بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

قدرت مرجع چیست؟ راز رهبر بهتر بودن

تحقیق جامعه شناسی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ویژگی های زیادی وجود دارد که یک رهبر بزرگ را در بر می گیرد، اما قدرت مرجع – توانایی پرورش تحسین، اعتماد و احترام از سوی دیگران – شاید سخت ترین به دست آوردن آن باشد. داشتن قدرت مرجع می تواند به تقویت ارتباطات باز و محیط کاری مثبت تر کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، قدرت مرجع و چرایی تاثیرگذاری آن را توضیح می‌دهیم، مراحل استفاده و ایجاد این نوع نفوذ را فهرست می‌کنیم و مثال‌هایی برای تشریح نحوه عملکرد آن ارائه می‌کنیم.

قدرت مرجع چیست؟

افرادی که دارای قدرت مرجع هستند، دارای مهارت های بین فردی مثبتی هستند که باعث احترام دیگران می شود. در یک محیط کار، رهبران کاریزماتیک اغلب زمانی قدرت مرجع را به دست می آورند که اعمال و شخصیت آنها باعث شود دیگران در نقش خود احساس راحتی کنند و الهام بگیرند. هنگامی که یک رهبر قدرت مرجع دارد، کارکنان و سایر کارمندان تمایل دارند سخت‌تر کار کنند، زیرا برای تایید رهبر خود ارزش قائل هستند.

چرا قدرت مرجع مهم است؟

قدرت مرجع نه تنها روابط کاری بیشتری را بین کارمندان و مدیران ایجاد می کند، بلکه مزایای دیگری نیز برای هر دو طرف دارد. با قدرت مرجع، احتمال بیشتری وجود دارد که تجربه کنید:

  • رضایت شغلی و روحیه بیشتر: وقتی کارکنان مدیرانی داشته باشند که با آنها کنار بیایند و روی موفقیت آنها سرمایه گذاری کنند، بیشتر مستعد لذت بردن از کارشان هستند. علاوه بر این، اگر یک رهبر از شغل خود لذت می‌برد، برای سایر اعضای سازمان الگو قرار می‌گیرد و به تقویت روحیه کمک می‌کند.

  • عملکرد کاری بهتر: اگر یک رهبر با قدرت مرجع دارید، ممکن است احساس کنید نیاز دارید که آنها را در محل کار تحت تاثیر قرار دهید. برای انجام این کار، ممکن است رفتار سازنده تری از خود نشان دهید و متعهد بمانید که تمام وظایف خود را به موقع انجام دهید.

  • روابط اعتماد: وقتی مدیری با قدرت مرجع دارید، بهتر می‌توانید بازخورد او را در نظر بگیرید و از آن برای تبدیل شدن به یک کارمند بهتر استفاده کنید. از آنجایی که احساس می‌کنید مورد حمایت آن‌ها هستید، ممکن است راحت‌تر با سؤالات یا نگرانی‌ها به سراغ آنها بروید.

  • حفظ کارکنان: زمانی که کارمندان از وظایف خود استعفا می دهند، ممکن است به دلیل درگیری با مدیر یا کارفرما این کار را انجام دهند. اگر مدیری دارید که به او احترام می گذارید، به احتمال زیاد در موقعیت فعلی خود باقی خواهید ماند زیرا از کار با او لذت می برید و او را به عنوان یک رهبر تحسین می کنید.

مطالب مرتبط: ۱۰ نوع قدرت در رهبری

نحوه به دست آوردن و استفاده از قدرت مرجع

در اینجا چند نکته در مورد نحوه استفاده یا به دست آوردن قدرت مرجع در محل کار آورده شده است:

۱. با مثال رهبری کنید

به عنوان یک رهبر، مهم است که با الگو گرفتن. مطمئن شوید ارزش هایی که نشان می دهید همان ارزش هایی است که از تیم خود انتظار دارید. به عنوان مثال، اگر بر اهمیت تکمیل یک پروژه به موقع تاکید می کنید، اما بخشی از روز کاری خود را صرف مسائل شخصی می کنید، ممکن است دیگران اعمال شما را در تضاد با انتظارات شما از دیگران بدانند.

۲. دیگران را بشناسید

چه بزرگ و چه کوچک، مطمئن شوید که برنده ها را در محل کار جشن بگیرید. اعضای تیم خود را بشناسید که تلاش بیشتری می کنند. ستایش علنی آنها به خاطر سخت کوشی، مثبت بودن یا موفقیتشان به آنها کمک می کند تا احساس قدردانی کنند. علاوه بر این، به تقویت اعتماد و تحسین کمک می کند.

مرتبط: راهنمای شناخت معنادار کارکنان 

۳. تیم خود را بشناسید

وقتی تیم خود را در سطح شخصی بشناسید، نشان می دهد که به آنها اهمیت می دهید و به آنها کمک می کند تا با شما به عنوان یک انسان آشنا شوند. از همکاران، تیم یا کارمندان خود در مورد تعطیلات آخر هفته، سرگرمی ها یا خانواده خود بپرسید.

۴. روی تیم خود سرمایه گذاری کنید

به عنوان یک رهبر، مهم است که از رشد تیم خود دفاع کنید. با آنها تماس بگیرید و جلسات فردی را برای بحث در مورد چالش ها و اهداف آنها برنامه ریزی کنید. سرمایه گذاری روی موفقیت آنها نشان می دهد که به آنها اهمیت می دهید و از آنها حمایت می کنید.

۵. به صحبت های تیم خود گوش دهید

هنگامی که درگیر گفتگو با دیگران هستید، کاملاً حضور داشته باشید و فعالانه به آنچه آنها می گویند گوش دهید. توجه کامل به آنها نشان می دهد که به اندازه کافی برای درک آنچه آنها به شما می گویند اهمیت می دهید. وقتی با دقت به صحبت‌های دیگران گوش می‌دهید، وقتی به کسی نیاز دارند که با او صحبت کنند، بیشتر به سراغ شما می‌آیند. همچنین به تشویق اعتماد و احترام کمک می کند.

مطالب مرتبط: مهارت های گوش دادن فعال برای برقراری ارتباط موفق

۶. ذهن باز داشته باشید

به عنوان یک رهبر، بسیار مهم است که پذیرای ایده ها و پیشنهادات جدید باشید. وقتی آزادانه از این اطلاعات استقبال می کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که دیگران با مشکلات یا بازخورد در آینده به شما مراجعه کنند. گوش دادن فعالانه به ایده های آنها کمک می کند تا ثابت کنید که واقعاً به نظر آنها اهمیت می دهید.

۷. صادق باشید

مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، تیم خود را در جریان مسائل مهم و به روز نگه دارید. اگر از موقعیت ها یا شرایط خاصی بی اطلاع هستید، صادق باشید. اگر اشتباهی مرتکب شدید، در مورد آن باز باشید و وضعیت را اصلاح کنید.

مرتبط: صداقت: تعریف و مثال 

نمونه هایی از قدرت مرجع

در محیط کار، فرصت های متعددی برای افراد وجود دارد که بر اساس اعمال و شخصیت کلی خود، قدرت مرجع را به دست آورند. در اینجا چند نمونه فرضی از قدرت مرجع در محیط کار آورده شده است:

  • امبر به عنوان سردبیر هنری یک روزنامه کار می کند. او یک به یک وقت خود را صرف راهنمایی تیم خبرنگاران خود می کند و آنها را تشویق می کند تا در صورت نیاز به کمک او کمک بگیرند. او هر روز با نگرش مثبت سر کار می آید و تیم اجرایی کارهایی را که او برای کمک به بهبود تیمش انجام داده است، تشخیص می دهد.

  • بن به عنوان مدیر تبلیغات برای یک شرکت بزرگ کار می کند. تیم او اخیراً دو استخدام جدید داشته است. هر دوی این کارمندان جدید در هفته اول کار خود مرتکب اشتباهاتی شدند، اما بن از اعمال آنها دفاع می کند زیرا آنها هنوز در حال یادگیری رویه های شرکت هستند. او مطمئن می شود که زمان بیشتری را با آنها می گذراند تا اطمینان حاصل شود که حمایتی را که برای انجام وظایفشان به خوبی نیاز دارند دریافت می کنند. همه اعضای تیم او را به خاطر صرف وقت اضافی برای کمک و حمایت از آنها تحسین می کنند.

  • نوح صاحب یک شرکت طراحی گرافیک است. در حالی که شرکت دستخوش تغییراتی می شود، او تیم خود را تشویق می کند تا نظرات و پیشنهادات خود را برای رشد ارائه دهند. او در مورد مشکلات شرکت در سال های اخیر صادق است. علیرغم مشکلاتی که شرکت با آن روبرو شده است، او همچنان تیم خود را تشویق می کند و تا جایی که می تواند پشتیبانی می کند. تیم او او را به خاطر صداقتش تحسین می کند و همه از ارائه نظرات خود احساس راحتی می کنند.

مطالب مرتبط: راهنمای تئوری های رفتاری رهبری (با ۱۰ نوع)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *