سخنرانی موفق، سخنرانی ای است که مخاطب را درگیر کند و موضوع یا مجموعه ای از موضوعات را به وضوح بیان کند. نوشتن و ارائه یک سخنرانی موثر می تواند با توسعه و نمایش مهارت های ارتباطی قوی، رهبری و بین فردی به پیشرفت شغلی شما کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، ما مراحل و نکاتی را برای نحوه نوشتن یک سخنرانی موثر که موضوع شما را نشان میدهد و توجه مخاطبان را به خود جلب میکند، توضیح میدهیم.
سخنرانی چیست؟
یک سخنرانی، ارتباط گفتاری است که به مخاطب خاصی هدایت می شود. یک سخنرانی معمولاً دارای یک یا چند مورد از سه هدف اصلی است: اطلاع رسانی، متقاعد کردن یا بزرگداشت یک مناسبت. زمانهای زیادی در حرفه شما وجود دارد که ممکن است مجبور شوید سخنرانی کنید، مانند هنگام سخنرانی برای همکاران، سرپرستان یا مشتریان. برای مؤثر بودن، یک سخنرانی باید جالب باشد و اطلاعاتی را که برای مخاطبان مهم است، در اختیار مخاطب قرار دهد.
چگونه یک سخنرانی خوب داشته باشیم
در اینجا هشت مرحله وجود دارد که می توانید برای نوشتن یک سخنرانی موثر برای هر موقعیتی از آنها استفاده کنید:
-
موضوع مهمی را انتخاب کنید.
-
مخاطبان خود را در نظر بگیرید.
-
یک ساختار آماده کنید.
-
با یک نقطه قوت شروع کنید.
-
از جزئیات بتن و وسایل کمک بصری استفاده کنید.
-
یک عنصر شخصی را وارد کنید.
-
ابزارهای بلاغی را در نظر بگیرید.
-
به یاد ماندنی تمام شود
۱- موضوع مهمی را انتخاب کنید
اولین مرحله نوشتن سخنرانی این است که تصمیم بگیرید سخنرانی شما درباره چه چیزی باشد. ممکن است از قبل یک موضوع یا ایده کلی در مورد آنچه می خواهید بحث کنید داشته باشید، اما محدود کردن موضوع خود به چند نکته خاص یا یک هدف واضح کمک می کند تا مطمئن شوید که سخنرانی شما جذاب باقی می ماند.
ابتدا فهرستی از تمام موارد احتمالی که میتوانید در آن گنجانده باشید، بنویسید. سپس، فهرست خود را مرور کنید و موارد غیر ضروری را خط بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که موضوع خود را به چند نکته برجسته محدود کنید.
قبل از نوشتن سخنرانی خود، هر تحقیقی را انجام دهید که می تواند برای هدف شما مفید باشد. ممکن است لازم باشد حقایقی مانند تاریخچه شرکت یا محصول، آمار استفاده، مطالعات موردی، ارقام فروش یا اطلاعات جمعیتی را جستجو کنید. پس از جمع آوری تمام داده های خود، آماده تصمیم گیری در مورد نحوه ارتباط دادن اطلاعات به مخاطبان خود خواهید بود.
مطالب مرتبط: ۵ مرحله برای نوشتن تجاری عالی (با نکات)
۲. مخاطبان خود را در نظر بگیرید
بزرگترین عامل در تصمیم گیری برای نحوه برخورد با یک موضوع، مخاطبانی است که قرار است به آنها بپردازید. چند لحظه به بررسی ملاحظات زیر اختصاص دهید:
-
مخاطب از قبل در مورد موضوع چه می داند؟
-
آنها باید در مورد موضوع چه بدانند؟
-
آنها در مورد موضوع چه احساسی دارند؟
-
موضوع چگونه با زندگی مخاطبان ارتباط دارد یا بر زندگی آنها تأثیر می گذارد؟
این نکات به شما کمک می کند تا تعیین کنید چه چیزی را در سخنرانی خود بگنجانید و چگونه اطلاعات خود را ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر مخاطب تا حد زیادی از موضوع شما بی خبر است، سخنرانی شما باید بیشتر آموزنده باشد. اگر آنها با موضوع شما آشنا هستند اما ممکن است علاقه ای نداشته باشند، سخنرانی شما باید متقاعد کننده باشد.
۳. یک ساختار آماده کنید
یک رویکرد به خصوص مهم برای نوشتن سخنرانی موثر، داشتن ساختاری واضح برای ایدههایتان است. برای هر نقطه ای که برای بحث در مورد موضوع خود از آن استفاده می کنید، یک توالی منطقی مشخص کنید و در طول سخنرانی خود یادداشت هایی با خود داشته باشید تا بتوانید به این ساختار ادامه دهید. داشتن یک جریان واضح از ایده ها به شما کمک می کند تا متقاعد کننده باشید، به مخاطبان خود اطلاع دهید و شما را در موضوع نگه دارید.
۴. با یک نقطه قوت شروع کنید
معمولاً وقتی گوینده برای اولین بار صحبت را شروع می کند، مخاطب بیشترین توجه را نشان می دهد، بنابراین سعی کنید از این زمان به طور موثر استفاده کنید. ایده یا هدف اصلی سخنرانی خود را در یک جمله خلاصه کنید که می توانید از آن برای باز کردن ارائه خود استفاده کنید. شروع با یک هدف قوی و واضح به مخاطبان خود نشان می دهد که قصد دارید آنها را به کجا هدایت کنید و باید به جلب علاقه آنها کمک کند.
مطالب مرتبط: چگونه مهارت های سخنرانی خود را در جمع بهبود بخشید (با مثال)
۵. از جزئیات بتن و وسایل کمک بصری استفاده کنید
از جزئیات مشخص برای پشتیبانی از امتیازات خود استفاده کنید. داستانهای کوتاه، مثالهای جالب یا دادههای واقعی به جذب مخاطب و نشان دادن حقیقت هدف شما کمک میکنند.
برای حمایت بیشتر از گفتار خود از وسایل کمک بصری استفاده کنید. تصاویر می توانند قدرتمند و جذاب باشند. میتوانید یک ارائه دیجیتالی برای همراهی با سخنرانی خود ایجاد کنید یا برخی از لوازم مرتبط، مانند نمونهای از محصول مورد بحث را به همراه داشته باشید.
مطالب مرتبط: ۱۰ نکته برای ارائه یک ارائه عالی
۶. شامل یک عنصر شخصی
وقتی مخاطبان شما نیز به شما علاقه مند باشند، احتمالاً به موضوع سخنرانی شما علاقه مند می شوند. در سخنرانی خود از یک داستان یا مثال شخصی استفاده کنید. اگر بتوانید خود را به عنوان فردی آگاه و قابل اعتماد به مخاطب معرفی کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که با دقت گوش کنند و به آنچه می گویید توجه کنند.
۷. وسایل بلاغی را در نظر بگیرید
ابزار بلاغی روشی است برای استفاده از کلمات برای به یاد ماندنی ساختن آنها. برخی از به یاد ماندنی ترین سطرهای سخنرانی های معروف را در نظر بگیرید. این خطوط معمولاً پایدار هستند زیرا با تکرار کلمات یا عبارات کلیدی، معکوس کردن ساختار یک عبارت تکراری، معکوس کردن ترتیب کلمات یا استفاده از چرخش غیرمنتظره عبارت، بر احساسات مخاطب تأثیر میگذارند. ابزارهای سبکی مانند آلتراسیون و تکرار می توانند به جلب توجه مخاطب شما کمک کنند.
۸. پایان به یاد ماندنی
لحظه پایانی سخنرانی معمولاً همان چیزی است که مخاطب به وضوح به یاد می آورد. در پایان سخنرانی خود، به هدف قویای که با آن شروع کردهاید بازگردید و سعی کنید به روشی معنادار پایان دهید، مانند ایجاد چشماندازی از آینده، به اشتراک گذاشتن یک داستان واقعی از موفقیت یا استفاده از یک فراخوان روشن برای اقدام.
نکات نوشتن سخنرانی
-
مختصر باشید یک سخنرانی مختصر به احتمال زیاد توجه شنوندگان را به خود جلب می کند.
-
اهل گفتگو باشید سخنرانی خود را با استفاده از کلمات روزمره بنویسید که مخاطبان شما آن را درک کنند و با آنها به عنوان افرادی که با آنها گفتگو می کنید صحبت کنید. بیشتر مردم احتمالاً به یک نگرش دوستانه و محاوره ای پاسخ می دهند.
-
مخاطب را درگیر کند. با حرکات خفیف دست، قدم زدن در صحنه یا اتاق و برقراری ارتباط چشمی توجه مخاطب را حفظ کنید. اگر با افراد حاضر و درگیر مخاطب باشید، ممکن است آنها نیز با شما درگیر شوند.