بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نقشه برداری ادراکی: انواع، مزایا و نحوه ایجاد نقشه

بازاریابی خود را با یک نقشه ادراکی، الگوی رایگان اصلاح کنید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کسب و کارها اغلب به دنبال بازخورد از ذینفعان هستند تا نقاط قوت خود را بشناسند و زمینه های رشد را شناسایی کنند. نقشه برداری ادراکی ابزاری است که می تواند به شرکت ها در درک دیدگاه های مشتری کمک کند تا به تصمیم گیری های تجاری کمک کند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقشه های ادراک و نحوه ایجاد آنها می تواند به شما در بهینه سازی استفاده از داده های مهم درک مشتری یک شرکت کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، ما نقشه‌برداری ادراکی را تعریف می‌کنیم، انواع کلیدی را ارائه می‌کنیم، پنج مرحله را فهرست می‌کنیم که می‌توانید برای ایجاد نقشه ادراکی خود دنبال کنید و مزایای استفاده از این استراتژی نقشه‌برداری را برای کمک به رشد کسب‌وکار به نمایش بگذارید.

نگاشت ادراکی چیست؟

نگاشت یا نقشه برداری ادراکی فرآیند استفاده از نمودار یا نمایش بصری برای نشان دادن نحوه درک مشتریان از یک برند یا محصول است. این نقشه دیدگاه ها و ادراکات مشتری را نسبت به کالاها یا خدمات خاص اندازه گیری می کند و احساسات و برداشت های مصرف کنندگان را به تصویر می کشد تا به شما در درک افکار آنها کمک کند.

بسته به نیاز شرکت، یک نقشه ادراکی می تواند احساسات مشتریان را در مورد محصولات شرکت، موقعیت و رقبا نشان دهد. هنگامی که یک نقشه ادراکی ایجاد می کنید، می توانید از داده های مشتری از نظرسنجی ها، رتبه بندی ها و سایر اقدامات تحلیلی استفاده کنید.

موارد مرتبط:  موقعیت یابی در بازاریابی: تعریف، مزایا و نحوه انجام

انواع نقشه برداری ادراکی

دو نوع اصلی از نقشه های ادراکی وجود دارد: نقشه های استاندارد و چند بعدی. با یک نقشه استاندارد، می توانید داده های مشتری را از یک نظرسنجی با ساختار نمودار دو محوره مشاهده کنید. با این نوع نقشه، اغلب می توانید به سرعت دو ویژگی محصول مانند طعم و بافت محصولات غذایی را ترسیم کنید. نقشه برداری ادراکی همچنین می تواند ادراکات مشتری از ویژگی های برند، مانند کیفیت و قابل اعتماد بودن یک برند لباس را برجسته کند.

نقشه های ادراک چند بعدی ممکن است نمای کلی تری از کل بازار محصول با دیدگاه مشتری در مورد سه ویژگی یا بیشتر ارائه دهد. این می تواند شامل نحوه درک گروه های جمعیتی مختلف از یک محصول یا برند باشد. همچنین می تواند داده های ادراک پیشرفته رقیب را ارائه دهد. کمی پیچیده تر، این نوع نقشه ممکن است از ابزارهای آماری اضافی استفاده کند و نیاز به تجزیه و تحلیل پیشرفته از یک متخصص داشته باشد.

مطالب مرتبط:  سیستم های پایگاه داده مشتری: تعریف، مزایا و انواع

چه کسی می تواند از نقشه ادراکی استفاده کند؟

هر کسب و کار و سازمانی که خدماتی را ارائه می دهد می تواند از نقشه ادراکی برای درک بهتر ادراک مشتریان خود استفاده کند. این شامل مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌هایی می‌شود که می‌خواهند احساسات دانش‌آموزان را بسنجند. کمپین های سیاسی همچنین می توانند از نقشه های ادراکی برای سنجش ادراک رأی دهندگان استفاده کنند. تیم های بازاریابی و مدیران برند اغلب از نقشه های ادراکی برای ارزیابی احساسات مشتری در صنایع رقابتی استفاده می کنند.

مطالب مرتبط:  درباره مدیر برند بودن بیاموزید

نحوه ایجاد نقشه ادراکی

در اینجا پنج مرحله وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک نقشه ادراکی موفق دنبال کنید:

۱. ویژگی ها را انتخاب کنید

ویژگی ها متغیرهایی هستند که مشتری در تصمیم خود برای خرید یک محصول یا خدمات نقش می بندد. مهمترین جنبه های یک محصول را در نظر بگیرید و اینکه کدام جنبه ها را می خواهید مطالعه کنید. به عنوان مثال، ویژگی های کلیدی یک محصول غذایی می تواند طعم، بافت، بو و کیفیت آن باشد و ویژگی های یک وسیله نقلیه می تواند قیمت، عملکرد و سال مدل آن باشد.

می‌توانید برجسته‌ترین ویژگی‌ها را برای محصول یا نام تجاری خود انتخاب کنید یا مواردی را انتخاب کنید که می‌خواهید بیشتر بدانید. حداقل دو ویژگی را که مشتری معمولی شما مهم می داند انتخاب کنید.

۲. رقابت را شناسایی کنید

شما می توانید رقبای برتر شرکت را شناسایی کنید که می تواند چندین کسب و کار یا سازمان باشد که محصولات و خدمات مشابهی را ارائه می دهند. این مرحله می تواند به شما کمک کند تا یک نقشه ادراکی ایجاد کنید که نشان می دهد شرکت و رقبای آن در افکار و ادراکات مشتریان در چه جایگاهی قرار دارند. سعی کنید در نظر بگیرید که کدام رقبا برای مشتریان بالقوه قانع‌کننده‌تر هستند و می‌خواهید در مورد اینکه چگونه این رقبا در بازار قرار می‌گیرند یاد بگیرید.

مطالب مرتبط:  رقابت تجاری: تعریف و انواع

۳. نظرسنجی از مصرف کنندگان

می توانید پرسشنامه ای ایجاد و توزیع کنید که گروهی از مصرف کنندگان را مورد نظرسنجی قرار می دهد. نظرسنجی می تواند سوالات مربوط به ویژگی های انتخاب شده را بپرسد. در مورد یک محصول غذایی، نظرسنجی شما می تواند از مصرف کنندگان بپرسد که آیا ترجیح می دهند غذایشان شیرین یا تلخ باشد و ترجیحات آنها را در مورد غذای نرم در مقایسه با غذای جویدنی بپرسد.

این نظرسنجی می تواند از مصرف کنندگان بخواهد که محصول یا برند شما را در مقیاس پنج درجه ای رتبه بندی کنند و رقبای شما را بر اساس همان سیستم رتبه بندی کنند. در صورت امکان، سعی کنید بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به آن نیاز دارید، داده‌هایی را جمع‌آوری کنید تا در صورت مواجه شدن با هر مشکلی یا تمایل به انجام تجزیه و تحلیل اضافی.

مطالب مرتبط:  نحوه ارسال نظرسنجی که پاسخ می گیرد (با نکات)

۴. تجزیه و تحلیل داده های نظرسنجی

می توانید داده های پاسخ نظرسنجی را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید پاسخ دهندگان چگونه به برند شما در مقایسه با برندهای رقیب امتیاز می دهند. می توانید ترجیحات آنها را مرور کنید تا ببینید پاسخ دهندگان در مورد محصول یا خدمات شما چه احساسی دارند و چه احساسی نسبت به مارک های رقیب دارند.

داده های پاسخ نظرسنجی می تواند ترجیحات و ادراکات مصرف کنندگان را نشان دهد. بسته به میزان داده ها و منابع شرکت، می توانید داده ها را به صورت دستی تجزیه و تحلیل کنید یا از نرم افزارها یا برنامه های تحلیلی مختلف استفاده کنید.

مطالب مرتبط:  چارچوب تحلیل رقیب: تعریف، مزایا و انواع

۵. نقشه خود را ایجاد کنید

شما می توانید نقشه ادراکی خود را با استفاده از نرم افزار کامپیوتری و داده های نظرسنجی ایجاد کنید. برنامه‌های نرم‌افزاری پایه می‌توانند یک نقشه ادراکی دوبعدی با محورهای X و Y که متقاطع هستند را ترسیم کنند.

این نقشه می‌تواند نشان دهد که شما و رقبایتان در کجای نمودار قرار می‌گیرید که ممکن است ترجیحات مصرف‌کننده را برای ویژگی‌هایی مانند کیفیت و قابل اعتماد بودن نشان دهد. برنامه‌های نرم‌افزاری پیشرفته می‌توانند نقشه‌های ادراکی پیچیده‌تری ایجاد کنند، ادراکات مصرف‌کننده از ویژگی‌های متعدد را فاکتور می‌کنند، و ممکن است نشان دهند که گروه‌های جمعیتی مختلف چگونه شما و رقبایتان را درک می‌کنند.

چرا باید از نقشه ادراکی استفاده کرد؟

برخی از دلایل اصلی استفاده از نقشه ادراکی عبارتند از:

بینش نسبت به مشتریان

شما می توانید با استفاده از نقشه ادراکی درباره مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و درک بهتری از نحوه مشاهده آنها از محصول، نام تجاری یا خدمات خود به دست آورید. اطلاعات ارائه شده در نمودار می تواند بینشی از ذهن مشتریان به شما ارائه دهد و می تواند به شما بگوید که مشتریان در مورد شما و رقبای شما چگونه فکر می کنند، که می تواند به شما در توسعه یا تقویت استراتژی های بازاریابی برای رشد کمک کند. ایجاد یک نمایش بصری از این داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از رتبه‌بندی محصولات و میزان فضای بهبود شرکت در اختیار داشته باشید.

ردیابی ادراکات

می‌توانید از نقشه‌های ادراکی برای ردیابی چگونگی تغییر ادراکات مشتری استفاده کنید. معرفی یک محصول یا خدمات جدید می تواند بر احساسات مصرف کننده تأثیر بگذارد. با در نظر گرفتن نقشه ادراکی، می توانید ردیابی و اندازه گیری کنید که آیا ادراکات هنگام معرفی محصولات یا خدمات جدید بهبود می یابند یا مطلوب باقی می مانند.

همچنین اگر رقیب جدیدی وارد بازار شد، می توانید این روند را تکرار کنید. این می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از ارزش برند شما در مقابل ارزش برندهای دیگر توسط مشتریان داشته باشید.

تحقیقات بازار در مورد رقبا

شما می توانید از نقشه های ادراکی برای اطلاع از رقابت خود از طریق  تحقیقات بازار  با ردیابی و مشاهده نحوه درک مشتریان از محصولات رقیب استفاده کنید. درک درک مشتریان از برندها و محصولات رقیب می تواند به شما در توسعه استراتژی های بازاریابی برای رقابت بهتر در صنعت خود کمک کند. مشتریان اغلب بر اساس ترجیحات و ادراکات تصمیم به خرید می‌گیرند و این ترجیحات و ادراکات می‌توانند فرصتی برای جذب و حفظ حمایت‌هایشان در اختیار شما قرار دهند.

مرتبط:  ۶ مرحله برای انجام تحقیقات بازار

تغییر موقعیت برند

نقشه های ادراکی می توانند به شما کمک کنند تا برند خود را تغییر دهید و به شما اطلاع دهید که مشتریان در مورد برند شما در مقابل برندهای رقیب چه فکری می کنند. تغییر موقعیت می تواند به بهبود قدرت و ارزش یک برند کمک کند و نقشه های ادراکی می توانند به شما در ایجاد یک استراتژی تغییر موقعیت موثر کمک کنند. به عنوان مثال، ممکن است یاد بگیرید که مشتریان رقبایی را ترجیح می دهند که گزینه های غذایی سالم ارائه می دهند، بنابراین ممکن است تصمیم بگیرید که اطلاعات تغذیه ای را برای سالم ترین پیشنهادات شرکت به نمایش بگذارید.

مطالب مرتبط:  مدیریت تغییر واکنشی چیست؟ راهنمای قطعی

توسعه محصولات جدید

دانستن اینکه مشتریان چه چیزهایی را می پسندند و چه چیزی را ترجیح می دهند می تواند به شما کمک کند تا محصولات جدیدی را که با ترجیحات آنها مطابقت دارد توسعه دهید. داده های یک نقشه ادراکی می تواند به شما در پیش بینی تقاضا برای یک محصول جدید کمک کند، که می تواند شما را در چرخه تولید در هنگام توسعه و تولید انبوه یک محصول جدید راهنمایی کند. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که چگونه راه‌اندازی محصول جدید بر رقبا تأثیر می‌گذارد و چگونه می‌توانید برخی از استراتژی‌های رقبا را در توسعه محصول و تلاش‌های بازاریابی شرکت ادغام کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *