بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اهداف و نتایج کلیدی (OKR) مثال‌ها (و نکاتی برای ایجاد خود)

راهنمای اهداف و نتایج کلیدی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سازمان ها زمانی می توانند پیشرفت کنند که همه به اهداف یکسانی متعهد شوند. با تمام اعضای تیم که برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنند، می توانید روحیه خود را بهبود بخشید، فرهنگ شرکت را زنده کنید، تلاش ها را ساده کنید و تصمیمات عملیاتی بهتری بگیرید. ایجاد مجموعه ای مناسب از اهداف برای تجربه این مزایا حیاتی است. در این مقاله از ایوسی، اهداف و نتایج کلیدی (OKR) را مورد بحث قرار می‌دهیم و نمونه‌هایی از استفاده از OKR در چندین بخش در یک سازمان ارائه می‌کنیم.

OKR ها چیست؟

اهداف و نتایج کلیدی که به آنها “OKR” گفته می شود، ابزارهایی هستند که توسط سازمان ها برای ایجاد اهداف و راه های قابل اندازه گیری برای رسیدن به آن اهداف استفاده می شود. آنها چارچوبی برای تعیین و ترسیم پیشرفت به سمت اهداف استراتژیک بلندپروازانه هستند. OKR ها دو جزء دارند: اهداف ساده و سرراست در مناطق هدف و نتایج کلیدی مرتبط قابل اندازه گیری. این اهداف ممکن است در سطح شرکت یا مختص یک بخش باشد.

پیتر دراکر، سرمایه‌گذار مشهور، ایده مدیریت شرکت‌ها را با استفاده از این اهداف ساده و مشخص در دهه ۱۹۵۰ به عنوان راهی برای شرکت‌ها معرفی کرد تا تمرکز خود را به تعداد انگشت شماری از اهداف مهم محدود کنند. اندی گروو عنصر نتایج کلیدی را در دهه ۱۹۷۰ برای تولید فرمول مدرن OKR که امروزه استفاده می شود، ترکیب کرد.

اهداف

اهداف باید واضح، جذاب و ساده باشند. آنها معمولاً به عبارتی پاسخ می‌دهند که با «ما…» شروع می‌شود. آنها عموماً کیفی، جاه‌طلب و با مأموریت شرکت مانند «ارائه بهترین خدمات به مشتریان در تجارت بانکی» یا «فراتر از انتظارات کارکنان برای مثبت‌اندیشی در محل کار» هستند.

نتایج کلیدی

نتایج کلیدی ارقام کمی و قابل اندازه گیری هستند که اهداف را تعریف می کنند. آن‌ها معمولاً به عبارتی پاسخ می‌دهند که با «بر اساس اندازه‌گیری…» به پایان می‌رسد. به عنوان مثال، نتایج کلیدی ممکن است شامل افزایش فروش به میزان ۱۵ درصد در سه ماهه اول یا بهبود رتبه بندی رضایت کارکنان به ۹۵ درصد باشد.

شرکت ها ممکن است از OKR برای موارد زیر استفاده کنند:

  • اهداف کلیدی کسب و کار را شناسایی کنید
  • اطمینان حاصل کنید که اهداف با اهداف کلی سازمان مرتبط هستند
  • اهداف واقع بینانه تعیین کنید
  • چارچوب های زمانی برای رسیدن به آن اهداف را تعیین کنید

شرکت ها OKR ها را اغلب – اغلب ماهانه یا فصلی – برای ارزیابی پیشرفت یک شرکت یا بخش و تعیین OKR های جدید بررسی می کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای OKR ها: تعریف، نکات و مثال ها

نمونه های OKR

در اینجا چندین نمونه از OKR برای بخش های مختلف آورده شده است:

نمونه های OKR امور مالی و حسابداری

هدف: حذف اشتباهات حسابداری

نتایج کلیدی:

  • حسابرسی داخلی را تا ۱۷ مارس انجام دهید
  • همه اعضای تیم مالی را در نرم افزار جدید آموزش دهید
  • استراتژی نگاه دوم را با اعضای تیم تا اول آوریل اجرا کنید
  • دستیابی به دقت ۹۹ درصد در گزارش

هدف: افزایش جریان نقدی

نتایج کلیدی:

  • ۳۵ درصد از حساب های دریافتنی را به روز کنید
  • برای تغییر دوره پرداخت از ۶۰ روز به ۳۰ روز، شرایط پرداخت جدید را اعمال کنید
  • پیش نویس نامه های خودکار برای حساب های دریافتنی ۱۰، ۱۴ و ۳۰ روز گذشته از تاریخ پرداخت
  • ایجاد طرح تشویقی برای پرداخت الکترونیکی

بیشتر بخوانید: مهارت های مدیر مالی: تعریف و مثال

نمونه های OKR فروش

هدف: افزایش فروش خالص از ۱۷۵ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان

نتایج کلیدی:

  • سهمیه‌های فروش را برای ۳۰ فروشنده جدید بازبینی کنید تا ۸ درصد افزایش داشته باشد
  • هر سه ماه یک ساختار پاداش جدید را برای پنج بازیکن برتر اجرا کنید
  • فروش با تجربه ترین ۲۵ فروشنده را ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان افزایش دهید
  • بسته هدیه مشتری سه ماهه اول را برای قراردادهای بیش از ۵۰۰.۰۰۰ تومان ایجاد کنید

هدف: افزایش درآمدهای مکرر

نتایج کلیدی:

  • درآمد اشتراک ماهانه را از ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان به ۶.۵۰۰.۰۰۰ تومان افزایش دهید
  • مناطق فروش را برای هر تیم فروش ۱۰ درصد افزایش دهید
  • افزایش درصد اشتراک در مقابل خریدهای یکباره از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد

نمونه های بازاریابی OKR

هدف: ایجاد هیجان در مورد نام تجاری ما در فضای دیجیتال

نتایج کلیدی:

  • با استخدام شرکت توسعه وب و کپی رایترها تا ۱ اسفند، وب سایت را احیا کنید.
  • زمانبندی تست کاربر با ۱۵ مشتری در سایت جدید تا ۳۱ فروردین
  • قرارداد با ۱۰ تأثیرگذار رسانه های اجتماعی برای کمپین شش ماهه
  • کمپین تبلیغاتی هدفمند رسانه های اجتماعی را راه اندازی کنید

هدف: افزایش ارتباط با مشتریان

نتایج کلیدی:

  • از یک به دو خبرنامه در ماه افزایش دهید
  • افزایش کلیک در خبرنامه از ۱۸ درصد به ۲۵ درصد.
  • ارسال ایمیل های کوتاه هفتگی
  • در این سه ماهه در چهار نمایشگاه فروشندگان شرکت کنید
  • هر هفته به مدت دو ماه در فروشگاه ها بازدیدهای مدیر عامل را میزبانی کنید

توسعه نمونه های OKR

هدف: ایجاد مقرون به صرفه ترین عملیات

نتایج کلیدی:

  • مدیر عملیات جدید را تا ۵ اردیبهشت استخدام کنید
  • هفته آموزش بازرسی و انطباق را در ۷ اردیبهشت برنامه ریزی کنید
  • کاهش ۱۵ درصدی هزینه های تولید
  • کاهش ۱۰ درصدی دستمزد کارکنان
  • افزایش ۱۰ درصدی تولید

هدف: ایجاد راحت ترین تجربه مشتری

نتایج کلیدی:

  • برنامه موبایل را در ۱ مرداد راه اندازی کنید
  • قابلیت های سفارش را تا ۱ مرداد به وب سایت اضافه کنید
  • نصب مانیتور برای سفارش در فروشگاه ها تا اول مهر
  • در نظرسنجی های مشتریان ۹۰٪ امتیاز مثبت در راحتی دریافت کنید

بیشتر بخوانید: ۴ مرحله برای تعیین اهداف رهبری در محل کار (با مثال)

نمونه های منابع انسانی OKR

هدف: بهبود بازخورد کارکنان

نتایج کلیدی:

  • افزایش نرخ پاسخ کارکنان به ۸۵٪
  • سه نرم افزار برتر پرسنل را برای بررسی منابع انسانی تا ۳ آبان انتخاب کنید
  • انتخاب و خرید برنامه تا ۱۷ آبان
  • از اول دسامبر، نظرسنجی‌های سه‌سوالی دو ماهه کارکنان را ارسال کنید
  • تا ۱۷ آبان یک برنامه تشویقی برای مشارکت کارکنان ایجاد کنید

هدف: بهبود فرآیند ورود

نتایج کلیدی:

  • برنامه گرایش گروهی را برای جایگزینی جهت گیری فردی تا ۳ تیر طراحی کنید.
  • کتابچه راهنمای آموزشی را تا ۳۱ تیر اصلاح کنید
  • ۸۵٪ نظرات مثبت در مورد ورود از کارکنان جدید دریافت کنید
  • بسته های قدردانی هفته اول را تا ۳۱ تیر طراحی کنید

نمونه های OKR در سطح شرکت

هدف: گسترش به بازارهای بیشتر

نتایج کلیدی:

  • اجاره مکان جدید در پارک هایتس تا ۱۵ مرداد
  • برای کدهای پستی منطقه ABC کمپین بازاریابی و توسعه توسعه دهید.
  • مشتریان منطقه ABC را ۵۰ درصد در سه ماهه اول افزایش دهید

هدف: افزایش ۸ درصدی درآمد

نتایج کلیدی:

  • افزایش فروش کل ۱۰ درصد
  • کاهش ۵ درصدی هزینه های فصلی
  • تا اول بهمن گزینه دورکاری را اجرا کنید
  • در دسترس بودن آخر هفته به صورت اختیاری برای سه ماهه اول.

بیشتر بخوانید: اهداف تجاری چیست؟ تعریف، نحوه تعیین اهداف تجاری و مثالها

OKR های اجرایی

هدف: بهبود فرهنگ شرکت

نتایج کلیدی:

  • حداقل ۶۰ درصد نرخ پاسخ در نظرسنجی های کارمندان را دریافت کنید
  • دو ابتکار با محوریت کارمندان را در سه ماهه آینده اجرا کنید
  • بر اساس نظرسنجی ها داده های اولویت کارمندان را برای دو اولویت اصلی جمع آوری کنید

هدف: فراتر از انتظارات مشتری

نتایج کلیدی:

  • ۱۰۰۰۰ نظرسنجی رضایت مشتری را توزیع کنید
  • برنامه ارجاع مشتری ایجاد کنید
  • نرخ حفظ مشتری ۹۰٪

بیشتر بخوانید: رهبری تحول آفرین: تعریف و مثال

نمونه های OKR فردی

هدف: با بهره وری رئیسم را شوکه کنم

نتایج کلیدی:

  • افزایش ۱۵ درصدی تولید هفتگی
  • پیاده سازی سیستم سازمانی ایمیل
  • ۵۰% از وظایف اداری را به تیم اداری محول کنید

هدف: کمک معنادار به شرکت

نتایج کلیدی:

  • به نظرسنجی های دو ماهه کارکنان پاسخ دهید
  • راه اندازی کمپین کمک های خیریه
  • میزبان میکسرهای ناهار ماهانه برای حداکثر ۱۵ کارمند جدید

نکاتی برای ایجاد OKR

همانطور که روی OKR های خود کار می کنید، این نکات را در نظر بگیرید:

  • از تیم خود بپرسید که سه چیز مهم برای ما در دوره بعدی چیست و چرا آنها مهم هستند.
  • برای تلاش هایی که کسب و کار را به جلو می برد، OKR رزرو کنید. اگر OKR ها به کسب و کار شما ارزش اضافه نمی کنند، این فرآیند باعث اتلاف وقت تیم شما می شود.
  • هنگام تهیه پیش نویس OKR، بهترین شیوه ها را دنبال کنید که شامل تراز کردن، مشخص کردن، اندازه گیری، کشش و آرزو می شود. آنها را به ترتیب اهمیت و فوریت اولویت بندی کنید.
  • یک بازه زمانی مانند سه ماه تعیین کنید. OKR ها را به بیش از سه یا پنج هدف برای آن دوره محدود کنید. هر هدف باید دارای محدودیت سه تا پنج نتیجه کلیدی باشد. نتایج کلیدی نباید بیان مجدد هدف باشد.
  • فرآیند OKR زمانی بهترین کار را انجام می دهد که از تخصص در هر سطحی از سازمان استفاده می کند و هر تیم مختص به خود را تنظیم می کند. نتایج کلیدی را با تیم خود طوفان فکری کنید و به آنها اجازه دهید تشخیص دهند که دوست دارند مسئولیت آن را بر عهده بگیرند.
  • OKR های تیم را با بقیه شرکت به اشتراک بگذارید. آگاهی به همسویی کمک خواهد کرد. همچنین مهم است که شرکت شما در مورد اهداف خود برای حفظ تمرکز، مسئولیت پذیری و مشارکت شفاف باشد.
  • OKRها را در پایان دوره مرور یا ببندید. این به شما اطلاع می دهد که آیا برخی از آنها باید به چارچوب بعدی منتقل شوند یا خیر.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

9 پاسخ

    1. ۱. هدف: افزایش رضایت مشتری
            نتیجه کلیدی: تا پایان سه ماهه به یک امتیاز خالص تبلیغ کننده ۹ یا بالاتر برسید
       
      ۲. هدف: بهبود مشارکت کارکنان
            نتیجه کلیدی: امتیازات نظرسنجی مشارکت کارکنان را تا پایان سال ۱۵ درصد افزایش دهید
       
      ۳. هدف: افزایش درآمد از راه اندازی محصول جدید
            نتیجه کلیدی: در ۶ ماه اول عرضه، ۱ میلیون دلار فروش از محصولات جدید ایجاد کنید
       
      ۴. هدف: کاهش ریزش مشتری
            نتیجه کلیدی: نرخ ریزش مشتری را تا ۲۰ درصد در سه ماهه آینده کاهش دهید
       
      ۵. هدف: بهبود کارایی عملیاتی
            نتیجه کلیدی: با اجرای فرآیندهای اتوماسیون جدید در ۶ ماه آینده، زمان چرخه تولید را ۱۵ درصد کاهش دهید.

    1. سلام

      برای نوشتن OKR مؤثر و عملیاتی، مراحل زیر رو دنبال کنید:

       

      1. تعیین هدف: اول از همه، هدف اصلیتون رو تعیین کنید. این هدف باید مرتبط، قابل اندازه‌گیری و دست‌یابی پذیر باشه.
      2. تعیین کلید موفقیت: هر هدف نیاز به چندین کلید موفقیت داره. این کلیدهای موفقیت باید برای دستیابی به هدف اصلی بسیار مهم باشند و بتونند پیشرفت رو به طور دقیق اندازه‌گیری کنند.
      3. تعیین تسک‌ها و عملیات‌ها: برای دستیابی به هر کلید موفقیت، تسک‌ها و عملیات‌های مورد نیاز باید مشخص بشن. این تسک‌ها و عملیات‌ها باید مرتبط، قابل اندازه‌گیری و قابل اجرا باشند.
      4. تعیین معیارها و متریک‌ها: برای اندازه‌گیری پیشرفت و دستیابی به کلیدهای موفقیت، معیارها و متریک‌های مشخصی تعیین کنید. این معیارها و متریک‌ها باید قابل تعیین، قابل اندازه‌گیری و قابل مقایسه باشند.
      5. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی: برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای دستیابی به هر کلید موفقیت و تسک‌ها/عملیات‌ها بسیار مهمه. زمان‌بندی باید قابل تعیین، واقع‌بینانه و قابل اجرا باشه.
      6. اندازه‌گیری و پیگیری: برای رسیدن به هدف و کلیدهای موفقیت، پیگیری، اندازه‌گیری و ارزیابی پیشرفت ضروریه. این مرحله باید به طور منظم انجام بشه و اطلاعات بدست اومده برای بهبود استراتژی و عملکرد استفاده بشه.
      7. بازخورد و بهبود: بازخورد از تیم و افرادی که در اجرای آبجکتیوها و کی‌آرها دخیل هستند، بسیار مهمه. این بازخورد باید منظم و سازنده باشه و باعث بهبود عملکرد و دستیابی به هدف‌ها بشه.

      با رعایت این مراحل و توجه به جزئیات مربوطه، می‌تونید OKR مؤثر و عملیاتی رو نوشته و دستیابی به اهداف مورد نظر خود رو تسهیل کنید.

    1. اگه منظورتوناز این نوشته طرح یه درخواست بود، می تونم چند مثال بزنم:

      هدف کلی (Objective): بهبود عملکرد کلی سازمان کلیدی KPI ها (Key Results):

      1. افزایش درصد رضایتمندی مشتریان از محصولات و خدمات به ۹۰ درصد تا انتهای سال
      2. افزایش درآمد فروش به ۱۰ میلیون دلار تا پایان سال
      3. کاهش نرخ ترک کارمندان به ۵% تا پایان سال
      4. افزایش بهره‌وری کارمندان با اجرای دوره‌های آموزشی جدید به ۸۰% تا پایان سال

      هدف کلی (Objective): بهبود عملکرد و بازاریابی اینترنتی کلیدی KPI ها (Key Results):

      1. افزایش تعداد کاربران فعال روزانه به ۵۰۰ هزار نفر تا انتهای سال
      2. افزایش تعداد نمایندگان فروش اینترنتی به ۱۰۰۰ نفر تا پایان سال
      3. افزایش درصد تبدیل مشتری به ۷۰% تا پایان سال
      4. افزایش درصد افزایش سود مالی به ۱۵% تا پایان سال

      هدف کلی (Objective): بهبود عملکرد و مهارت های کارکنان کلیدی KPI ها (Key Results):

      1. ارتقای ۳۰ درصد از کارمندان به سمت پست های مدیریتی تا انتهای سال
      2. افزایش درصد شرکت کنندگان در برنامه های آموزشی داخلی به ۹۰% تا پایان سال
      3. کاهش درصد اشتباهات در فرآیندهای کسب و کار به ۵% تا پایان سال
      4. افزایش رضایت کارمندان به ۸۰ درصد تا پایان سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *