بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

کسب کمیسیون فروش به چه معناست؟ تعریف، انواع و مثال ها

کمیسیون - تعریف، نحوه کار، مزایا و معایب

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

چندین ساختار پرداخت متفاوت وجود دارد که کارفرمایان از آنها برای جبران خسارت کارکنان خود استفاده می کنند، از جمله آنها کمیسیون. فرصت کسب پورسانت می تواند به شما کمک کند حقوق خود را بر اساس توانایی خود در کار افزایش دهید.

در این مقاله از ایوسی، مفهوم کمیسیون را توضیح می دهیم و مثال هایی از نحوه عملکرد آن در شرایط مختلف ارائه می دهیم.

کسب پورسانت به چه معناست؟

دریافت پورسانت به این معنی است که بخشی از حقوق شما بر اساس میزان درآمد حاصل از فروش یا اهداف مشابه دیگر مبتنی بر عملکرد است. برخی از موقعیت ها کاملاً مبتنی بر کمیسیون هستند، به این معنی که کارمندان فقط در صورت فروش درآمد کسب می کنند. برخی دیگر نرخ پرداخت ثابت را با درصد کمتری از پورسانت ترکیب می کنند تا ثبات را فراهم کنند و در عین حال انگیزه ای برای فروش ارائه دهند. شما می توانید یک کمیسیون انفرادی یا کمیسیون مشترک دریافت کنید که به شرح زیر متفاوت است:

کمیسیون مشترک

کمیسیون مشترک به این معنی است که اگر کل تیم به یک هدف فروش دست یابد، همه کارمندان مبتنی بر کمیسیون سود می برند. به عنوان مثال، یک فروشگاه بزرگ ممکن است به همه کارکنان در هر دوره پرداخت ۵ درصد کمیسیون بدهد، اگر آنها در مجموع به یک هدف فروش خاص دست پیدا کنند. با کمیسیون مشترک، مهم نیست که چه کسی این فروش را انجام داده است زیرا همه نرخ کمیسیون یکسانی را دریافت خواهند کرد.

کمیسیون انفرادی

کارفرمایان کارمزد فردی را به صورت موردی محاسبه می کنند. یک سیستم رایج برای محاسبه کمیسیون فردی این است که هر کارمند یک حساب یا کد داشته باشد که از آن برای پردازش فروش استفاده می کند. این به کارفرما نشان می دهد که کدام کارمند مسئول هر فروش بوده است و به آنها امکان می دهد تا درصد یا نرخ ثابتی را که به دست آورده اند به دقت محاسبه کنند.

مطالب مرتبط: نحوه یافتن نرخ کمیسیون در ۵ مرحله (به علاوه تعریف و انواع نرخ کمیسیون)

کمیسیون چگونه کار می کند؟

کارفرمایان معمولاً کمیسیون را بر اساس هر دوره پرداخت محاسبه می کنند و آن را در چک حقوق کارمندان لحاظ می کنند، اگرچه برخی از شرکت ها کمیسیون را به صورت یکجا در پایان یک فصل یا حتی یک سال مالی ارائه می دهند. شرایط نحوه محاسبه کمیسیون باید به وضوح در پیشنهاد شغلی مشخص شود. کارفرما میزان فروش هر کارمند را محاسبه می کند و چک حقوق آنها را بر اساس اعداد فروش آنها تنظیم می کند. سه ساختار کمیسیون اصلی وجود دارد:

کمیسیون ثابت به این معنی است که کارمند یا کارمندان برای هر فروش درصد مشخصی از فروش یا نرخ ثابت معینی را بدون توجه به میزان فروش به دست می آورند. کسی که ۱۰% کمیسیون می گیرد، یک میلیون تومان از فروش ۱۰ میلیون تومانی و ۵ میلیون تومان با فروش ۵۰ میلیون تومانی به دست می آورد. یا یک فروشنده می تواند هر بار که معامله را می بندد، بدون توجه به ارزش معامله، ۱۰۰ هزار تومان جایزه دریافت کند، که به عنوان کارمزد قرار دادن شناخته می شود. هر دوی اینها نمونه هایی از ساختارهای کمیسیون ثابت هستند.

پورسانت متغیر ساختاری چند لایه است که به کارمندان این شانس را می‌دهد که هر چه بیشتر بفروشند، نرخ کمیسیون بالاتری کسب کنند. به عنوان مثال، یک کارمند ممکن است برای شروع، نرخ ثابتی معادل ۱۰ هزار تومان در ساعت دریافت کند، اما اگر حداقل ۲ میلیون تومان در هفته بفروشد، این نرخ به ۱۲ هزار تومان در ساعت افزایش می‌یابد، اگر در هفته ۵ میلیون تومان یا بیشتر بفروشد، این نرخ به ۱۵ هزار تومان در ساعت افزایش می‌یابد. آنها حداقل ۱۰ میلیون تومان کالا و غیره می فروشند.

به طور مشابه، یک کارمند می تواند با رسیدن به اهداف افزایش فروش، درصد کمیسیون بالاتری را در هر فروش دریافت کند. آنها می توانند ۲٪ پورسانت در تمام فروش های تا سقف ۵۰ میلیون تومان، ۴٪ کمیسیون برای فروش هایی که بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان انجام می دهند و ۶٪ کمیسیون در فروش های بالای ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کنند.

تقسیم سود

برخی از شرکت ها در هر فروش سهمی از سود ناخالص خود را به عنوان کمیسیون پرداخت می کنند. این برای مشاغلی که قیمت های قابل مذاکره دارند معمول است. هدف فروشنده این است که قیمت بالایی را برای کسب سود بیشتر به عنوان کمیسیون مذاکره کند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است برای هر سیستم سرگرمی که می فروشید، نرخ ثابتی معادل ۵ میلیون تومان در نظر بگیرد و به شما امکان می دهد بقیه را نگه دارید. اگر سیستم سرگرمی را با حداقل قیمت ۵ میلیون تومان بفروشید، کمیسیونی دریافت نمی کنید. فروش سیستم سرگرمی به قیمت ۸ میلیون تومان به شما ۳ میلیون تومان کمیسیون می دهد.

مطالب مرتبط: پرداخت کمیسیون چیست و چگونه کار می کند؟

مشاغلی که پورسانت دریافت می کنند

اکثر مشاغلی که پورسانت پرداخت می کنند، مبتنی بر فروش هستند. در اینجا برخی از نقش‌های رایجی که می‌توانند به تنهایی یا بیش از حقوق پایه یا نرخ ساعتی دریافت کنند، آورده شده است:

مشاور املاک

مشاوران املاک درصد کمی از کل قیمت فروش یک خانه را در ازای لیست خدمات خود و نشان دادن ملک به دست می آورند. هر کسی که خانه را می‌خرد معمولاً شخصی است که قیمت کمیسیون را پرداخت می‌کند، اگرچه آژانس‌های املاک و مستغلات می‌توانند بدون توجه به اینکه نماینده خریدار یا فروشنده باشند، کمیسیون دریافت کنند. آنها هر بار که معامله فروش املاک و مستغلات را می بندند، معمولاً به عنوان منبع درآمد انحصاری آنها، کمیسیون دریافت می کنند. گاهی اوقات، مشاوران املاک و مستغلات هزینه های ثابتی را برای برخی خدمات دریافت می کنند.

مسئول وام

افسران وام که وام های مؤسسات مالی را تبلیغ و پردازش می کنند، معمولاً به عنوان منبع اصلی درآمد خود کمیسیون دریافت می کنند، اگرچه برخی از بانک ها حقوق ثابتی را پرداخت می کنند. هنگام کار بر روی کارمزد، افسران وام درصد کمی از کل مبلغ وامی را که مصرف کننده گرفته است، به دست می آورند. وام دهنده مسئول پرداخت کمیسیون است، اگرچه برخی آن را در قرارداد وام مشتری نقش دارند.

کارگزار بورس

کارگزاران بورس که اوراق بهادار و کالاهای مالی را معامله می کنند، به عنوان بیشتر دستمزد خود، حق کمیسیون کارگزاری دریافت می کنند. افرادی که به دنبال معامله سهام هستند، در ازای مشاوره مالی و انتقال حساب، کمیسیون پرداخت می کنند. آنها می توانند درصدی از تجارت سهام یا یک کارمزد ثابت بسته به اندازه حساب کسب کنند.

فروشنده تلفنی

فروش تلفنی یک زمینه محبوب برای کسب پورسانت است، با متقاعد کننده ترین فروشندگان در یک مرکز تماس، بر اساس توانایی خود در بسته کردن فروش، حقوق بالایی دریافت می کنند. فروشندگان تلفنی عموماً حجم بالایی از سرنخ های فروش بالقوه را به صورت سرد دریافت می کنند و می توانند درصد قابل توجهی از هر فروش را به دست آورند تا زمان صرف شده برای مشتریان بی علاقه را جبران کنند. مراکز تماس معمولاً نرخ ثابت کمی را علاوه بر پورسانت بالا برای ایجاد انگیزه در کارکنان برای فروش می پردازند.

نماینده فروش عمده

نمایندگان فروش عمده به عنوان رابط بین تولیدکنندگان و خریداران عمده مانند مؤسسات دولتی یا خرده فروشی ها عمل می کنند. آنها به مذاکره در مورد قیمت محصول بر اساس حجم کمک می کنند و تعیین می کنند که خریدار به کدام گزینه های موجودی یا بسته بندی نیاز دارد. محصولات عمده فروشی معمولا با درصد متوسطی از فروش ناخالص به عنوان کمیسیون ارائه می شوند.

فروشنده خرده فروشی

فروشندگان و صندوق‌دارانی که در فروشگاه‌های خرده‌فروشی کار می‌کنند نیز می‌توانند پورسانت دریافت کنند. مغازه‌های گران‌قیمتی که به دانش گسترده‌ای در مورد محصولات نیاز دارند، نسبت به فروشگاه‌های اصلی‌تری که مشتریان در آن‌ها بعید است به کمک نیاز داشته باشند، به احتمال زیاد کمیسیون ارائه می‌دهند.

عامل بیمه

نمایندگان بیمه بر اساس بیمه نامه هایی که می فروشند، نرخ کمیسیون دریافت می کنند. این ساختار پرداختی رایج برای بیمه عمر، بیمه خانه و بیمه خودرو است. نمایندگان بیمه برای ثبت نام شخصی برای یک بیمه نامه جدید یک درصد اولیه کمیسیون و برای تمدید کمیسیون کمی کمتر دریافت می کنند.

سوالات متداول در مورد پرداخت کمیسیون

تا حدودی دانش رایج است که پرداخت کمیسیون را به عنوان یک مبلغ نوسان بر اساس عملکرد فروش مرتبط کنیم، اما جزئیات کمتر ساده و عمومی نیستند. در اینجا چند سؤال متداول با پاسخ برای ارائه شفافیت در مورد پرداخت کمیسیون آورده شده است:

آیا می توانید درباره کمیسیون مذاکره کنید؟

برخی از شرکت ها ممکن است مایل به مذاکره در مورد نرخ کمیسیون شما با کسری از درصد یا حتی چند درصد باشند، بسته به میزان امیدواری شما برای فروش کلی شرکت. همه کارفرمایان مایل به مذاکره در مورد کمیسیون نیستند، اما آنهایی که این کار را انجام می دهند ممکن است در زمان استخدام یا در طول بررسی عملکرد منظم در مورد موضوع بحث کنند.

آیا نرخ کمیسیون تغییر می کند؟

اگر کارفرمای شما ساختار کمیسیون متغیری داشته باشد، نرخ کمیسیون می تواند تغییر کند. برای ساختارهای کمیسیون ثابت، نرخ کمیسیون شما ثابت می ماند مگر اینکه کارمند شما موافقت کند که نرخ ثابت یا درصد را افزایش دهد، که مستلزم مذاکره مجدد در مورد قرارداد شما است.

مطالب مرتبط: نحوه محاسبه کمیسیون

آیا باید مالیات کمیسیون پرداخت کنم؟

از آنجایی که کمیسیون بخشی یا تمام دستمزد یک کارمند است، پرداخت کمیسیون با مالیات های درآمدی منظم، ایالتی و فدرال مواجه است. کارفرمایان می توانند مالیات کمیسیون را هنگام پردازش حقوق و دستمزد کسر کنند.

آیا باید کار کمیسیونی را بپذیرم؟

مشاغل مبتنی بر کمیسیون می توانند بسیار سودآور باشند، اما اگر با نرخ ثابت همراه نباشند، ممکن است خطراتی را نیز به همراه داشته باشند. هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب یا عدم پذیرش یک شغل مبتنی بر کمیسیون، متقاعدسازی و توانایی عمومی فروش خود را در نظر بگیرید.

قرعه کشی در برابر کمیسیون چیست؟

کارمزد «تساوی در مقابل» روشی است که کارفرمایان کمیسیون فروش را به طور مساوی بین چک‌های حقوق توزیع می‌کنند. کارفرمایان بر اساس این فرض که در آینده تعداد معینی از فروش را انجام خواهند داد، به کارکنان خود پرداخت می کنند. هدف از برداشت در مقابل کمیسیون، ارائه درآمد ثابت در دوره‌های فروش کمتر است. به عنوان مثال، یک فروشنده ممکن است بیشتر پورسانت خود را در طول تعطیلات دریافت کند، بنابراین کارفرما میانگین کمیسیون سالانه آنها را محاسبه کرده و آن را بین چک های حقوق خود تقسیم می کند. اگر بیشتر یا کمتر از حد انتظار بفروشند، با بازپرداخت یا دریافت پاداش، مبلغ را با کارفرمای خود تسویه می کنند.

کمیسیون باقیمانده چیست؟

پورسانت باقیمانده کمیسیون مستمری است که نمایندگان فروش زمانی که مشتری آنها خریدهای مکرر انجام می دهد، کسب می کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند ۱۰۰ هزار تومان برای ثبت نام مشتری جدید برای یک سرویس به اضافه ۲۰ هزار تومان هر بار که مشتری اشتراک خود را تمدید می کند، کسب کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *