استراتژیهای بازاریابی مؤثر شهری میتواند به دولتهای محلی، هیئتهای گردشگری، هتلها، شرکتهای مسافرتی و سایر کسبوکارها با کمک به جذب مسافران بیشتر به شهر مورد نظر کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، در مورد اینکه بازاریابی شهری چیست، چه چیزی به همراه دارد و برخی از تکنیکهای اصلی که میتواند به شما در رونق گردشگری کمک کند، بیشتر خواهید آموخت.
بازاریابی شهری چیست؟
بازاریابی شهری به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که در آن یک شهر خاص با هدف جذب تعداد بیشتری از مسافران تبلیغ می شود. همچنین ممکن است برای جذب سرمایه گذاری تجاری و/یا مهاجرت به شهر طراحی شود. به طور کلی، هدف تلاشهای بازاریابی برای متمایز کردن شهر شما از شهرهای دیگر است.
استراتژی های بازاریابی موفق شهری می تواند به تقویت صنعت گردشگری محلی کمک کند . علاوه بر کمک به برجسته شدن شهر شما، بازاریابی شهری همچنین می تواند به ارتقا یا بهبود شهرت یک شهر کمک کند، یا اجازه دهد آن را از منظر دیگری دیده شود.
چرا بازاریابی شهری مفید و مهم است؟
در دسترس بودن خطوط هوایی، وبسایتهای مسافرتی، آژانسهای مسافرتی و حملونقل به این معنی است که هرگز سفر آسانتر نبوده است و مسافران هرگز گزینههای بیشتری برای مقصد نداشتهاند. این می تواند به این معنی باشد که شهر شما با تعداد زیادی شهر، شهرک، منطقه و استراحتگاه برای افراد مشابه با علایق مشابه رقابت می کند.
بازاریابی شهری مفید و مهم است، زیرا میتواند با جلب توجه به ویژگیهای منحصربهفرد و نکات مثبت آن، به معرفی شهر شما به عنوان ارجح بر سایر گزینهها کمک کند. این می تواند با افزایش تقاضا در سراسر جهان به اقتصاد محلی، از جمله هتل ها، رستوران ها، مشاغل خرده فروشی و آژانس های مسافرتی کمک کند.
تفاوت بین بازاریابی شهر و مقصد چیست؟
مفهوم اصلی بازاریابی شهری بسیار شبیه به مفهوم بازاریابی مقصد است که هر دو با هدف ارتقای نقاط مثبت یا فضایل یک مکان خاص به منظور جذب مسافران هستند. با این حال، آنها دقیقاً یکسان نیستند، زیرا بازاریابی شهری صرفاً بر یک شهر متمرکز است.
در مقابل، بازاریابی مقصد میتواند بر روی یک شهر متمرکز شود، اما میتواند شامل مواردی مانند بازاریابی کشوری یا بازاریابی برای یک منطقه یا منطقه خاص باشد. با این وجود، اهداف و تکنیک های اصلی مشابه هستند.
چه کسی مسئول بازاریابی شهری است؟
افراد مختلف، سازمانها، مانند سازمانها و گروههای مدیریت مقصد میتوانند در تلاشهای بازاریابی شهری مشارکت داشته باشند، اما مسئولیت استراتژیک معمولاً به سازمانهای بازاریابی شهری یا هیئتهای گردشگری شهر واگذار میشود. این سازمان ها ممکن است اعضا یا سهامدارانی از جمله مشاغل و جاذبه های محلی داشته باشند و ممکن است هزینه عضویت بپردازند.
چنین گروهی از منافع شهر دفاع می کند، سعی در جذب سرمایه گذاری از مشاغل و تلاش برای تشویق گردشگری و سایر اشکال سفر به شهر خواهد داشت. علاوه بر این، هر کسی که به مدیریت گردشگری علاقه دارد ، مانند هتل ها، می تواند به صورت یکجانبه تر در بازاریابی شهری شرکت کند و شهر را برای جذب مشتری تبلیغ کند.
۱۴ استراتژی بازاریابی شهری برای جذب مسافران
بسیاری از استراتژیهای مختلف بازاریابی شهری برای افزایش محبوبیت یک شهر و ارتقای جایگاه آن به عنوان یک مقصد گردشگری مؤثر هستند. در زیر، ۱۴ مورد از بهترین نکات را خواهید دید.
۱. شهر خود را از گزینه های جایگزین جدا کنید
یکی از حیاتیترین مراحل بازاریابی شهری شامل شناسایی دقیق آن چیزی است که شهر شما را از شهرهای دیگر در سراسر جهان متمایز میکند و مشخص کردن جنبههایی که ارزش بازدید را دارد. این موارد می تواند شامل مکان های دیدنی معروف، جاذبه های گردشگری عمده، جنبه های فرهنگی منحصر به فرد شهر، معماری جالب و غیره باشد.
برای مثال، شهر نیویورک میتواند به نقاط دیدنی مانند ساختمان امپایر استیت و پارک مرکزی، مکانهای تفریحی مانند مدیسون اسکوئر گاردن و برادوی، تعدادی تیم ورزشی، مانند نیویورک یانکیز و نیویورک نیکس، و رویدادهای مورد علاقه خاص مانند ماراتن نیویورک سعی کنید تا جایی که می توانید نقاط منحصر به فرد فروش را پیدا کنید.
۲. در مورد مخاطب هدف خود شفاف باشید
در مرحله بعد، همه استراتژی های بازاریابی شهری خوب دارای یک مخاطب هدف مشخص یا تعدادی از گروه های مخاطب هدف کلیدی هستند. این امر مستلزم این است که به دقت فکر کنید که چه کسی به احتمال زیاد علاقه مند به سفر به شهر شما و دلایل آنها برای انجام این کار است. ممکن است لازم باشد این را به تعدادی نمونه پروفایل مشتری تقسیم کنید.
برای مثال، شهر شما ممکن است مدرن باشد، با زندگی شبانه پر رونق، که به آن کمک می کند تا برای جوانان جذاب تر شود. از طرف دیگر، میتواند غرق در تاریخ و فرهنگ باشد، برای جمعیتهای قدیمیتر جذاب باشد، یا یک مرکز تجاری پررونق، جذاب برای مسافران شرکتی باشد. این می تواند یک مرکز خرده فروشی، جذاب برای خریداران، یا یک کانون گردشگری داخلی باشد.
شناسایی برخی از مخاطبان اصلی می تواند در کمک به شما در هدف گذاری برنامه بازاریابی شهری خود بسیار ارزشمند باشد.
۳. یک رویکرد تحلیلی اتخاذ کنید
استراتژی های بازاریابی شهری زمانی در بهترین حالت خود قرار می گیرند که بر شواهد متمرکز شوند. سازمانهای بازاریابی شهری و ذینفعان آنها توانایی جمعآوری دادهها و استفاده از آنها را برای همه نوع مقاصد، از شناسایی افرادی که از وبسایتهای هتل یا رستوران خاص بازدید میکنند، تا استفاده از تجزیه و تحلیل Google برای پیدا کردن صفحاتی که افراد را درگیر میکنند و کدامها نه، دارند، دارند.
هتل ها می توانند جمعیت شناسی کلیدی و شلوغ ترین زمان خود را شناسایی کنند. سایر شرکت های مسافرتی می توانند روند تقاضا را انتخاب کنند. حتی ممکن است در مورد دستگاه های ترجیحی استفاده شده توسط مردم اطلاعات کسب کنید. همه این اطلاعات را می توان جمع آوری، تجزیه و تحلیل کرد و برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی شهری متمرکز بر لیزر، با هدف افراد مناسب، در لحظات مناسب استفاده کرد.
۴. بر برندسازی شهر تمرکز کنید
به عنوان یک مفهوم، برندسازی تا حد زیادی بر سهولت تشخیص، شناسایی، درک و/یا هضم چیزها متمرکز است. لوگوها، شعارها، طرحهای رنگی و پیامهای منسجم، همگی زیر چتر «برندینگ» قرار میگیرند و در اکثر بهترین کمپینهای بازاریابی شهری نقش مهمی ایفا میکنند، زیرا به شهر کمک میکند تا از گزینههای جایگزین متمایز شود.
یک شهر را می توان به روش های مختلفی برندسازی کرد. ممکن است از یک لوگو یا فونت ثابت استفاده کنید که چیزی در مورد شهر شما بیان می کند. شما می توانید یک نام جذاب برای یک سازمان بازاریابی شهری یا یک شعار جذاب ایجاد کنید. ترفند برندسازی خوب این است که تا جایی که می توانید به آن پایبند باشید، زیرا ثبات و آشنایی با مشتری بسیار مهم است.
۵. تعادل بین نیازهای همه ذینفعان
استراتژیهای بازاریابی شهری احتمالاً دارای ذینفعان مختلفی هستند، از مقامات شهری گرفته تا مشاغل محلی صنعت سفر ، از جمله هتلها، رستورانها، اپراتورهای تور و آژانسهای مسافرتی. برای استفاده حداکثری از این، باید نیازهای مختلف آنها را متعادل کنید و به آنها دلایلی بدهید تا کاملاً درگیر شوند.
سعی کنید عناصر خاصی از تلاشهای بازاریابی شهری خود را ارائه کنید که هر یک از ذینفعان بتوانند به آن علاقه واقعی نشان دهند و به آنها کمک کنند، و برای آنها روشن کنید که چگونه میتوانند از استراتژی گستردهتر شما سود ببرند. ببینید آیا میتوانید با ذینفعان در تلاشهای بازاریابی خود همکاری کنید و سعی کنید پیامهای سودمندی را ارائه دهید.
۶. یک وب سایت جذاب برای شهر خود ایجاد کنید
تعداد زیادی از بازدیدکنندگان بالقوه شهر شما برای الهام گرفتن به اینترنت روی میآورند، به همین دلیل است که ایجاد یک وبسایت متقاعدکننده برای به نمایش گذاشتن شهر خود و آنچه در آن ارائه میشود بسیار ضروری است. یک وب سایت می تواند به شما کمک کند تا نقاط فروش منحصر به فرد شهر خود را به گونه ای دقیق که می خواهید آنها را تبلیغ کنید به مخاطبان هدف خود معرفی کنید.
برای ارائه چند نمونه، میتوان از تصاویر، ویدیوها و پستهای وبلاگ برای تبلیغ ویژگیهای خاص شهر استفاده کرد، در حالی که میتوانید اطلاعات سفر را ارائه دهید، برخی از سایتهای گردشگری شهر را تبلیغ کنید، یا کوپنها یا کدهای تخفیف ارائه دهید. صرف نظر از محتوای دقیق، وب سایت شما باید برای موبایل بهینه شده باشد و تجربه کاربری عالی را نیز ارائه دهد.
۷. یک استراتژی بازاریابی جستجو طراحی کنید
بسیاری از افرادی که به دنبال یک شهر تفریحی یا شهری برای سفر به هر هدف دیگری هستند، گزینه های خود را در اینترنت جستجو می کنند و موتورهای جستجو مانند گوگل نقطه شروع مشترک هستند. در حالت ایده آل، زمانی که آنها عبارات مربوط به شهر شما را جستجو می کنند، می خواهید آنها را به وب سایت خود هدایت کنید تا محتوای متقاعد کننده را بخوانند.
راه اصلی برای رسیدن به این هدف بازاریابی جستجو است. تبلیغات پولی در موتورهای جستجو به شما این امکان را می دهد که نتایج حمایت شده را در صفحات نتایج موتورهای جستجو به دست آورید، در حالی که روش های مختلفی مانند هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا در نتایج جستجوی ارگانیک قرار بگیرید. دید بیشتر منجر به ترافیک بیشتر وب سایت می شود.
با استفاده از اصول سئو، همچنین ممکن است بتوان دید ویدیوها و تصاویر خود را نیز افزایش داد.
۸. محتوای تولید شده توسط کاربر را تشویق کنید
اگر به زمان هایی که به شهرهای مختلف در سراسر جهان سفر کرده اید فکر کنید، به احتمال زیاد انگیزه بسیاری از این سفرها به این دلیل بوده است که شما می خواهید چیزی را تجربه کنید. به همین دلیل است که تلاشهای بازاریابی شهری شما باید بر ارتقای تجربیات نیز متمرکز باشد و یک راه عالی برای انجام این کار این است که سعی کنید بازدیدکنندگان را به سفیران تبدیل کنید.
به راه هایی فکر کنید که بازدیدکنندگان خود را تشویق کنید تا محتوای تولید شده توسط کاربر خود را ایجاد کنند. میتوانید یک هشتگ را در رسانههای اجتماعی تبلیغ کنید، یا بخشی را در وبسایت خود برای ویدیو یا عکس قرار دهید. بسیاری از مسافران بالقوه این نوع بازاریابی غیرمستقیم را قانعکنندهتر میدانند، زیرا این بازاریابی از سوی مردم عادی است که هیچ برنامهای ندارند.
۹. واقعیت مجازی و ویدئو را در آغوش بگیرید
فناوری واقعیت مجازی کیفیت منحصر به فردی برای بازاریابان شهری دارد، زیرا این قدرت را به مخاطبان هدف شما ارائه میدهد تا واقعاً جنبههایی از شهر شما را تجربه کنند. این را می توان از طریق تورهای مجازی ۳۶۰ درجه در هتل ها، یا تجربیات واقعیت مجازی با نمایش جاذبه ها یا نقاط دیدنی محلی به دست آورد.
محتوای مرسومتر بازاریابی ویدیویی نیز میتواند در نمایش جنبههای شهر شما از طریق یک رسانه بصری مؤثر باشد. خوبی در مورد محتوای ویدیویی این است که میتوان آن را به راحتی به YouTube اضافه کرد و سپس در رسانههای اجتماعی، وبسایت بازاریابی شهری شما و پلتفرمهای مختلف دیگر به اشتراک گذاشت.
۱۰. از رسانه های اجتماعی بهترین استفاده را ببرید
البته، رسانههای اجتماعی خود ابزاری قدرتمند برای تبلیغ شهر شما هستند، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین همگی ویژگیهای متفاوتی را ارائه میکنند و به شما امکان میدهند به جمعیتهای مختلف دسترسی پیدا کنید. پستهای رسانههای اجتماعی میتوانند به شما در ایجاد فالوور جهانی کمک کنند، در حالی که معمولاً تبلیغات و پستهای حمایتشده نیز در دسترس هستند.
با استفاده از این ویژگیها، میتوانید افراد بسیار خاصی را بر اساس علایق، موقعیت مکانی، جنسیت، مکانهایی که قبلاً بازدید کردهاند، سابقه مرور آنها و موارد دیگر را هدف قرار دهید. همچنین میتوانید از سایتهای شبکههای اجتماعی برای خلاقیت در مسابقات یا آزمونها استفاده کنید تا تعامل واقعی ایجاد کنید.
۱۱. با اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی همکاری کنید
در عصر مدرن، به اصطلاح “اینفلوئنسرها” – کسانی که گروهی از دنبال کنندگان وفادار در رسانه های اجتماعی دارند – قدرت بازاریابی زیادی دارند. به هر حال، بسیاری از مردم نسبت به برخی از کانالهای تبلیغاتی و بازاریابی سنتی عاقل شدهاند، و برخی اکنون نسبت به بازاریابی سازمانها یا گروهها بدبینتر هستند.
اینفلوئنسرها می توانند در کانال های مختلف فالوور داشته باشند. در حالی که اینستاگرام واضح ترین است، نمونه های دیگر عبارتند از فیس بوک، توییتر، یوتیوب و حتی وبلاگ های شخصی آنها. با همکاری با آنها، بازاریابی شهر خود برای افرادی که در غیر این صورت ممکن است دور از دسترس باشند، امکان پذیر می شود و آنها نیز تلاش ها را قابل اعتمادتر می یابند.
اینفلوئنسرهای مختلف نیز به جمعیتشناسی متفاوتی علاقه دارند و به شما امکان میدهند چندین کمپین را به طور همزمان اجرا کنید.
۱۲. از وب سایت های مسافرتی برای معرفی شهر خود استفاده کنید
در حالی که داشتن یک وب سایت برای تبلیغ شهر شما ارزشمند است، استراتژی های بازاریابی شهری بسیار موثر شامل ارتباط با افرادی است که ممکن است گزینه های خود را بررسی کنند، افرادی که ممکن است هنوز در مکانی ساکن نشده باشند، یا افرادی که هیچ توجهی به شما نکرده اند. شهر اصلا وب سایت های مسافرتی یک راه ایده آل برای رسیدن به این هدف ارائه می دهند.
وبسایتهای مسافرتی دقیقی که به آنها مراجعه میکنید به پیچیدگیهای استراتژی شما بستگی دارد، اما ممکن است شامل وبسایتهای بینالمللی شناخته شده، وبسایتهای مسافرتی خاص، وبسایتهای مسافرتی محلی یا وبسایتهای مسافرتی باشد که برای جمعیت خاصی جذاب هستند. تبلیغات بنری، محتوای ویدیویی، تصاویر و تورهای واقعیت مجازی همگی گزینه هایی برای محتوا هستند.
۱۳. در سایر برنامه های تبلیغات آنلاین سرمایه گذاری کنید
طیف گسترده ای از امکانات تبلیغاتی اضافی در حوزه آنلاین وجود دارد و بسیاری از آنها ممکن است ارزش کاوش را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی شهری داشته باشند. برای مثال، تبلیغات نمایشی را میتوان در وبسایتها و پلتفرمهای شخص ثالث بهمنظور ایجاد علاقه یا کنجکاوی از سوی افرادی که ممکن است فعالانه ایدههای مربوط به شهر را بررسی نکنند، استفاده کرد.
بازاریابی محتوا هم در پلتفرمهای شخص ثالث و هم در وبسایت شما امکانپذیر است، و تکنیکهای بازاریابی مجدد را میتوان به کار گرفت تا مطمئن شود افرادی را که قبلاً از وبسایت شهر شما یا وبسایت هتلها، رستورانها یا جاذبههای شهر بازدید کردهاند، هدف قرار میدهید. ، به منظور تشویق آنها به تصمیم نهایی خرید.
۱۴. شهر خود را نیز به صورت آفلاین تبلیغ کنید
در نهایت، ایجاد یک استراتژی بازاریابی شهری آفلاین قوی نیز مهم است، زیرا همه زمان زیادی را آنلاین نمیگذرانند. برخی از رسانه های آفلاین که به آنها مراجعه می کنید ممکن است شامل روزنامه ها، نشریات مسافرتی و تبلیغات تلویزیونی باشد. این تلاش ها همچنین می تواند در سطح محلی، ملی یا بین المللی مورد هدف قرار گیرد.
در طول این فرآیند، همچنین مهم است که برای در نظر گرفتن بهترین زمان ها برای تبلیغ شهر خود وقت بگذارید و این باید بر اساس داده ها، تجربه و منطق صحیح باشد. ممکن است شهر شما در ماه های تابستان جذابیت خاصی داشته باشد، به دلیل آب و هوای عالی، یا ممکن است مکانی محبوب برای کریسمس، هالووین یا شکرگزاری باشد.
روند سفر: فرصت هایی برای صنعت سفر
صنعت سفر در سالهای اخیر تغییرات محسوسی را پشت سر گذاشته است. با پیشرفت های تکنولوژیکی که مشتریان را توانمند می کند و به آنها قدرت برنامه ریزی و رزرو سفر با کلیک یک دکمه را می دهد، کسب و کارها به اهمیت به روز ماندن با روندهای نوظهور سفر در این صنعت پی برده اند. فناوری تجارب سفر را متحول کرده است و برای ماندگار ماندن، کسانی که در این صنعت کار می کنند باید از فرصت های روند فناوری استفاده کنند تا خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.
روندهای فناوری در حال ظهور در صنعت گردشگری و سفر
هیچ کس نمی تواند تأثیر فناوری در صنعت سفر و گردشگری را انکار کند. به هر حال، این فناوری است که نحوه سفر مردم و مقاصدی را که انتخاب می کنند شکل می دهد. هدف اصلی هر کسب و کاری در بخش مسافرت و گردشگری جلب رضایت مشتری است زیرا آنها به صورت روزانه با مشتریان سروکار دارند. بنابراین مهم است که با آخرین روندهای فناوری در صنعت سفر و گردشگری همراه باشید.
در دنیای به هم پیوسته امروزی، مردم می توانند به راحتی سفرها را رزرو کنند و تقریباً به هر کجا سفر کنند. برای شهر شما و کسانی که در صنعت گردشگری محلی فعالیت می کنند، متمایز شدن از رقبا بسیار مهم است و بازاریابی شهری می تواند برای این امر موثر باشد. با استفاده از نکات ارائه شده، باید بتوانید استراتژی های بازاریابی شهری را عملی کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.