بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اضافه بار اطلاعات: تعریف، علل و نحوه اجتناب از آن

علل اضافه بار اطلاعات

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اضافه بار اطلاعات به زمانی اشاره دارد که شما سعی می کنید دانش بیش از حد را به طور همزمان مصرف کنید. ممکن است هنگام انجام چند کار، مکالمه یا استفاده از اینترنت اتفاق بیفتد. اگر می‌خواهید نحوه مصرف داده‌ها را بهبود ببخشید، یادگیری بیشتر در مورد اینکه اضافه بار اطلاعات چیست و چگونه از آن اجتناب کنید می‌تواند مفید باشد.

در این مقاله به تعریف اضافه بار اطلاعات، بررسی علل و عوارض رایج آن و بررسی ۱۰ راه برای جلوگیری از اضافه بار اطلاعات می پردازیم.

اضافه بار اطلاعات چیست؟

اضافه بار اطلاعات زمانی است که یک سیستم کند می شود یا حتی متوقف می شود زیرا ورودی دانش برای پردازش آن بسیار زیاد است. این می تواند با ماشین هایی مانند رایانه و تلفن اتفاق بیفتد، اما ممکن است برای مردم نیز اتفاق بیفتد.

علل اضافه بار اطلاعات

هنگامی که سعی می کنید داده های زیادی را در یک زمان مصرف کنید، ممکن است مغز شما تحت تأثیر همه اطلاعات قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر هنگام گوش دادن به موسیقی و تماشای تلویزیون سعی در خواندن کتاب داشته باشید، ممکن است با اضافه بار اطلاعات مواجه شوید.

به گفته مرکز تحقیقاتی پیو ، در حالی که ممکن است افراد به طور کلی بیشتر به واقعیت اطلاعات بی حد و حصر عادت کنند، بخش خوبی از مردم هنوز با روش‌های متعددی که ما می‌توانیم آن‌ها را مصرف کنیم، احساس می‌کنند که بیش از حد دچار مشکل می‌شوند.

در سال ۲۰۱۶، ۲۰٪ از مردم گفتند که احساس می کنند اطلاعات بیش از حد بارگذاری شده است، که ۷٪ کمتر از یک دهه قبل بود، اما همچنان یک پنجم جمعیت. همچنین، پیو دریافت که احساس بیش از حد اطلاعات در میان افرادی که مسیری به اینترنت دارند، رایج‌تر است. با این اوصاف، برخی از دلایل اضافه بار اطلاعات امروزه عبارتند از:

  • مقدار اطلاعات موجود. مجمع جهانی اقتصاد گزارش می دهد که با سرعت فعلی تولید داده، جهان تا سال ۲۰۲۵ در یک روز ۴۶۳ میلیارد گیگابایت داده تولید خواهد کرد.
  • راه های زیادی که مردم اطلاعات را مصرف می کنند . رایانه ها، تلفن های همراه، رادیو، تلویزیون و رسانه های چاپی مردم را دائماً با اطلاعات احاطه می کنند.
  • مشکل در تشخیص اطلاعات معتبر به دلیل حجم اطلاعات موجود، گاهی اوقات تشخیص اینکه چه چیزی قابل اعتماد است یا نه، می تواند دشوار باشد و این نیاز دائمی به ارزیابی می تواند منجر به اضافه بار شود.

مطالب مرتبط: ۶ راه برای غلبه بر موانع گوش دادن

چرا جلوگیری از بارگذاری اطلاعات مهم است

اجتناب از اضافه بار اطلاعات ممکن است به شما اجازه دهد:

  • افزایش بهره وری داشته باشید: زمانی که سعی می کنید چندین کار را همزمان انجام دهید، این می تواند بر توانایی شما برای تولید کار ثابت و با کیفیت بالا با سرعت کارآمد تأثیر بگذارد.
  • شفافیت ذهنی و تمرکز را توسعه دهید: وضوح ذهنی حالتی است که می توانید با حذف عوامل حواس پرتی، کاهش استرس و اجازه تمرکز به خود به دست آورید.
  • کیفیت تصمیمات را بهبود ببخشید: تلاش برای در نظر گرفتن نقاط داده بیش از حد در یک زمان می تواند تصمیم گیری را کند کند و احتمالاً شما را از یافتن بهترین راه حل باز دارد.
  • واضح تر ارتباط برقرار کنید: اضافه بار اطلاعات نیز می تواند به کار شما راه پیدا کند، مانند ارائه ای که تمرکز واضحی ندارد زیرا اطلاعات بیش از حد به اشتراک گذاشته می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه بهره وری خود را در محل کار افزایش دهیم

بیش از حد اطلاعات - تبلیغات بیش از حد

۱۰ نکته برای جلوگیری از اضافه بار اطلاعات

در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از اضافه بار اطلاعات و بازیابی تمرکز خود سعی کنید :

۱. مصرف اطلاعات خود را اصلاح کنید

اگرچه برخی از انواع اطلاعات وجود دارد که در مورد آنها صدق نمی کند، مانند ایمیل های رهبر تیم یا اطلاعیه های پزشکتان، زمان های دیگری وجود دارد که می توانید انتخاب کنید که دانش را مصرف نکنید، به عنوان مثال، زمان صرف شده در سایت های رسانه های اجتماعی، بررسی اخبار. رسانه ها یا خواندن مقالات ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بتوانید مصرف کلی اطلاعات یا انواع اطلاعاتی را که به خود اجازه جذب می دهید کاهش دهید.

مطالب مرتبط: سواد اطلاعاتی چیست؟ چگونه مهارت های خود را بهبود بخشید

۲. برای خود محدودیت اطلاعاتی تعیین کنید

تعیین محدودیت اطلاعاتی به این معنی است که در مورد دانشی که مصرف می‌کنید عمدی باشید و درک کنید که چرا انجام می‌دهید. ردیابی جزئیات مربوط به اطلاعاتی که هر هفته مصرف می کنید را در نظر بگیرید و حسی را که در شما ایجاد می کند را ثبت کنید. این به شما کمک می کند تا بفهمید چه چیزی در ایجاد احساس اضافه بار اطلاعات نقش داشته است.

۳. اطلاعات را با برنامه مصرف کنید

درک آنچه می‌خواهید قبل از جستجوی داده‌ها بدانید، می‌تواند بار داده‌ها را کاهش دهد و به شما کمک کند از ردیابی جانبی و صرف زمان زیاد برای خواندن اطلاعات نامربوط جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط: ۲۴ نکته جستجوی اینترنت

۴. زمانی را برای تنظیم منابع برنامه ریزی کنید

به جای درگیر شدن با هر منبع دانش همانطور که می بینید، ابتدا فهرستی جزئی از منابعی که قصد بازدید و مصرف آنها را دارید تهیه کنید. این به شما کمک می کند تا از توقف در منابع زیاد جلوگیری کنید، که نه تنها وقت شما را می گیرد بلکه می تواند حواس شما را از اطلاعاتی که برای پردازش و درک واقعی نیاز دارید منحرف کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روشی که می توانید برای برنامه ریزی زمان خود از آنها استفاده کنید

۵. قبل از جست و جو به منابع بپردازید

در جستجوی خود، شروع به شناسایی چند منبع قابل اعتماد برای هر نوع اطلاعاتی کنید که احتمالاً به طور منظم مصرف می کنید. به ازای هر نوع اطلاعاتی که به دنبالش هستید، دو منبع را به خودتان اجازه دهید. اینها باید منابعی باشند که به طور مداوم اطلاعات قابل اعتمادی را ارائه دهند، بنابراین می توانید زمان صرف شده برای جستجو و ممیزی منابع و بارگیری بیش از حد با اطلاعات غیر ضروری را حذف کنید.

۶. مقالات کم مصرف

بررسی یک مقاله به معنای اسکن سریع آن برای شناسایی نکات کلیدی و بازگشت به آن برای جزئیات بیشتر است. امروزه بسیاری از منابع خود را به صورت سرصفحه ها و نقاط گلوله سازماندهی می کنند. بررسی مقالات باعث صرفه جویی در زمان می شود و به شما این امکان را می دهد که فقط اطلاعاتی را مصرف کنید که بیشتر به شما مربوط است.

۷. در ایمیل های خلاصه یا خبرنامه مشترک شوید

منابع زیادی وجود دارند که ایمیل های خلاصه یا خبرنامه هایی را ارائه می دهند که می توانند در وقت شما صرفه جویی کنند. به عنوان مثال، می توانید به جای خواندن چندین مقاله خبری در مورد یک موضوع، مشترک یک ایمیل خبری شوید که به سرعت شما را در مورد تحولات اخیر توضیح می دهد.

۸. نوتیفیکیشن های تلفن و وب خود را خاموش کنید

بسیاری از برنامه‌ها و وب‌سایت‌های تلفن می‌توانند اعلان‌ها را مستقیماً به صفحه اصلی تلفن شما ارسال کنند یا آنها را روی فضای کاری شما قرار دهند. آنها همچنین می توانند یک اعلان را با یک “پینگ” صدا کنند. ممکن است این اعلان‌ها را در ساعات کاری غیرفعال کنید. برای اعلان‌های غیر مرتبط با کار، می‌توانید آن‌ها را کاملاً خاموش کنید.

۹. از فیلترها و مسدود کننده ها برای مرور استفاده کنید

فیلترها و مسدود کننده های مختلفی وجود دارد که می توانید روی مرورگر و رایانه خود نصب کنید تا به حذف انواع اطلاعات کمک کند. برخی از فیلترها می‌توانند شما را از بازدید از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بازدارند، وب‌سایت‌ها یا زبان خاصی را مسدود کنند و کار متمرکزتری را تشویق کنند. مسدود کننده ها ممکن است با موفقیت از تبلیغات جلوگیری کنند که می تواند تمرکز شما را مختل کند و جریان کار شما را مختل کند.

۱۰. به پیاده روی در فضای باز بروید یا مدیتیشن کنید

اگر احساس می‌کنید که از نظر ذهنی روشن نیستید یا با داده‌های زیادی مواجه شده‌اید، راه‌هایی را برای بهبود وضعیت روانی خود در نظر بگیرید. پیاده‌روی در بیرون بدون تلفن یا با گوش دادن به موسیقی می‌تواند به شما این امکان را بدهد که وضوح را دوباره به دست آورید. همچنین ممکن است مراقبه هدایت شده یا بدون هدایت را برای تمرکز و بازیابی حالت روانی سالم در نظر بگیرید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *