نماد سایت ایوسی

اهداف و نتایج کلیدی (OKR) مثال‌ها (و نکاتی برای ایجاد خود)

راهنمای اهداف و نتایج کلیدی

راهنمای اهداف و نتایج کلیدی

سازمان ها زمانی می توانند پیشرفت کنند که همه به اهداف یکسانی متعهد شوند. با تمام اعضای تیم که برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنند، می توانید روحیه خود را بهبود بخشید، فرهنگ شرکت را زنده کنید، تلاش ها را ساده کنید و تصمیمات عملیاتی بهتری بگیرید. ایجاد مجموعه ای مناسب از اهداف برای تجربه این مزایا حیاتی است. در این مقاله از ایوسی، اهداف و نتایج کلیدی (OKR) را مورد بحث قرار می‌دهیم و نمونه‌هایی از استفاده از OKR در چندین بخش در یک سازمان ارائه می‌کنیم.

OKR ها چیست؟

اهداف و نتایج کلیدی که به آنها “OKR” گفته می شود، ابزارهایی هستند که توسط سازمان ها برای ایجاد اهداف و راه های قابل اندازه گیری برای رسیدن به آن اهداف استفاده می شود. آنها چارچوبی برای تعیین و ترسیم پیشرفت به سمت اهداف استراتژیک بلندپروازانه هستند. OKR ها دو جزء دارند: اهداف ساده و سرراست در مناطق هدف و نتایج کلیدی مرتبط قابل اندازه گیری. این اهداف ممکن است در سطح شرکت یا مختص یک بخش باشد.

پیتر دراکر، سرمایه‌گذار مشهور، ایده مدیریت شرکت‌ها را با استفاده از این اهداف ساده و مشخص در دهه ۱۹۵۰ به عنوان راهی برای شرکت‌ها معرفی کرد تا تمرکز خود را به تعداد انگشت شماری از اهداف مهم محدود کنند. اندی گروو عنصر نتایج کلیدی را در دهه ۱۹۷۰ برای تولید فرمول مدرن OKR که امروزه استفاده می شود، ترکیب کرد.

اهداف

اهداف باید واضح، جذاب و ساده باشند. آنها معمولاً به عبارتی پاسخ می‌دهند که با «ما…» شروع می‌شود. آنها عموماً کیفی، جاه‌طلب و با مأموریت شرکت مانند «ارائه بهترین خدمات به مشتریان در تجارت بانکی» یا «فراتر از انتظارات کارکنان برای مثبت‌اندیشی در محل کار» هستند.

نتایج کلیدی

نتایج کلیدی ارقام کمی و قابل اندازه گیری هستند که اهداف را تعریف می کنند. آن‌ها معمولاً به عبارتی پاسخ می‌دهند که با «بر اساس اندازه‌گیری…» به پایان می‌رسد. به عنوان مثال، نتایج کلیدی ممکن است شامل افزایش فروش به میزان ۱۵ درصد در سه ماهه اول یا بهبود رتبه بندی رضایت کارکنان به ۹۵ درصد باشد.

شرکت ها ممکن است از OKR برای موارد زیر استفاده کنند:

شرکت ها OKR ها را اغلب – اغلب ماهانه یا فصلی – برای ارزیابی پیشرفت یک شرکت یا بخش و تعیین OKR های جدید بررسی می کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای OKR ها: تعریف، نکات و مثال ها

نمونه های OKR

در اینجا چندین نمونه از OKR برای بخش های مختلف آورده شده است:

نمونه های OKR امور مالی و حسابداری

هدف: حذف اشتباهات حسابداری

نتایج کلیدی:

هدف: افزایش جریان نقدی

نتایج کلیدی:

بیشتر بخوانید: مهارت های مدیر مالی: تعریف و مثال

نمونه های OKR فروش

هدف: افزایش فروش خالص از ۱۷۵ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان

نتایج کلیدی:

هدف: افزایش درآمدهای مکرر

نتایج کلیدی:

نمونه های بازاریابی OKR

هدف: ایجاد هیجان در مورد نام تجاری ما در فضای دیجیتال

نتایج کلیدی:

هدف: افزایش ارتباط با مشتریان

نتایج کلیدی:

توسعه نمونه های OKR

هدف: ایجاد مقرون به صرفه ترین عملیات

نتایج کلیدی:

هدف: ایجاد راحت ترین تجربه مشتری

نتایج کلیدی:

بیشتر بخوانید: ۴ مرحله برای تعیین اهداف رهبری در محل کار (با مثال)

نمونه های منابع انسانی OKR

هدف: بهبود بازخورد کارکنان

نتایج کلیدی:

هدف: بهبود فرآیند ورود

نتایج کلیدی:

نمونه های OKR در سطح شرکت

هدف: گسترش به بازارهای بیشتر

نتایج کلیدی:

هدف: افزایش ۸ درصدی درآمد

نتایج کلیدی:

بیشتر بخوانید: اهداف تجاری چیست؟ تعریف، نحوه تعیین اهداف تجاری و مثالها

OKR های اجرایی

هدف: بهبود فرهنگ شرکت

نتایج کلیدی:

هدف: فراتر از انتظارات مشتری

نتایج کلیدی:

بیشتر بخوانید: رهبری تحول آفرین: تعریف و مثال

نمونه های OKR فردی

هدف: با بهره وری رئیسم را شوکه کنم

نتایج کلیدی:

هدف: کمک معنادار به شرکت

نتایج کلیدی:

نکاتی برای ایجاد OKR

همانطور که روی OKR های خود کار می کنید، این نکات را در نظر بگیرید:

خروج از نسخه موبایل