استراتژی بازاریابی چندین کارکرد را برای جذب مخاطب در بر می گیرد. ایجاد یک برند موفق معمولاً شامل استفاده از شخصیت برند و تصاویر برند می شود. اگر به حرفه ای در بازاریابی علاقه مند هستید، درک این دو مفهوم می تواند شما را برای ایجاد یک برند به یاد ماندنی و موثر آماده کند.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف شخصیت برند و تصویرسازی برند می پردازیم و تفاوت ها و شباهت های بین آنها را توضیح می دهیم.
مطالب مرتبط: دستورالعمل های برند را درک کنید: نکات و مثال ها
شخصیت برند چیست؟
شخصیت برند مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی انسان است که به یک برند متصل می شود. به طور معمول، متخصصان بازاریابی شخصیتی را انتخاب میکنند که فکر میکنند به بهترین وجه با مخاطبان مورد نظرشان طنینانداز میشود. گنجاندن شخصیت برند در استراتژی بازاریابی شما می تواند ارزش افزوده ای را در زمانی که مخاطبان پاسخ مثبت می دهند، بیافزاید. شخصیت برند بهعنوان پایهای برای ایجاد یک تصویر عمومی عمل میکند که میتواند بر نحوه تفکر و احساس مردم در مورد خود برند تأثیر بگذارد.
هدف شخصیت برند برانگیختن احساسی از یک مشتری بالقوه است تا او را به انجام یک عمل، مانند خرید، سوق دهد. این احتمال وجود دارد که مشتریان زمانی از یک برند خرید کنند که احساس کنند شخصیت برند با شخصیت آنها مطابقت دارد. پنج نوع مختلف شخصیت برند عبارتند از:
-
هیجانزده: برای برندهایی که میخواهند در بین مشتریان خود هیجان ایجاد کنند، این شخصیت برند ممکن است مخاطبانی را که به دنبال هیجان هستند، انتخاب کند. هدف این برندها جسور بودن یا تخیلی بودن برای حفظ توجه مشتری است.
-
صادقانه: برای برندهایی که میخواهند در مقابل مشتریان صمیمی جلوه کنند، این شخصیت ممکن است بهترین انتخاب باشد. به عنوان مثال، اگر برند شما محصولات پایدار می فروشد، ممکن است بخواهید یک شخصیت برند واقعی، سالم و صادق داشته باشید که تعهد برند شما را به محصولات اخلاقی و پایدار بیشتر تقویت کند.
-
ناهموار: برخی از برندها ممکن است بخواهند سرسختی یا علاقه به فضای باز را به تصویر بکشند تا سعی کنند برای جمعیت خاصی جذاب باشند. برای مثال، برندی که لوازم پیادهروی میفروشد، ممکن است یک شخصیت نام تجاری خشن را انتخاب کند تا برای افرادی که از بیرون بودن لذت میبرند، جذاب باشد.
-
شایستگی: برای برندهایی که میخواهند تخصص خود را به بازار عرضه کنند، پیادهسازی شخصیت برند شایسته میتواند اعتماد مشتریان را ایجاد کند که برند در مورد یک موضوع خاص آگاه است. برای مثال، اگر برند شما دورههای بازاریابی رسانههای اجتماعی مجازی را میفروشد، ممکن است شخصیتی قابل اعتماد، موفق و باهوش را برای به دست آوردن وفاداری مشتری به نمایش بگذارید.
-
پیچیده: برندی که میخواهد در بازاری شیک یا تصفیه شده جذاب باشد، ممکن است از شخصیت برند پیچیده استفاده کند. این شخصیت باعث ایجاد احساس ظرافت یا سلیقه می شود تا برند را با کیفیت بالا مرتبط کند، مانند یک برچسب مد طراح.
مطالب مرتبط: ساختن شخصیت برند (انواع، مزایا و نکات)
تصویرسازی برند چیست؟
تصویرسازی برند به هر نوع تصویری اشاره دارد که نشان دهنده برند شما باشد. این شامل ظاهر زیبایی شناختی تمام مواد بازاریابی است که پیامی را در مورد برند شما منتقل می کند. تصویرسازی برند به شما امکان میدهد داستانی در مورد برند یا محصول خود با تصاویر بصری تعریف کنید که چشمانداز و ماموریت شما را نیز منعکس میکند. هدف از تصویرسازی برند برانگیختن احساسات، ایجاد شناخت و تأثیرگذاری بر درک مخاطب از برند از طریق تداعی بصری است. انواع تصویرسازی برند عبارتند از:
-
عکاسی: عکسهایی که برای نشاندادن برند خود انتخاب میکنید میتوانند بر نحوه درک برند تأثیر بگذارند. تصاویر می توانند چندین پیام را به مردم منتقل کنند، بنابراین مهم است که با دقت عکس هایی را انتخاب کنید که پیامی دقیق ارسال می کنند.
-
لوگوها: بسیاری از برندها لوگویی دارند که نشان دهنده شرکت بدون هیچ زمینه دیگری است. ایده آل است که یک لوگوی ساده ایجاد کنید که مشتریان به راحتی آن را تشخیص دهند.
-
ویدئوها: چه از تبلیغات استفاده کنید و چه ویدیوهایی را در صفحات رسانه های اجتماعی برند خود ارسال کنید، این نوع تصویر پیچیده تر از عکس است. به دلیل ترکیب عناصر صوتی و بصری، ویدئوها می توانند پیامی را با دقت بیشتری منتقل کنند.
-
رنگها: گنجاندن رنگها در برند شما راهی برای افزایش شناخت برند و تشویق مردم به مرتبط کردن برند با یک احساس خاص است. به عنوان مثال، رنگ قرمز ممکن است ارتباط عاشقانه داشته باشد، در حالی که آبی نشان دهنده صلح است.
-
شکل ها: برخی از اشکال معانی شناخته شده ای مانند علائم نقطه گذاری دارند، در حالی که برخی دیگر می توانند وقتی به یک برند متصل شوند، معنایی را در نظر بگیرند. مانند لوگوها، گنجاندن اشکال در تصاویر برندتان برای تقویت شناخت برند مفید است.
مطالب مرتبط: ۱۰ مهارت ضروری استراتژیست برند (با نکات)
شخصیت برند در مقابل تصویر برند
بازاریابی چندین عنصر منحصر به فرد دارد که با هم کار می کنند تا یک سازمان یا شرکت با برند جامع ایجاد کنند. با این حال، درک تفاوت ها و شباهت های کلیدی بین این عناصر به منظور استفاده دقیق از آنها در استراتژی های بازاریابی مفید است. برخی از تفاوت ها و شباهت ها بین شخصیت برند و تصویر برند عبارتند از:
مخاطب درخواست می کند
در حالی که هر دوی این عملکردهای بازاریابی برای مخاطب جذاب هستند، آنها این کار را به روش خود انجام می دهند. شخصیت برند با تلاش برای ارتباط با شخصیت مشتری، جنبه احساسی مشتری را جلب می کند. با اتخاذ ویژگیهای انسانی، یک برند ممکن است شخصیتپذیرتر شود که میتواند بر احساسات مخاطب تأثیر بگذارد.
تصویرسازی برند بر ادراک و شناخت مخاطب تمرکز دارد. در حالی که احساسات بخشی از درک برند است، تصویرسازی موثر از برند ساده و قابل تشخیص است. وقتی یک مشتری بالقوه لوگوی یک برند را به خاطر می آورد، احتمال اینکه با آن برند درگیر شود ممکن است افزایش یابد.
مطالب مرتبط: داستان سرایی تصویری: چیست و چگونه از آن استفاده کنیم
هدف
هم تصویر برند و هم شخصیت برند برای انتقال اطلاعات مرتبط در مورد برند یا سازمان به مخاطب طراحی شده اند. هدف آنها ارسال پیام های ضمنی و صریح به مردم برای ایجاد فروش یا وفاداری مشتری است. در حالی که آنها ممکن است رویکردهای متفاوتی داشته باشند، اما هدف یکسانی از افزایش ترافیک به نام تجاری دارند. علاوه بر این، هر دو استراتژی می توانند از طریق تداعی های مثبت بر نحوه درک و ارتباط مخاطب با نام تجاری تأثیر بگذارند.
روش های خلقت
هنگام ایجاد شخصیت برند، متخصصان بازاریابی نوع مخاطبی را که می خواهند به آن دست یابند تجزیه و تحلیل می کنند. سپس، شخصیتی را انتخاب می کنند که به بهترین وجه با مخاطبان هدف آنها مطابقت داشته باشد. آنها ممکن است از این شخصیت برای تأثیرگذاری بر پیام های خود استفاده کنند. به عنوان مثال، یک برند مواد غذایی ارگانیک که شخصیت صمیمانه را انتخاب می کند، ممکن است کلماتی مانند «اصیل» یا «شفاف» را در زبانی که برای بازاریابی محصولات خود استفاده می کند، وارد کند. اساساً، شخصیت برند، بازاریابان را راهنمایی می کند که چگونه در مورد محصول یا خدمات خود صحبت کنند و آنها را به عموم نشان دهند.
برای تصویرسازی برند، بازاریابان ممکن است مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل کنند تا تعیین کنند کدام روش های تصویرسازی بصری برای آنها جذاب تر است. آنها طیف گسترده ای از تصاویر را ایجاد می کنند که با یکدیگر هماهنگ می شوند و پیام برند را به طور منطقی و منسجم منتقل می کنند. به عنوان مثال، تصور کنید یک برند دو فونت و ۷ رنگ را برای استفاده در تمام مواد بازاریابی خود انتخاب می کند. این فونت ها و رنگ ها در وب سایت، رسانه های اجتماعی و در مواد چاپی ایجاد شده توسط تیم ظاهر می شوند. این امر باعث ایجاد یکپارچگی بین هر کمپین بازاریابی جدید می شود و می تواند منجر به شناسایی برند شود زیرا برند همچنان از آن فونت ها و رنگ ها استفاده می کند.
عناصر
شخصیت برند و تصویر برند از عناصر مختلفی تشکیل شده است که به نقش آنها در استراتژی بازاریابی کمک می کند. این عناصر با هم کار می کنند تا یک برند قوی و جامع برای یک شرکت یا سازمان ایجاد کنند. در حالی که برخی از همپوشانی بین این دو وجود دارد، آنها تفاوت های منحصر به فردی نیز دارند. شخصیت برند شامل:
-
لحن: در حالی که شخصیت برند شما ثابت می ماند، لحنی که استفاده می کنید می تواند بر اساس رسانه تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است به صورت محاوره ای در رسانه های اجتماعی صحبت کنید، اما محتوای دقیق تری در وب سایت خود داشته باشید.
-
اصل: کلمه یا عبارتی را انتخاب کنید که جوهر شخصیت برند شما را در بر بگیرد. سعی کنید عبارت منحصر به فردی را انتخاب کنید که بتواند برند شما را از رقبا متمایز کند.
-
کهن الگو: گاهی اوقات به عنوان یک شخصیت شناخته می شود، یک کهن الگو به بازاریابان کمک می کند تا شخصیت یک برند را بیشتر شکل دهند. به عنوان مثال، ایجاد یک طلسم یا شخصیت اصلی در بازاریابی خود را در نظر بگیرید که به طور کامل شخصیت برند شما را نشان دهد.
تصاویر برند شامل:
-
پیامهای کلیدی: تعیین چند پیام کلیدی مختلف که میخواهید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، مفید است. هنگام ایجاد تصاویر جدید برای برند، ممکن است یکی از آن پیامها را برای هدایت فرآیند خلاقیت خود انتخاب کنید.
-
شخصیت برند: مشابه یک کهن الگو، شخصیت برند عناصر منحصربهفرد برند را به هم منتقل میکند. گاهی اوقات، بازاریابان برای درک بهتر نحوه تعامل مشتریان با برند، شخصیتی از شرکت ایجاد می کنند.
-
اهداف تجاری: تعیین اهداف تجاری قبل از ایجاد تصویر برند بسیار مهم است. دانستن اهداف کوتاه مدت و بلندمدت به تیم بازاریابی کمک می کند تا تصاویر برندی ایجاد کند که می تواند به شرکت در رسیدن به آن اهداف کمک کند.