تجسم داده ها روشی مفید برای ارائه نقاط داده و بینش است. استفاده از وسایل کمک بصری، نمودارها و نمودارها به بینندگان این امکان را می دهد که اطلاعات را تفسیر کنند، ارتباط برقرار کنند و نکات کلیدی را که گزارش های داده تجسمی نشان می دهند، به خاطر بسپارند. همراه با ساختار فیزیکی داده ها در تجسم، انتخاب رنگ ها و تضادها اثربخشی آن را افزایش می دهد. درک مزایای انتخاب رنگ می تواند به شما در ایجاد تجسم داده های اطلاعاتی و جذاب کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، به اهمیت رنگ در تجسم داده ها و نحوه انتخاب رنگ ها می پردازیم.
موارد مرتبط: ۵ شغل برای تجسم داده ها (به علاوه مهارت)
چرا رنگ در تجسم داده ها مهم است؟
رنگ در تجسم داده ها مهم است، زیرا به شما امکان می دهد بخش های خاصی از اطلاعات را برجسته کنید و یادآوری اطلاعات را ارتقا دهید. استفاده از رنگ های مختلف می تواند نقاط داده های مختلف را در یک تجسم جدا کرده و تعریف کند تا بینندگان بتوانند به راحتی تفاوت ها یا شباهت های قابل توجه در مقادیر را تشخیص دهند. انتخاب رنگها برای تجسم دادهها شامل در نظر گرفتن تئوریهای رنگ و تداعیهای رنگی رایج برای تقویت خاطرهانگیز بودن دادههای ارائهشده است. رنگ ها می توانند بر نحوه درک بینندگان از داده ها تأثیر بگذارند و آنها را متقاعد کنند که بر اساس هدف گزارش تجسم احساس مثبت یا منفی داشته باشند.
مطالب مرتبط: ۱۰ ابزار گزارشدهی برتر (با نکاتی برای گزارشدهی دادهها)
نحوه انتخاب رنگ برای تجسم داده ها
این مراحل را هنگام انتخاب رنگ برای تجسم داده ها در نظر بگیرید:
۱. بینش داده های جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کنید
قبل از انتخاب رنگ ها برای تجسم داده های خود، بینش داده های جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کنید تا ضرورت استفاده از رنگ های متنوع را مشخص کنید. برای داده هایی با دو مقدار یا دسته اصلی، ممکن است نیازی به ایجاد یک پالت رنگ برای نمایش داده های شما نباشد. اگر سه مقدار یا بیشتر دارید، انتخاب رنگ ها می تواند سودمندتر باشد.
مرتبط: ۱۰ مسیر شغلی تجسم داده ها (با وظایف اولیه)
۲. تجسم های دیگر را ارزیابی کنید
سایر تجسم های داده ارائه شده در شرکت را برای شناسایی پالت های رنگی، تم ها و تداعی رنگ های خاص بررسی کنید. این تجسمهای دیگر به شما امکان میدهند تا همبستگیهای رنگی را با مقادیر یا دستههای خاص مرتبط با تجسم دادههای جدید ارزیابی کنید. هنگام ایجاد تجسم، با حفظ رنگهای تعیینشده قبلی، این روند رنگ را ثابت نگه دارید.
۳. تنوع رنگ را محدود کنید
وجود رنگهای زیاد میتواند تجسم دادهها را پیچیدهتر و درک آن را سختتر کند، بنابراین مهم است که در شش رنگ مختلف یا کمتر باقی بمانید تا مقادیر رنگها از یکدیگر متمایز باشند. انتخاب رنگ هایی که دقیقاً در کنار یکدیگر در چرخه رنگ قرار دارند می تواند تشخیص را سخت کند. وقتی به چرخه رنگی با ۱۲ رنگ نگاه می کنید، استفاده از شش رنگ از این رنگ ها به شما امکان می دهد رنگ هایی را انتخاب کنید که مستقیماً در کنار یکدیگر نیستند.
۴. داده های مشابه را با هم گروه بندی کنید
اگر بیش از شش مقدار یا دسته برای ارائه در تجسم داده های خود دارید، در نظر بگیرید مقادیر مشابه را با هم گروه بندی کنید تا از یک رنگ برای آنها استفاده کنید. هنگام گروهبندی این مقادیر با هم، میتوانید از سایههای مختلف رنگ نیز برای نشان دادن تفاوت جزئی آن با مقدار رنگ اصلی استفاده کنید. مقدار غالب می تواند رنگ اصلی را حفظ کند، در حالی که نقاط داده مربوطه می تواند با سایه روشن تر یا تیره تر رنگ متفاوت باشد.
مطالب مرتبط: ۱۲ مهارتی که برای تبدیل شدن به یک دانشمند داده نیاز دارید
۵. نوع پالت رنگ را در نظر بگیرید
با نرمافزار یا ابزار کاربردی تجسم دادههای خود، میتوانید پالتهای رنگی از پیش ساخته یا پیشنهادی مختلفی را پیدا کنید که میتوانید از آنها استفاده کنید. این پالتها اغلب تئوریهای رنگی و تغییرات سایه را در نظر میگیرند تا به شما این امکان را میدهند که یک پالت را انتخاب کنید و آن را مطابق با نیازهای تجسم خاص خود تطبیق دهید. بسته به نوع داده و گزارشی که می خواهید ارائه دهید، دسته بندی های پالت مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را پیاده سازی کنید، مانند:
-
واگرا: یک پالت رنگی واگرا هنگام نمایش سه مقدار اصلی مفید است، یک دسته به عنوان میانه یا میانگین، در حالی که دو دسته دیگر از آن جدا می شوند. این از یک رنگ خنثی در وسط پالت برای میانه و از دو رنگ متضاد با سایه های مختلف استفاده می کند تا مقادیر متفاوت آنها را نشان دهد.
-
کیفی: یک پالت رنگ کیفی می تواند مقادیر دسته بندی های متمایز را با استفاده از رنگ های مختلف به بهترین شکل نشان دهد. این پالت ها برای نمودارهای خطی، نمودارهای میله ای و نمودارهای دایره ای کار می کنند.
-
ترتیبی: یک پالت رنگ متوالی از یک رنگ با چندین تنوع سایه استفاده می کند که می تواند از سایه تقریباً سیاه تا رنگ تقریباً سفید متفاوت باشد. این نوع پالت رنگ ممکن است با مقادیری مطابقت داشته باشد که یک دسته از داده ها را نشان می دهد.
۶. رنگ ها را به مقادیر اختصاص دهید
هنگام ایجاد تجسم داده ها با استفاده از رنگ ها برای نشان دادن مقادیر، برچسب ها یا یک افسانه اختصاصی ایجاد کنید که مشخص می کند چه رنگی نشان دهنده چه مقدار یا دسته بندی است. برای تجسمهایی مانند نمودارها یا نمودارهایی که دارای محور x و y هستند، مهم است که به یاد داشته باشید که آن محورها چه چیزی را نشان میدهند و افزایش مقدار برای هر خط را یادداشت کنید. اصطلاحات شرکت را در طول فرآیند برچسبگذاری حفظ کنید و از رنگهای تاسیس شده توسط شرکت یا تم رنگی که رنگهای شرکت را در بر میگیرد استفاده کنید.
۷. نقاط داده مهم را برجسته کنید
استفاده از رنگ را برای برجسته کردن نقاط داده در تجسم خود در نظر بگیرید. میتوانید از رنگهای خاموش یا غیراشباع استفاده کنید تا تأثیر بصری مقادیر دیگر را به حداقل برسانید، در حالی که از رنگهای اشباع شده برای ایجاد جدایی متمایز که چند ناحیه را برجسته میکند، استفاده کنید. بسته به اهداف تجسم خود، ممکن است انتخاب کنید که از استفاده از رنگ بر روی هر مقداری غیر از نقاط مورد نظری که می خواهید برجسته کنید اجتناب کنید.
۸. رنگ پس زمینه را تعیین کنید
پسزمینه تجسم شما میتواند بر درک رنگها تأثیر بگذارد، زمانی که بین پسزمینه و نقاط داده تضاد وجود نداشته باشد. پس زمینه خنثی مانند سیاه یا سفید را هدف قرار دهید. اگر از طیف گستردهای از سایههای رنگی یا تنهایی استفاده میکنید که ممکن است شبیه سیاه یا سفید به نظر برسند، رنگی را با ته رنگ متفاوت برای افزودن کنتراست انتخاب کنید.
۹. از منابع و ابزارهای آنلاین استفاده کنید
می توانید منابع پالت رنگ آنلاین را از طریق جستجوی مرورگر برای شناسایی ابزاری که می تواند به شما در دستیابی به نتایج تجسم مورد نظرتان کمک کند، پیدا کنید. این ابزارها می توانند به شما اجازه دهند رنگ های خاصی را که می خواهید وارد کنید و یک پالت رنگی ایجاد می کند که آن رنگ ها را در خود جای می دهد و در عین حال قابل تشخیص است. ابزارهای دیگر ممکن است انواع مختلف تجسم را پیشنهاد کنند که ممکن است به بهترین وجه با دادههایی که میخواهید نمایش دهید مطابقت داشته باشد.