زنجیره تامین یک شبکه مهم در زیرساخت های تجاری است که به شدت به تولید و توزیع برای شرکت هایی که محصولات می فروشند کمک می کند. این منبع گسترده ای از مشاغل و مشاغل برای بسیاری از آمریکایی ها است. اگر در مورد زنجیره تامین سوالی دارید، به جای درستی آمده اید.
در این مقاله از ایوسی، همه چیز را در مورد زنجیره تامین، چیستی آن، مراحل یک زنجیره تامین و چرایی مدیریت فرآیند بسیار مهم به شما آموزش خواهیم داد.
بیشتر بدانید: مدیریت زنجیره تامین چیست و چرا مهم است؟
زنجیره تامین چیست؟
زنجیره تامین شبکه ای از فروشندگان، شرکت ها و کارگران است که برای جمع آوری، ارسال و تحویل کالا به مصرف کنندگان وجود دارد. این زیرساختی است که شامل منابعی مانند افراد، شرکت ها، داده ها، فعالیت ها و فناوری است که منجر به رسیدن محصولات نهایی به کسانی می شود که آنها را خریداری می کنند.
یک زنجیره تامین شامل چندین مرحله است که یک محصول یا خدمات را به مشتری می رساند. اغلب، یک زنجیره تامین به کالاهای ملموس اشاره دارد، اما گاهی اوقات میتواند به کالاهای دیجیتال و سایر خدمات در چارچوب نحوه تحویل آنها اشاره کند.
این مراحل شامل مواردی مانند تبدیل مواد به محصول و انتقال آن محصولات از یک انبار به درب منزل مشتری است. تعدادی از افراد در صنایعی مانند انبارداری، حمل و نقل، تولید، مونتاژ و ساخت و حمل و نقل، این مرحله را به واقعیت تبدیل می کنند.
زنجیره های تامین به عنوان مکانیسم هایی برای کاهش هزینه کلی تولید کالا برای مشتریان عمل می کنند. مدیریت زنجیره تامین یک رشته در زنجیره تامین است که فرآیند تولید شرکت را برای بازده عملیاتی کلی بهینه می کند.
انواع مختلفی از مدل های زنجیره تامین وجود دارد که همگی دارای مراحل و قوانین متفاوتی هستند تا شرکت هایی که از آنها استفاده می کنند سودمند باشند. اینها هستند:
-
چابک: این مدل برای شرکتهایی که محصولات تخصصی تولید میکنند بهترین کار را دارد، زیرا زمانی کار میکند که تقاضای متناقضی برای یک محصول وجود داشته باشد.
-
جریان پیوسته: این یک زنجیره تامین مداوم است که برای محصولات با تقاضای بالا که تنوع زیادی را تجربه نمی کنند به خوبی کار می کند.
-
پیکربندی سفارشی: ترکیبی از مدلهای جریان چابک و پیوسته، این برای شرکتهایی خوب است که باید پیکربندی فرآیندهای خود را در مونتاژ و تولید سفارشی کنند تا نیازهای کسبوکار را برآورده کنند.
-
زنجیره کارآمد: زمانی که هدف تولید بازده طیف کامل در بازارهای بسیار رقابتی باشد، بهترین عملکرد را دارد.
-
زنجیره سریع: همانطور که از نام آن پیداست، این بهترین مدل برای محصولاتی است که دارای روندی هستند که چرخه عمر کوتاهی در بازار دارند.
-
مدل انعطافپذیر: مدل انعطافپذیر به کسبوکارها آزادی بیشتری در انتخاب و انتخاب بخشهایی از مدلهایی میدهد که برای آنها مناسبتر است.
مرتبط: ۸ مولفه حیاتی مدیریت زنجیره تامین موفق
مراحل یک زنجیره تامین
مراحل یک زنجیره تامین ممکن است بسته به مدلی که شرکت در آن مشترک است متفاوت باشد. با این حال، چندین مرحله کلی وجود دارد که می توان در کنار هم قرار دادن یک زنجیره تامین در نظر گرفت. در زیر برخی از فرآیندهای استاندارد وجود دارد که باید در اکثر زنجیره های تامین، صرف نظر از مدلی که استفاده می کنید، رخ دهد:
-
منبع یابی و استخراج: این جایی است که شرکت ها مواد خام را برای تولید محصولات مصرفی تامین می کنند. این می تواند چیزی شبیه استخراج سنگ معدن مورد نیاز برای فولاد باشد.
-
ساخت: در این مرحله مواد اولیه به قسمت محصول تبدیل می شود. به عنوان مثال، فولاد را می توان در مرحله ساخت به قطعاتی از قاب یک خودرو تبدیل کرد.
-
مونتاژ: در این نقطه، اجزای مختلف فولادی ایجاد شده در یک یا دو، در کنار هم قرار می گیرند تا چارچوب خودرو را ایجاد کنند.
-
فروش: اینجا جایی است که مصرف کنندگان با محصولات آشنا می شوند و می توانند خرید کنند. در این مثال، هنگامی که یک خودرو به طور کامل مونتاژ شد، ممکن است در طبقه فروش یک نمایندگی خودرو قرار گیرد.
-
تحویل: تحویل سوال می کند که چگونه یک محصول در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. در مثال لات خودرو، خودروی تولیدی برای فروش به نمایندگی تحویل داده می شود، اما زمانی که مشتری به نمایندگی مراجعه می کند و آن را خریداری می کند، به دست مشتری می رسد. در موارد دیگر، ممکن است یک خودرو سفارشی ساخته شود و به مشتری ارسال شود، و زنجیره تامین شامل حمل و نقل مستقیم به مشتری و تدارکات است.
مرتبط: ۱۶ نمونه از نرم افزار مدیریت زنجیره تامین برای شغل شما
چرا مدیریت زنجیره تامین مهم است؟
مدیریت زنجیره تامین نقشی حیاتی در عملیات تجاری ایفا می کند. در اینجا چند روش مهم از مزایای مدیریت زنجیره تامین و افزایش کسب و کار آورده شده است.
-
استراتژی بهتر: زمانی که شرکتها بر زنجیره تامین تمرکز میکنند، و به طور خاص، زنجیره تامین را با فرآیندهای تجاری و فناوری موجود و سرمایهگذاریهای جدید همسو میکنند، از نظر استراتژیک بهتر برای مقابله با رقابت در بازار خود آماده میشوند. هماهنگی بین فرآیندهای اصلی مانند فناوری، فرآیندها و افراد در زنجیره تامین و سازمان کلی برای دستیابی به موفقیت تجاری مهم است.
-
تاکید بر طراحی شبکه: مدیریت زنجیره تامین، آرایش عمدی شبکه های زنجیره تامین را با استفاده از مدل سازی استراتژیک تشویق می کند. این تاکید بر طراحی باعث می شود کسب و کار کارآمدتر شود. یک مدیر زنجیره تامین مواردی مانند متمرکز کردن فرآیندها را با استفاده از فناوری پلتفرم تضمین می کند، که بخشی ضروری از طراحی زیرساخت در زنجیره تامین امروزی است.
-
خدمات بهتر به مشتریان: مدیریت زنجیره تامین تماماً در جهت رساندن محصول تکمیل شده صحیح به مشتریان پرداخت کننده است. این منجر به مواردی مانند گزینه های حمل و نقل سریع می شود که مشتریان را خوشحال تر می کند. در هسته خود، هدف نهایی یک زنجیره تامین همیشه منجر به تجربه خوب مشتری و توانایی مدیریت فروش بیشتر است.
-
کاهش هزینه: بهره وری بیشتر که به صورت استراتژیک با مدیریت زنجیره تامین به دست می آید، مزیتی برای مشاغلی است که همیشه به دنبال کاهش هزینه ها هستند. یک زنجیره تامین قوی هزینه کلی را کاهش می دهد و کارایی را افزایش می دهد.
-
عملکرد تامین کننده قوی تر: زنجیره های تامین به فروشندگان، تامین کنندگان و روابط شخص ثالث متکی هستند. با وجود شخصی که در نقش مدیریتی بررسی میکند و روابط تجاری قوی با تامینکنندگان ایجاد میکند، عملکرد بهتری دارند و این منجر به مزایایی برای تامینکنندگان و شرکتها میشود.
-
تاکید بیشتر بر مسئولیت شرکتی: مدیران زنجیره تامین بر اطمینان از اینکه قطعات محصولات از نظر اخلاقی منشأ میشوند، اینکه خطراتی که در فرآیند تولید رخ میدهد به درستی دفع میشوند و موارد دیگر تمرکز دارند. این بدان معناست که کسب و کارها می توانند انتظارات مسئولیت شرکتی مصرف کنندگان مدرن را برآورده کنند.
مرتبط: درباره شغل خریدار بیاموزید