بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نمونه ای از سیستم مدیریت کیفیت (با تعریف و انواع)

تضمین کیفیت

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مدیریت کیفیت بخش مهمی از ایجاد یک شرکت کارآمد است. سیستم مدیریت کیفیت ابزاری است که متخصصان می توانند از آن برای بهبود تولید، کارایی یا فرآیندهای شرکت خود استفاده کنند. چه صاحب کسب و کار، چه مدیر یا مدیر اجرایی باشید، یادگیری بیشتر در مورد این مفهوم می تواند به شما در حرفه شما کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که سیستم های مدیریت کیفیت چیست، انواع و اصول رایج را فهرست کرده و مثالی ارائه می دهیم.

بیشتر بخوانید: مدیریت کیفیت: چیست و چرا مهم است

سیستم های مدیریت کیفیت چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) مجموعه ای از رویه ها و فرآیندهایی است که به کسب و کار کمک می کند تا به نتایج با کیفیت بالا دست یابد. مدیریت کیفیت می تواند بسته به صنعت متفاوت باشد، اما شامل ایجاد استراتژی هایی برای اطمینان از مطابقت محصولات و طرح ها از استاندارد خاصی است. QMS سیستمی است که متخصصان می توانند در فرآیند مدیریت کیفیت از آن استفاده کنند. ممکن است شامل اسناد، رویه ها یا فرآیندها باشد.

بیشتر بخوانید: کیفیت در کسب و کار چیست؟

اصول سیستم مدیریت کیفیت

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استانداردهای کیفیت را برای صنایع مختلف ایجاد می کند. سیستم مدیریت کیفیت بسته به سازمان خاص و اهداف آن می تواند متفاوت باشد، اما سیستم ها معمولاً شامل این هفت اصل استاندارد می شوند:

۱. تمرکز بر مشتری

برای اطمینان از تولید با کیفیت بالا، شرکت ها می توانند بر بازخورد و رضایت مشتری تکیه کنند. یک سیستم مدیریت کیفیت موثر مشتریان را در خود جای می دهد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک سیستم نظرسنجی، فرآیند بررسی یا مرکز تماس طراحی کند. کسب‌وکارها می‌توانند داده‌های مشتری را برای ردیابی و اطمینان از کیفیت مستندسازی و ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت بازخورد از مشتریان

۲. رهبری

رهبری یکی دیگر از اجزای کلیدی مدیریت کیفیت موثر است. یک سیستم مدیریت کیفیت باید شامل مستندات واضحی از چشم انداز و برنامه های یک شرکت باشد. این می تواند به اطمینان حاصل شود که همه رهبران اهداف مشترکی دارند که می تواند کارایی کسب و کار و کیفیت محصولات را بهبود بخشد.

۳. نامزدی

مشارکت در مدیریت کیفیت به این معنی است که همه متخصصان در یک سازمان با هم کار می کنند تا کیفیت را تضمین کنند. این می تواند شامل ایجاد یک کتابچه راهنمای کارمند، افزودن برنامه های توسعه حرفه ای و ارائه فرصت هایی برای ارتباط آزاد بین کارکنان و مدیریت باشد.

۴. فرآیند

یک کسب و کار می تواند از فرآیندها برای کاهش هزینه ها، بهبود کارایی و تضمین کیفیت استفاده کند. یک سیستم مدیریت کیفیت باید شامل برنامه هایی برای فرآیندها باشد. این می تواند بسته به صنعت متفاوت باشد، اما ممکن است شامل حوزه هایی مانند تولید، بازاریابی و توزیع باشد. به عنوان مثال، طرح فرآیند تولید بخشی از QMS یک سازمان است. این جزئیات نحوه ایجاد محصولات توسط شرکت برای اطمینان از کارایی و کیفیت را نشان می دهد.

۵. بهبود

برای اطمینان از کیفیت، یک کسب و کار می تواند بر بهبود مستمر تمرکز کند. رهبران کسب و کار ممکن است استراتژی ها و فرآیندهایی مانند بررسی های داخلی را طراحی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند استراتژی‌های تجاری خود از جمله کمپین‌های بازاریابی و فرآیندهای تولید را اصلاح و اصلاح کنند. یک سیستم مدیریت کیفیت باید این پیشرفت ها را اندازه گیری و پیگیری کند. به عنوان مثال، اگر مدیری بخواهد زمان تولید را برای افزایش کارایی بهبود بخشد، می تواند زمان تولید فعلی را اندازه گیری کرده و آن را در طول زمان پیگیری کند.

۶. شواهد

شواهد بخش مهمی از مدیریت کیفیت است. رهبران کسب و کار می توانند از داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها برای تصمیم گیری استفاده کنند. یک سیستم مدیریت کیفیت موثر شامل ایجاد یک سیستم داده است. این می تواند بسته به صنعت متفاوت باشد، اما رهبران کسب و کار می توانند سعی کنند سیستم های واضح و قابل دسترسی را ایجاد کنند.

۷. مدیریت روابط

اصل نهایی در مدیریت کیفیت، مدیریت ارتباط است. این شامل نحوه تعامل یک کسب و کار با دیگران از جمله تامین کنندگان، سرمایه گذاران، کارمندان و مشتریان است. برای ایجاد روابط موفق، رهبران کسب و کار می توانند اطلاعاتی را جمع آوری کرده و با طرف های مربوطه به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال، برقراری ارتباط با اهداف با تامین کنندگان می تواند همکاری را بهبود بخشد و به موفقیت کسب و کار کمک کند.

انواع سیستم های مدیریت کیفیت

نوع سیستم مدیریت کیفیتی که استفاده می کنید می تواند به صنعت شما بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، محصولات غذایی و پزشکی ممکن است نیاز به استفاده از یک سیستم خاص برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشته باشند. شرکت ها ممکن است سیستم های مدیریت کیفیت خود را طراحی کنند یا با رعایت سیستم های استاندارد خود، گواهینامه را از طریق ISO دنبال کنند. در اینجا برخی از سیستم های رایج مدیریت کیفیت آورده شده است:

  • ISO 9001 : این رایج ترین نوع سیستم مدیریت کیفیت است. شرکت ها در بسیاری از صنایع از این سیستم از جمله ساخت و ساز، تولید و تجارت استفاده می کنند. این شامل بهبود کارایی و کیفیت تولید است.

  • IATF 16949: شرکت های صنعت خودرو می توانند از این سیستم مدیریت کیفیت استفاده کنند. بر بهبود فرآیند تولید و عرضه در تولید خودرو تمرکز دارد.

  • ISO 13485: این سیستم مدیریت کیفیت بر تولید تجهیزات پزشکی تمرکز دارد. دستورالعمل های ایمنی برای محصولات پزشکی را تضمین می کند.

  • ISO 22000: این سیستم استاندارد مدیریت کیفیت برای شرکت های تولید مواد غذایی است. دستورالعمل های تولید و توزیع را برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی مشخص می کند.

  • ISO 27001: شرکت های فناوری اطلاعات می توانند از این استاندارد برای اطمینان از کیفیت و ایمنی شبکه های اطلاعاتی استفاده کنند.

  • AS 9100D: این سیستم مدیریت کیفیت برای شرکت های هوافضا از جمله فضاپیماها، هواپیماها و محصولات دفاعی است. بررسی می کند که محصولات مطابق با دستورالعمل استاندارد صنعتی هستند.

بیشتر بخوانید: گواهینامه ISO چیست و چرا مهم است؟

نمونه ای از سیستم مدیریت کیفیت

در اینجا نمونه ای از سیستم مدیریت کیفیت آورده شده است:

دنیای پوشاک یک شرکت تولید لباس است که می خواهد از سیستم مدیریت کیفیت برای بهبود کارایی و تضمین تولید با کیفیت بالا استفاده کند. رهبران دنیای پوشاک برای بحث در مورد فرآیندها، اهداف و چشم‌اندازهای فعلی شرکت گرد هم می‌آیند. آنها هفت اصل مدیریت کیفیت را مورد بحث قرار می دهند تا اطمینان حاصل کنند که برای هر یک برنامه ریزی می کنند:

  1. *مربوط به مشتری: رهبران Clothing World یک سیستم نظرسنجی و بررسی مشتری ایجاد می کنند تا مشتریان را در فرآیند مدیریت کیفیت بگنجانند.*

  2. *رهبری: تیم Clothing World دیدگاه رهبری خود را مورد بحث قرار می دهد. آنها سندی را ایجاد می کنند که مأموریت و ارزش های شرکت خود را نشان می دهد تا اطمینان حاصل شود که رهبران در جهت اهداف مشترک کار می کنند.*

  3. *تعامل: رهبران تصمیم می‌گیرند که یک کتابچه راهنمای کارمند و برنامه توسعه حرفه‌ای ایجاد کنند تا به همه اعضای تیم درگیر در فرآیند کیفیت کمک کند.*

  4. *فرآیند: تیم فرآیندهای جاری شرکت را مستند می کند. آنها شامل مواردی مانند تولید، بازاریابی و تحویل هستند. این به آنها کمک می کند پیشرفت خود را اندازه گیری و پیگیری کنند.*

  5. *بهبود: آنها تصمیم می گیرند یک روال بهبود ایجاد کنند. آنها یک جلسه ماهانه را به تقویم تیم اضافه می کنند که در آن قصد دارند فرآیندها، سیستم ها و بازخورد مشتری را برای بهبود کیفیت بررسی کنند.*

  6. *شواهد: برای افزایش شفافیت و همکاری، رهبران دنیای پوشاک یک ردیاب آنلاین ایجاد می کنند که اهداف و پیشرفت فعلی آنها را اندازه گیری می کند. آنها می توانند در صورت لزوم این ردیاب را با اعضای تیم، سرمایه گذاران و تامین کنندگان به اشتراک بگذارند.*

  7. *مدیریت روابط: برای بهبود مدیریت روابط خود، تیم دنیای پوشاک یک رهبر ارتباطی را تعیین می کند. این متخصص هر هفته با تامین کنندگان تماس می گیرد تا در مورد نیازهای تولید و موجودی بحث کند.*

رهبران دنیای پوشاک با در نظر گرفتن اصول هفت گانه مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت کیفیتی را ایجاد می کنند که پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *