اگر به حرفه ای در طراحی گرافیک علاقه دارید، دانستن اینکه چگونه پالت رنگ یک برند را برای مشتریان خود بسازید مفید است. اگرچه ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، اما انتخاب رنگ مناسب برای یک کسبوکار میتواند بر توانایی آن در دستیابی به مخاطب مناسب، انتقال پیام اصلی آن و مطابقت با لحن هدف آن تأثیر بگذارد. درک رنگ های کسب و کار می تواند به شما کمک کند تا یک نمونه کار طراحی گرافیکی قوی بسازید که شما را از سایر نامزدها متمایز کند.
در این مقاله از ایوسی، روانشناسی رنگ، معنای رنگ در تجارت و نحوه استفاده حرفه ای مانند طراحان گرافیک از رنگ ها برای برقراری ارتباط با مفاهیم خاص را بررسی می کنیم.
روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ مطالعه چگونگی تأثیر رنگ های مختلف بر رفتار انسان است، از جمله اینکه رنگ ها چه چیزی می توانند نشان دهند، چه احساساتی را می توانند برانگیزند و چگونه می توانند بر نحوه تصمیم گیری افراد تأثیر بگذارند. رنگ ها می توانند اولین برداشت مشتری از یک محصول، شرکت یا مکان را تحت تاثیر قرار دهند، بنابراین طراحان اغلب قبل از انتخاب رنگ، واکنشی را که مشتری به دنبال آن است، در نظر می گیرند.
برندها از رنگ در لوگوها، حضور دیجیتال، بسته بندی و تبلیغات خود استفاده می کنند تا بر مخاطبان هدف خود تأثیر بگذارند، معمولاً با هدف بهبود فروش. برای دستیابی به اهداف یک برند، برای طراحان و بازاریابان مفید است که بدانند رنگ ها دقیقاً چگونه می توانند بر یک تجارت تأثیر بگذارند.
مطالب مرتبط: در مورد طراح گرافیک بیاموزید
رنگ چگونه بر تجارت تأثیر می گذارد؟
برخی از موفق ترین شرکت ها از رنگ برای ایجاد هویت برند و جذب مشتری بر اساس آن برند استفاده می کنند. انتخاب یک پالت رنگ مناسب می تواند فروش را افزایش دهد، درک عمومی را بهبود بخشد و جامعه وفادار به برند را رشد دهد. ترجیحات رنگ به طور گسترده ای بسته به صنعت و بازار هدف متفاوت است، بنابراین مهم است که بدانید رنگ چگونه بر زمینه خاص شما تأثیر می گذارد.
در اینجا سه نمونه از نحوه استفاده طراحانی که برندهای مختلف را در یک صنعت نمایندگی می کنند، برای هدف قرار دادن بازارهای متمایز از رنگ استفاده می کنند، آورده شده است:
-
خودرو: در حالی که برندهای خودروهای لوکس اغلب از رنگ مشکی برای ترویج حس سادگی بیانتها استفاده میکنند، طراحانی که مخاطبان روستایی را هدف قرار میدهند ممکن است با استفاده از رنگهای قهوهای یا قرمز بر کاربرد قدرتمند و دوام ناهموار تأکید کنند.
-
سلامت: برندهای مراقبت های بهداشتی سازمانی اغلب آبی، سبز یا سفید را برای ایجاد فضایی از امنیت و آرامش انتخاب می کنند. با این حال، طراحانی که با برندهای سلامت جایگزین کار می کنند، ممکن است بنفش را برای برجسته کردن حس معنویت انتخاب کنند.
-
غذا: طراحانی که برای برندهای فست فود کار می کنند اغلب از رنگ های قرمز و زرد برای افزایش اشتهای مشتریان بالقوه استفاده می کنند، در حالی که مارک های مواد غذایی ارگانیک معمولاً از رنگ های سبز و قهوه ای استفاده می کنند تا حس طراوت خاکی را القا کنند.
درک نمادهای رنگ اصلی می تواند مهارت های پس زمینه مورد نیاز برای موفقیت در مشاغل طراحی در صنایع مختلف را در اختیار شما قرار دهد.
روانشناسی رنگ چگونه بر بازاریابی تاثیر می گذارد؟
رنگها احساسات و عواطف را در مصرفکنندگان برمیانگیزد، که جزء مهمی از جذب مشتریان جدید به سمت محصولات یا خدمات شما است. زمانی که بازاریابان از رنگ ها به طور موثر استفاده می کنند، آنها می توانند به یک برند کمک کنند تا از دیگران متمایز شود. رنگها میتوانند به شما کمک کنند تا مشتریان را راهنمایی کنید تا شما را به روشی درست و به گونهای که با یک برند هماهنگ باشد، درک کنند. رنگها همچنین میتوانند بر نحوه تفکر و رفتار افراد در رابطه با یک برند تأثیر بگذارند، که در نهایت میتواند بر نحوه تفسیر اطلاعات مربوط به آن برند تأثیر بگذارد.
مطالب مرتبط: ۹ نوع شغل طراح برای افراد خلاق
رنگ ها در تجارت به چه معنا هستند؟
هم در هنر و هم در تجارت می توانید رنگ ها را به دو دسته اصلی گرم و سرد تقسیم کنید. رنگهای گرم انرژی و عمل را تداعی میکنند، در حالی که رنگهای سرد معمولا آرامش و امنیت را ایجاد میکنند.
رنگهای گرم
در زیر نمونه هایی از رنگ های گرم برای پالت مشتری وجود دارد:
-
قرمز
-
رنگ زرد
-
نارنجی
-
مشکی
-
رنگ صورتی
-
رنگ قهوه ای
-
خاکستری گرم
مطالب مرتبط: تئوری رنگ چیست؟
رنگ های سرد
در اینجا چند نمونه از رنگ های سرد آورده شده است:
-
آبی
-
سبز
-
رنگ بنفش
-
سفید
-
خاکستری سرد
جفت شدن رنگ ها می تواند جلوه های رنگی را افزایش یا متعادل کند. به عنوان مثال، رستورانها معمولاً رنگهای قرمز و زرد را برای القای احساس گرسنگی و مثبت بودن ترکیب میکنند، و برندهای لوکس اغلب سیاه و سفید را برای نشان دادن پیچیدگی جدی انتخاب میکنند.
معنی رنگ ها در تجارت
درباره معنای هر رنگ در تجارت و نحوه استفاده برندها از آنها برای به حداکثر رساندن نتایج بیشتر بدانید:
قرمز
قرمز واکنش های شدید و پرشور را تحریک می کند. طراحان اغلب از آن برای تبلیغات رستوران برای تحریک گرسنگی و تشویق مصرف کنندگان بالقوه برای اقدام استفاده می کنند. قرمز معمولاً باعث می شود افراد احساس کنند:
-
قدرتمند
-
پر از فوریت
-
گرسنه
-
پر انرژی
-
توجه
-
سخت است
رنگ زرد
بسیاری از مردم زرد را یک رنگ مثبت و امیدوارکننده می دانند، شاید به این دلیل که باعث می شود به خورشید فکر کنند. برندهای انرژی، خانگی و مواد غذایی این رنگ را به دلیل اثر شاد و جلب توجه آن ترجیح می دهند. می تواند احساسات زیر را تحریک کند:
-
خوش بینی
-
روشنایی
-
گرما
-
الهام بخش
-
خلاقیت
-
تشویق
نارنجی
رنگ نارنجی اعتماد به نفس قرمز و خوش بینی آفتابی زرد را ترکیب می کند تا جلوه ای با روحیه بالا ایجاد کند. شرکت های فناوری و بهداشت اغلب از این رنگ برای ایجاد هویتی جسورانه و در عین حال قابل دسترس استفاده می کنند. نارنجی اغلب باعث می شود افراد احساس کنند:
-
زنده
-
بازیگوش
-
مشتاق
-
برانگیخته
-
شناور
-
متحرک
سبز
سبز رنگی سرد است که آرامش، سلامتی، طراوت و دنیای طبیعی را تداعی می کند. برندهای مالی و انرژی اغلب سایههای سبز تیرهتر را برای نشان دادن ثروت یا فراوانی ترجیح میدهند، در حالی که برندهای بهداشتی، فناوری و مواد غذایی از سایههای روشنتر سبز برای تداعی آرامش استفاده میکنند. سبز همچنین می تواند پیشنهاد دهد:
-
سلامتی
-
خنکی
-
آرامش
-
ثروت
-
باروری
-
رشد
آبی
یک انتخاب محبوب برای برندهایی در صنایعی مانند انرژی، مراقبت های بهداشتی، فناوری، مالی و حمل و نقل هوایی، زیرا آبی می تواند به مردم کمک کند احساس امنیت کنند. این می تواند به این دلیل باشد که آنها را به یاد اقیانوس و آسمان می اندازد. آبی همچنین می تواند تأثیرات زیر را القا کند:
-
قابلیت اطمینان
-
امانت
-
امنیت
-
مسئولیت
-
اعتبار
-
خلوص
رنگ بنفش
مردم اغلب رنگ بنفش را با سلطنت و رمز و راز مرتبط میدانند، و برندهایی که در حوزه سلامت جایگزین و امور مالی مدرن هستند، اغلب از این رنگ استفاده میکنند تا نشان دهند که از سایر شرکتها متمایز هستند. علاوه بر این، رنگ بنفش می تواند یک برند را به نظر برساند:
-
زیبا
-
سلطنتی
-
معنوی
-
پیچیده
-
اسرار امیز
-
نوستالژیک
مشکی
برخی از مردم رنگ مشکی را با سادگی پیچیده مرتبط میدانند و برندهای لوکس مد، فناوری و خودرو از آن برای انتقال حس اعتماد کلاسیک به مشتریان خود استفاده میکنند. مشکی همچنین می تواند نشان دهد که یک نام تجاری:
-
بی زمان
-
سطح بالا
-
پیچیده
-
ساده شده
-
معتبر
-
ثابت
سفید
رنگ سفید معمولاً نمادی از بهداشت و بی گناهی است، به همین دلیل است که اغلب مورد علاقه برندهای متمرکز بر سلامت یا کودکان است. شرکتها همچنین میتوانند از رنگ سفید برای تبلیغ آثار زیر استفاده کنند:
-
خلوص
-
پاکیزگی
-
اشرافیت
-
فضا
-
نرمی
-
جدید بودن
رنگ صورتی
این رنگ گرم شور قرمز و معصومیت سفید را با هم ترکیب می کند. طراحان اغلب رنگ صورتی را برای مارکهایی انتخاب میکنند که جمعیتی جوانتر را هدف قرار میدهند، مانند اپلیکیشنهایی که بر اقتصاد گیگ تمرکز میکنند، تا احساس امنیت و انرژی بازیگوش را تقویت کنند. رنگ صورتی معمولاً افراد را تشویق می کند تا احساس کنند:
-
آرام
-
امن است
-
بازیگوش
-
جوانی
-
زنانه
-
رومانتیک
خاکستری
ترکیبی از سفید و سیاه، خاکستری می تواند یک رنگ گرم یا سرد باشد، بسته به سایه. هنگامی که یک برند از بیش از یک رنگ در تبلیغات خود استفاده می کند، طراحان اغلب خاکستری را به عنوان رنگ متعادل یا یکپارچه انتخاب می کنند. خاکستری می تواند این حس را تقویت کند:
-
بلوغ
-
کارکردگرایی
-
جدی بودن
-
هارمونی
-
لوکس
-
خرد
رنگ قهوه ای
این رنگ گرم اغلب نشاندهنده سادگی طبیعی و بادوام است که آن را برای برندهای کشاورزی و همچنین برندهای خودرو و لباس که در فضای باز متمرکز هستند محبوب میکند. طراحان گرافیک می توانند از رنگ قهوه ای استفاده کنند تا نشان دهند که یک برند عبارت است از:
-
ناهموار
-
خاکی
-
کاربردی
-
قابل اعتماد
-
بدون عارضه
-
مینیمالیست
نکاتی که در انتخاب رنگ برند باید در نظر گرفت
در اینجا چند فاکتور وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ هایی که برای یک برند یا شرکت استفاده کنید در نظر بگیرید:
-
رنگ هایی را انتخاب کنید که نشان دهنده یک برند، صنعت، شرکت، محصول یا خدمات باشد.
-
آگاه باشید که فرهنگهای مختلف چگونه رنگهای خاصی را درک میکنند، به خصوص اگر میخواهید به یک مخاطب جهانی دست پیدا کنید.
-
از ترکیب رنگ ها برای جلوگیری از تبلیغات یا بازاریابی بی مزه و تأثیرگذاری بیشتر استفاده کنید.
-
از انتخاب رنگها بر اساس ترجیحات خود اجتناب کنید و روی آنچه فکر میکنید بیشتر مشتری را جذب میکند تمرکز کنید.