بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مهارت های گزارش نویسی: تعریف و مثال

نکات مفید برای افزایش مهارت های گزارش کسب و کار شما

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

چندین شغل، کارکنان را ملزم به نوشتن گزارش هایی برای خلاصه کردن یک آزمون، عملکرد شرکت یا یک کار می کند. داشتن مهارت های گزارش نویسی می تواند به شما کمک کند گزارش هایی با کیفیت بالا ایجاد کنید که می تواند کارفرمای شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر گزارش نویسی بخشی از حرفه شماست، ممکن است به شما کمک کند تا در مورد مهارت های گزارش نویسی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در این مقاله از ایوسی، مهارت‌های گزارش‌نویسی را تعریف می‌کنیم، نمونه‌هایی از آن‌ها را ارائه می‌دهیم، راه‌هایی را فهرست می‌کنیم که می‌توانید آنها را بهبود بخشید و توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان این مهارت‌ها را هنگام جستجوی شغل برجسته کرد.

مهارت های گزارش نویسی چیست؟

مهارت های گزارش نویسی توانایی هایی هستند که به متخصصان کمک می کند تا گزارش هایی بنویسند که اسناد مختصری در مورد یک موضوع هستند. اگرچه مشاغل نویسندگی زیادی مانند گزارشگران، روزنامه نگاران و نویسندگان وجود دارد، مهارت های گزارش نویسی برای چندین شغل قابل استفاده است. به عنوان مثال، وکلا، مدیران فروش یا مدیران پروژه ممکن است در مورد حرفه خود گزارش بنویسند. این اسناد ممکن است حاوی به روز رسانی یا تجزیه و تحلیل در مورد یک پروژه یا مطالعه باشد. مهارت های گزارش نویسی ممکن است شامل نوشتن، ویرایش و تحقیق باشد. شما می توانید از این مهارت ها برای ایجاد یک گزارش چشمگیر با محتوای واضح و معنادار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مهارت های نوشتاری: تعریف و مثال

نمونه هایی از مهارت های گزارش نویسی

در اینجا چند نمونه از مهارت های گزارش نویسی آورده شده است:

پژوهش

اکثر گزارش ها نیاز به تحقیق دارند. این می تواند شامل تحقیق در تیم یا بخش شما یا از منابع خارجی باشد. برای مثال، ممکن است داده‌هایی را برای پشتیبانی از عملکرد تیم خود بیابید. از طرف دیگر، ممکن است از یک محقق از رشته خود نقل قول کنید تا به گزارش خود اضافه کنید. مهارت های تحقیق به این اشاره دارد که بتوانید منابع مرتبط و معتبری را پیدا کنید که مکمل نوشته شما باشد. برای انجام تحقیقات، یافتن منابع معتبر مهم است. می توانید این کار را با تأیید نویسنده و ناشر انجام دهید تا مطمئن شوید که قابل اعتماد هستند.

برنامه ریزی

برنامه ریزی مرحله ای از نوشتن گزارش است که در آن سند خود را در بخش های جداگانه سازماندهی می کنید. بیشتر گزارش ها دارای خلاصه، مقدمه، پاراگراف های بدنه و نتیجه هستند. این مهارت ارزشمند است زیرا به شما کمک می کند تا اجزای گزارش خود را سازماندهی کنید تا درک آن آسان باشد. اگر می دانید که قرار است چه چیزی بنویسید و چگونه آن را بنویسید، ممکن است کار آسان تری برای ایجاد گزارش داشته باشید. فرآیند نوشتن معمولاً زمانی کارآمدتر است که از مهارت های برنامه ریزی استفاده می کنید.

نوشتن

مهارت نوشتن توانایی برقراری ارتباط موثر با کلمات است. این یک مهارت ضروری برای گزارش است زیرا ایجاد سند نیاز به نوشتن دارد. این توانایی همچنین به این اشاره دارد که چقدر خوب می توانید بنویسید. گزارشی با نوشتار چشمگیر ممکن است به این معنی باشد که زبان حرفه ای و واضح است. به عنوان مثال، ممکن است از ساختار جملات منسجم و اصطلاحات صحیح استفاده کنید. مهارت های نوشتاری چشمگیر ممکن است شامل املا، گرامر و علائم نگارشی شما نیز باشد. داشتن توانایی های نوشتاری پیشرفته بسیار مهم است، بنابراین گزارش شما حرفه ای است.

بیشتر بخوانید: ۴ سبک اصلی نوشتن: چه زمانی و چگونه باید از آنها استفاده کنید

تحلیل و بررسی

گزارش ها اغلب شامل تجزیه و تحلیل است که نتیجه گیری یا بیانیه ای بر اساس شواهد است. تجزیه و تحلیل همچنین شامل توضیح اینکه چرا یا چگونه چیزی اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، یک دانشمند ممکن است از مهارت های تحلیلی برای ارزیابی نتایج آزمایش خود استفاده کند. هنگام نوشتن یک گزارش آزمایشگاهی، آنها می توانند از داده های آزمایش برای پشتیبانی از تجزیه و تحلیل خود استفاده کنند. توانایی تجزیه و تحلیل به این معنی است که می توانید موضوع را خلاصه کنید و شواهدی ارائه دهید که ایده های شما را تقویت می کند.

اختصار

مختصر در نوشتن به این معنی است که می توانید محتوای خود را با استفاده از چند کلمه یا جملات توضیح دهید. اگرچه گزارش‌ها در حرفه‌ها یا شرکت‌های مختلف ممکن است از نظر طول متفاوت باشند، اغلب گزارش‌ها معمولاً کوتاه هستند. مختصر بودن می تواند به شما کمک کند تمام محتوای خود را در طول یک صفحه مورد نیاز قرار دهید. حتی اگر تکلیف شما طولانی تر باشد، اختصار یک مهارت مهم است. می تواند به مختصر شدن نوشتار شما کمک کند. جملات کوتاه و ساده معمولاً راحت‌تر از جملات طولانی و پیچیده خوانده می‌شوند.

ویرایش

هنگامی که گزارش خود را می نویسید، خواندن و اصلاح آن تمرین خوبی است. ویرایش توانایی شناسایی و رفع اشتباهات در نوشته شما است. این می تواند خواندن سند شما را آسان تر کند. یک سند بدون خطا نیز پیشرفته و حرفه ای به نظر می رسد. هنگام بازبینی گزارش خود، سعی کنید اشتباهات گرامری، املایی و نقطه گذاری را بررسی کنید. همچنین می توانید به دنبال جملات گیج کننده یا اطلاعات نادرست باشید.

نحوه بهبود مهارت های گزارش نویسی

این مراحل را برای بهبود مهارت های گزارش نویسی خود دنبال کنید:

۱. گزارش های دیگر را بخوانید

برای تقویت مهارت گزارش نویسی خود، سعی کنید سایر گزارش های منتشر شده را بخوانید. این می تواند به شما کمک کند نحوه قالب بندی و نوشتن گزارش را بیاموزید. با خواندن مثال ها می توانید متوجه شوید که نویسندگان دیگر چه چیزهایی را در نوشته خود گنجانده اند. پس از خواندن چند گزارش، به این فکر کنید که چه چیزی آن را به یک نوشته تاثیرگذار تبدیل کرده است. سعی کنید آن جنبه ها را در گزارش های خود بگنجانید.

۲. یک طرح کلی ایجاد کنید

شما می توانید مهارت های برنامه ریزی خود را با ایجاد طرح کلی برای هر گزارش بهبود بخشید. طرح کلی سندی است که هر بخش از یک نوشته را فهرست می کند. برای مثال، ممکن است شامل مقدمه، پاراگراف بدن و نتیجه گیری شما باشد. در این بخش ها می توانید درباره موضوعات خود یادداشت برداری کنید. به عنوان مثال، ممکن است آنچه را که می خواهید در هر پاراگراف بدنه بنویسید، توضیح دهید. استفاده از طرح کلی می تواند سازماندهی گزارش شما را افزایش دهد، که ممکن است نوشتن را آسان تر کند.

۳. منابع خود را تأیید کنید

هنگام انجام تحقیقات خود، به یاد داشته باشید که منابع خود را تأیید کنید. این تضمین می کند که همه آنها قابل اعتماد و دقیق هستند. منابع معتبر برای گزارش ها مهم هستند زیرا نشان می دهند که اطلاعات شما قابل اعتماد است. این همچنین نشان می دهد که شما یک نویسنده قابل اعتماد هستید. برای بررسی منابع خود، از چند کتاب، مقاله یا وب سایت استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مشابه هستند. اگر اطلاعات نزدیک یا یکسان باشد، منبع شما به احتمال زیاد معتبر است. سعی کنید منابعی را از سازمان های معتبر مانند سازمان های دولتی وارد کنید.

۴. چند پیش نویس بنویسید

در طول فرآیند نوشتن خود، با ایجاد یک پیش نویس شروع کنید. وقتی پیش‌نویسی را می‌نویسید، معمولاً قبل از ارسال آن به کارفرما، آن را اصلاح یا بازنویسی می‌کنید. این مفید است زیرا می توانید مهارت های ویرایشی خود را تمرین کنید. پیش نویس اول معمولاً دارای خطاها یا زمینه های بهبود است، به همین دلیل است که ایجاد چندین پیش نویس مهم است. پیش نویس نهایی شما آخرین نسخه گزارش شما است که معمولاً کمترین اشتباه را در آن دارد.

۵. بازخورد بخواهید

هنگامی که نوشتن گزارش خود را تمام کردید، در مورد آن بازخورد بخواهید. شما می توانید به عنوان یک همکار، مدیر، دوست یا عضو خانواده. آنها می توانند نوشته های شما را بخوانند و به شما بازخورد سازنده بدهند. می توانید با ایجاد نسخه اصلاح شده گزارش خود، از پیشنهادات آنها برای بهبود مهارت های ویرایش و نوشتن خود استفاده کنید. اعمال بازخورد معمولاً کیفیت گزارش شما را افزایش می دهد. همچنین می‌تواند مهارت‌های نوشتاری شما را افزایش دهد زیرا می‌توانید آن بازخورد را در گزارش‌های بعدی که ایجاد می‌کنید اعمال کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راه آسان برای بهبود مهارت های واژگانی

گزارش مهارت های نوشتن در محل کار

راه های زیادی وجود دارد که یک حرفه ای می تواند از مهارت های گزارش نویسی در محل کار استفاده کند:

  • نوشتن یک گزارش آزمایشگاهی: یک محقق علمی ممکن است یک گزارش آزمایشگاهی در مورد آزمایشی که انجام داده است بنویسد. برای حمایت از شواهد خود، آنها ممکن است تحقیقاتی را از یک متخصص دیگر در گزارش خود پیاده کنند.

  • ایجاد گزارش بودجه: یک تحلیلگر مالی ممکن است یک گزارش بودجه برای مشتریان خود ایجاد کند. آن‌ها می‌توانند از مهارت‌های نوشتاری برای تهیه گزارشی واضح و قابل فهم استفاده کنند.

  • تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی: یک مدیر رسانه اجتماعی می تواند گزارشی بنویسد که عملکرد رسانه های اجتماعی شرکت آنها را تجزیه و تحلیل کند. آنها ممکن است از مهارت های تحلیلی برای نوشتن گزارشی بر اساس میزان تأثیرگذاری کمپین رسانه های اجتماعی خود استفاده کنند.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن گزارش برای کار (با مثال)

چگونه مهارت های گزارش نویسی را برجسته کنیم

در اینجا نحوه برجسته کردن مهارت های گزارش نویسی در طول فرآیند استخدام آمده است:

گزارش مهارت های نوشتن برای رزومه

در رزومه خود، می توانید مهارت های گزارش نویسی خود را با افزودن بخش مهارت و توانایی به نمایش بگذارید. این یک لیست گلوله ای است که شامل مهارت های گزارش نویسی مرتبط شما می شود. برای مثال، ممکن است ویرایش، تحقیق و نوشتن را در این فهرست قرار دهید. این نشان می دهد که مدیران استخدام می کنند که شما در این زمینه ها توانایی دارید.

گزارش مهارت های نوشتن برای نامه پوشش

در نامه پوششی خود، سعی کنید مهارت های گزارش نویسی خود را در هنگام نوشتن در مورد تجربیات حرفه ای و آموزشی خود بگنجانید. به عنوان مثال، اگر در مدرسه یا شغلی به نوشتن یا تحقیق پرداخته‌اید، می‌توانید در مورد نحوه استفاده از این مهارت‌ها در آن زمان‌ها بنویسید. این به کارفرما کمک می کند تا نحوه استفاده حرفه ای از مهارت های خود را تجسم کند.

گزارش مهارت های نوشتن برای مصاحبه شغلی

هنگامی که در حال انجام مصاحبه هستید، می توانید مهارت های گزارش نویسی خود را هنگام پاسخ دادن به هر سوال برجسته کنید. وقتی مصاحبه کننده از شما سوالی می پرسد، سعی کنید به این فکر کنید که چگونه می توانید مهارت های خود را در پاسخ بگنجانید. اگر از شما در مورد تجربه کاری قبلی‌تان سؤال می‌کنند، می‌توانید توضیح دهید که چگونه از مهارت‌های گزارش‌نویسی در آخرین نقش خود استفاده کرده‌اید. سعی کنید در مورد سؤالات مصاحبه رایج در صنعت خود تحقیق کنید تا تمرین کنید که چگونه می توانید مهارت های گزارش نویسی را در پاسخ های خود بگنجانید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

  1. فایده مهارت گزارش نویسی:

    مهارت های گزارش نویسی در صنایع و حرفه های مختلف بسیار ارزشمند است، زیرا به افراد این امکان را می دهد که به طور مؤثر اطلاعات پیچیده را به شیوه ای واضح و مختصر منتقل کنند. گزارش ها اغلب برای انتقال یافته ها، توصیه ها یا به روز رسانی های مهم به همکاران، مشتریان یا ذینفعان استفاده می شوند. داشتن مهارت های گزارش نویسی قوی می تواند به افزایش اعتبار و حرفه ای بودن کمک کند و همچنین مهارت و توجه به جزئیات را نشان دهد.

    علاوه بر این، عمل نوشتن گزارش می تواند تفکر انتقادی و مهارت های تحلیلی را بهبود بخشد، زیرا افراد باید اطلاعات را به شیوه ای منطقی و منسجم سازماندهی و ترکیب کنند. گزارش نویسان با ساختاربندی دقیق محتوا و ارائه آن به شیوه ای منظم، می توانند به خوانندگان کمک کنند تا اطلاعات ارائه شده را بهتر درک و هضم کنند. این می تواند منجر به تصمیم گیری آگاهانه تر و همچنین افزایش کارایی در فرآیندها و عملیات شود. در نهایت، توسعه مهارت های گزارش نویسی قوی می تواند به برقراری ارتباط موثرتر، بهبود توانایی های حل مسئله و افزایش موفقیت در محل کار منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *