نماد سایت ایوسی

رهبری در مقابل مدیریت: هفت تفاوت مهم

رهبری در مقابل مدیریت

رهبری در مقابل مدیریت

حضور موثر برای تیم خود در محل کار می تواند تأثیر زیادی بر بهره وری و روحیه کلی داشته باشد. همچنین می تواند بر نحوه درک افراد از شما در خارج از بخش شما تأثیر بگذارد. بر عهده گرفتن موفقیت آمیز مسئولیت یک تیم به رهبری و مدیریت قوی نیاز دارد تا شرکت را به سمت اهدافش هدایت کند.

در این مقاله از ایوسی، تفاوت‌های کلیدی بین رهبری و مدیریت و مهارت‌های اولیه که هر سبک را همراهی می‌کنند، مورد بحث قرار می‌دهیم.

رهبری چیست؟

رهبری توانایی برانگیختن گروهی از افراد برای کار در جهت یک هدف مشترک است. به توانایی مدیریت برای تعیین و دستیابی به اهدافی که چالش برانگیز هستند، انجام اقدامات سریع و مطمئن در صورت نیاز و تشویق دیگران برای انجام بهترین عملکرد اشاره دارد.

مطالب مرتبط: ۱۰ سبک رهبری رایج (+ نحوه یافتن سبک خود)

مدیریت چیست؟

مدیریت فرآیند سیستماتیک برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل اشیا یا افراد است. این هماهنگی فعالیت هایی است که برای رسیدن کسب و کار به اهداف تعریف شده خود باید اتفاق بیفتد. هر شرکت معمولاً دارای سطوح مختلف مدیریتی است، از جمله:

مطالب مرتبط: ۵ مهارت اساسی مدیریت (به علاوه نحوه توسعه آنها)

رهبری در مقابل مدیریت

چندین تفاوت بین رهبری و مدیریت وجود دارد، از جمله:

ایجاد ارزش در مقابل ارزش شمارش

مدیران با مدیریت مستقیم فعالیت های دیگران ارزش می شمارند. در برخی موارد، اگر سبک مدیریتی آنها مانع بهره وری شود، حتی ممکن است ارزش را از بین ببرند. با این حال، رهبران با واگذاری کار به دیگران و سپس ایجاد ارزش برای شرکت به تنهایی، ارزش ایجاد می کنند. به عبارت دیگر، یک رهبر می تواند به یک کارمند پیشنهاد دهد که یک هدف را به طور کامل به تنهایی انجام دهد در حالی که تمام توجه خود را بر فعالیت دیگری متمرکز کند. به این ترتیب، رهبران ارزشی بیش از ارزشی که تیمشان ایجاد می کند، ایجاد می کنند.

قدرت در مقابل نفوذ

مدیران حلقه‌های قدرت ایجاد می‌کنند، جایی که افرادی که به آنها گزارش می‌دهند برای مشاوره به آنها مراجعه می‌کنند، در حالی که رهبران حلقه‌های نفوذ ایجاد می‌کنند، جایی که افراد هم در داخل و هم خارج از سلسله مراتب گزارش‌دهی خود قرار دارند. نشانه واضح رهبری زمانی است که افراد خارج از سلسله مراتب مستقیم معمولاً برای مشاوره به شما مراجعه می کنند.

رهبری در مقابل مدیریت

رهبری به توانایی ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به افراد برای انجام بهترین عملکرد برای کمک به موفقیت گروه اشاره دارد. مدیریت زمانی است که شما مستقیماً گروه را کنترل می کنید و به آنها آموزش می دهید که چگونه به یک هدف دست یابند.

ماموریت

با رهبری، یک مأموریت وجود دارد و هرکسی که بخشی از تیم است می‌داند که سهم آنها در این مأموریت چیست. تیم هایی که ماموریت دارند می دانند که برای چه هدفی کار می کنند. با مدیریت، مدیر تیم را بر روی وظایف فردی که باید برای رسیدن به یک هدف تکمیل کند متمرکز نگه می دارد.

خودآگاهی

رهبران خودآگاه هستند و این اعتماد به نفس را دارند که بپذیرند همیشه حق با آنها نیست. آنها تشخیص می دهند که افرادی که در تیم آنها هستند به این دلیل استخدام شده اند که توانایی انجام کار را دارند و شایسته اعتماد هستند. مدیران فاقد خودآگاهی هستند و به احتمال زیاد به کار خود دیدگاه فرمان و کنترل دارند.

ریسک و اعتماد

رهبران مایلند به تیم های خود برای انجام کارهای لازم برای رسیدن به یک هدف اعتماد کنند. اعتماد کردن به افراد دیگر مستلزم ریسک است و رهبران می‌دانند که مهم است که به غرایز خود اعتماد کنند و برای انجام کار به شخص دیگری اعتماد کنند. مدیران ترجیح می دهند ریسک ها را به حداقل برسانند و کنترل کنند.

مرتبط: مدیریت ریسک: راهنمای قطعی

نوآورانه در مقابل کتاب

رهبران مبتکر هستند و بیشتر مایلند به دنبال راه‌های جدید و آزمایش نشده برای رسیدن به اهداف باشند. مدیران علاقه کمتری به امتحان رویکردهای نوآورانه دارند و ترجیح می دهند از همان رویکردهای آزمایش شده برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.

مهارت برای رهبران

در اینجا چند مورد از مهارت های برتر برای رهبران آورده شده است:

مطالب مرتبط: ۲۰ ویژگی رهبری که یک رهبر بزرگ می سازد

مهارت برای مدیران

در اینجا چند مورد از مهارت های برتر برای مدیران آورده شده است:

خروج از نسخه موبایل