بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

رقابت در تجارت: اهمیت و نحوه مدیریت آن

راه هایی که رقابت می تواند کسب و کار شما را بهبود بخشد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

راه اندازی یک شرکت موفق مستلزم درک نحوه رقابت شرکت ها برای سرمایه گذاری و وفاداری مصرف کنندگان است. رقابت در کسب و کار، نوآوری را تشویق می کند و شرکت ها را تشویق می کند تا محصولاتی را ایجاد کنند که مردم ارزش آن را با قیمت هایی که می توانند بپردازند، ایجاد کنند. اگر می‌خواهید نتیجه یک سازمان را بهبود ببخشید، ممکن است از بررسی بهترین روش‌ها برای مدیریت رقابتی که با آن مواجه است سود ببرید.

در این مقاله از ایوسی، رقابت در کسب و کار را تعریف می کنیم، انواع مختلف رقابت را به اشتراک می گذاریم، توضیح می دهیم که چرا از دیدگاه یک شرکت مهم است و گام هایی را که می توانید برای ماندن در رقابت تا حد ممکن بردارید، ارائه می دهیم.

رقابت در تجارت چیست؟

رقابت در کسب و کار، رقابت بین چندین شرکت فروش کالا یا خدمات مشابه است. شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا نیازهای مصرف‌کننده‌ای را با نسخه‌ای از یک محصول خود برآورده کنند و در صورت موفقیت، با انتخاب مردم برای خرید محصول، درآمد بیشتری کسب کنند. محیط های تجاری رقابتی ایجاب می کند که هر شرکتی تلاش کند تا به نگرانی های مصرف کنندگان مانند کیفیت محصول، قیمت و عملکرد رسیدگی کند. این فشارها عموماً منجر به تولید محصولات نوآورانه شرکت ها و تلاش برای ارائه قیمت های پایین تر می شود که مستقیماً به نفع مصرف کننده است.

مطالب مرتبط:  رقابت کامل چیست؟

انواع رقابت مستقیم در مقابل غیرمستقیم در مقابل جایگزینی

سه نوع اصلی رقابت وجود دارد، و شناسایی رقبا از هر نوع می تواند به شما درک جامع تری از چشم انداز بازارتان بدهد:

  • رقابت مستقیم: رقبای مستقیم محصولی را ارائه می دهند که نیاز مصرف کننده تقریباً معادل آن را برطرف می کند. به عنوان مثال، دو برند فروش اسفنج آشپزخانه دو طرفه رقیب مستقیم هستند.

  • رقابت غیرمستقیم: یک رقیب غیرمستقیم همان محصول را با اهداف متفاوت می فروشد. یک شرکت حسابداری که عمدتاً با مشاغل کوچک کار می کند ممکن است رقیب غیر مستقیم یک شرکت حسابداری بزرگ باشد که به شرکت های بزرگ خدمات می دهد.

  • رقابت جایگزینی: رقبای جایگزین محصولاتی را می فروشند که با محصولات شما متفاوت است اما می تواند نیاز مصرف کننده را به محصول شما جایگزین کند. به عنوان مثال، شرکتی که کتاب‌خوان‌ها و تبلت‌های الکترونیکی تولید می‌کند، رقیبی جایگزین برای کتاب‌فروشان است، زیرا مشتریان می‌توانند کتاب‌های الکترونیکی را روی این دستگاه‌ها مطالعه کنند و به طور بالقوه تقاضا برای کتاب‌های چاپی را کاهش می‌دهند.

چرا رقابت در تجارت مهم است؟

به طور معمول، مصرف کنندگان رقابت در تجارت را در درجه اول برای آنها سودمند می بینند، زیرا می توانند محصولات جدید را با قیمت های بهتر خریداری کنند. رقابت همچنین منجر به چندین مزیت کلیدی برای خود کسب و کارها می شود، مانند:

هزینه های عملیاتی کمتر

کسب‌وکارها کالاها و خدمات تولید می‌کنند، اما مصرف‌کنندگان اصلی نیز هستند و اغلب مجموعه‌ای از کالاها و خدمات را برای فعالیت می‌خرند. همانطور که مصرف کنندگان از شرکت های متعددی که تلاش می کنند کسب و کار خود را کسب کنند سود می برند، کسب و کارها نیز از امکان خرید بین چندین ارائه دهنده خدمات و فروشندگان سود می برند. اداره مسئولانه یک کسب و کار مستلزم جستجوی مداوم فرصت هایی برای کاهش هزینه ها با تامین مواد و خدمات ارزان تر است. رقابت بر هزینه های عملیاتی مانند اجاره نیز تأثیر می گذارد. مالکان و شرکت‌های مدیریت املاک اغلب اجاره‌بها را پایین‌تر نگه می‌دارند تا مستاجران را در محل خود نگه دارند.

مواد و خدمات با کیفیت بهتر

کسب‌وکارها از رقابت شرکت‌های دیگر برای ارائه بالاترین کیفیت مواد و خدمات به آنها سود می‌برند. از آنجایی که این شرکت‌ها درک می‌کنند که مشتریانشان به منابع عالی برای رقابت در بازارهای مربوطه خود نیاز دارند، به طور مداوم سعی می‌کنند با عرضه‌کنندگان و فروشندگان قابل اعتماد آنها را تحت تأثیر قرار دهند. دسترسی به مواد و منابع بهتر ممکن است به تیم شما کمک کند محصولی با کیفیت بالاتر تولید کنند. به عنوان مثال، عرضه‌کنندگان مختلف غذاهای دریایی دائماً به سرآشپزها با بهترین ماهی‌های باکیفیت خود مراجعه می‌کنند، به این امید که کسب و کار خود را کسب کنند. سرآشپزها برای ایجاد منوی بهتر از سایر رستوران ها به دسترسی به این مواد استثنایی وابسته هستند.

مطالب مرتبط:  درک چگونگی عملکرد اقتصاد بازار

کارایی بیشتر

در پاسخ به رقابت، سازمان ها اغلب کارایی بیشتری را تجربه می کنند. در داخل یک سازمان، نیاز به بهره‌وری بیشتر، شرکت‌ها را راهنمایی می‌کند که فرآیندهای خود را از نظر ناکارآمدی بررسی می‌کنند، و هرجا که ممکن است، بهبودهایی را اجرا می‌کنند که سودآوری را افزایش می‌دهند. در خارج، فروشندگانی که از آنها خرید می کنند، خدمات خود را ساده تر می کنند تا تجارت راحت تر شود.

به عنوان مثال، شرکت های خودروسازی به دنبال افزایش کارایی با تجزیه و تحلیل فرآیندهای تولید، طراحی خودرو و توانایی های کارکنان خود هستند. همانطور که آنها این مناطق عملیاتی را بهبود می بخشند، اتومبیل های بیشتری را در زمان کمتری می سازند و اغلب می توانند محصول بهتری را به مصرف کنندگان ارائه دهند. فروشندگانی که قطعات را در اختیار آنها قرار می دهند نیز با یکدیگر رقابت می کنند و سعی می کنند کالاها را به سرعت و با اطمینان در مقادیر بیشتر تحویل دهند و مستقیماً از تلاش های شرکت ها برای افزایش بهره وری و سود حمایت کنند.

هزینه مصرف کننده بیشتر

وقتی رقابت قیمت ها را پایین می آورد، مصرف کنندگان درآمد قابل تصرف بیشتری دارند. این فرصت بیشتری را برای کسب و کارها ایجاد می کند تا وارد بازارها شوند و سهمی از مخارج مصرف کننده به دست آورند. به عنوان مثال، زمانی که شخصی با بودجه ثابت خواربارفروشی می کند، هر چه قیمت هر کالا کمتر باشد، فرد می تواند محصولات بیشتری بخرد.

از آنجایی که رقابت منجر به انتخاب محصولات بسیار زیادی می شود، مصرف کنندگان وقتی یک شرکت استثنایی ارائه می دهد از آن استقبال می کنند. این احساسات مثبت مصرف کننده می تواند مستقیماً به افزایش تقاضا ترجمه شود و مردم را تشویق به خرید کند. به عنوان مثال، شرکت‌های تولید کفش برای رقابتی ماندن، مدام نسخه‌های جدیدی از کفش‌های ورزشی خود را عرضه می‌کنند. هنگامی که یک طرح خاص به محبوبیت قابل توجهی دست می یابد، خریداران ممکن است تصمیم بگیرند که در این روند شرکت کنند، حتی اگر از قبل کفش کافی داشته باشند.

نحوه مدیریت رقابت در کسب و کار

اگر در زمینه بازاریابی، توسعه کسب و کار یا مدیریت کار می کنید ، مهم است که بدانید چگونه از رقابت برای رشد شرکت استفاده کنید. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید برای اطمینان از رقابتی بودن کسب و کار با سایر شرکت های موجود در بازار انجام دهید:

۱. درباره شرکت های دیگر در بازار خود تحقیق کنید

برای رقابت در بازار خود مستلزم درک تفاوت های شرکت و سایر شرکت ها است. این شامل مقایسه جزئیات مدل های کسب و کار و تفاوت بین محصولات آن از دیدگاه مصرف کننده است.

در مورد سایر مشاغل یا شرکت های موجود در بازار خود بیاموزید تا در آینده بهتر با آنها رقابت کنید. ممکن است انجام  تجزیه و تحلیل رقبا  بر روی برخی از مهم ترین رقبای خود مفید باشد. اگر رقبای شما با استفاده از فرآیندهای تولید کارآمدتر، محصول مشابهی بسازند، از تجزیه و تحلیل اینکه چگونه می توانید مدل کسب و کار را برای دستیابی به سطح سودآوری مشابهی تنظیم کنید، سود می برید. اگر رقیبی قیمت‌های پایین‌تری از شما ارائه می‌دهد، ممکن است سعی کنید در قیمت آن‌ها بفروشید یا ممکن است قیمت خود را با یک محصول برتر توجیه کنید.

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب (با مثال)

۲. مشخصات مصرف کننده ایده آل خود را معرفی کنید

بازاریابی مبتنی بر داده شرکت ها را قادر می سازد تا پروفایل های مصرف کننده به طور فزاینده ای خاص ایجاد کنند. بنابراین، موفقیت‌های بسیاری از سازمان‌ها به بازاریابی کارآمد برای مخاطبان هدف بستگی دارد تا به طور گسترده. برای آشنایی با مصرف‌کننده ایده‌آل خود، انجام نظرسنجی‌ها، میزبانی گروه‌های متمرکز یا کاوش در رسانه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید تا ببینید افرادی که محصولاتی مانند شما را خریداری می‌کنند، چه ویژگی‌هایی را تعریف می‌کنند. هنگامی که بدانید چه کسی احتمال بیشتری برای خرید کالاها یا خدمات منحصر به فرد شما دارد، می توانید تلاش های بازاریابی و برندسازی خود را بر این اساس ساختار دهید.

به عنوان مثال، یک شرکت مبلمان ممکن است تشخیص دهد که طرح های آن برای افراد تحصیلکرده دانشگاهی در ۲۰ و ۳۰ سالگی جذاب است. اگر این شرکت می‌خواهد از این ارزش‌های جمعیت‌شناختی استفاده کند، ممکن است بر استفاده از چوبی که منبع مسئولانه است تاکید کند تا محصولاتش حتی بهتر با مخاطبان اصلی خود هماهنگ شوند.

بیشتر بخوانید:  نحوه پیدا کردن مخاطب هدف (و اهمیت) یک شرکت

۳. برند را تعریف کنید

هنگام مقایسه محصولات، مصرف کنندگان اغلب بر اساس درک خود از برندهایی که آنها را تولید می کنند، مفروضاتی را مطرح می کنند. این فرآیند به پاسخ مصرف کنندگان به پیام هایی که برندها تبلیغ می کنند و ایجاد ارتباط قوی با آنها بستگی دارد. برای مثال، بسیاری از کت‌های زمستانی مردم را گرم نگه می‌دارند، اما هنگام خرید آن، مصرف‌کنندگان ممکن است ابتدا از مارک‌هایی خرید کنند که با علایق آنها مطابقت دارد، مانند اسنوبورد، مد یا پیاده‌روی.

سعی کنید تصویر برند را با ارزش ها و علایق جمعیتی هدف خود هماهنگ کنید. انجام این کار می تواند به شما در بازاریابی موثر و ایجاد ارتباطات معنادار با مشتریان کمک کند. هر چه برند متمایزتر باشد، می توانید شرکت را از رقبای خود بیشتر متمایز کنید. همچنین می‌توانید با معرفی هویت‌ها و گروه‌هایی که شرکت‌های دیگر ممکن است نادیده بگیرند، قرار گرفتن در معرض رقابت خود را محدود کنید.

۴. بر تفاوت خود تأکید کنید

مقایسه تا حد زیادی فرآیند خرید را هدایت می کند. مصرف کنندگان قیمت، کیفیت محصول و تجربه مشتری را مقایسه می کنند تا تصمیم بگیرند از کدام کسب و کار حمایت کنند. برای رقابت موفقیت آمیز، از درک ویژگی های منحصر به فرد کالا یا خدمات شما برای خریداران آسان می شود. ممکن است بسته‌بندی محصول، تاکتیک‌های فروش یا تلاش‌های بازاریابی خود را بررسی کنید تا تأیید کنید که مزایای محصول شما واضح است، یا ممکن است نیاز به بهبود کالا یا خدمات خود را تشخیص دهید تا از پیشنهادات رقبا بهتر باشد. در نظر بگیرید که چه چیزی کسب و کار را از رقبا متمایز می کند و به مشتریان تأکید کنید.

بیشتر بخوانید:  مزیت رقابتی: تعریف و مثال

۵. بر خدمات و تجربه مشتری تمرکز کنید

هنگامی که مصرف کنندگان یک تجربه خرید عالی دارند یا خدمات مشتری عالی دریافت می کنند، اغلب به یک شرکت وفادار می شوند. از آنجایی که مشتریان مکرر اغلب برای نتیجه کسب و کار بسیار مهم هستند، پرورش آنها به شما امکان می دهد تا  سهم بیشتری از بازار کسب کنید و حفظ کنید . اگر مصرف کنندگان بدانند که می توانند به شما اعتماد کنند تا با آنها خوب رفتار کنید، ممکن است شما را به جای رقبا انتخاب کنند و افراد را در شبکه های اجتماعی خود تشویق کنند که همین کار را انجام دهند. در نهایت، تلاش های شرکت را به سمت خدمات و تجربه مشتریان برتر هدایت کنید تا مشتریان را به خریدهای تکراری تشویق کنید.

مرتبط:  ارائه خدمات عالی به مشتریان (با نکات و مثال ها)

۶. به توسعه محصول خود ادامه دهید

کسب‌وکارها اغلب محصولات یا خدماتی را معرفی می‌کنند که در ابتدا موفق می‌شوند، اما با پیشرفت فناوری یا زمانی که سایر رقبا محصولات بهبود یافته را ارائه می‌دهند، ارزش کمتری پیدا می‌کنند. مقابله با این واقعیت های رقابت مستلزم آن است که به توسعه محصول خود ادامه دهید تا بتوانید نوآوری های اصلی خود را بسازید و نوآوری های جدید ایجاد کنید. تلاش برای ارائه محصول بهتر به مصرف‌کنندگان نیز به خوبی بر برند منعکس می‌شود و تعهد آن را به رفع نیازهای مشتری با دریافت بازخورد و اعمال بینش‌های جدید نشان می‌دهد. به دنبال راه هایی برای توسعه پیشنهادات محصول خود باشید تا توانایی مستمر خود را برای رفع نیازهای مشتریان به مشتریان نشان دهید.

مطالب مرتبط:  چگونه یک فرهنگ نوآورانه در محل کار ایجاد کنیم

۷. بر رضایت کارکنان تاکید کنید

تمام فرآیندهای درگیر در رقابت باقی ماندن، مانند تحقیق، بازاریابی و خدمات مشتری، به افراد با استعدادی بستگی دارد که مهارت های خود را به شرکت اختصاص دهند. وقتی تیم شما پایدار بماند و به آرامی رشد کند، می‌توانید به جای جذب مداوم و آموزش نیروهای جدید، روی نوآوری و اصلاح عملیات خود تمرکز کنید. کاهش سرگردانی و پرورش یک محیط کاری مثبت می تواند به سازمان کمک کند تا در برابر رقبای خود برتری یابد.

ممکن است برای مدیران مفید باشد که یک محل کار امن و لذت بخش ایجاد کنند که اعضای تیم احساس کنند می توانند شغل خود را پیش ببرند. با راضی نگه داشتن کارکنان، احتمال ترک آنها و انتقال ارزش آنها به رقبای خود را نیز کاهش می دهید. برخی از کسب‌وکارها تصمیم می‌گیرند از کارمندان بخواهند یک  قرارداد غیررقابتی امضا کنند، که از نظر قانونی آنها را ملزم می‌کند در صورت شروع کار برای یک رقیب، اطلاعات شرکت را خصوصی نگه دارند.

نمونه هایی از رقابت در تجارت

در زیر دو نمونه از چگونگی رقابت در تجارت وجود دارد:

رقابت مستقیم

در زیر نمونه ای از رقابت مستقیم آورده شده است:

JD Harstein Jewellers جواهرات لوکس مانند الماس، یاقوت، طلا، نقره و مروارید می فروشد. این شرکت در زمینه جواهرات نامزدی و عروسی برای خریداران با بودجه بالا تخصص دارد. Brineman Luxury Accessories همچنین جواهرات گران‌قیمت ساخته شده از سنگ‌ها و فلزات قیمتی را به فروش می‌رساند. این تیم معمولاً کسانی را که جواهرات نامزدی و عروسی را با قیمت بالایی خریداری می کنند، هدف قرار می دهد. از آنجایی که هر دو شرکت انواع یکسانی از اقلام را با قیمتی مشابه می فروشند، ممکن است با تلاش برای ارائه محصولات کمیاب تر و تجربه خرید شخصی تر به رقابت بپردازند.

رقابت غیر مستقیم

در اینجا یک نمونه از رقابت غیر مستقیم آورده شده است:

Bluebird Song Coffee کافه ای است که قهوه، چای، شیرینی و ساندویچ سرو می کند. هنر هنرمندان محلی را به نمایش می گذارد و منوهای فصلی قبل از نوشیدنی های تجربی دارد. کافه تاس و کافئین یک کافه در همان نزدیکی است که مهمانان می توانند در حالی که از نوشیدنی های خود لذت می برند، بازی های رومیزی انجام دهند. کل رستوران دارای دکوراسیون موضوعی برای جشن بازی است و میزبان رویدادهای منظم برای گروه های بازی است. در حالی که هر دو شرکت کافه‌هایی هستند که قهوه می‌فروشند، اما هدف متفاوتی از این کار دارند و از منابع مختلفی برای ایجاد یک محیط منحصر به فرد استفاده می‌کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *