شخص ثالث نهادی است که مستقیماً در یک معامله تجاری یا موضوع حقوقی دخیل نیست، اما نقش جزئی در این وضعیت دارد. صرف نظر از سابقه و تجربه شما، یادگیری اینکه شخص ثالث چیست می تواند به شما در بهبود خروجی حرفه ای کمک کند. شما می توانید با تحقیق در مورد موضوع، اطلاعات بیشتری در مورد اشخاص ثالث و نحوه استفاده احتمالی از آنها از طرف سازمان خود به دست آورید.
در این مقاله از ایوسی، در مورد اینکه شخص ثالث چیست، توضیح می دهیم که چگونه کار می کند و مثال های متعددی از اشخاص ثالث رایج ارائه می دهیم.
شخص ثالث چیست؟
شخص ثالث شخص یا نهادی است که در یک مذاکره یا معامله دخالت دارد اما یکی از طرف های اصلی درگیر نیست. دلیل اصلی اینکه چرا اشخاص ثالث می توانند نقش عمده ای در میانجیگری تعاملات بین نهادها با اهداف متضاد ایفا کنند این است که عدم علاقه نسبی شخص ثالث به موقعیت معمولاً نشانه بی طرفی آن است. اشخاص ثالث و متخصصان در زمینه های متعددی فعالیت می کنند که شامل معاملات و مذاکرات مکرر می شود، مانند امور مالی، املاک و مستغلات و تجارت.
مطالب مرتبط: آشنایی با مدیران شخص ثالث (TPAs)
شخص ثالث چگونه کار می کند؟
بیشتر بحثهای تجاری شامل دو طرف است که با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و هر کدام اهداف خود را در رابطه با بحث مربوطه دارند. دو طرف ممکن است متقابل تصمیم بگیرند که نهاد یا شخص دیگری را به تعامل اضافه کنند، برای میانجیگری رابطه، ارائه مشاوره در مورد موضوعات مختلف یا ارائه هر نوع خدمات دیگری که مستقیماً به تعامل مربوطه مربوط می شود. سپس شخص ثالث برای پیشبرد بحث بین دو طرف اصلی، بدون دخالت مستقیم خود در بحث مربوطه، اقدام خواهد کرد.
دو طرف اولیه معمولاً برای خدمات خود به شخص ثالث پرداخت می کنند. برخی از ساختارهای قیمت گذاری رایج برای این توافق عبارتند از:
-
ساعتی: شخص ثالث مبلغی را دریافت می کند که متناسب با تعداد ساعاتی است که روی موضوع مربوطه کار می کنند.
-
هزینه ثابت: شخص ثالث مبلغ ثابتی را برای خدمات خود دریافت می کند، که صرف نظر از زمانی که آنها صرف کار روی موضوع مربوطه می کنند، این مبلغ تغییر نمی کند.
-
بر اساس کمیسیون: شخص ثالث بسته به اینکه دو طرف به یک نتیجه مطلوب متقابل برسند، مبلغ مشخصی پول دریافت می کند.
نمونه هایی از اشخاص ثالث
برخی از اشخاص ثالث رایج عبارتند از:
واسطه ها
میانجی ها متخصصانی هستند که به دو یا چند طرف کمک می کنند تا اختلافات خود را حل کنند یا تعارضات خود را حل کنند. آنها معمولاً با همه طرفهای درگیر کار میکنند تا علایق و نارضایتیهایشان را درک کنند، و سپس از تجربه و مهارتهای حل تعارض خود برای یافتن راهحلهای قابل قبول متقابل استفاده میکنند. در شرایط خاص، میانجیگری توسط دادگاه قانونی اجباری می شود و به آن داوری می گویند.
مطالب مرتبط: واسطه گری تجاری چیست؟ (با نکات)
شرکت های سپرده املاک و مستغلات
شرکت امانت داری یک شخص ثالث بی طرف در معاملات املاک است. نقش آنها مدیریت وجوه بین خریدار و فروشنده با اطمینان از اینکه انتقال وجوه از یک طرف به طرف دیگر کامل نمی شود تا زمانی که تمام شرایط قبلاً توافق شده مربوط به معامله به طور کامل برآورده شود، است. اکثر شرکتهای امانی، افسران امانی را به نمایندگی از سازمان خود و ارائه خدمات امانی منصوب میکنند، در حالی که کاملاً بیطرف هستند و هیچ نوع توصیهای به هیچ یک از طرفین ارائه نمیکنند.
مطالب مرتبط : درباره افسر امانی بودن بیشتر بدانید
کارگزاران بیمه
کارگزاران بیمه حرفه ای هستند که معاملات میان شرکت های بیمه و مشتریانشان را انجام می دهند. آنها نماینده مشتریان هستند، با آنها کار می کنند تا نیازهای بیمه ای آنها را درک کنند و گزینه های متعددی را ارائه می دهند تا به آنها کمک کند تا سیاستی متناسب با نیازها و بودجه آنها پیدا کنند. کارگزاران بیمه برای هر معامله موفقی که واسطه می کنند، از شرکت های بیمه پورسانت دریافت می کنند.
مطالب مرتبط: هزینه های کارگزاری چیست و چگونه کار می کند؟
کارگزاران سرمایه گذاری
کارگزاران سرمایه گذاری متخصصان و شرکت هایی هستند که به افراد در هنگام خرید انواع اوراق بهادار مانند سهام در بازار بورس کمک می کنند. آنها به عنوان یک واسطه بین مشتریان خود و بازارهای مبادله ای عمل می کنند و از جزئیات مختلف برای مشتریان خود مراقبت می کنند، مانند انجام امور حسابداری و ایجاد اسناد مربوط به مالیات. کارگزاران سرمایه گذاری از هر معامله ای که مشتریان خود انجام می دهند کمیسیون دریافت می کنند و همچنین گاهی اوقات مشاوره سرمایه گذاری را با هزینه اضافی ارائه می دهند.
مطالب مرتبط: مشاور سرمایه گذاری در مقابل فروشنده کارگزار: تفاوت چیست؟
دلالان وام مسکن
کارگزار وام مسکن شخص یا شرکتی است که رابطه بین فردی که به دنبال درخواست وام مسکن است و وام دهندگان وام مسکن واسطه است. آنها به مشتریان خود کمک می کنند تا توان مالی خود را ارزیابی کنند، به آنها در مورد وام های مسکن مناسب برای وضعیت خاص خود توصیه می کنند و به آنها کمک می کنند تا شرکت هایی را که ممکن است به آنها وام مسکن ارائه دهند شناسایی کنند. کارگزاران وام مسکن برای خدمات خود از مشتریان خود به اشکال مختلف مانند هزینه ثابت، درصدی از کل وام مسکن یا نرخ ساعتی پرداخت می کنند.
مطالب مرتبط: شرایط وام فوری بانکها + جدول مقایسهای
ارائه دهندگان خدمات استخدامی
ارائه دهندگان خدمات استخدامی به عنوان واسطه بین شرکت هایی که به دنبال استخدام پرسنل جدید هستند و متخصصانی که به دنبال استخدام هستند، عمل می کنند. آنها معمولاً پایگاههای اطلاعاتی را با متخصصان واجد شرایط در زمینههای مختلف، همراه با مهارتها و ویژگیهایشان ایجاد میکنند و پروفایلهای خاصی را به شرکتهایی که فرصتهای شغلی دارند ارائه میکنند. ارائه دهندگان خدمات استخدامی از شرکت هایی که در یافتن پرسنل جدید به آنها کمک می کنند، پرداختی دریافت می کنند، چه به صورت مالیات ثابت یا به عنوان درصدی از حقوق کارمند مربوطه.
مرتبط: برترین سایت های کاریابی و استخدام ایرانی
خدمات حمل ونقل
شرکت های تحویل با مشاغلی کار می کنند که محصولات خود را مستقیماً به مشتریان خود تحویل می دهند، مانند رستوران ها. آنها به این نوع از شرکتها کمک میکنند تا خدمات تحویل خود را بیرونی کنند و پرسنل و تدارکات مورد نیاز خود را برای تحویل موفقیتآمیز تمام محصولات خود به مشتریان در اختیار آنها قرار دهند. شرکتهای تحویل معمولاً از کسبوکاری که به آنها کمک میکنند، پرداختهایی را دریافت میکنند، چه بر اساس کمیسیون یا به صورت یک کارمزد ثابت.
مرتبط: معرفی ۱۳ شغل تدارکات
آژانس های جمع آوری
آژانس های جمع آوری، شرکت هایی هستند که وام دهندگان و بستانکاران فردی و نهادی از آنها برای بازپرداخت بدهی های معوق که سررسید شده استفاده می کنند. مشتریان آنها معمولاً افراد یا مؤسساتی هستند که بارها و بارها تلاش کرده اند بدهی های معوق را بازیابی کنند اما نتوانسته اند و پرداخت آنها معمولاً درصدی از مبلغ بازیابی شده است. شرکت های بزرگی که به طور منظم باید بدهی های معوق را بازیابی کنند، ممکن است بخش وصول داخلی خود را ایجاد کنند.
مرتبط: مهارت های عامل مجموعه: تعریف و مثال
شرکت های لجستیک
شرکت های لجستیک به سازمان ها در انجام وظایف لجستیکی مختلف مربوط به جابجایی و ذخیره انواع مواد و محصولات کمک می کنند. خدمات آنها معمولاً شامل حمل و نقل کالا از مبدأ به مصرف کننده نهایی و هماهنگی کلیه اقداماتی است که بین این دو لحظه انجام می شود. آنها به سازمانها کمک میکنند تا هزینههای لجستیک خود را کاهش دهند و بر اساس تعداد محصولاتی که باید مدیریت کنند، هزینههای دورهای ثابت یا کمیسیونی را از آنها دریافت میکنند.