراک را ارائه میکنند و به مشتریان اجازه میدهند تجربه خود را شخصیسازی کنند. این استراتژی به کسب و کارها این امکان را می دهد که مشتریان را در محدوده قیمتی جذب کنند.
مطالب مرتبط: درآمد مجدد چیست؟ (شامل مثال)
نشانه گذاری
کسب و کارهایی که موجودی خود را خریداری می کنند، برای کسب سود، یک نشانه گذاری دریافت می کنند. فروشگاههای خردهفروشی در ازای سهولت ارائه طیف وسیعی از محصولات، به توانایی دریافت نشانهگذاری از مشتریان متکی هستند. برای تعیین مقدار نشانه گذاری در طول مدل سازی درآمد، شرکت ها می توانند درصدی از ارزش اصلی را برای منعکس کننده حاشیه سودی که می خواهند به دست آورند، شارژ کنند. نشانه گذاری باید برای پوشش هزینه ها و پرداخت حقوق کارکنان در صورت ترکیب با سایر جریان های درآمد کافی باشد.
صدور مجوز
کسبوکارها میتوانند با دادن مجوز مالکیت معنوی خود برای سایر مشاغل برای استفاده در شرکتشان درآمد کسب کنند. صدور مجوز می تواند بخش مهمی از مدل کسب و کار یک شرکت باشد، به خصوص اگر دارای مالکیت معنوی مانند یک حق اختراع سودمند باشد. برخی از شرکت ها ممکن است نسخه محصول خود را بفروشند و در عین حال مجوز طرح را به شرکت های دیگری نیز بدهند که درصدی از درآمد خود را به صاحب آن علامت تجاری یا حق اختراع می پردازند.
تبلیغات
اگر کانالی دارید که بازدیدکنندگان زیادی دارد، مانند یک فروشگاه شلوغ یا یک وب سایت، می توانید از تبلیغات به عنوان یک جریان درآمد استفاده کنید. با استفاده از این مدل، سایر کسبوکارها به شرکتی که در آن کار میکنید پول میدهند تا محصولات یا خدماتش را در ویترین فروشگاه واقعی یا دیجیتالی شما نشان دهد، و از رسانهای که برای تبلیغ محتوای آن ارائه میدهید بهره میبرند. این مدل درآمد به طور کلی با سایر منابع درآمد به عنوان مکمل جریان اصلی درآمد جفت می شود، اما می تواند بخش عمده ای از درآمد را تشکیل دهد، به ویژه برای مشاغل مبتنی بر محتوا.
پرداخت به ازای هر کاربر
مدلسازی درآمد پرداخت به ازای هر کاربر (PPU) یک استراتژی است که در آن کاربران فقط برای محتوایی که استفاده میکنند و از بین خدمات و محصولات موجود انتخاب میکنند، پرداخت میکنند. این شرکت هر بار که مشتری از خدمات آن استفاده می کند، درآمد کسب می کند. این در تضاد با مدل اشتراک است که خدمات را با هم ترکیب میکند و استفاده مداوم را در طول دورههای خرید متعدد فرض میکند. مدل PPU همچنین میتواند در کنار درآمد اشتراک، با خریدهای یکبار مصرف و طرحهای ماهانه با تخفیف در دسترس باشد.
مطالب مرتبط: ۷ مدل قیمت گذاری رایج
اهداء
برخی از سازمان ها به عنوان بخشی از جریان درآمد خود به کمک های مالی متکی هستند. این مورد در میان سازندگان محتوای مستقل، سازمانهای غیرانتفاعی و شرکتهایی که یک کالای اجتماعی ارائه میکنند، محبوب است. برخی از پلتفرمها کمکهای اضافی را برای مشتریان به کسبوکارهای کوچک و اهدافی که آنها حمایت میکنند و میخواهند سرمایهگذاری کنند، آسان میکنند.
وابسته
جریان های درآمدی وابسته با تبلیغ محصولات یک شرکت دیگر برای مخاطبان شما و کسب پورسانت از فروش هایی که به شخص ثالث هدایت می کنید، کار می کند. درآمد وابسته کسری نسبتی از سود است که بر اساس آن مشتریان از پیوند شرکت شما برای خرید محصول استفاده کردند. این با تبلیغات متفاوت است، جایی که شرکت ها بدون توجه به میزان ترافیکی که برای آنها ارسال می کنید، همان نرخ را به شما پرداخت می کنند.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل بازاریابی وابسته
آربیتراژ
آربیتراژ یک مدل درآمد مبتنی بر تجارت است که شامل خرید سریع یک محصول از یک بازار با قیمت پایین و سپس فروش آن به قیمت بالا در بازار دیگری با تقاضای بالاتر است. آربیتراژ به یافتن سریع مکان برای خرید و فروش متکی است. در مقایسه، درآمد نشانه گذاری به طور مداوم طیف استانداردی از محصولات را با قیمت های ثابت ارائه می دهد.
اجاره
بهره برداری از خدمات اجاره نیز می تواند یک جریان درآمد قوی باشد. در ازای استفاده از دارایی خود برای مدت معینی، به اضافه هزینه های نگهداری احتمالی، هزینه ای از مشتریان دریافت می کنید. اجاره یا اجاره می تواند گزینه خوبی برای مشاغلی باشد که به دارایی های فیزیکی مانند تجهیزات تخصصی یا املاک دسترسی دارند.
فروش مستقیم
استفاده از روش های بازاریابی و فروش حضوری اغلب بخش مهمی از مدل درآمد است. کسبوکارها محصولات خود را مستقیماً خارج از محیط سنتی خردهفروشی برای کسب سود به مشتریان خود ارائه میکنند. مدلسازی درآمد فروش مستقیم با حذف سایر کسبوکارها از ایفای نقش میانجی در هنگام عرضه محصولات به مشتریان، کنترل کلی بیشتری بر چرخه عمر محصول فراهم میکند.
مطالب مرتبط: چگونه در فروش مستقیم موفق باشیم
چگونه یک مدل درآمد ایجاد کنیم
داشتن یک مدل درآمد کسب و کار به وضوح تعریف شده می تواند به هدایت رویکرد فروش شما و پیش بینی جریان نقدی آینده در مقایسه با هزینه ها کمک کند. از این مراحل برای توسعه یک مدل درآمد استفاده کنید تا به شما در رسیدن به اهداف خود در محل کار کمک کند:
۱. داده های فروش گذشته را تجزیه و تحلیل کنید
اگر فروش های قبلی دارید، هر خرید را بررسی کنید تا مشخص کنید کدام مدل های درآمدی در حال حاضر وجود دارند. درک اینکه پول شما در حال حاضر از کجا می آید می تواند به شما کمک کند تا با رشد کسب و کار، مدل های درآمدی مناسبی را برای تمرکز روی آن انتخاب کنید. اگر هنوز شروع به فروش نکرده اید، ببینید رقبای اصلی شما کجا بیشترین فروش را دارند.
مرتبط: چرا به یک پیش بینی مالی نیاز دارید (و چگونه می توانید آن را ایجاد کنید)
۲. تحقیقات بازار انجام دهید
بازارهای مختلفی را که می توانید با محصولات یا خدمات خود هدف قرار دهید، تحقیق کنید . ارزیابی کنید که کدام نوع مدلسازی درآمد برای هر گروه از مشتریان بالقوه و برای انواع محصولات یا خدماتی که کسبوکار شما برای آن کار میکنید موفقترین است. جزئیات مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید تا شخصیت های خریدار را توسعه دهید و بهترین راه ها را برای ارتباط با انواع مختلف خریداران بیابید.
۳. دسته بندی درآمد ایجاد کنید
انواع احتمالی مدلهای درآمدی را که میتوانید استفاده کنید و کدامیک میتوانند مکمل یکدیگر باشند، شناسایی کنید. یک طرح کلی برای هر منبع درآمدی تهیه کنید که پیش بینی کنید چقدر می توانید از هر منبع درآمد کسب کنید. همچنین ایده خوبی است که پیش بینی کنید که چگونه جریان نقدی می تواند در طول زمان بر اساس عواملی مانند شرایط اقتصادی یا خواسته های مشتری تغییر کند.
مطالب مرتبط: جریان های درآمدی چیست؟ (با انواع و مثال ها)
۴. یک صفحه خلاصه بنویسید
یک صفحه خلاصه تهیه کنید که اهداف مالی کسب و کار را خلاصه کند. این می تواند به سازماندهی شما کمک کند و در عین حال یک نمای کلی راحت از عملکردهای کلی مدل درآمد شما ارائه می دهد. خلاصه همه منابع درآمد شما را به هم متصل می کند تا اطمینان حاصل شود که برای نیازهای شرکت کافی هستند.
۵. بررسی های منظم را انجام دهید
به طور منظم اطلاعات فروش خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید در صورت نیاز بهینه سازی را انجام دهید. استراتژی مدل سازی درآمد خود را بر اساس موفقیت جریان های مختلف درآمد خود تنظیم کنید. بهروزرسانیهای مکرر انعطافپذیری کسبوکار را بهبود میبخشد و از روندها در زمان وقوع بهره میبرد.