صرف نظر از جایی که در شغل خود هستید، باید به طور مداوم مهارت های نرم و فنی خود مانند سواد اطلاعاتی را رشد دهید. با توسعه و برجسته کردن مهارت های سواد اطلاعاتی خود، می توانید خود را به یک کاندیدای ایده آل و دارایی ارزشمند در هر سازمان تبدیل کنید. در این مقاله توضیح میدهیم که مهارتهای سواد اطلاعاتی چیست، توضیح میدهیم که چگونه میتوانید این مهارتها را در محل کار بهبود بخشید و نکاتی را برای نمایش آنها در طول فرآیند استخدام ارائه میکنیم.
مهارت های سواد اطلاعاتی چیست؟
مهارتهای سواد اطلاعاتی، که گاهی به عنوان سواد رسانهای یا مهارتهای سواد دیجیتالی شناخته میشوند، به توانایی شما در شناسایی، ارزیابی، سازماندهی، استفاده و انتقال اطلاعات در هر قالبی اشاره دارد. اگرچه این مهارتها در طیف وسیعی از موقعیتها مهم هستند، اما بهویژه هنگام ارزیابی کیفیت و اعتبار یک وبسایت، نسبت دادن اعتبار به یک منبع، کسب دانش جدید، حل یک مشکل یا تصمیمگیری ارزشمند هستند، به همین دلیل است که آنها ضروری هستند. برای عملکرد موثر در محل کار
نمونه هایی از مهارت های سواد اطلاعاتی
مهارتهای سواد اطلاعاتی طیف گستردهای از مهارتهای دیگر را در بر میگیرد و بر آن تکیه میکند، مانند:
مهارت های تحقیق
مهارت های تحقیق به شما این امکان را می دهد که با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات در مورد یک موضوع خاص، راه حل یک موضوع یا پاسخ به یک سوال را بیابید. این فرآیند مستلزم چندین مهارت دیگر است، از جمله:
-
حل مسئله
-
مدیریت زمان
-
یادداشت برداری
-
توجه به جزئیات
بیشتر بخوانید: مهارت های تحقیق: تعریف و مثال
مهارت های تفکر انتقادی
تفکر انتقادی به توانایی شما در ارزیابی حقایق اشاره دارد تا بتوانید یک موضوع یا موضوع را به طور کامل درک کنید و یک راه حل موثر ایجاد کنید. عینیت در تفکر خلاق حیاتی است زیرا به شما امکان می دهد تا یک مشکل را بدون اجازه دادن به فرضیات، احساسات یا سوگیری ها بر قضاوت شما تجزیه و تحلیل کنید.
بیشتر بخوانید: ۱۰ مهارت تفکر انتقادی برای استفاده در محل کار (و نحوه بهبود آنها)
مهارت های فناوری کامپیوتر
از آنجایی که سواد اطلاعاتی اغلب شامل تعیین اعتبار اطلاعاتی است که در وبسایتها پیدا میکنید و اعتبار منابع آنلاین را تعیین میکند، مهارتهای اولیه رایانه ضروری است. مهارت های نرم افزاری لازم برای سواد اطلاعاتی به شما این امکان را می دهد که از برنامه ها و برنامه ها به طور کارآمد و موثر استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: مهارت های کامپیوتری: تعاریف و مثال ها
مهارت های ارتباطی
مهارت های ارتباطی توانایی هایی هستند که شما را قادر می سازد انواع اطلاعات را دریافت و انتقال دهید. انواع مختلفی از ارتباطات وجود دارد، مانند:
-
نوشته شده است
-
کلامی
-
غیر کلامی
-
دیداری
از آنجایی که شما می توانید به روش های مختلف ارتباط برقرار کنید، این مهارت نیاز به همدلی، مشاهده، نوشتن، خواندن، صحبت کردن و گوش دادن فعال دارد.
بیشتر بخوانید: ۱۰ مهارت ارتباطی برای موفقیت شغلی
چگونه می توان مهارت های سواد اطلاعاتی را بهبود بخشید
اگر میخواهید مهارتهای سواد اطلاعاتی خود را بهبود ببخشید، میتوانید این مراحل ساده را دنبال کنید:
-
توانایی خود را در تشخیص منابع با کیفیت توسعه دهید. یکی از مهمترین جنبه های سواد اطلاعاتی توانایی شما در تشخیص اینکه کدام منابع معتبر هستند است. برای تعیین اینکه آیا یک وب سایت قابل اعتماد است، اعتبار نویسنده و منبع را بررسی کنید، منابعی را که نویسنده ذکر کرده است ارزیابی کنید و تاریخ نگارش مقاله را بررسی کنید. همچنین تشخیص اینکه آیا ناشر معتبر است و بررسی کنید تا ببینید منبع چه نوع بررسی ها و تأییدیه هایی دریافت کرده است می تواند مفید باشد.
-
پیچیدگی های سرقت ادبی را بیاموزید. سواد اطلاعاتی در مورد یافتن و استفاده از اطلاعات با کیفیت است، بنابراین یادگیری در مورد قوانین کپی رایت و سرقت ادبی کلیدی است. مراحلی را که باید برای تعیین محتوایی که می توانید استفاده کنید و نحوه استناد مناسب منابع خود انجام دهید را مشخص کنید.
-
از تکنیک های جستجوی پیشرفته استفاده کنید. می توانید از استراتژی های جستجوی خاصی استفاده کنید تا نتایج جستجوی آنلاین خود را مرتبط تر و دقیق تر کنید. این شامل مواردی مانند استفاده صحیح از کلمات کلیدی و استفاده از پایگاه های داده با کیفیت به غیر از موتور جستجوی اصلی شما است.
-
مهارت های تحقیقی خود را تمرین کنید. با تمرین منظم مهارت های سواد اطلاعاتی خود، می توانید توانایی های خود را در این زمینه توسعه دهید. سعی کنید پروژه های تحقیقاتی را در محل کار و زندگی شخصی خود انجام دهید.
راه های استفاده از مهارت های سواد اطلاعاتی در محیط کار
مهارت های سواد اطلاعاتی در هر نقش و محیط کاری کلیدی است. شما میتوانید این مهارتها را در شغل فعلیتان با موارد زیر به نمایش بگذارید:
-
استفاده از اطلاعات برای دستیابی به اهداف خاص. شما می توانید به کارفرمای خود نشان دهید که با استفاده از بینش هایی که به دست می آورید، نحوه یافتن و استفاده از اطلاعات را می دانید تا بتوانید مشکلات را در بخش خود و سازمان به طور کلی حل کنید.
-
تعیین اینکه چه نوع و چه مقدار اطلاعات برای یک پروژه یا ارائه نیاز دارید. آمادگی در هر نقشی کلیدی است و در سواد اطلاعاتی ضروری است. با نشان دادن اینکه میتوانید اطلاعات را بررسی کنید تا بتوانید دادههای مرتبطی را پیدا کنید که به موضوع شما کمک میکند، مدیر خود را تحت تأثیر قرار دهید.
-
یافتن منابعی که داده های مرتبط و معتبر را ارائه می دهند. همیشه مطمئن شوید که منابع خود را قبل از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که آنها ارائه می دهند بررسی می کنید.
-
اعتبار مناسب را به منابع خود بدهید. اجتناب از سرقت ادبی و نقض حق چاپ برای هر سازمانی حیاتی است. به کارفرمای خود نشان دهید که اهمیت اعتبار دادن به سازندگان محتوا را با ذکر منابع خود، مهم نیست که چقدر اطلاعات از آنها جمع آوری کرده اید، درک می کنید.
-
انتقال اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید به شیوه ای موثر و کارآمد. تحقیق موثر و تفکر انتقادی قطعا نقش مهمی در سواد اطلاعاتی بازی میکند، اما شما باید بتوانید بینشهایی را که بهدست آوردهاید تثبیت کنید تا به دیگران کمک کند درک بهتری از موضوع یا موضوع پیدا کنند.
چگونه مهارت های سواد اطلاعاتی را برجسته کنیم
هنگامی که به دنبال شغل هستید، باید از هر فرصتی که می توانید برای نشان دادن اینکه کاندیدای باکیفیتی هستید که دارای مهارت های کلیدی در طول فرآیند استخدام هستید استفاده کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید توانایی های خود را در این زمینه مشخص کنید:
مهارت های سواد اطلاعاتی برای رزومه و نامه شما
کارفرمایان معمولاً هنگام ارزیابی رزومه و نامه به دنبال کلمات کلیدی خاصی هستند که به مهارت های سواد اطلاعاتی مربوط می شوند. به عنوان مثال، آنها ممکن است عباراتی مانند تحقیق، ارتباطات، کامپیوتر و تفکر انتقادی را جستجو کنند. شما می توانید با ذکر این کلمات کلیدی در بخش تجربه و مهارت و همچنین هدف رزومه خود، مهارت های خود را در سراسر رزومه و نامه پوششی خود به نمایش بگذارید. همچنین ذکر آشنایی شما با نرم افزارهای مربوطه می تواند مفید باشد.
مهارت سواد اطلاعاتی برای مصاحبه شغلی
شما می توانید توانایی خود را در جمع آوری و ارزیابی اطلاعات در مصاحبه با آمادگی کافی برای جلسه بیان کنید. این شامل تحقیق در مورد شرکت و موقعیت قبلی است. در طول مصاحبه، از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید برای پاسخ به سوالات مصاحبه کننده استفاده کنید و سوالات متفکرانه خود را بپرسید.