بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

صنعت بانکداری: تعریف، روندها و اصطلاحات کلیدی

صنعت بانکداری چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کار در امور مالی می تواند راهی عالی برای دستمزد رقابتی و ثبات شغلی باشد. این به این دلیل است که بسیاری از افراد هنگام سازماندهی و مدیریت پول خود از متخصصان امور مالی کمک می گیرند. یکی از محبوب ترین صنایع در امور مالی، صنعت بانکداری است، زیرا بانک ها خدمات ارزشمندی مانند ذخیره وجوه، مدیریت اعتبار و تسهیل تراکنش های مالی را ارائه می دهند.

در این مقاله از ایوسی، چگونگی صنعت بانکداری را بررسی می کنیم و با برخی از ویژگی های تعیین کننده آن، از جمله روندهای فعلی و اصطلاحات کلیدی آشنا می شویم.

صنعت بانکداری چیست؟

صنعت بانکداری شامل سیستم‌هایی از مؤسسات مالی به نام بانک است که به مردم کمک می‌کند پول خود را ذخیره و استفاده کنند. بانک ها به مشتریان این فرصت را می دهند که برای اهداف مختلف مانند پس انداز یا سرمایه گذاری پول خود حساب باز کنند. صنعت بانکداری نیز برای اقتصاد ارزشمند است، زیرا منابعی را برای افراد، خانواده ها و سازمان ها فراهم می کند تا از آنها برای معاملات و سرمایه گذاری استفاده کنند. یکی از راه‌هایی که صنعت بانکداری این کار را انجام می‌دهد، سازماندهی و توزیع وام برای متقاضیان است که می‌توانند از آن برای اهدافی مانند خرید ملک، راه‌اندازی کسب‌وکار یا تامین مالی تحصیلات دانشگاهی استفاده کنند.

مرتبط: چگونه در ۷ مرحله مدیر بانک شوید (با وظایف شغلی)

متخصصان صنعت بانکداری چه می کنند؟

انواع مختلفی از متخصصان در صنعت بانکداری وجود دارد که همه آنها هدف خاصی را در مدیریت پول مردم انجام می دهند. به عنوان مثال، عابر بانک می تواند به مشتریان کمک کند تا حساب باز و بسته کنند، واریز و برداشت کنند و پرداخت های مکرر برای خدمات دیگر را برنامه ریزی کنند. نوع دیگری از متخصصان نانوایی، مشاور وام مسکن است که می تواند به افراد و خانواده ها کمک کند تا برای وام مسکنی که به آنها امکان خرید ملک را می دهد، درخواست دهند. به طور مشابه، یک تحلیلگر اعتباری در یک بانک می تواند اعتبار مشتری را تجزیه و تحلیل کند تا توصیه هایی در مورد اینکه آیا ممکن است کاندیدای خوبی برای دریافت وام باشد یا خیر.

مرتبط: ۶ نوع مشاغل مالی (به علاوه مشخصات شغلی و حقوق)

انواع بانک ها

در اینجا برخی از انواع رایج بانک ها آورده شده است:

بانک تجاری

بانک تجاری مؤسسه ای است که خدمات مالی را به افراد و مشاغل عمومی ارائه می دهد. بانک‌های تجاری اغلب شعبه‌های فیزیکی دارند که عابر و مشاورانی را استخدام می‌کنند که می‌توانند به انجام وظایف بانکی برای مشتریان کمک کنند. این می تواند شامل انجام سپرده ها یا برداشت ها، سازماندهی وام ها و ایجاد حفاظت از دارایی های شخصی باشد. یک بانک تجاری همچنین می‌تواند به مشتریان تجاری در تأمین وام‌های تجاری کمک کند تا بتوانند از آن برای تأمین مالی عملیات خود استفاده کنند.

بانک سرمایه گذاری

یک بانک سرمایه گذاری در درجه اول به سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات بزرگی که برای سرمایه گذاری به کمک نیاز دارند خدمات می دهد. بانک‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند در اموری مانند سازماندهی و تأیید ادغام و تملک، انتشار اوراق بهادار و کمک به کسب‌وکارها در تأمین مالی پروژه‌هایی که به مقادیر زیادی سرمایه نیاز دارند، کمک کنند. بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری از تحلیلگران مالی بسیار با تجربه استفاده می‌کنند که می‌توانند راهنمایی و توصیه‌هایی درباره سرمایه‌گذاری‌هایی که مشتریان ممکن است از انجام آنها سود ببرند، ارائه دهند.

مرتبط: مدیریت سرمایه گذاری چیست؟ تعریف، وظایف و نکات

بانک های خرده فروشی

یک بانک خرده فروشی با ارائه خدمات مالی به مشتریان در عموم مردم مانند بانک تجاری عمل می کند. با این حال، یک بانک خرده‌فروشی معمولاً تنها با کمک به مشتریان در رفع نیازهای بانکی خود به مشتریان خدمات می‌دهد و کسب‌وکارها را به عنوان مشتری قبول نمی‌کند. بانک‌های خرد می‌توانند به مشتریان در مراقبت از پول، دسترسی به گزینه‌های اعتباری و سپرده‌گذاری مطمئن کمک کنند. یک بانک خرده‌فروشی همچنین می‌تواند حساب‌های چک و پس‌انداز جدیدی را برای مشتریان باز کند، وام‌های شخصی آنها را تسهیل کند و وام‌های رهنی را تنظیم کند که می‌تواند به آنها در خرید قطعات ملک کمک کند.

مرتبط: ریاضی خرده فروشی: تعریف و مثال

بانک جامعه

بانک های محلی معمولاً برای خدمت رسانی به مشتریان در منطقه عمومی که در آن فعالیت می کنند وجود دارند. این بدان معناست که اکثر بانک‌های محلی فقط مشتریانی را که از جوامع خود می‌آیند، می‌پذیرند، که اغلب منجر به کوچک‌تر شدن بانک‌های محلی نسبت به سایر انواع بانک‌ها می‌شود. با تمرکز خدمات خود بر اعضای جامعه، بانک‌های محلی می‌توانند خدماتی را که ارائه می‌دهند شخصی‌سازی کنند و معمولاً با مشتریانی که به دست می‌آورند روابط پایدار برقرار کنند.

بانک مرکزی

بانک مرکزی منبع اولیه منابع نقدینگی است که همه بانک‌ها در یک سیستم بانکی از آن استفاده می‌کنند. اکثر کشورها نوعی بانک مرکزی دارند که از بقیه عملیات بانکی در کشور پشتیبانی می کند. در ایالات متحده، بانک مرکزی فدرال رزرو نامیده می شود. فدرال رزرو چندین کارکرد دارد، مانند خرید و فروش اوراق بهادار، تعیین میزان پولی که یک بانک می تواند در وام صادر کند، تعیین نرخ بهره و کمک به بانک ها برای استقراض وجوه.

روندهای فعلی در صنعت بانکداری

در حالی که صنعت بانکداری در جامعه ثابت باقی می ماند، با ظهور روندهای جدید تغییراتی را تجربه می کند. یکی از محبوب ترین روندهای فعلی در صنعت بانکداری استفاده از بانکداری آنلاین است که به دارندگان حساب اجازه می دهد به حساب های خود دسترسی داشته باشند و وجوه خود را از خانه و از طریق رایانه مدیریت کنند. یک روند نزدیک به هم افزایش بانکداری تلفن همراه است که به کاربران راهی برای دسترسی به حساب های بانکی خود با استفاده از دستگاه های تلفن همراه ارائه می دهد. هر دوی این روندها به پیشرفت‌های فناوری مربوط می‌شوند که به صنعت بانکداری کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشد.

یکی دیگر از روندهای گسترده در صنعت بانکداری، افزایش سرمایه گذاری بانکی است. بانکداری سرمایه گذاری خدماتی است که شامل متخصصان بانکی می شود که به مشتریان خود در مورد محل سرمایه گذاری پول خود توصیه می کنند. با توجه به پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی و فرآیندهای بانکی خودکار، بانکداری سرمایه‌گذاری به دلیل سهولت انجام آن، محبوبیت خود را افزایش می‌دهد. وظایف بانکداری سرمایه گذاری را می توان به طور خودکار تکمیل کرد.

مرتبط: راهنمای کامل بانکداری سرمایه گذاری

اصطلاحات رایج صنعت بانکداری

در اینجا چند اصطلاح کلیدی برای دانستن در صنعت بانکداری آورده شده است:

  • حساب چک: این حسابی است که مشتریان می توانند از آن برای برداشت پول برای خرید و واریز پول استفاده کنند. بسیاری از مردم از یک حساب جاری برای پرداخت قبوض و خدمات و دریافت چک دستمزد خود اغلب از طریق واریز مستقیم استفاده می کنند.

  • حساب پس انداز: حساب پس انداز حسابی است که مشتریان می توانند از آن برای ذخیره پول برای دوره های زمانی استفاده کنند. حساب‌های پس‌انداز اغلب سود تعلق می‌گیرند، که می‌تواند به مشتریان کمک کند تا ثروت خود را افزایش دهند و معمولاً تعداد برداشت‌هایی که مشتری می‌تواند از آنها در هر ماه انجام دهد را محدود می‌کند.

  • کارمزد اضافه برداشت: کارمزد اضافه برداشت زمانی اتفاق می‌افتد که حساب جاری پس از تایید، وجوه کافی برای پوشش تراکنش را نداشته باشد. این معمولاً شامل حسابی است که وارد مانده منفی می شود، که بانک می تواند آن را پوشش دهد و سپس در تاریخ بعد از مشتریان هزینه کند.

  • سود مرکب: سودی است که بانک در طول زمان به سپرده اضافه می کند و می تواند به مشتریان کمک کند وجوه خود را افزایش دهند. سود مرکب اغلب برای حساب های پس انداز اعمال می شود.

  • نرخ درصدی سالانه (APR): نرخ درصد سالانه میزان بهره ای است که مشتری می تواند با نگه داشتن مقدار مشخصی پول در یک حساب در طول یک سال به دست آورد. با این حال، APR شامل بهره مرکب نمی شود.

  • شماره مسیریابی: شماره مسیریابی یک مقدار نه رقمی است که مشتری را به بانک خود متصل می کند. شماره‌های مسیریابی اغلب در تراکنش‌هایی مانند انتقال پول، سیم‌ها و پرداخت‌هایی که مستقیماً از حساب بانکی استفاده می‌کنند به جای کارت یا پول نقد استفاده می‌شوند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *