متخصصان بازاریابی اغلب از ابزارهای مختلفی برای جمع آوری داده های ارزشمند استفاده می کنند تا بتوانند اثربخشی کمپین های خود را اندازه گیری کنند. تست A/B یکی از تکنیکهایی است که میتواند به شما در ارزیابی نحوه واکنش مشتریان به تغییرات جزئی در یک کمپین تبلیغاتی، وبسایت، برنامه یا محصول کمک کند. دانستن نحوه پیاده سازی و تجزیه و تحلیل تست A/B می تواند به شما کمک کند تا بینش کلیدی برای بهبود کمپین های بازاریابی خود به دست آورید.
در این مقاله از ایوسی، تست A/B چیست و به شما نشان میدهیم که چگونه نتایج تست A/B را برای بینش کلیدی مشتری که میتواند استراتژیهای بازاریابی شما را مشخص کند، تجزیه و تحلیل کنید.
تست A/B چیست؟
تست A/B که به آن تست تقسیم نیز میگویند، یک تکنیک آزمایشی است که میتوانید از آن برای تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپینهای بازاریابی خود، از جمله ایمیلهای تبلیغاتی، وبسایتها و تبلیغات استفاده کنید. تست A/B شامل ایجاد دو کمپین بازاریابی مشابه با یک تفاوت خاص بین آنهاست.
برخی از مشتریان کمپین بازاریابی A را می بینند، در حالی که برخی دیگر کمپین بازاریابی B را می بینند. تیم بازاریابی می تواند نتایج را تجزیه و تحلیل کند تا تعیین کند که چگونه تغییرات خاص بر تجربه مشتری تأثیر می گذارد.
به عنوان مثال، یک تیم بازاریابی ممکن است یک ایمیل را به دو گروه از مشتریان ارسال کند و فقط عنوان موضوع را تغییر دهد. آنها ممکن است این دو ایمیل را ” ایمیل A ” و ” ایمیل B ” بنامند . آنها ایمیل A را به ۱۰۰۰ مشتری و ایمیل B را برای گروهی متفاوت از ۱۰۰۰ مشتری ارسال می کنند.
سپس آنها می توانند نتایج را تجزیه و تحلیل کنند تا تعیین کنند که کدام عنوان موضوعی مؤثرتر است. به عنوان مثال، اگر ایمیل A تعداد ۶۰۰ کلیک وب سایت و ایمیل B تعداد ۴۰۰ کلیک ایجاد کند، تیم بازاریابی ممکن است تشخیص دهد که عنوان موضوع استفاده شده در ایمیل A موفق تر است زیرا مشتریان بیشتری را به وب سایت شرکت آورده است.
بیشتر بخوانید: تست A/B چیست و چگونه در بازاریابی استفاده می شود؟
برای مشاهده و ارسال فرم به برگه کامل بروید. |
نحوه تجزیه و تحلیل نتایج آزمون A/B
اگر در حال انجام تست A/B هستید، می توانید این مراحل را دنبال کنید تا به تجزیه و تحلیل نتایج کمک کنید:
۱. داده ها را جمع آوری کنید
قبل از اینکه بتوانید داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید، مطمئن شوید که حجم قابل توجهی از اطلاعات را با انتظار برای یک دوره مشخص برای نتایج جمع آوری کرده اید. این بازه زمانی می تواند بسته به صنعت و آزمون شما متفاوت باشد، اما در نظر داشته باشید که آزمون را حداقل یک هفته انجام دهید تا به مشتریان زمان کافی برای بازدید از وب سایت یا کلیک بر روی ایمیل شما بدهید.
به عنوان مثال، گروه خاصی از مشتریان ممکن است فقط در آخر هفته ها از وب سایت شما بازدید کنند. با حداقل یک هفته انتظار، می توانید به جمع آوری داده های مرتبط تر از طیف گسترده ای از افراد کمک کنید، که ممکن است به نتایج دقیق تری منجر شود.
مطالب مرتبط: ۶ روش جمع آوری داده ها (با انواع و مثال ها)
۲. اعتبار آزمون را در نظر بگیرید
با در نظر گرفتن اعتبار آزمون A/B می توانید از صحت نتایج تست اطمینان حاصل کنید. برای تعیین معتبر بودن آن، اجزای زیر را در نظر بگیرید:
-
اهمیت آماری: برای معتبر بودن، تیمهای بازاریابی معمولاً سعی میکنند نمونه بزرگی را جمعآوری کنند تا ۹۰ درصد از نظر آماری معنیدار باشد، به این معنی که اگر تیم دوباره همان آزمایش را انجام دهد، بعید است نتایج تغییر کند.
-
جمعیت شناسی نمونه: برای تعیین اطلاعات دموگرافیک کاربران، جامعه نمونه را مرور کنید. برای ایجاد یک آزمون معتبر، ممکن است یک نمونه بزرگ بخواهید که نشان دهنده مخاطبان هدف شما باشد.
-
اشتباهات کاربر: بسته به آزمون شما، کاربران ممکن است اطلاعات خود را وارد کنند، مانند یک وب سایت یا صفحه فروش آنلاین. محاسبه اینکه چگونه اشتباهات کاربر ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد را در نظر بگیرید.
پس از بررسی این مؤلفه ها، می توانید تشخیص دهید که آیا نتایج معتبر هستند یا خیر. اگر آنها نامعتبر هستند، میتوانید یکی از مؤلفههای آزمایش را تغییر دهید و دوباره آن را انجام دهید یا آزمایش را برای مدت بیشتری ادامه دهید تا حجم نمونه بزرگتری جمعآوری شود. اگر تشخیص دادید که نتایج آزمون معتبر است و نمونه بزرگی را نشان می دهد، ممکن است شروع به تجزیه و تحلیل نتایج کنید.
مطالب مرتبط: اهمیت آماری: تعریف و کاربرد در محیط کار
۳. نتایج آزمون A/B خود را ارزیابی کنید
پس از جمع آوری داده های کافی و تعیین اعتبار آزمون، نتایج و اندازه گیری ها را مرور کنید. در آزمون A/B، نتایج معمولاً نشان میدهند که گزینه A برنده شده است، گزینه B برنده شده یا نتایج غیرقطعی بوده است. یک پاسخ غیرقطعی اغلب به این معنی است که نتایج برای تعیین یک برنده واضح بسیار نزدیک است. اگر این اتفاق افتاد، میتوانید تغییرات را بیشتر برای تعیین برنده تجزیه و تحلیل کنید یا یک آزمون A/B جدید برای تغییر متغیر دیگری انجام دهید.
در این زمان، میتوانید اندازهگیریهایی را که تیم یا برنامه نرمافزاری ردیابی کردهاند نیز مرور کنید. به عنوان مثال، آزمایش ممکن است کلیکها یا فروشهای وبسایت را ردیابی کرده باشد. برای کمک به تجزیه و تحلیل اطلاعات، این نتایج را در بخشهای مختلف جدا کنید.
به عنوان مثال، اگر در حال آزمایش دو تبلیغ مختلف هستید، ممکن است ابتدا نگاه کنید که هر تبلیغ چند کلیک ایجاد کرده است و سپس می توانید فروش ایجاد شده را تجزیه و تحلیل کنید. جدا نگه داشتن این داده ها می تواند به شما در ایجاد تحلیل موثرتری کمک کند.
مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل داده چیست؟ ۶ مرحله برای تجزیه و تحلیل
۴. عوامل مختلف را تجزیه و تحلیل کنید
ایجاد بخشهای مختلف بازار یا مخاطب برای ارزیابی، مانند موقعیت جغرافیایی و جمعیتشناسی کاربر را در نظر بگیرید. شما می توانید از این عوامل برای تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپین برای مشتریان مختلف استفاده کنید. برای مثال، میتوانید نحوه واکنش یک گروه سنی خاص به کمپینهای مختلف را تحلیل کنید. این داده ها می تواند به شما کمک کند در مورد مخاطبان هدف خود و نحوه دستیابی به آنها بیشتر بدانید.
مطالب مرتبط: تقسیم بندی جمعیتی چیست؟ با ۶ مثال
۵. نمایش های بصری ایجاد کنید
شما ممکن است نمایش های بصری مختلفی مانند چارتها، نمودارها و گرافها برای نمایش نتایج خود ایجاد کنید. اگر از یک برنامه نرمافزار آزمایشی استفاده میکنید، میتوانید با استفاده از نرمافزار تصاویر بصری ایجاد کنید.
اگر به تنهایی آزمایشی را انجام می دهید، می توانید این نمودارها را به صورت دستی ایجاد کنید. نمایش اطلاعات کاربر و اندازه گیری های خود را با استفاده از این نمودارها در نظر بگیرید. این نمایش بصری میتواند اشتراکگذاری نتایج را با یک تیم بازاریابی و سایر سهامداران آسانتر کند.
مطالب مرتبط: تجارت بصری چیست؟ تعریف، انواع و نحوه استفاده از آن
۶. در مورد نتایج بحث کنید
پس از ایجاد نمایش های بصری، نتایج را با یک تیم تحقیقاتی بازاریابی یا کاربر در میان بگذارید. دلایل احتمالی پشت نتایج را بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر گروهی از افراد عنوان ایمیل متفاوتی را ترجیح میدهند، در نظر بگیرید که چرا ممکن است چنین باشد.
میتوانید از این بحث برای ایجاد فرضیههای آگاهانه یا حدسهای آگاهانه استفاده کنید که ممکن است به کمپینهای بازاریابی آینده شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر مشتریان عنوان ایمیلی را که از نام آنها استفاده میکند ترجیح میدهند، تیم شما ممکن است فرض کند که مشتریان تبلیغات شخصیشده را ترجیح میدهند. سپس می توانید این فرضیه را در آزمون های بیشتر یا استراتژی های بازاریابی اعمال کنید.
۷. نتایج و مراحل بعدی را به اشتراک بگذارید
نوشتن گزارشی را در نظر بگیرید که نتایج نهایی، یافته ها و مراحل بعدی شما را نشان دهد. این می تواند به تیم بازاریابی کمک کند تا تست های آینده یا کمپین های بازاریابی را ایجاد کند. در این سند، میتوانید مراحل بعدی یا اقدامات قابل اجرا را شرح دهید.
اینها اغلب شامل تست های آینده یا استراتژی های بازاریابی است. به عنوان مثال، اگر آزمایش به مشتریان پیشنهاد میکند زمانی که وبسایت دارای دکمه بزرگی است که «اکنون خرید کنید» خرید بیشتری انجام دهند، ممکن است تصمیم بگیرید این دکمه را به وبسایت خود اضافه کنید.
گاهی اوقات نتایج تست A/B منجر به آزمایشات بیشتر می شود. برای مثال، اگر متوجه شدید که مشتریان در یک مکان جغرافیایی خاص خریدهای بیشتری نسبت به دیگران انجام دادهاند، میتوانید یک کمپین بازاریابی جدید برای دسترسی به مناطق بیشتری اضافه کنید. سپس می توانید تست های بیشتری برای تجزیه و تحلیل این استراتژی های جدید انجام دهید.