فرهنگ شرکت به باورها و ارزش هایی اشاره دارد که به شدت توسط یک شرکت حفظ شده و از طریق اهداف آن بیان می شود. فرهنگ قوی شرکت می تواند به یک شرکت کمک کند تا یک شخصیت عمومی ایجاد کند که متقاضیان شغلی را که ارزش های مشابهی دارند جذب کند.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف فرهنگ شرکت، ویژگی های اصلی فرهنگ شرکت و مزایای فرهنگ شرکت سالم می پردازیم.
فرهنگ شرکت چیست؟
فرهنگ شرکت مجموعهای از باورها، ارزشها، نگرشها و رفتارهایی است که از طریق تلاش جمعی حفظ میشوند. فرهنگ چیزی است که سازمان را مشخص می کند. این ممکن است شامل نحوه مدیریت روابط بین کارکنان و مشتریان، ارزشهای مطرح شده توسط شرکت یا باورها و نگرشهای اعضای تیم باشد.
مدیران و مدیریت سطوح بالاتر ممکن است درک محکمی از فرهنگ شرکت خود داشته باشند یا نداشته باشند. برای مثال، اگر تعریف و حفظ آن در اولویت نباشد، ممکن است فرهنگ شرکت آسیب ببیند. اکثر مشاغل حداقل یک بیانیه ماموریت دارند که نقطه شروع خوبی برای شناسایی فرهنگ و ایجاد تغییرات برای توسعه بیشتر فرهنگ در صورت لزوم است.
فرهنگ یک شرکت در نهایت لحن را برای مشارکت و رضایت کارکنان تعیین می کند. بدون کارکنانی که از محیط خود لذت می برند و در آن پیشرفت می کنند، یک کسب و کار احتمالاً برای موفقیت با مشکل مواجه خواهد شد.
ویژگی هایی که بر فرهنگ تأثیر می گذارد
فرهنگ هر سازمان بسته به ماموریت و ارزش های اصلی آن متفاوت خواهد بود. ویژگیهای اصلی که شرکتها هنگام تعریف فرهنگ خود باید در نظر بگیرند عبارتند از اشتیاق، استقلال و عملکرد:
- اشتیاق برای وفاداری و رضایت کارکنان مهم است. هنگامی که کارکنان به طور مداوم در مورد کار و محل کار خود مشتاق هستند، تمایل دارند در کار برای اهداف مشترک بیشتر احساس اتحاد کنند.
- استقلال باید در میان مدیران با اعتماد به تیمهایشان برای انجام وظایفشان در اولویت قرار گیرد. یک سازمان موفق باید درک کند که یکی از انگیزه های کلیدی برای کارکنان احساس غرور به کارشان است. توانمندسازی افراد برای نوآوری و مدیریت کار خود برای فرهنگ سالم و مثبت شرکت مهم است.
- عملکرد یکی دیگر از ویژگی هایی است که بر فرهنگ یک سازمان تأثیر می گذارد. کسب و کارها باید کارکنان با عملکرد بالا را به خاطر کیفیت کارشان بشناسند و از آنها تجلیل کنند.
مرتبط: چگونه یک فرهنگ نوآورانه در محل کار ایجاد کنیم
ارزش های اصلی و فرهنگ شرکت
یک شرکت باید مجموعه ای قوی از ارزش های اصلی داشته باشد که فرهنگ کلی را شکل دهد. ارزشهای اصلی مجموعهای از شیوهها، ایدهآلها یا باورهایی هستند که نحوه عملکرد شرکت، از جمله نحوه رشد، تخصیص منابع و تصمیمگیری را مشخص میکنند. شناسایی و تعریف ارزش های اصلی یک سازمان ساختار و سازگاری را فراهم می کند. نمونه هایی از ارزش های اصلی برای یک کسب و کار عبارتند از:
- صداقت و درستی
- تعهد به مشتریان و/یا کارمندان
- ارتباط صادقانه، مستقیم و باز
- کیفیت و قابلیت اطمینان محصول/خدمت
- فرصت هایی برای رشد و خودسازی
پس از ایجاد ارزشهای اصلی، رهبران کسبوکار میتوانند آن ارزشها را برای پیادهسازی فرهنگ سازمانی تعریفشدهتر تجسم کنند. برای انجام این کار، رهبران شرکت باید با آن ارزش ها زندگی کنند و هر روز آنها را تمرین کنند. تعیین اهداف و نظرسنجی از کارکنان می تواند به رهبران کمک کند تا در مسیر خود باقی بمانند و جو مسئولیت پذیری را حفظ کنند.
علاوه بر این، استخدامهای جدید باید اهمیت ارزشهای اصلی شرکت را درک کنند. هنگامی که یک سازمان دارای تیمی از افراد قوی و سخت کوش است که ارزش های شرکت را در کار خود می پذیرند، فرهنگ شرکت قوی تر می شود.
ارزش های اصلی فردی و فرهنگ شرکت
ارزشهای اصلی شما همچنین میتواند بر انواع فرهنگهای شرکتی که هنگام درخواست برای مشاغل به دنبال آن هستید، تأثیر بگذارد. اگر مطمئن نیستید که ارزشهای اصلی شخصیتان چیست، به ویژگیها و ویژگیهایی فکر کنید که در مربیان یا رهبران محل کار شما را بیشتر تحسین میکنید.
شناسایی انگیزه های شما می تواند به شما کمک کند تا ارزش های خود را محدود کنید. حتی اهداف شغلی آینده شما می تواند ارزش هایی را که برای دستیابی به آنها باید در محل کار اولویت بندی کنید، شکل دهد. با اولویتبندی ارزشهای خود، شناسایی مشاغل مناسب با جستجو یا ایجاد تغییرات در فرهنگ شغل فعلیتان آسانتر میشود.
مزایای اضافی فرهنگ سالم
فرهنگ قویتر شرکت، مزایای متعددی را برای کارکنان و سازمان بهعنوان یک کل به همراه دارد. هنگامی که یک تیم می تواند چالش ها و موفقیت های خود را به اشتراک بگذارد، اعضا اغلب احساس می کنند که بخشی از یک تلاش جمعی هستند که از یک هدف مشترک الهام گرفته شده است. یک فرهنگ قوی و سالم، بهره وری، حفظ کارکنان و روحیه را افزایش می دهد. پیروی از مجموعه ارزشهای مشترک، فرهنگی ایجاد میکند که رضایت بخش است و الهامبخش نوآوری است. هنگامی که یک تیم احساس می کند بیشتر به هم متصل است، سازمان منسجم تر می شود و باعث می شود که کارمندان برای ترک کردن جذابیت کمتری داشته باشند.
هنگام ایجاد تغییرات در فرهنگ یک تجارت، جستجوی نظرات کارمندان ابزار ارزشمندی است که می تواند به تیم کمک کند احساس کند شنیده می شود و بازخورد آنها مورد قدردانی قرار می گیرد. ارزش تلاش برای تمرکز بر فرهنگ شرکت در هر کسب و کار یا صنعتی را دارد.