بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

ناهماهنگی شناختی در بازاریابی: تعریف و مثال

بازاریابی ایمیلی و ناهماهنگی شناختی برای کلیک ها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ناهماهنگی شناختی یک تعارض درونی است که افراد هنگام برخورد عقاید و باورهای متفاوتشان دچار آن می شوند. یک بازاریاب که بتواند چنین تضادهایی را حل کند ممکن است به مصرف کنندگان در انتخاب محصولات برندشان کمک کند. اگر شما یک بازاریاب هستید، درک ناهماهنگی شناختی می تواند عامل مهمی در کمک به شما در ایجاد پیام های برند موثر باشد.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی ناهماهنگی شناختی، نحوه کاربرد آن در بازاریابی و راه‌هایی که یک بازاریاب می‌تواند از ناهماهنگی شناختی در کمپین‌های بازاریابی استفاده کند، از جمله مثال‌هایی بحث می‌کنیم.

مطالب مرتبط: ۱۵ شغل بازاریابی که درآمد خوبی دارند

ناهماهنگی شناختی چیست؟

ناهماهنگی شناختی زمانی است که دو ایده یا باور با هم تضاد داشته باشند. وقتی ناهماهنگی شناختی به وجود می آید، مردم معمولاً می خواهند تعارض را حل کنند. در بسیاری از موارد، افراد می توانند این احساسات متضاد را خودشان حل کنند.

در اینجا انواع اولیه ناهماهنگی شناختی وجود دارد:

  • یک تناقض منطقی و درونی

  • تضاد بین نگرش و رفتار یک فرد

  • یک باور قوی که ثابت می کند نادرست است

ناهماهنگی شناختی می تواند در بسیاری از موقعیت ها رخ دهد. به عنوان مثال، شاید شما فردی مقتصد هستید، اما می خواهید یک ماشین جدید گران قیمت بخرید. در این مثال، تمایل به صرفه جویی در پول با تمایل به خرید یک ماشین جدید در تضاد است. به طور مشابه، کسی ممکن است حامی مادام العمر یک تیم ورزشی باشد، اما همچنین مانند یک بازیکن در یک تیم رقیب.

مطالب مرتبط: در مورد مدیر بازاریابی دیجیتال بیاموزید

ناهماهنگی شناختی در بازاریابی چیست؟

در بازاریابی، ناهماهنگی شناختی به انتظارات مصرف کنندگان، احساسات در مورد برندها و منطق درونی هنگام تصمیم گیری برای خرید چیزی مربوط می شود. بازاریابان سعی می کنند از تعارضات بالقوه یا انتظاراتی که ممکن است بر تصمیمات خرید تأثیر بگذارد آگاه باشند. برای یک بازاریاب، اگر ناهماهنگی شناختی شامل خرید محصول خود باشد، معمولاً می‌خواهد تعارض را به نفع چیزی که می‌خواهد بفروشد حل کند.

مطالب مرتبط: ۱۰ شغل رایج در تبلیغات (به اضافه نکات موفقیت)

نحوه رفع ناهماهنگی شناختی در بازاریابی

بازاریابان می توانند از طریق استراتژی های مختلف به دنبال حل ناهماهنگی شناختی در مصرف کنندگان باشند. گاهی اوقات، این استراتژی ها شامل رفع اضطراب، افزایش اعتماد مصرف کننده یا متمایز کردن محصول آنها از محصولات رقبا است. در اینجا پنج مرحله برای استفاده از ناهماهنگی شناختی در بازاریابی وجود دارد:

۱. باورهای مصرف کننده را تشویق کنید

جلب توجه به باورهای قوی مصرف کنندگان یکی از تاکتیک هایی است که یک بازاریاب می تواند برای غلبه بر ناهماهنگی شناختی بالقوه از آن استفاده کند. با تقویت یک باور داخلی، یک کمپین می تواند چالش های بالقوه در مورد تصمیمات مصرف کننده را حل کند. این باور می‌تواند تصوری از خود باشد، مانند جلب نظر یک فرد در مورد خود باهوش بودن و سپس قرار دادن محصول یک شرکت به عنوان یک انتخاب مناسب برای یک مصرف‌کننده باهوش.

۲. از لحن ثابتی استفاده کنید

اگر لحن یک کمپین بازاریابی با انتظارات مصرف کننده سازگار باشد، ممکن است تأثیر مثبتی بر مشتری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک برند معمولاً از لحن دوستانه و معمولی در مواد بازاریابی خود استفاده می کند، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی خوش بینانه ممکن است برای مصرف کنندگان جذاب باشد و به آنها کمک کند تا بر هرگونه ناهماهنگی شناختی غلبه کنند. لوگوها، رنگ‌ها و پیام‌ها همگی می‌توانند به لحن یک کمپین کمک کنند.

۳. حقایق مرتبط را درج کنید

ارائه اطلاعات واقعی به مصرف کنندگان که مطابق با اعتقادات آنها باشد، راه دیگری است که می توانید برای حل ناهماهنگی شناختی تلاش کنید. توصیفات، مطالعات مستقل و نظر کارشناسان همه روش هایی هستند که یک شرکت می تواند در کمپین های بازاریابی خود از آنها استفاده کند. این تاکتیک برای تصمیم گیری منطقی مصرف کنندگان جذاب است و ممکن است آنها را متقاعد کند که برند یک شرکت خاص انتخاب درستی است.

۴. به احساسات متوسل شوید

بازاریابان معمولاً از مصرف کنندگان می خواهند که احساسات مثبت مرتبط با محصولاتشان داشته باشند. آنها همچنین ممکن است بخواهند به هر شک و یا اضطرابی که مصرف کنندگان دارند رسیدگی کنند. یک جذابیت عاطفی می تواند به آنها اجازه دهد تا با تصمیم گیری منطقی که ممکن است مانعی برای اقدامات خرید مصرف کننده باشد، مقابله کنند. به عنوان مثال، یک کمپین ممکن است به دنبال ایجاد احساس مثبت در مصرف کننده نسبت به یک محصول با برجسته کردن ویژگی های منحصر به فرد آن باشد. این ممکن است باعث شود مصرف کنندگان احساس نگرانی در مورد قیمت را نادیده بگیرند و محصول را خریداری کنند.

مطالب مرتبط: ۲۰ نوع درخواست احساسی در تبلیغات

۵. یک نقطه درد را حل کنید

نقطه درد چیزی است که ممکن است مصرف کننده را از تصمیم گیری باز دارد. معمولاً، نقطه درد نوعی اضطراب در مورد یک محصول است، در مورد مسائلی مانند قیمت یا طول عمر آن. از طریق تحقیقات، بازاریابان اغلب می آموزند که چه چیزی مانع از خرید یک محصول خاص توسط مصرف کنندگان می شود. سپس بازاریابان می‌توانند از طریق پیام‌رسانی برند، این نگرانی‌ها را حل کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای شما برای یافتن و پاسخ دادن به نقاط درد مشتری

نمونه هایی از ناهماهنگی شناختی در بازاریابی

در اینجا پنج مثال از ناهماهنگی شناختی در بازاریابی آورده شده است:

۱. نمونه دروس دانشگاهی

یک دانشگاه در حال گسترش گزینه های دوره آنلاین خود است. جمعیتی که دانشگاه می‌خواهد به آن علاقه‌مند باشد، بزرگسالان بالای ۴۵ سال هستند. این جمعیت با گزینه‌های آموزش آنلاین راحت‌تر است و ممکن است ثبت‌نام را انتخاب نکنند، حتی اگر بخواهند و این آسان‌تر از گزینه‌های حضوری است. این دانشگاه کمپین بازاریابی خود را بر سهولت فناوری خود متمرکز می کند، شامل توصیفات افراد در سنین هدفمند می شود و جنبه های مثبت دوره های آنلاین خود مانند قیمت و کیفیت مدرسان را برجسته می کند.

۲. نمونه ماشین برقی

یک خودروی جدید و تمام الکتریکی در بازار ظاهر می شود. مصرف کنندگان علاقه مند به خرید ماشین هستند، اما نگران این هستند که چند مایل از ماشین بخرند. سازنده خودرو یک کمپین بازاریابی ایجاد می کند که به دنبال رفع این اضطراب با استفاده از مطالعاتی است که نشان می دهد خودرو چند مایل می تواند طی کند.

۳. مثال مراقبت های بهداشتی

یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی خانگی از بین دو کمپین بازاریابی بالقوه انتخاب دارد. یک کمپین لحنی طنز دارد، در حالی که دیگری لحن جدی تر و احساساتی تر در مورد مراقبت از عزیزان دارد. هر یک جذابیت عاطفی ایجاد می کند، اما دومی کاملاً با انتظارات مصرف کننده سازگار است. استفاده از کمپین دوم به شرکت این امکان را می دهد که از بروز ناهماهنگی شناختی در مصرف کنندگان جلوگیری کند زیرا این کمپین با انتظارات برند مشتریان مطابقت دارد.

۴. مثال از خود تصویری

یک شرکت قصد دارد یک خودروی آفرود چهار چرخ متحرک جدید را عرضه کند. این شرکت یک کمپین بازاریابی ایجاد می کند که به دنبال تقویت تصور فرد از خود به عنوان یک ماجراجو است. این کمپین وسیله نقلیه را به عنوان محصولی که یک فرد ماجراجو دارد به نمایش می گذارد.

۵. نمونه کفش ورزشی

قیمت کفش های ورزشی ورزشی یک شرکت کفش کمی بیشتر از محصولات رقبا در بازار است. این به این دلیل است که این شرکت کفش های کتانی خود را با استفاده از مواد بهتر تولید می کند و گزینه های رنگ بیشتری را ارائه می دهد. مصرف کنندگان هنگام خرید کفش های کتانی هم قیمت و هم کیفیت را در نظر می گیرند، بنابراین شرکت کفش یک کمپین بازاریابی ایجاد می کند که بر تفاوت های کیفیت تأکید می کند تا هرگونه تعارض داخلی در مورد قیمت های بالا را حل کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *