تیم های بازاریابی از استراتژی های مختلفی برای تشویق مشتریان به خرید آنلاین محصولات و خدمات استفاده می کنند. دو تکنیک رایج برای افزایش فروش آنلاین، هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد است که از تبلیغات تخصصی برای جذب گروه های خاصی از مشتریان استفاده می کنند. یادگیری در مورد تفاوت بین این دو تکنیک می تواند به شما کمک کند تا یک تاکتیک موثر را برای حمایت از یک کمپین تبلیغاتی انتخاب کنید.
در این مقاله از ایوسی، هدفگذاری مجدد و بازاریابی مجدد را تعریف میکنیم، تفاوتهای کلیدی بین این دو روش را بررسی میکنیم و نکاتی را برای استفاده مؤثر از آنها در استراتژی بازاریابی دیجیتال ارائه میکنیم.
مطالب مرتبط: راهنمای کامل بازاریابی دیجیتال
هدف گذاری مجدد چیست؟
هدف گذاری مجدد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که بر ارائه تبلیغات سفارشی به مشتریان بالقوه ای که قبلاً از یک وب سایت بازدید کرده اند بدون خرید تمرکز دارد. آنها ممکن است محصولات موجود را مرور کرده باشند، موارد خاصی را در صفحه دلخواه خود ذخیره کرده باشند یا محصولاتی را بدون تکمیل تراکنش به سبد خرید آنلاین خود اضافه کرده باشند.
بازاریابان می توانند فعالیت بازدیدکنندگان را با استفاده از کوکی هایی که در مرورگر مشتری بالقوه قرار می گیرند، در حالی که با یک وب سایت درگیر هستند، ردیابی کنند. دو نوع از هدفگیری مجدد وجود دارد که هنگام تصمیمگیری اینکه کدام استراتژی بازاریابی برای محصول، نام تجاری یا کسبوکار شما بهترین است، باید درک کنید:
هدف گذاری مجدد با تعاملات در محل
این استراتژی شامل هدف قرار دادن مخاطبانی است که قبلاً از یک سایت بازدید کرده اند یا به محصولات یک برند علاقه نشان داده اند. این مشتریان به نوعی با یک محصول یا خدمات درگیر شده اند اما فروش را کامل نکرده اند. هدف گذاری مجدد در سایت بر موارد زیر تمرکز دارد:
- محصولات خاصی که مشتریان با آنها تعامل داشته اند اما نخریده اند
- روش هایی که آنها وب سایت یک برند را پیدا کردند، مانند رسانه های اجتماعی یا موتورهای جستجو
- تعداد دفعاتی که محصولات مشابه یا مشابه را در سایت یک برند مشاهده کرده اند
به طور معمول، خدمات قرار دادن تبلیغات شخص ثالث از کوکیهای ذخیره شده در مرورگرهای بازدیدکنندگان برای تعیین تبلیغاتی که هنگام بازدید مجدد از سایت مشاهده میکنند، استفاده میکنند. بازدیدکنندگان ممکن است تبلیغات پاپ آپ یا بنرهایی را در بالا یا کناره های صفحه ببینند.
هدف گذاری مجدد با تعاملات خارج از سایت
به طور سنتی، تلاشهای هدفگیری مجدد عمدتاً بر رفتار و تعاملات خاص وبسایت متمرکز بود. با این حال، از آنجایی که مشتریان زمان بیشتری را در برنامهها و وبسایتهای رسانههای اجتماعی میگذرانند، تعاملاتی که خارج از سایت انجام میشود به همان اندازه برای برندها و مشاغل آنلاین ارزشمند است. تفاوت اصلی بین هدفگیری مجدد در سایت و خارج از سایت این است که در مورد استراتژیهای هدفگیری مجدد خارج از سایت، پلتفرمی که تعامل مشتری/محصول در آن انجام میشود متعلق به برند یا کسبوکار نیست. بازاریابان دیجیتال از داده های خارج از سایت زیر برای ایجاد تبلیغات شخصی برای هدف گیری مجدد استفاده می کنند:
- زمانی که مشتریان صرف تماشای تبلیغات محصولات شرکت یا تبلیغات محصولات مشابه در شبکه های اجتماعی می کنند
- چقدر مشتریان با صفحات رسانه های اجتماعی کسب و کار یا برند تعامل داشته اند
- تعداد دفعاتی که کاربران پست های کسب و کار یا برند را در شبکه های اجتماعی لایک کرده اند
بیشتر بخوانید: هدف گذاری مجدد: تعریف و نحوه عملکرد آن (با سوالات متداول)
بازاریابی مجدد چیست؟
بازاریابی مجدد، عمل استفاده از کمپین های بازاریابی ایمیلی برای تعامل مجدد با مشتریانی است که ممکن است قبلاً با یک نام تجاری تجارت کرده باشند. برندها یا کسب و کارها تنها زمانی می توانند بازاریابی مجدد انجام دهند که یک خبرنامه یا کمپین ایمیل مبتنی بر اشتراک داشته باشند.
اهداف استفاده از ایمیل به عنوان یک تکنیک بازاریابی مجدد عبارتند از:
- آگاهی بخشی به فروش و تبلیغات محصولات مشابه یا مرتبط با خریدهای قبلی
- تبلیغ محصولاتی که مشابه یا مکمل خریدهای قبلی هستند
- معرفی محصولات تازه عرضه شده که مربوط به اقلام خریداری شده قبلی است
- یادآوری به مشتری که اقلامی را در سبد خرید خود رها کرده یا در صفحه دلخواه خود ذخیره کرده است
- ارائه کوپن و پس انداز به مشتریانی که برای مدت طولانی خریدی انجام نداده اند
بیشتر بخوانید: راهنمای قطعی بازاریابی مجدد
هدف گذاری مجدد در مقابل بازاریابی مجدد
پس از درک تعاریف هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد، به راحتی می توان متوجه شد که چگونه این دو هدف برای رسیدن به اهداف مشابه به روش های مختلف دارند. در حالی که هر دو استراتژی بازاریابی موثر برای تعامل مجدد با مشتریان قبلی یا علاقه مند هستند، آنها این کار را به روش های مختلف انجام می دهند. در اینجا لیستی از تفاوت های کلیدی بین هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد آورده شده است:
تعامل مستقیم در مقابل مشارکت غیرمستقیم
بازاریابی مجدد یک رویکرد مستقیم تر برای تعامل مجدد با مشتریان قبلی یا مشتریانی است که به محصولات یک برند علاقه نشان داده اند، از طریق استفاده از ایمیل های شخصی سازی شده. هدف گذاری مجدد شکلی کمتر مستقیم از تعامل با مشتری از طریق استفاده از قرار دادن تبلیغات شخصی در سایت های شخص ثالث است.
مشتریان قبلی در مقابل مشتریان بالقوه
اغلب، بازاریابی مجدد شامل برقراری ارتباط با مشتریانی است که قبلاً با یک برند یا تجارت تجارت کرده اند. هدفگذاری مجدد معمولاً بیشتر بر مشتریانی متمرکز است که با یک وبسایت تعامل داشتهاند، به محصولات یک برند علاقه نشان دادهاند یا به صفحات رسانههای اجتماعی یک برند مراجعه میکنند اما خریدی را تکمیل نکردهاند.
خدمات شخص ثالث در مقابل خدمات داخلی
هدفگذاری مجدد اغلب به استفاده از کوکیها و خدمات شخص ثالث، مانند خدمات قرار دادن آگهی و صفحات رسانههای اجتماعی، برای ارائه تبلیغات شخصی به مشتریان علاقهمند متکی است. بازاریابی مجدد همچنین شامل استفاده از کوکیها برای جمعآوری دادههای مربوط به تعامل مشتری با وبسایت یک برند است، اما معمولاً هیچ شخص ثالثی در فرآیند اطلاعرسانی ارسال کمپینهای ایمیل شخصیسازی شده دخیل نیست.
مطالب مرتبط: ۵ استراتژی برای ارسال ایمیل های سبد خرید رها شده و ۱۳ مثال ایمیل
نکاتی برای استفاده از بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد
در زیر چند نکته برای کمک به استفاده موثر از بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد در استراتژی بازاریابی دیجیتال آورده شده است:
زمان استفاده از هدفگیری مجدد
شما ممکن است از یک استراتژی هدف گیری مجدد برای یک کمپین تبلیغاتی با اهداف زیر استفاده کنید:
- ساخت مخزن سرنخ ها
- گسترش دامنه برند
- تبلیغ نوع جدیدی از محصول یا خدمات
- بهبود نرخ فروش آنلاین
- تست یک بازار آنلاین جدید
- بهبود رتبه بندی نتایج جستجو
چه زمانی از بازاریابی مجدد استفاده کنیم
ممکن است از بازاریابی مجدد برای کمپین تبلیغاتی با اهداف زیر استفاده کنید:
- افزایش نرخ ارجاع شرکت
- ترویج یک برنامه وفاداری جدید
- تشویق مشتریان سابق به خرید نسخه جدیدی از یک محصول یا خدمات توسعه یافته
- افزایش فروش بدون صرف پول بازاریابی اضافی
- ترویج فروش سالانه
زمان استفاده از هر دو استراتژی
هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا هدف گذاری مجدد یا بازاریابی مجدد برای برند شما بهتر است، اگر بودجه بازاریابی شما اجازه می دهد، از هر دو استراتژی استفاده کنید. استفاده از این تکنیک ها به صورت ترکیبی یک راه قدرتمند برای به حداکثر رساندن قرار گرفتن در معرض، ارتباط با مخاطبانی است که به احتمال زیاد خرید می کنند و حفظ مشتری را افزایش می دهد.