درک انواع مختلف استراتژی ها و کمپین های بازاریابی می تواند به شما در بازاریابی بهتر یک برند یا کسب و کار کمک کند. یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان است که شامل افزایش آگاهی یک کسب و کار از طریق آنچه مردم در مورد آن می گویند. استفاده از کمپین های بازاریابی دهان به دهان می تواند به شما کمک کند تا آگاهی بیشتری در مورد نام تجاری خود ایجاد کنید، به گونه ای که برای مشتریان بالقوه ارگانیک باشد. در این مقاله به بازاریابی دهان به دهان و نحوه انجام یک کمپین موثر با این استراتژی می پردازیم.
چرا بازاریابی دهان به دهان مهم است؟
بازاریابی دهان به دهان از این جهت مهم است که یکی از مؤثرترین راهها برای جذب مشتریان بالقوه و افزایش تجارت است. مردم بیشتر از سایر اشکال تبلیغاتی به توصیه های افرادی که به آنها اعتماد دارند گوش می دهند. در دنیای امروزی که رسانه های اجتماعی و حضور آنلاین برای موفقیت یک کسب و کار بسیار حیاتی هستند، اهمیت ویژه ای دارد. این نوع بازاریابی همیشه یک روش تأثیرگذار برای ایجاد آگاهی در مورد یک تجارت یا محصول بوده است، اما اخیراً اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
هنگامی که از تکنیک های بازاریابی دهان به دهان استفاده می کنید، ممکن است به جای جمع آوری فالوور از طریق کانال های دیگر، با مشتریان ارتباط برقرار کنید و بازخورد آنها را راحت تر دریافت کنید. استفاده از این شکل از بازاریابی همچنین به برند اجازه می دهد تا با پیروان و مشتریان خود تعامل، تجهیز و توانمند کند، و به آنها کمک می کند تا احساس ارزشمندی و اغلب قدردانی بیشتری نسبت به آنچه شرکت ارائه می دهد، داشته باشند.
اگرچه بازاریابی دهان به دهان تا زمانی که مردم میتوانستند با یکدیگر صحبت کنند وجود داشته است، استفاده از آن برای شرکتها در تلاشهای خود بسیار مهمتر شده است. فناوری ارتباطات اجتماعی بین افراد و برندهای مورد علاقه آنها را افزایش داده است، بنابراین استفاده از این ارتباطات جنبه مهمی از یک کمپین بازاریابی موفق است. اگر یک مشتری وفادار در مورد یک محصول یا نام تجاری پستی بنویسد، دوستان و ارتباطات او از طریق یک پلتفرم رسانه اجتماعی می توانند آن پست را ببینند و به احتمال زیاد نسبت به یک تبلیغ به آن علاقه نشان می دهند.
بازاریابی دهان به دهان نسبت به بسیاری از اشکال دیگر بازاریابی معتبرتر و قابل تکرارتر است، و آن را به یک جزء مهم از یک استراتژی کلی موفق برای افزایش آگاهی از یک محصول یا تجارت تبدیل می کند. ایده پشت این نوع بازاریابی این است که بفهمید چگونه مردم را وادار کنید تا در مورد برند شما صحبت کنند، خواه آنها این کار را به صورت آنلاین انجام دهند یا در گفتگو با اطرافیان خود.
چگونه یک کمپین بازاریابی دهان به دهان موثر انجام دهیم
به منظور پیاده سازی و اجرای یک کمپین بازاریابی دهان به دهان که آگاهی بیشتری در مورد یک تجارت یا برند ایجاد می کند، مراحل زیر را دنبال کنید:
- زاویه را مشخص کنید: اولین گام در راه اندازی یک کمپین بازاریابی که مردم را وادار می کند در مورد برند شما صحبت کنند، تعیین این است که چه چیزی آن را به ویژه جالب و جذاب می کند. آنچه را که مخصوصاً در مورد برند منحصر به فرد است به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید که مردم می خواهند در گفتگوهای پیرامون آن مشارکت کنند.
- مشخص کنید که مردم چگونه شما را به یاد می آورند: اگر مشتریان شما تجربه خاصی را که با برند داشته اند به خاطر نمی آورند، کمتر در مورد آن با دیگران صحبت می کنند. به دنبال راه هایی باشید که برند خود را به یاد ماندنی تر کنید. به عنوان مثال، وقت گذاشتن برای پاسخ به نظرات و بازخوردها از طریق رسانه های آنلاین، ایجاد یک برنامه ارجاع و اطمینان از اینکه هر مشتری در تعامل با شرکت خدمات عالی دریافت می کند.
- برانگیختن احساسات: اگر افراد در تعامل با برند شما هیچ احساسی نداشته باشند، کمتر تجربه خود را به اشتراک می گذارند. به دنبال راه هایی برای برانگیختن احساسات مثبت در کسانی باشید که با شرکت درگیر هستند. برخی از جذاب ترین کمپین های تبلیغاتی باعث شده است که بینندگان نوعی احساسات را تجربه کنند. این احساس اغلب در افراد باقی می ماند و باعث می شود در مورد آن با دیگران صحبت کنند.
- خلاق باشید: به دنبال راه هایی برای استفاده از خلاقیت در کمپین های بازاریابی خود باشید تا مردم را در مورد محصول یا برند شما صحبت کنند. خلاقیت بیشتر در نحوه بازاریابی برند به متمایز کردن شرکت و آنچه که ارائه می دهد کمک می کند و همچنین می تواند توجه بیشتری را به آن جلب کند.
- داستان بگویید: مردم اغلب دوست دارند در مورد برندهایی صحبت کنند که داستان های معناداری در پشت خود دارند. هر شرکتی نوع خاصی از داستان را دارد، بنابراین تا جایی که ممکن است داستان خود را به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید کسانی که شما را دنبال می کنند همه چیز را در مورد برند شما و چگونگی تبدیل شدن آن به یک شرکت می دانند.
- شفاف بمانید: مشتری بیشتر در مورد برندی که احساس می کند صادق و قابل اعتماد است، مثبت صحبت می کند. شفافیت چیزی است که در همه صنایع بسیار ارزشمند است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هنگام تعامل با مردم و ارائه خدمات به آنها تا حد ممکن شفاف باشید.
انواع بازاریابی دهان به دهان
سه نوع اصلی بازاریابی دهان به دهان عبارتند از:
- محتوای شبکه های اجتماعی ویروسی و قابل اشتراک گذاری
- نمونه برداری
- ارجاعات
محتوای شبکه های اجتماعی ویروسی و قابل اشتراک گذاری
شناسایی محتوای قابل اشتراک گذاری یکی از جنبه های مهم ایجاد یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان است. شرکتها اغلب محتوای زیادی منتشر میکنند، اما مشتریانشان ممکن است علاقهای به اشتراکگذاری آن نداشته باشند، زیرا برای دوستان و ارتباطاتشان جذابیتی ندارد. انواع خاصی از محتوا – از جمله لیستها، آزمونها و ویدیوها – بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند، زیرا بهجای نیاز به سرمایهگذاری زیاد، بررسی سریع آنها آسان است.
کمپینهای رسانههای اجتماعی که ویروسی میشوند میتوانند به سرعت آگاهی زیادی در مورد یک برند ایجاد کنند. برای اینکه یک پست در فضای مجازی منتشر شود، مهم است که دنبال کننده های شما به چه چیزهایی علاقه مند هستند و مایل به اشتراک گذاری هستند. تصاویر برخی چیزها نیز قابل اشتراکگذاریتر هستند، مانند تصاویر حیوانات بامزه و موارد طنز که برای مخاطبان وسیعی جذاب است. داستانهای صمیمانه و ارتباطات انسانی بیشتر از آنهایی که صرفاً اطلاعاتی درباره یک نام تجاری یا محصول نشان میدهند، به اشتراک گذاشته میشوند.
نمونه برداری
ارائه نمونه های محصول یکی دیگر از انواع بازاریابی دهان به دهان است. در ازای یک نمونه، یک گواهی نامه یا تکمیل یک نظرسنجی را درخواست کنید که اطلاعاتی را از مشتریان به شما می دهد تا با مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارید. کسانی که نمونه محصول را دریافت می کنند نیز می توانند سفیران برند شما شوند، به خصوص اگر از آن راضی باشند.
ارجاعات
جستجوی ارجاع یکی از اجزای کلیدی تلاش بازاریابی دهان به دهان است. ارجاع اساساً شخصی است که تجربه مثبت خود را با شرکت شما به اشتراک می گذارد و فرد دیگری را نیز تشویق می کند تا با برند ارتباط برقرار کند. برخی از شرکت ها برنامه های پاداش ارجاع را برای تشویق ارجاع ها ایجاد می کنند. همچنین ممکن است بخواهید یک روش رسمی برای تشکر از هر کسی که کسی را به شرکت شما معرفی می کند، تنظیم کنید، که می تواند به آن فرد کمک کند تا احساس قدردانی کند و بخواهد به مراجعه خود ادامه دهد.
استراتژی های بازاریابی دهان به دهان مبتدی
هنگامی که برای اولین بار شروع به اجرای استراتژی های بازاریابی دهان به دهان می کنید، ممکن است بخواهید به تاکتیک های ساده تری پایبند باشید که به زمان و هزینه زیادی نیاز ندارد. این استراتژی ها عبارتند از:
- درباره رقبای خود تحقیق کنید تا مشخص کنید که آنها چه کاری انجام می دهند و راه هایی را برای جلوتر ماندن از آنها شناسایی کنید. بازاریابی دهان به دهان شامل صحبت منفی در مورد دیگران نیست، بلکه به دنبال تمایزهای کلیدی است که به کسب و کار شما کمک می کند تا از سایرین در همان صنعت متمایز شود.
- حضور خود را در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید تا مشتریانتان بتوانند تجربیات و نظرات خود را در مورد برند شما به اشتراک بگذارند.
- از بازخوردها و نظرات مثبت در کمپینهای آتی استفاده کنید، بهویژه اگر از افراد واقعی که رضایت خود را ابراز کردهاند، نظراتی دارید. ایجاد یک هشتگ منحصربهفرد میتواند به شما کمک کند محتوایی را که مشتریانتان به اشتراک میگذارند مرتبط با برند شما شناسایی کنید، و همچنین به شما کمک میکند تا بفهمید چه چیزی در مورد آن دوست دارند.
- کمپینی ایجاد کنید که بر آنچه برند شما را منحصربهفرد میکند تمرکز کند، که میتواند به آن کمک کند تا قابل توجهتر و قابل بحثتر شود. شناسایی جنبههایی از کسبوکار شما که واقعاً متفاوت یا حتی عجیب هستند، تولید محتوایی را که بر این جنبهها تمرکز میکند برای به اشتراکگذاری از طریق رسانههای اجتماعی و سایر راههای آنلاین آسانتر میکند.
- برای کسانی که پست، تصویر، ویدیو یا گیف را به اشتراک می گذارند انگیزه ای ارائه دهید که در مورد تجربه ای که با شرکت شما داشته اند صحبت می کند. این ممکن است یک کد تخفیف یا یک هدیه رایگان باشد.
استراتژی های بازاریابی دهان به دهان پیشرفته
همانطور که به ساختن استراتژی بازاریابی خود ادامه می دهید، برخی از تاکتیک های پیشرفته تر را برای افزایش مکالمات پیرامون برند خود در نظر بگیرید. این شامل:
- با اینفلوئنسرهایی که در چند سال اخیر رایجتر شدهاند تعامل داشته باشید. یک اینفلوئنسر میتواند آگاهی زیادی در مورد یک برند ایجاد کند و با افرادی ارتباط برقرار کند که ممکن است شرکت شما در غیر این صورت به آنها دسترسی نداشته باشد. همانطور که به دنبال اینفلوئنسرها هستید، در نظر بگیرید که چه کسانی ممکن است دنبال کنندگانی داشته باشند که شامل اعضای مخاطب هدف شما می شود.
- روی تجربه هر مشتری سرمایه گذاری کنید. این نوع بازاریابی با توصیه های مشتریان فعلی شما تقویت می شود. اگر تجربه ای فراتر از انتظاراتشان داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که شرکت شما را توصیه کنند.
- یک کمپین برای افزایش رتبه بندی محصول یا خدمات برای برند خود ایجاد کنید. نوع کمپینی که پیادهسازی میکنید به مدل کسبوکار شما بستگی دارد، اما بررسیها میتواند شانس خرید مردم از شرکت شما را افزایش دهد. در بسیاری از موارد، بررسی ها می توانند تولید سرنخ و فروش را افزایش دهند. می توانید انگیزه ای برای کسانی که در یک سایت بررسی محبوب نظر می گذارند یا یک بخش بررسی را در وب سایت شرکت خود راه اندازی می کنند، ایجاد کنید.
- یک برنامه ارجاع راه اندازی کنید که به مشتریان امکان می دهد اطلاعات مربوط به نام تجاری شما را منتشر کنند، برای کسانی که دوستان و خانواده خود را معرفی می کنند مفید باشد و به شما امکان می دهد نتایج را به طور موثر اندازه گیری کنید. چندین برنامه ارجاع آنلاین موجود است که فرآیند ایجاد این نوع برنامه را ساده می کند.