کسب و کارها برای موفقیت در بلندمدت باید اهداف مالی داشته باشند. ایجاد مجموعه ای واضح از گام ها برای رسیدن به یک هدف تجاری می تواند دلهره آور باشد. پیش بینی مالی مسیر روشنی را برای کسب و کارها برای رسیدن به آن اهداف فراهم می کند.
در این مقاله از ایوسی، به بیان چیستی پیش بینی مالی، مراحل انجام یک پیش بینی مالی موفق و ارائه مثالی از نحوه ایجاد پیش بینی مالی می پردازیم.
مرتبط: تعیین اهداف برای بهبود شغل خود
پیش بینی مالی چیست؟
پیش بینی مالی یک روش برنامه ریزی تجاری است که به طور تقریبی آینده مالی یک کسب و کار را محاسبه می کند. هدف از پیش بینی مالی ارزیابی سلامت مالی فعلی یک شرکت برای تخمین موفقیت های مالی آتی است. با این پیش بینی، یک کسب و کار می تواند تصمیمات آگاهانه ای در مورد بودجه، سیاست ها و برنامه های سازمان خود بگیرد.
عناصر یک پیش بینی مالی
پیشبینیهای مالی از اطلاعاتی مانند درآمد و هزینههای جاری همراه با اهداف مالی برای تخمین وضعیت مالی شرکت در ماهها و سالهای آینده استفاده میکنند. برای مؤثر بودن، باید پیشبینیهای مالی را زیر نظر داشته باشید و بهطور مرتب، معمولاً ماهی یکبار، آنها را بهروزرسانی کنید.
در حالی که پیش بینی مالی شبیه بودجه بندی است، اما آنها یکسان نیستند. شما می توانید از یک پیش بینی مالی برای کمک به تعیین بودجه شرکت استفاده کنید، اما نباید یکی را جایگزین دیگری کرد.
بیشتر بخوانید: بودجه چیست؟
چگونه پیش بینی های مالی در صنایع مختلف متفاوت است
صنایع مختلف سبک های متفاوتی از پیش بینی مالی را می طلبند. برخی از صنایع برای موفقیت مالی به عوامل داخلی متکی هستند در حالی که برخی دیگر کاملاً به عناصر خارجی وابسته هستند. به عنوان مثال، بانک ها و اتحادیه های اعتباری به نرخ بهره وابسته هستند.
نرخهای بهره خارج از حوزه اختیارات بانکها و اتحادیههای اعتباری تعیین میشوند، بنابراین این سازمانها باید به دقت بر نرخهای بهره نظارت کنند و در صورت افزایش یا کاهش نرخها، تغییراتی در پیشبینیهای مالی خود ایجاد کنند. به طور مشابه، مشاغل خرده فروشی به تقاضای مصرف کننده بستگی دارند. پیشبینی دقیق فروش همیشه دشوار است. این بر پیش بینی مالی تأثیر می گذارد.
نحوه استفاده از پیش بینی های مالی
هنگام ایجاد یا به روز رسانی یک پیش بینی مالی، انعطاف پذیری کلیدی است. بزرگترین خطا ایجاد یک پیش بینی مالی در ابتدای سه ماهه اول و نادیده گرفتن آن تا پایان سه ماهه چهارم خواهد بود. پیش بینی مالی سازمان باید یک سند زنده باشد که با ورود اطلاعات جدید تغییر می کند و به روز می شود.
انواع پیش بینی های مالی
دو نوع اصلی از مدل های پیش بینی مالی وجود دارد: کمی و کیفی. مدلهای کمی از ریاضیات مانند آمار برای ایجاد مدلی استفاده میکنند که سلامت مالی آینده را پیشبینی میکند. مدل های کیفی از مفاهیم سخت تری مانند نظرات کارشناسان صنعت برای اطلاع رسانی به پیش بینی مالی استفاده می کنند.
هر دو روش دارای جنبه های مثبت و منفی هستند. تصمیم گیری اینکه از کدام مدل به عنوان چارچوب استفاده شود و کجا آن را انتخاب کنید تا حد زیادی به نوع کسب و کار و اهداف کسب و کار بستگی دارد.
مطالب مرتبط: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها
نحوه انجام پیش بینی مالی
مراحل زیر اصول اولیه ایجاد یک پیش بینی مالی را تشریح می کند. یک مثال در هر مرحله گنجانده شده است که اصول اولیه ایجاد یک پیش بینی مالی با استفاده از یک فروشگاه لباس خیالی، ABC را نشان می دهد.
-
اهداف را شناسایی کنید.
-
جمع آوری اطلاعات مالی
-
روش شناسی را انتخاب کنید
-
روش پیاده سازی
-
پیش بینی را ارزیابی کنید.
۱. اهداف را مشخص کنید
قبل از شروع به بررسی اسناد مالی شرکت خود، تصمیم بگیرید که می خواهید وضعیت مالی کسب و کار در ماه آینده، سه ماهه آینده و سال آینده چگونه باشد. قبل از شروع هر مرحله دیگری در پروژه پیش بینی مالی خود، یک هدف یا اهداف مالی روشن در ذهن داشته باشید. این اهداف ممکن است شامل درآمد، کاهش بدهی یا معرفی محصولات جدید باشد.
مثال: فروشگاه ABC می خواهد سود خود را تا پایان سال ۱۵ درصد افزایش دهد. مالک، النور، امیدوار است که این کار را بدون افزایش چشمگیر قیمت کالاهایش انجام دهد. او همچنین امیدوار است که کارکنان خود را حداقل یک کارمند افزایش دهد و خط جدیدی از محصولات را معرفی کند.
۲. اطلاعات مالی را جمع آوری کنید
بعد از اینکه اهداف مالی واضح و قابل دستیابی برای کسب و کار خود تعیین کردید، وقت آن است که تمام اسناد مالی مربوطه را برای پیش بینی خود جمع آوری کنید. این ممکن است شامل مواردی مانند اسناد آماری، بدهی ها، درآمد و هزینه ها باشد. علاوه بر این، این دسته شامل نظرات و پیش بینی های کارشناسان در این زمینه است.
مثال: النور صورت درآمد، ترازنامه و صورت جریان نقدی خود را جمع آوری می کند. او با مربی خود، صاحب امتیاز کوچکی از فروشگاههای لباس تماس میگیرد تا در مورد روندهای صنعت و سایر روشهای تجاری که تعیین کمیت آنها چالش برانگیز است، اما ممکن است بر پیشبینی مالی او تأثیر بگذارد، بحث کند.
۳. روش شناسی را انتخاب کنید
شما اهداف مالی و اطلاعات مالی فعلی خود را دارید. زمان آن فرا رسیده است که روشی را برای پیش بینی مالی خاص خود انتخاب کنید. روشهای مختلفی، هم از نظر کیفی و هم کمی، وجود دارد که ممکن است برای پیشبینی شما مناسب باشد. قبل از تعیین اینکه کدامیک به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارند، مطمئن شوید که چندین مورد را بررسی کرده اید. اگر یک مشاور مالی یا یک مدیر ارشد مالی دارید، آنها می توانند در انتخاب بهترین روش برای کسب و کار و اهداف شما کمک کنند.
مثال: روش های بسیاری وجود دارد که النور می تواند از آنها استفاده کند. به توصیه مشاور مالی خود تصمیم گرفته است از روش پیش بینی روند استفاده کند. این تکنیک از اطلاعات مالی که النور در مرحله دو جمع آوری کرده است استفاده می کند و آن را در طول ماه ها و سال ها به نمایش می گذارد. این روش به دلیل دقت کوتاه مدت خود شناخته شده است، اما می تواند در پیش بینی سود و زیان مالی بلندمدت ضعیف باشد. از آنجایی که الینور قصد دارد پیش بینی مالی خود را به صورت ماهانه به روز کند، این روش باید برای اهداف او به خوبی کار کند.
۴. روش پیاده سازی
از اطلاعات مالی، دانش تخصصی و روش شناسی انتخاب شده برای اجرای پیش بینی خود استفاده کنید. این ایده عاقلانه ای است که چند نتیجه ممکن متفاوت را اجرا کنید تا به بهترین وجه برای آینده آماده شوید. حداقل، یک نتیجه «بهترین سناریو» و یک نتیجه «بدترین سناریو» داشته باشید.
مثال: النور، با کمک مشاور مالی خود، دادههایی را که در اختیار دارد میگیرد و آنها را در تحلیل پیشبینیهای روند اعمال میکند. آنها چندین پیش بینی را انجام می دهند تا مشخص کنند که چه اتفاقی باید بیفتد تا بوتیک النور به هدف بلندمدت خود یعنی افزایش ۱۵ درصدی سود برسد، استخدام یک کارمند جدید و داشتن سرمایه برای عرضه محصول جدید.
۵. پیش بینی را ارزیابی کنید
بسیاری از کسب و کارها در مرحله قبل متوقف می شوند و بعداً با مشکل مالی مواجه می شوند. مطمئن شوید که از اطلاعات موجود در پیش بینی خود برای هدایت تصمیمات مالی و بودجه بندی خود استفاده کنید. توصیه می شود برای به روز رسانی اعداد و اطمینان از رسیدن به اهداف بلندمدت مالی خود به طور مکرر، معمولاً یک بار در ماه، به پیش بینی مالی خود نگاه کنید.
مثال: یک ماه پس از ایجاد پیشبینی اولیه مالی خود برای فروشگاه ABC، النور شمارههای خود را بررسی و بهروزرسانی میکند تا وضعیت مالی فعلیاش را منعکس کند. پیش بینی تاکنون در برنامه ریزی بودجه ماهانه فروشگاه دقیق و مفید بوده است تا بوتیک النور بتواند به اهداف بلندمدت خود برسد. النور به بررسی و به روز رسانی ماهانه پیش بینی مالی خود ادامه می دهد. در پایان سال، او از اینکه میتواند یک کارمند جدید استخدام کند، خوشحال است، از افزایش ۱۷ درصدی سود بهره میبرد و آماده عرضه یک سری کیفهای دستی جدید است.