اغلب اوقات، بازاریابان هنگام رقابت برای ترافیک، به شدت بر روی گوگل تمرکز می کنند. با توجه به اینکه گوگل بدون شک محبوب ترین موتور جستجو با بیش از ۸۵ درصد از سهم بازار جستجو است، منطقی است.
اما این محبوبیت، آن را به چالشبرانگیزترین موتور جستجویی تبدیل میکند که در آن رتبهبندی بالایی دارد. اگر از موتورهای جستجوی دیگر غافل شوید، فرصت های مهمی را برای ترافیک از دست می دهید.
در این مقاله از ایوسی، ما قصد داریم ۱۱ موتور جستجوی برتر در سراسر جهان را بررسی کنیم، تا بتوانید در جلسه بعدی سئوی خود درباره منابع ترافیکی بالقوه دیگر صحبت کنید.
موتورهای جستجو برتر
- گوگل
- بینگ
- یاهو
- Yandex
- DuckDuckGo
- بایدو
- Ask.com
- ناور
- اکوسیا
- AOL
- آرشیو اینترنت
۱. گوگل
گوگل با بیش از ۸۵ درصد از سهم بازار جستجو، بدون شک محبوب ترین موتور جستجو است. علاوه بر این، گوگل تقریباً ۹۵٪ از ترافیک تلفن همراه را جذب می کند .
پتانسیل بالای ترافیک، گوگل را به گزینه ای مناسب برای گرفتن جستجوی ارگانیک یا پولی تبدیل می کند. البته نکته منفی این است که تقریباً همه برای یک ترافیک با هم رقابت می کنند.
همچنین به خاطر داشته باشید که الگوریتم گوگل، مانند قطعههای برجسته، با هدف برآورده کردن نیازهای کاربران به طور مستقیم در گوگل، در نظر دارد، بنابراین آنها نیازی به کلیک روی هیچ پیوندی ندارند. این ویژگیها و محبوبیت Google، ممکن است جذب ترافیک وبسایت موردنظرتان را برای شما سخت کند.
۲. بینگ
بینگ، بزرگترین رقیب گوگل، در ۷ درصد از جستجوهای دسکتاپ در ایالات متحده، اما تنها ۱.۵ درصد از جستجوهای تلفن همراه را به خود اختصاص داده است. این موتور همچنین یاهو، سومین موتور جستجوی بزرگ ایالات متحده را نیز تامین می کند.
صفحات جستجوی بینگ به طور قابل توجهی شبیه به گوگل هستند، با دسته بندی های مشابه و پس زمینه سفید مشابه، با لینک های آبی و URL های سبز.
با این حال، Bing علاوه بر این، ” Rewards ” را ارائه می دهد، برنامه ای که هنگام جستجو یا خرید در موتور به شما امتیاز می دهد. سپس میتوانید آن امتیازها را برای کارتهای هدیه، کمکهای غیرانتفاعی و موارد دیگر پسخرید کنید.
۳. Yahoo!
مسلما شیک ترین رابط موتور جستجو، Yahoo! هنوز موفق شده است با کمی بیش از ۲ درصد از سهم بازار جهانی ، جایگاه سوم را در فهرست ما به دست آورد .
یاهو توسط Bing ارائه می شود ، بنابراین نتایج جستجو بین دو موتور جستجو بسیار شبیه است. با این حال، هنوز هم به تنهایی یک موتور جستجوی مهم با بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر ماهانه است.
۴. Yandex
موتور جستجوی روسی Yandex تقریباً ۲٪ از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد . با این حال، پرکاربردترین موتور جستجو در کشور خود است و گوگل رتبه دوم را در اختیار دارد. اگر در سطح جهانی تجارت می کنید و به دنبال دستیابی به مشتریان روسی هستید، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.
به عنوان مثال، Yandex دارای نشانگرها یا نشان های کیفیت بسیاری است که می تواند در کنار نتایج جستجو نمایش داده شود. یکی از برجسته ترین آنها شاخص کیفیت سایت یا SQI است که نشان می دهد سایت شما چقدر برای کاربران مفید است.
مانند Google، Yandex همچنین این موضوع را در نظر می گیرد که آیا درخواست کاربر دارای هدف محلی است یا خیر و نتایج وابسته به منطقه را نمایش می دهد. برای توضیح این موضوع، باید به ابزارهای وب مستر Yandex بروید و یک منطقه سایت را تنظیم کنید.
۵. DuckDuckGo
اگر از تبلیغات هدفمند ناراحت هستید یا نمی خواهید داده های جستجوی شما ذخیره شود، ممکن است بخواهید DuckDuckGo را امتحان کنید، که خود را به عنوان “موتور جستجویی که شما را ردیابی نمی کند” معرفی می کند.
DuckDuckGo هیچ اطلاعاتی را ردیابی، جمعآوری یا ذخیره نمیکند، بنابراین میتوانید کفشها را بدون اینکه توسط تبلیغات بعدی میسی بمباران شده باشید، جستجو کنید. شایان ذکر است که هنوز تبلیغاتی در DuckDuckGo وجود دارد – فقط تبلیغات شخصی نیست.
علاوه بر این، DuckDuckGo دارای یک رابط تمیز و تنها یک صفحه جستجو است که باعث میشود پیمایش آن نسبت به سایر موتورهای جستجو آسانتر باشد. با نزدیک به ۹۴ میلیون جستجوی مستقیم روزانه تا سال ۲۰۲۲، به آرامی در بازار جست و جو مطرح می شود.
۶. بایدو
بایدو بزرگترین موتور جستجوی چین است که بیش از ۴۰ درصد از بازار جستجوی چین را در اختیار دارد. این موتور جستجو شبیه گوگل است (علاوه بر زبان ماندارین)، با پس زمینه سفید، لینک های آبی و URL های سبز. مانند گوگل، بایدو نیز قصد دارد ویژگی های غنی تری را در SERP ها بگنجاند.
اگر علاقه مند به جذب بازار آسیا هستید، Baidu گزینه خوبی برای بررسی است.
با این حال، موتور جستجو برخی از تصاویر را سانسور می کند و وب سایت های طرفدار دموکراسی را مسدود می کند. اگر نتایج جستجو را با هم مقایسه می کنید، لیست نتایج جامع تری را در گوگل خواهید دید.
۷. Ask.com
Ask.com که قبلا با نام Ask Jeeves شناخته می شد، یک موتور جستجو است که برای پاسخ به سوالات طراحی شده است. به گفته Ask.com ، ماموریت آن این است که “افراد کنجکاو را قادر سازد اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.”
رابط Ask.com شبیه رابط یاهو است. با این حال، بر خلاف یاهو، که توسط بینگ پشتیبانی می شود، Ask.com موتور جستجوی مستقل خود است. Ask.com بیشتر ترافیک خود را از کاربران مستقر در ایالات متحده می بیند ( به طور دقیق ۵۳٪ از ترافیک آن ).
۸. ناور
ناور دومین موتور جستجوی محبوب کره جنوبی است که حدود ۳۴ درصد از بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد. رابط Naver کاملاً به زبان کره ای است و نسخه انگلیسی وب سایت وجود ندارد.
با این حال، Naver چیزی بیش از یک موتور جستجوی ساده است. کاربران وب سایت می توانند به محتوای اخبار، پیشنهادات جستجو و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.
Naver یک موتور جستجوی محلی است، به این معنی که کل اینترنت را نمی خزند و فهرست بندی نمی کند. اگر با محتوای خود بازار کره جنوبی را هدف قرار می دهید، مطمئن شوید که سئوی شما با معیارهای دومین موتور جستجوی محبوب کره جنوبی مطابقت دارد.
۹. اکوزیا
Ecosia “موتور جستجویی است که درختان را می کارد.” برای هر جستجویی که کاربر با Ecosia انجام می دهد (چه صفحه وب یا افزونه مرورگر رایگان آن)، Ecosia با سودی که شرکت از جستجوهای خود به دست می آورد، در مناطق آسیب پذیر درخت می کارد. تا به امروز، Ecosia بودجه ۱۷۰ میلیون درخت را تامین کرده است .
محبوبیت Ecosia در حال افزایش است، اما به ویژه در آلمان که در آن شرکت مستقر است، محبوبیت زیادی دارد. در سراسر جهان، Ecosia 0.11٪ از سهم بازار موتورهای جستجو را به دست آورده است . مانند یاهو، Ecosia توسط Bing تامین می شود.
۱۰. AOL
AOL که قبلا به نام America Online شناخته می شد، هم یک شرکت رسانه آنلاین و هم یک موتور جستجو است. رابط وب سایت دارای نوار جستجو و مقالات خبری ملی به همراه اخبار محلی و آب و هوا است.
بیشتر ترافیک AOL از ایالات متحده تولید می شود، به طور دقیق ۸۵.۷٪.
۱۱. آرشیو اینترنتی
Internet Archive یک موتور جستجوی متفاوت است. همانطور که از نامش پیداست، Internet Archive یک آرشیو رایگان از کتاب، فیلم، نرم افزار، موسیقی، وب سایت و غیره است.
به جای تلاش برای رتبه بندی در این موتور جستجو مانند آنچه وبلاگ نویسان برای سایر موتورهای جستجو انجام می دهند، کاربران می توانند برای یک حساب کاربری رایگان ثبت نام کنند و می توانند محتوای خود را در بایگانی آپلود کنند.
بیشتر مخاطبان اینترنت آرشیو در ایالات متحده هستند. با این حال، این موتور جستجو در کشورهای دیگر مانند بریتانیا و هند محبوبیت بیشتری پیدا می کند.
روندهای نوظهور موتورهای جستجو
موتورهای جستجوی برتر ممکن است در آینده نزدیک رقیب دیگری برای کسب و کار کاربر داشته باشند، زیرا Ahrefs اعلام کرده است که در حال کار بر روی موتور جستجوی خود هستند.
در حال حاضر در نسخه بتا، Yep از دیگر پلتفرمها منحصربهفرد است زیرا ۹۰ درصد از درآمد تبلیغات خود را با سازندگان محتوا به اشتراک میگذارد. با این مدل، Yep قصد دارد افراد بیشتری را تشویق کند تا دانش و محتوای با کیفیت خود را به اشتراک بگذارند.
Google با بهبودهایی مانند بهروزرسانی محتوای مفید ۲۰۲۲، همیشه در تلاش است تا محتوای خوب را در اولویت قرار دهد. آجا فراست، مدیر سئو محتوای HubSpot می گوید که این به روز رسانی پیامدهای زیادی برای صنعت دارد.
“اول، گوگل یک سیگنال قوی ارسال می کند که محتوای نوشته شده توسط انسان بر محتوای کامپیوتری ارجحیت دارد. (طنز، با توجه به اینکه تقریباً همه SERP ها الگوریتم شده اند.)
فراست همچنین اشاره می کند که این به روز رسانی باید سئوکاران را تشویق کند تا رویکرد جامع تری برای عملکرد سایت داشته باشند.
فراست توضیح می دهد: “این به روز رسانی همچنین این ایده را تقویت می کند که دامنه شما یک موجودیت است و محتوای یک قسمت از وب سایت شما بر عملکرد بخش دیگری از وب سایت شما تأثیر می گذارد.” “با در نظر گرفتن این موضوع، سئوکاران باید به سایت خود به عنوان یک کل نگاه کنند – نه مجموعه ای از صفحات مجزا.”
فراتر از گوگل فکر کنید
در نهایت، در نظر گرفتن فرصت های ترافیکی جایگزین در کنار گوگل هنگام ایجاد یک استراتژی سئو ضروری است.
با تنوع بخشیدن به منابع خود، به احتمال زیاد صفحه اول SERP ها را جذب خواهید کرد و در موقعیت بهتری برای یافتن یک مخاطب هدف واقعا ایده آل قرار دارید.