مصاحبه تحقیقاتی برای محققان برای جمع آوری اطلاعات در مورد یک موضوع خاص مفید است. شما ممکن است با گروهی از افراد مصاحبه کنید، و طیف وسیعی از انتخاب ها برای پرسیدن سوالات خاص خواهید داشت. مصاحبههای تحقیقاتی به مصاحبهشونده اجازه میدهد تا پاسخهای خود را به تفصیل توضیح دهد تا زمینه روشنی را برای شما ارائه دهد.
در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی مصاحبه تحقیقاتی، انواع مختلف مصاحبه های تحقیقاتی، چرایی انجام آنها و نحوه انجام آن صحبت می کنیم.
مصاحبه پژوهشی چیست؟
مصاحبه تحقیقاتی معمولاً یک مصاحبه دو نفره است که برای افزایش دانش در مورد یک موضوع خاص برای یک سازمان انجام می شود. شرکت شما ممکن است شما را برای مصاحبه با افراد در جستجوی بهترین پاسخهای ممکن انتخاب کند تا شما و تیمتان را از راههایی برای بهبود شرکت آگاه کند.
به عنوان مثال، می توانید با گروهی از افراد مصاحبه کنید و نتایج آنها را به امید تایید نتایج نشان داده شده توسط تحقیقات بازار مقایسه کنید.
بیشتر بخوانید: ۱۲ پرسش و پاسخ سخت در مصاحبه
انواع مصاحبه پژوهشی
شما می توانید فرمت های مختلفی را برای مصاحبه های تحقیقاتی برای به دست آوردن اطلاعات مناسب انتخاب کنید. برخی از انواع مصاحبه برای آماده شدن عبارتند از:
فرمت مصاحبه غیر رسمی
فرمت مصاحبه غیررسمی جایی است که شما سوالات از پیش آماده ای برای پرسیدن از فردی که با او مصاحبه می کنید ندارید. این فرمت خوبی است زیرا احتمال مصاحبه محاوره ای را افزایش می دهد.
با سؤالاتی که میپرسید انعطافپذیر باشید و مطمئن شوید که مستقیماً به آنها پاسخ میدهند. به لحن و نشانه های غیرکلامی مصاحبه شونده بیشتر توجه کنید تا ببینید وقتی از او سوالی می پرسید چه احساسی دارد. می توانید مشاهده کنید که آیا آنها احساس راحتی می کنند یا خیر و مشاهدات دیگر را در یادداشت هایی که در طول مصاحبه می گیرید یادداشت کنید.
فرمت مصاحبه عمومی
قالب مصاحبه عمومی ساختار بیشتری دارد زیرا شما در حال دریافت پاسخ در زمینه های کلی یک موضوع هستید. این با یک مصاحبه باز تفاوت دارد زیرا شما هنوز هم انعطاف پذیری برای پرسیدن سؤالات خارج از این قالب را دارید.
این مصاحبه ممکن است لحن محاوره ای داشته باشد، اما تشویق مصاحبه شونده برای آماده شدن برای این قالب مفید است. مطمئن شوید که از قبل بیشترین اطلاعات را در اختیار آنها قرار می دهید، به خصوص اگر هدف تنها کسب اطلاعات بیشتر باشد.
فرمت مصاحبه پایان باز
فرمت مصاحبه پایان باز به این معنی است که از همه مصاحبه شوندگان سؤالات یکسانی می پرسید. اکثر مصاحبههای تحقیقاتی این قالب را دارند، بنابراین میتوانید روی آنچه در پاسخهای مصاحبهشوندگان به دنبال آن هستید تمرکز کنید. آنها باید در هنگام مصاحبه تا حد امکان توضیح دهند.
فرمت بسته
فرمت بسته زمانی است که به مصاحبهشوندگان گزینههای روشنی در مورد نحوه پاسخگویی به سؤالات خود ارائه میدهید و پاسخهای آنها را به گزینههای داده شده محدود میکند. اگر به دنبال محدود کردن قضاوت گزینه ها در یک سناریوی خاص هستید، این داده می تواند مفید باشد.
چرا مصاحبه های پژوهشی انجام می شود؟
شرکت شما مصاحبه های تحقیقاتی را برای گسترش قالب های تحقیقاتی کیفی خود انجام می دهد. این می تواند نتایج را مستحکم کند و روندهای موجود در تحقیقات کمی شرکت شما را کشف کند. هر یک از پاسخهای مصاحبهشوندگان را با هم مقایسه میکنید تا ببینید آیا پاسخها سازگاری دارند یا خیر. به طور کلی، این یافته ها به شرکت شما کمک می کند تا تصمیمات تجاری آینده را بگیرد.
بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ مصاحبه موقعیتی
نحوه انجام مصاحبه پژوهشی
این لیست از مراحل آماده شدن برای مصاحبه تحقیقاتی را مرور کنید:
۱. اهداف خود را مشخص کنید
هدف مصاحبه خود و اطلاعاتی که برای اطمینان از موفقیت نیاز دارید را کشف کنید. برای افزایش ارزش سوالات مصاحبه خود به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) نگاه کنید. KPI هایی که تنظیم می کنید می توانند به شما در دریافت پاسخ های متناسب با اهدافتان کمک کنند.
برخی از KPIهایی که می توانید تنظیم کنید عبارتند از:
-
تعداد مصاحبه شوندگان
-
پاسخ های با کیفیت در مورد یک موضوع خاص
-
زمانی که برای هر سوال می گذارند
-
هزینه انجام مصاحبه
۲. قالب مصاحبه را انتخاب کنید
یکی از چهار نوع مصاحبه را انتخاب کنید تا ببینید چگونه می توانید بهترین پاسخ ها را دریافت کنید. شما باید اطلاعاتی را که میخواهید دریافت کنید و زمانی را که با هر مصاحبهشونده در اختیار دارید، در نظر بگیرید. فهرستی از سوالات از پیش آماده شده بنویسید تا متوجه شوید که آیا با محتوایی که شرکت شما به دنبال استفاده از آن است مطابقت دارد یا خیر.
۳. مصاحبه شوندگان مناسب را انتخاب کنید
برای انتخاب مصاحبه شوندگان مناسب، داده های جمعیت شناختی و روانشناختی را مطالعه کنید. تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها) شرکت خود را بررسی کنید . ممکن است به شما سرنخ هایی بدهد که آیا لازم است با یک مخاطب هدف خاص تماس بگیرید.
داده های جمعیت شناختی را مرور کنید تا بررسی کنید که چه زمانی می خواهید مصاحبه شوندگان مناسب را پیدا کنید:
-
سن
-
جایی که زندگی می کنند
-
جنسیت
-
تحصیلات
-
وضعیت شغلی
-
وضعیت خانوادگی
در اینجا لیستی از داده های روانشناختی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
-
شخصیت
-
نگرش های
-
منافع
-
سبک های زندگی
-
رفتار
۴. قالبی را که در آن به سؤالات شما پاسخ خواهند داد، نهایی کنید
نهایی کردن قالب یک مصاحبه تحقیقاتی متعهد به قالب و سؤالات مصاحبه و همچنین مکان است – مثلاً در محل یا در خانه مصاحبه شونده.
در صورت تشکیل یک گروه متمرکز، شرکتکنندگان تشویق میشوند تا به دفتری بیایند تا بتوانند به بهترین شکل با مصاحبهگر تعامل داشته باشند. توصیه می شود از پاسخ های آنها یک ضبط صوتی دریافت کنید. در صورت نیاز می توانید بعداً به پاسخ آنها مراجعه کنید.
علاوه بر چهار فرمت مصاحبه، میتوانید انواع مختلفی از سوالات را بپرسید که در دستههای مختلف قرار میگیرند. برخی از سوالاتی که می توانید بپرسید عبارتند از:
-
رفتار: سؤالات رفتاری به کارهایی که انجام داده اند یا اکنون انجام می دهند اشاره دارد. تأمل در رفتارهای گذشته می تواند به شما نگاهی اجمالی به نحوه عملکرد آنها در یک موقعیت خاص بدهد.
-
ادراک: سؤالات ادراکی به آنها اجازه می دهد درباره آنچه در مورد یک موضوع فکر می کنند بحث کنند. توجه داشته باشید که آیا فکر می کنید آنها به سؤال شما صادقانه پاسخ داده اند و آیا ارزش های اصلی آنها را نشان می دهد.
-
حسی: سوالات حسی مربوط به حواس پنج گانه است. شما می توانید سوالات مربوط به هر پنج مورد را در یک سوال بپرسید تا ببینید آیا چیزی را دیده اید، شنیده اید، لمس کرده اید، چشیده اید یا استشمام کرده اید. از تجربیاتی که آنها برای دریافت پاسخ های با کیفیت داشته اند، بیابید.
۵. مصاحبه شوندگان خود را استخدام کنید
اطلاعات تماس را از مصاحبه شوندگان هدف خود جمع آوری کنید و با آنها تماس بگیرید تا علاقه آنها را بسنجید. اطلاعات تماس بیشتری از آنچه برای به دست آوردن تعداد مناسب مصاحبه شوندگان نیاز دارید به دست آورید.
مطمئن شوید که خودتان ، شرکتی که در آن کار می کنید و پروژه را به درستی معرفی کرده اید. انتقال هدف از اطلاعات مصاحبه شوندگان می تواند شانس به دست آوردن شرکت کنندگان مشتاق را افزایش دهد.
نمونه سوالات مصاحبه پژوهشی با پاسخ
برای درک بهتر توضیحات گسترده برای این شکل از مصاحبه، در اینجا چند نمونه از سوالات مربوط به مصاحبه تحقیق را خواهید یافت:
مثال ۱: چرا امروز به ما پیوستید؟ (دوستانه و غیر رسمی)
این سوال به شما این امکان را می دهد که قبل از پرسیدن سوالات عمیق تر، ابتدا مصاحبه شونده را بشناسید. شما متوجه خواهید شد که چگونه سوالات را برای بقیه مصاحبه تنظیم می کنید.
مثال: “امروز با شما مصاحبه کردم تا به سازمان شما کمک کنم دانش خود را در مورد بزرگسالان ۱۸ تا ۲۹ ساله گسترش دهد. من معتقدم که این آمار جمعیتی برای آینده صنعت پوشاک مهم است. من معتقدم بینش من برای شرکت شما مفید است تا با سن من ارتباط برقرار کند. گروه در حالی که دانش خود را در مورد رفتار مصرف کننده افزایش می دهد.”
مثال ۲: وقتی درباره شرکت ما می شنوید به چه چیزی فکر می کنید؟ (عمومی)
این سوال تضمین می کند که معیارهایی را که برای هر مصاحبه شونده استفاده می کنید، رعایت می کنید. گوش دهید تا ببینید آیا پاسخ های مشابهی را در بین متقاضیان می شنوید.
مثال: “من به تلاشهای شرکت شما برای پایداری فکر میکنم. تبلیغات متعددی در مورد استفاده از پنبه ارگانیک، پارچه و مواد بازیافتی برای تولید لباسهای سازگار با محیط زیست دیدهام. این باعث شد در مورد لباسهایی که میخرم و اینکه چه چیزی هوشمند است فکر کنم. خرید لباس.”
مثال ۳: از کجا قصد خرید محصولات پوشاک را دارید؟ (پایان باز)
این سوال نشان می دهد که شما به دنبال پاسخ طولانی تری از مصاحبه شونده هستید. با گفتن اینکه نیاز دارید پاسخ خود را برای متنوع کردن و تقویت کیفیت پاسخهایشان توضیح دهند، ادامه دهید. را
مثال: “محصولات پوشاک را به صورت آنلاین و در فروشگاه خریداری میکنم. من به بازارهای غیرقانونی محلی میروم تا از معاملات لباس استفاده کنم و در مورد روشهای اخلاقی برای تولید لباسهایی که میفروشند میپرسم. ترجیح میدهم به صورت آنلاین خرید کنم، زیرا میتوانم آن را ببینم. اطلاعات محصول در مقابل من است. هرچه اطلاعات بیشتری به من ارائه شود، احتمال بیشتری دارد که به آنها اعتماد کنم و محصولات آنها را بخرم.”
مثال ۴: آیا خود را خریدار مستمر محصولات ما می بینید؟ آره یا نه؟ (بسته)
این سوال روشن می کند که شما به دنبال پاسخ های خاصی هستید. به مصاحبه کننده بگویید که آنها فقط باید به سؤال شما با پاسخ بله یا خیر پاسخ دهند.
مثال: “بله.”