بنر وب سایت مجموعه ایوسی

هدایای ویژه طراحی سایت

اقتصاد خرد: تعریف، کاربردها و مفاهیم کلیدی

اقتصاد خرد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اقتصاد خرد رفتارها و تصمیماتی را که افراد و کسب و کارها در خصوص تخصیص منابع محدود اتخاذ می کنند، بررسی می کند. درک اقتصاد خرد می تواند در بسیاری از زمینه ها از جمله اقتصاد، حسابداری و امور مالی مفید باشد. در این مقاله به توضیح چیستی اقتصاد خرد، نحوه استفاده از آن و برخی از مفاهیم کلیدی آن می پردازیم.

اقتصاددانان خرد چه می کنند؟

اقتصاددانان خرد تولید، مبادله و مصرف کالاها و خدمات را در بازارها و چگونگی تغییر رفتار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را بر اساس عواملی مانند انگیزه‌ها، روش‌های تولید و مالیات مطالعه می‌کنند. این بر خلاف اقتصاد کلان است که کل اقتصادها، صنایع، کشورها و دولت ها را به جای افراد یا مشاغل منفرد مورد مطالعه قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: عوامل کلان اقتصادی: چه هستند و چگونه بر اقتصاد تأثیر می گذارند؟

اقتصاد خرد چگونه استفاده می شود؟

کسب و کارها از اقتصاد خرد برای تعیین تعداد کالا یا خدماتی که باید به مشتریان ارائه کنند و با چه قیمتی ارائه کنند، استفاده می کنند. قیمت آنها به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله هزینه منابع و نیروی کار، و میزان پولی که مشتریان مایلند و می توانند خرج کنند.

اقتصاد خرد به دو صورت قابل استفاده است:

اقتصاد خرد مثبت:

اقتصاد خرد مثبت شامل پیش‌بینی اینکه در صورت تغییر شرایط فعلی در اقتصاد چه اتفاقی خواهد افتاد. به عنوان مثال، اگر در حال حاضر در بخشی از کشور که کاهو می‌روید خشکسالی باشد، کمبود کاهو به احتمال زیاد باعث افزایش کاهو خواهد شد. این نوع اظهارات می تواند به کسب و کارها کمک کند تا برای شرایط در حال تحول بازار آماده شوند.

اقتصاد خرد هنجاری:

اقتصاد خرد هنجاری نظراتی در مورد آنچه افراد و کسب و کارها باید از نظر انتخاب های اقتصادی انجام دهند، هستند. اینها اظهارات ذهنی هستند و به ارزش های اخلاقی فرد بستگی دارند. به عنوان مثال، یک بیانیه هنجاری می تواند این باشد که قیمت محصول باید به اندازه کافی بالا باشد تا شرایط زندگی کشاورزان را بهبود بخشد.

مطالب مرتبط: درک اقتصاد: تعریف و کاربرد

مفاهیم کلیدی اقتصاد خرد چیست؟

در اینجا پنج مفهوم اصلی اقتصاد خرد آورده شده است:

۱. نظریه سودمندی

تئوری سودمندی بیان می کند که مصرف کنندگان کالاهای با کیفیتی را که می توانند خریداری کنند یا از آنها استفاده می کنند. به طور معمول، افراد و کسب و کارها بر اساس کاهش هزینه ها و افزایش منافع، انتخاب می کنند.

۲. نظریه تولید

تولید زمانی اتفاق می افتد که شرکت ها مواد را به کالا تبدیل می کنند. یک کسب‌وکار معمولاً تصمیم می‌گیرد که از چه تعداد منابع استفاده کند و کالا تولید کند تا هزینه‌های خود را به حداقل برساند و سود خود را به حداکثر برساند. تولیدکنندگان قیمت یک کالا را بر اساس مقدار، نوع و هزینه منابع استفاده شده برای ساخت آن تعیین می کنند. برخی از عوامل تولید شامل زمین، نیروی کار، سرمایه و مالیات است.

بیشتر بخوانید: سرمایه چیست؟

۳. عرضه، تقاضا و تعادل

قانون عرضه و تقاضا می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گیرد. به طور کلی، به رابطه بین عرضه در دسترس، تقاضای مصرف کننده و نحوه ترجمه آن به قیمت اشاره دارد. کالایی با قیمت بالاتر عرضه یا در دسترس بودن محصول را بیشتر می کند. یک کالای با قیمت پایین تر، فروش بیشتری خواهد داشت و بنابراین، به عرضه کمتر در بازار مربوط می شود. تعادل زمانی حاصل می شود که منابع با قیمتی که مصرف کنندگان برآورده می کنند عرضه شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه قیمت تعادلی

۴. اقتصاد کار

اقتصاد کار به مطالعه کارمندان و کارفرمایان، الگوهای دستمزد، اشتغال و درآمد می پردازد. نیروی کار یکی از مهمترین عوامل در بازار است.

۵. مشوق ها

انگیزه ها عواملی هستند که افراد را برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی یا مالی خاص ترغیب می کنند. به عنوان مثال، مشوق های مالیاتی کاهش مالیات هایی است که دولت بر روی برخی کالاها اعمال می کند تا مصرف کنندگان را برای خرید آنها ترغیب کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *