بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مدل ارزش ویژه برند Aaker چیست؟ تعریف و اجزاء

برندسازی هدف محور با دیوید آکر

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نام تجاری یک شرکت مهم است زیرا می تواند تعیین کند که مشتریان چگونه کیفیت محصولات یا خدمات آن را مشاهده می کنند. راه های زیادی برای ایجاد ارزش ویژه برند وجود دارد که ارزش برند یک شرکت است. اگر یک حرفه ای بازاریابی هستید، می توانید از مدل ارزش ویژه برند Aaker برای ایجاد استراتژی استفاده کنید که می تواند به گسترش ارزش ویژه برند شرکت شما کمک کند، که می تواند منجر به افزایش وفاداری و رضایت مشتری شود.

در این مقاله از ایوسی به بحث ارزش ویژه برند و مدل آکر می پردازیم، عناصر مدل را شرح می دهیم و اجزای ارزش ویژه برند را در مدل آکر فهرست می کنیم.

ارزش ویژه برند چیست؟

ارزش ویژه برند اصطلاحی است که ارزش برند یک شرکت را بر اساس شناخت آن نشان می دهد. در بازاریابی، برند یک شرکت مجموعه ای از ویژگی هایی است که به مشتریان کمک می کند تا شرکت را شناسایی کنند. به عنوان مثال، یک برند می تواند نام، لوگو و محصولات شرکت باشد. یک شرکت زمانی ارزش ویژه برند بیشتری دارد که مشتریان بتوانند به راحتی شرکت را به دلیل برند آن تشخیص دهند. ارزش ویژه برند مفهوم مهمی است که می تواند به متخصصان بازاریابی کمک کند تا وفاداری مشتری را افزایش دهند و درک عمومی از شرکت را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید: ارزش ویژه برند چیست؟

مدل Aaker چیست؟

تئوری های مختلفی در مورد اینکه چگونه بازاریابان می توانند برند یک شرکت را شناسایی، اندازه گیری و تقویت کنند، از جمله مدل ارزش ویژه برند Aaker وجود دارد. این نام به افتخار دیوید آکر، استاد سابق دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، که این مفهوم را در دهه ۱۹۹۰ معرفی کرد، گرفته شده است. این مدل ارزش ویژه برند را ترکیبی از آگاهی، وفاداری و کیفیت درک شده برند تفسیر می کند. این دارایی ها می توانند به یک شرکت کمک کنند تا ارزش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهد که می تواند مزایای متعددی برای مشتری داشته باشد. بر اساس مدل، ارزش ویژه برند می تواند:

  • کمک به بازیابی اطلاعات: این مدل نشان می دهد که ارزش ویژه برند می تواند به مشتریان کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد یک نام تجاری بیاموزند، درک کنند و بازیابی کنند.

  • بر تصمیمات خرید تأثیر می‌گذارد: مدل آکر معتقد است ارزش ویژه برند می‌تواند اعتماد مشتریان را در تصمیمات خریدشان به دلیل آشنایی آنها با برند افزایش دهد.

  • افزایش رضایت مشتری: بر اساس مدل، ارزش ویژه برند به مشتریان کمک می کند تا از کیفیت یک برند اطمینان داشته باشند که می تواند رضایت آنها را از شرکت افزایش دهد.

عناصر هویت برند در مدل آکر

مدل آکر شامل چندین عنصر است که یک شرکت می تواند از آنها برای تعیین هویت برند خود استفاده کند، که می تواند به یک شرکت کمک کند ارزش ویژه برند خود را بسازد و حفظ کند. عناصر هویت برند در مدل آکر عبارتند از:

نام تجاری به عنوان یک محصول

این عنصر هویت برند بر محصول یا خدماتی که یک شرکت برای مشتریان ارائه می کند، تمرکز دارد. این شامل محدوده محصول است، که مجموعه ای از ویژگی هایی است که محصول را مشخص می کند. کیفیت محصول و ارزش آن را برای مشتریان در نظر می گیرد. این عنصر همچنین می تواند شامل مشتریانی باشد که از یک محصول استفاده می کنند و نحوه استفاده آنها از محصول.

برند به عنوان یک سازمان

برند به عنوان یک عنصر سازمانی به ویژگی های سازمان اشاره دارد. این عنصر هویت برند ممکن است شامل مکان یک شرکت و دسترسی به محصولات یا خدمات آن باشد. به عنوان مثال، یک کسب و کار کوچک ممکن است ارتباط قوی با مشتریان محلی در منطقه جغرافیایی خود داشته باشد، در حالی که یک شرکت بزرگ ممکن است دسترسی بسیار گسترده تری با مخاطبان گسترده داشته باشد. این عنصر همچنین بر ارزش ها و فرهنگ یک شرکت، مانند بیانیه ماموریت آن، تمرکز دارد.

نام تجاری به عنوان یک شخص

این عنصر هویت برند بر روابطی که یک شرکت با مشتریان خود دارد متمرکز است. مدل آکر همچنین نشان می‌دهد که این عنصر می‌تواند به شخصیت یک برند اشاره داشته باشد، دقیقاً مانند شخصیت یک فرد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است هویت برند خود را بر اساس مجموعه ای از ویژگی های توصیفی، مانند مشتری مداری، قابل اعتماد بودن و غیر معمولی تعیین کند.

برند به عنوان نماد

عنصر نهایی هویت برند در مدل آکر شامل نمادهای متصل به یک برند است. برای مثال، لوگوی یک شرکت ممکن است بخشی از هویت برند آن باشد. برند به عنوان یک عنصر نماد می تواند شامل تصاویر بصری، عناصر صوتی یا تاریخچه یک برند باشد. بر اساس مدل آکر، این نمادها می توانند ساختاری برای هویت یک برند ارائه دهند.

مرتبط: هویت برند چیست و چگونه برند خود را بسازیم

۵ مؤلفه ارزش ویژه برند در مدل آکر

علاوه بر عناصر هویت برند، مدل آکر پنج مؤلفه را توصیف می کند که به ارزش ویژه برند کمک می کند:

۱. وفاداری به برند

این مؤلفه حمایتی که مشتریان از یک برند دارند را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، مشتری که فقط از یک فروشگاه خواربارفروشی می‌خرد، به آن فروشگاه وفادار است. بر اساس مدل آکر، وفاداری قوی به برند می تواند به شرکت اجازه دهد تا بر حفظ مشتریان وفادار خود تمرکز کند، که می تواند به کاهش هزینه های بازاریابی کمک کند. همچنین به شرکت‌ها برتری نسبت به رقبای خود در بازار می‌دهد که ممکن است نتوانند مشتریان وفادار را متقاعد کنند تا برند خود را تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: وفاداری به برند چیست؟ (به علاوه نکاتی برای افزایش آن)

۲. آگاهی از برند

آگاهی از برند، آشنایی عموم با یک برند را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، اگر اکثریت مردمی که در یک منطقه زندگی می کنند، نام شرکت را بشناسند و بدانند چه چیزی می فروشند، یک شرکت از آگاهی برند بالایی برخوردار است. مدل آکر پیشنهاد می‌کند که شرکت‌هایی با آگاهی از برند می‌توانند از دید خود در یک جامعه برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنند که می‌تواند درآمد آنها را افزایش دهد. این آگاهی همچنین می تواند به مشتریان کمک کند تا با تصمیم خود برای خرید محصولات یا خدمات از یک شرکت احساس راحتی بیشتری کنند.

۳. کیفیت درک شده

کیفیت درک شده یک برند به درک عمومی از محصولات یا خدمات آن اشاره دارد. به عنوان مثال، شرکتی که نسخه ای با قیمت بالاتر از یک کالا را می فروشد، ممکن است کیفیت درک شده تری نسبت به شرکتی که همان کالا را با قیمت پایین تر می فروشد، داشته باشد. کیفیت درک شده یک برند می تواند مشتریان را وادار کند که شرکت را قابل اعتماد بدانند، که دلیلی برای خرید محصولات یا خدمات آن به آنها می دهد. کیفیت درک شده همچنین می تواند به شرکت ها کمک کند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند.

مطالب مرتبط: درک برند چیست؟ (با نکات)

۴. انجمن های برند

این مولفه ارتباطی که مشتریان با یک برند دارند را اندازه گیری می کند. این ارتباطات می‌تواند شامل اطلاعاتی باشد که مشتری در مورد شرکت جمع‌آوری کرده است، مانند تبلیغات، یا احساسات او در مورد یک برند. برای مثال، اگر مشتری پس از شنیدن نام یک شرکت احساس خوشحالی کند، ارتباط مثبتی با آن برند دارد. تداعی های برند می تواند به ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک شرکت کمک کند که می تواند مشتریان را تشویق به خرید محصولات یا خدمات آن کند.

۵. دارایی های اختصاصی

دارایی های اختصاصی، جزء نهایی ارزش ویژه برند در مدل آکر، به دارایی های نامشهود برند اشاره دارد. این دارایی ها ممکن است شامل اختراعات، علائم تجاری، کپی رایت یا حقوق مالکیت معنوی باشد. این دارایی ها در حالی که ارزش پولی ندارند، می توانند شهرت شرکت را بهبود بخشند. بر اساس مدل آکر، توسعه دارایی‌های اختصاصی می‌تواند به شرکت‌ها با ایجاد ارزش ویژه برند برتری نسبت به رقبای خود بدهد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *