ایوسی

نحوه نشستن در مصاحبه: ۱۵ گام و نکته

وضعیت نشستن تست شخصیت - نحوه نشستن در مصاحبه کاری

در طول یک مصاحبه شغلی، ارتباطات غیرکلامی، مانند ژست‌ها، می‌تواند بر برداشت مدیر استخدام از شما، بدون توجه به کیفیت پاسخ‌های مصاحبه‌تان، تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نحوه انتقال اعتماد به نفس و آرامش خود می تواند به شما کمک کند کاندیدای بهتری برای این شغل به نظر برسید.

در این مقاله از ایوسی، نگاهی ویژه به نحوه نشستن در مصاحبه می اندازیم و نکاتی را برای بهبود ارائه می دهیم.

چرا مهم است که بدانیم چگونه در مصاحبه بنشینیم؟

دانستن نحوه نشستن در طول مصاحبه شغلی می تواند جزئیاتی باشد که به شما یک جلسه بعدی یا پیشنهاد شغلی می دهد. نحوه حمل خود به ایجاد اولین برداشت شما کمک می کند. علاوه بر این، نشانه‌های غیرکلامی و ارتباطات می‌توانند پیام‌های قدرتمندی را در طول مصاحبه ارسال کنند.

نحوه نشستن شما در یک مصاحبه شغلی می تواند با نحوه انتقال اعتماد به نفس شما مرتبط باشد. برای مثال، اگر در حال خمیدن هستید، این می تواند به عنوان ناامیدی یا بی تفاوتی یا بی احتیاطی باشد. از آنجایی که می خواهید در طول مصاحبه اشتیاق را منتقل کنید، این نشانه غیرکلامی خاص یکی از مواردی است که باید از آن آگاه بود.

مطالب مرتبط: نحوه صحیح نشستن پشت میز

چگونه ارتباط غیرکلامی بر مصاحبه شغلی تأثیر می گذارد

همانطور که گفته شد، نشانه های غیرکلامی شما می تواند بر نظر مدیر استخدام در مورد شما و واکنش به مصاحبه تأثیر بگذارد. نشانه های غیرکلامی، مانند نحوه نشستن شما در طول مصاحبه، می تواند به مصاحبه کننده در مورد موارد زیر اطلاع دهد:

در طول مصاحبه، برای نشان دادن علاقه و دوستی، روی باز نگه داشتن جلوی بدن تا حد امکان برای خود تمرکز کنید.

مطالب مرتبط: ۱۱ روش برای متمایز شدن مثبت در طول مصاحبه شغلی

نحوه نشستن در هنگام مصاحبه

دانستن و تمرین نحوه نشستن می تواند به شما اعتماد به نفس بدهد و در طول مصاحبه به آرامش شما کمک کند. روی مراحل زیر تمرکز کنید:

  1. پشت صندلی بنشینید. اگر حضوری هستید، منتظر بمانید تا مصاحبه کننده شما را دعوت کند تا خودتان بنشینید، سپس محکم بنشینید و به جای اینکه روی لبه قرار بگیرید، تا آخر روی صندلی بچرخید. قرار دادن پشت به صندلی نشان دهنده اعتماد به نفس است و می تواند به شما کمک کند در طول مصاحبه صاف بنشینید. اگر انتخابی از صندلی ها برای نشستن دارید، یکی را با پشتی صاف به جای نیمکت یا صندلی بالشتکی انتخاب کنید.

  2. به جلو خم شوید. چه به صورت حضوری یا مجازی، زمانی که به صحبت های مدیر استخدام گوش می دهید یا به یک سوال پاسخ می دهید، کمی به جلو خم شوید تا علاقه و مشارکت خود را نشان دهید. برای جلوگیری از خمیدگی یا قوز کردن هنگام خم شدن، شانه های خود را به عقب و سینه بالا نگه دارید. همچنین در حین نشستن از خم شدن به عقب یا به یک طرف خودداری کنید که می تواند نشان دهنده کسالت باشد.

  3. هر دو پا را روی زمین نگه دارید. از قرار دادن پاهای خود روی زانوها که می تواند دفاعی به نظر برسد، یا قرار دادن مچ پا روی یک زانو که می تواند بیش از حد معمولی به نظر برسد، خودداری کنید. هر دو پا را روی زمین نگه دارید یا قوزک های خود را روی هم قرار دهید تا مطمئن و حرفه ای به نظر برسید. از حرکت دادن مکرر پاها یا پاها خودداری کنید که می تواند حواس پرتی و نشانه ای از اضطراب باشد.

  4. سرت را کج کن گاهی اوقات سر خود را کمی به یک طرف خم کنید تا دوستانه و علاقه مند به صحبت های مصاحبه کننده به نظر برسید. مگر اینکه یادداشت بنویسید یا به رزومه خود ارجاع دهید، بهتر است از پایین نگاه نکنید.

  5. ارتباط چشمی برقرار کن. هنگامی که مدیر استخدام در حال صحبت هستند برای ایجاد ارتباط مثبت، تماس چشمی را با مدیر استخدام حفظ کنید . هنگامی که به سوالی پاسخ می دهید، تماس چشمی را حدود ۱۰ ثانیه حفظ کنید، به دور نگاه کنید و سپس دوباره تماس چشمی برقرار کنید. اگر با گروهی از افراد مصاحبه می کنید، در حالی که به طور خلاصه به سایر مصاحبه کنندگان نگاه می کنید، به فردی که سوال را پرسیده پاسخ دهید.

  6. سر تکان دهید. هنگامی که مدیر استخدام صحبت می کند، سر خود را به صورت دوره ای تکان دهید. این عمل غیرکلامی نشان می دهد که شما به آنچه آنها می گویند توجه و علاقه مند هستید. در مواقع مناسب نیز لبخند بزنید.

  7. دست های خود را کنترل کنید. دست‌هایتان را آزادانه در دامان خود قرار دهید، یا آن‌ها را روی میز یا تکیه‌گاه‌ها طوری قرار دهید که مطمئن به نظر برسد و به شما کمک کند آرامش داشته باشید. از اقدامات عصبی یا حواس پرتی، مانند دست زدن به صورت یا موهای خود، یا اقدامات دفاعی مانند روی هم زدن بازوها خودداری کنید. اگر مطمئن نیستید که در حین صحبت کردن با دستان خود چه کاری انجام دهید، می توانید به طور طبیعی و در حد اعتدال اشاره کنید.

  8. عادات عصبی را مهار کنید. عاداتی مانند بی قراری، ضربه زدن به پا یا انگشتان، جویدن ناخن، چرخاندن موها و ترک خوردن بند انگشتان می تواند نشان دهنده اضطراب باشد. برای حفظ شخصیت حرفه ای در مقابل مدیران استخدام بهتر است از این عادت ها دوری کنید.

  9. به فضای شخصی احترام بگذارید. در بیشتر مصاحبه های حضوری، صندلی ها دور یک میز یا در یک اتاق در مکان های از پیش تعیین شده قرار می گیرند. با این حال، اگر در طول مصاحبه خود میزی بین خود و مدیر استخدام ندارید، حتماً حداقل ۳ فوت فضا را حفظ کنید تا مطمئن شوید که مصاحبه کننده احساس راحتی می کند. اگر آنها خم شوند یا بازوهای خود را روی هم بگذارند، ممکن است خیلی نزدیک شوید.

در نهایت، در طول مصاحبه شغلی، در وضعیتی بنشینید که احساس راحتی کنید تا بتوانید توجه و انرژی خود را روی پاسخ دادن به سوالات متمرکز کنید.

مطالب مرتبط: ۱۸ نکته زبان بدن برای مصاحبه بعدی شما 

نکات ارتباط غیرکلامی

قبل از رسیدن به مصاحبه شغلی، نحوه نشستن و گفتگو با دوستان یا خانواده را تمرین کنید. از نکات زیر برای بهبود این نشانه غیرکلامی و موارد دیگر استفاده کنید:

تمرین نحوه نشستن در مصاحبه می تواند به اندازه تمرین نحوه پاسخ دادن به سوالات مصاحبه مهم باشد و باید بخشی از فرآیند آماده سازی مصاحبه شما باشد.

ارتباط غیرکلامی یکی از ابزارهای بسیاری است که می تواند به شما کمک کند در مصاحبه ها و زندگی حرفه ای خود تأثیر خوبی داشته باشید. با این حال، ارزیابی نامزدها باید بر اساس مهارت‌ها و صلاحیت‌ها باشد و محیط‌های کاری باید در تلاش باشند تا تفاوت‌های فردی در سبک‌های ارتباطی را درک کنند.

حالت نشستن در مصاحبه
حالت نشستن در مصاحبه

 

وقتی مصاحبه کننده وارد اتاق می شود.
احوالپرسی مصاحبه کننده
خروج از نسخه موبایل