بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه ایجاد اولویت های استراتژیک

اولویت های استراتژیک

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تعیین اولویت های استراتژیک ممکن است به یک شرکت کمک کند تا اهداف بلندمدت روشنی برای آینده سازمان ایجاد کند. گنجاندن اولویت‌های راهبردی روشن و قابل اجرا در یک برنامه استراتژیک می‌تواند به تنظیم یک راهنمای گام به گام از مراحلی که باید برای تبدیل این اهداف به موفقیت قابل اندازه‌گیری برداشته شود، کمک کند. در این مقاله از ایوسی ، اولویت های استراتژیک چیست و چگونه می توان آنها را در یک برنامه استراتژیک گنجاند، بحث می کنیم.

اولویت های استراتژیک چیست؟

اولویت های استراتژیک اهدافی هستند که شرکت شما امیدوار است در یک دوره زمانی معین به آن دست یابد. آنها اغلب ارزش‌ها یا ابتکاراتی هستند که شرکت می‌خواهد ابتدا از لیست بزرگ‌تری از وظایف به آن دست یابد. سازمان‌های درون یک صنعت ممکن است اولویت‌های استراتژیک مشابهی داشته باشند، اما به طور کلی آنها معمولاً منحصر به یک سازمان خاص و اهداف آن هستند. اولویت های استراتژیک برای یک شرکت می تواند با تغییر محیط های داخلی و خارجی در داخل و اطراف آن تنظیم شود.

اولویت های استراتژیک بخشی از فرهنگ اصلی یک شرکت است که هدف و فلسفه آن کمک به هدایت سازمان به سمت موفقیت آینده است. این اولویت ها اغلب فهرست دقیقی از اهداف و وظایف مرتبط با خود دارند، اما خود بخشی از اهداف نیستند. بلکه شرکت ها این لیست را در برنامه استراتژیک گنجانده اند.

برنامه استراتژیک چیست؟

یک برنامه استراتژیک سندی است که از یک هدف بلندمدت و برنامه عملیاتی عملی برای تعیین مسیر یک شرکت استفاده می کند. طول و پیچیدگی طرح به اندازه شرکت و تعداد اولویت های استراتژیک آن بستگی دارد. برنامه استراتژیک در اجزای خود، وضعیت فعلی یک شرکت را نشان می دهد، اهداف آتی آن را توصیف می کند و فهرست دقیقی از دستورالعمل ها برای دستیابی به آن اهداف ایجاد می کند. اکثر برنامه های استراتژیک شامل بیانیه ماموریت، ارزش های اصلی، تجزیه و تحلیل SWOT-قدرت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها، اهداف استراتژیک سالانه، اهداف بلندمدت و برنامه های اقدام است.

مطالب مرتبط: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعاریف، تکنیک ها و مثال ها

چرا باید اولویت های استراتژیک را در برنامه استراتژیک تعیین کنید؟

تعیین اولویت های استراتژیک در یک برنامه استراتژیک می تواند به شما در تعیین اهداف کل شرکت و تمرکز گروهی کمک کند که می تواند به دستیابی به مهمترین وظایف سال کمک کند. تعیین اولویت های استراتژیک همچنین به سازمان کمک می کند تا با نیازهای متغیر کارکنان و تأثیرات بیرونی سازگار باشد و اطمینان حاصل شود که فرهنگ سازمان از استراتژی آن پشتیبانی می کند. علاوه بر این، ایجاد اهداف ممکن است به اطمینان حاصل شود که منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود را دارید.

مطالب مرتبط: راهنمای کامل برای تعیین اهداف استراتژیک (با مثال)

نحوه ایجاد اولویت های استراتژیک در یک برنامه استراتژیک

از این مراحل برای یادگیری نحوه ایجاد اولویت های استراتژیک و گنجاندن آنها در یک برنامه استراتژیک استفاده کنید:

۱. اطلاعات پیشینه خود را جمع آوری کنید

برنامه های استراتژیک معمولاً شامل اطلاعات بیشتری از فهرستی از اهداف استراتژیک و اهداف آنها می شود. قبل از نوشتن اولویت ها یا برنامه های خود، بیانیه ماموریت شرکت خود و لیستی از ارزش های اصلی آن را جمع آوری کنید و یک تحلیل SWOT انجام دهید. نگاه کردن به این مؤلفه ها ممکن است به شما کمک کند تا پایه ای برای دستیابی به اهداف خود و در نتیجه بقیه برنامه استراتژیک خود بسازید.

۲. اهداف، منابع و زمان بندی را درک کنید

اهداف، منابع و زمان بندی سه متغیر مورد نیاز برای اجرای یک ابتکار یا تکمیل یک هدف هستند. این متغیرها به یکدیگر وابسته هستند و تعدیل یکی از آنها روی بقیه تأثیر می گذارد. منابع بیشترین تأثیر را روی دو متغیر دیگر دارند. دانستن اینکه چه منابعی در دسترس هستند و برای چه مدت می تواند به تعیین زمان لازم برای تکمیل یک هدف کمک کند. علاوه بر این، بدون منابع، ممکن است ابزاری برای ایجاد یک برنامه عملی برای رسیدن به اهداف خود نداشته باشید. با درک نحوه ارتباط این متغیرها، می توانید یاد بگیرید که چگونه داده های خود را به بهترین شکل تجزیه و تحلیل کنید تا اولویت های استراتژیک قابل دستیابی ایجاد کنید.

۳. سطح اولویت خود را بشناسید

به جای رتبه بندی اولویت های خود در یک لیست شماره گذاری شده، به هر یک از آنها یک سطح ارزشی را بر اساس سه عامل هدف، منابع و زمان بندی اختصاص دهید تا اهمیت آن مشخص شود. دانستن این سطوح اولویت ممکن است به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام اهداف را در برنامه استراتژیک خود بگنجانید.

اولویت حیاتی یک اولویت استراتژیک است که باید در مدت زمان معینی به آن برسید. اولویت های حیاتی از تمام منابع موجود برای تکمیل یک هدف استفاده می کنند. نمونه ای از اولویت های حیاتی ممکن است تحویل به مشتری باشد. اگر قول بدهید ۳۰۰.۰۰۰ واحد از یک محصول را تا هفته سوم ماه به مشتری تحویل دهید، تمام منابع خود را برای رسیدن به این هدف زمان‌بندی شده صرف خواهید کرد.

یک اولویت مهم یک اولویت استراتژیک است که می تواند تأثیر مثبت و قابل توجهی بر عملکرد شرکت شما داشته باشد، اما شما آن را به یک چارچوب زمانی محدود متصل نمی کنید. اولویت های مهم ممکن است نیاز به اقدام سریع اما منابع کمتری برای تکمیل داشته باشند. یک نمونه از یک اولویت مهم ممکن است انتقال وب سایت شرکت به یک قالب جدید باشد. شما ممکن است امیدوار باشید که پروژه را در شش ماه انجام دهید، اما کل شرکت را برای انجام مهاجرت کار نمی کنید. در عوض، یک تیم کوچک تا متوسط ​​را برای تکمیل کار جمع آوری می کنید. در صورت لزوم می توانید زمان اتمام پروژه را تمدید کنید.

اولویت مطلوب یک اولویت استراتژیک است که ممکن است به عملکرد یک شرکت کمک کند اما به اندازه سایرین مهم نیست. اولویت‌های مطلوب ممکن است اهداف تکمیلی باشند که می‌توانید پس از رسیدن به اهداف دیگر توسعه دهید. نمونه ای از اولویت های مطلوب ممکن است سازماندهی مجدد سیستم پرونده در دفتر یا در فضای ابری باشد. بهینه سازی سازمان شما ممکن است زمانی که کارمندان به دنبال اطلاعات هستند باعث صرفه جویی در زمان شود، اما اگر از قبل یک سیستم فعال وجود داشته باشد، این هدف می تواند تا تکمیل سایر موارد مهمتر صبر کند.

۴. به جلو نگاه کنید

اهدافی را انتخاب کنید که به شرکت در نوآوری و حرکت به سمت اهداف بلندمدت خود کمک می کند. فرآیندها و وظایفی که در حال حاضر قابل اعتماد هستند و به خوبی در روال شما کار می کنند، ممکن است به عنوان اولویت های مهم یا مطلوب به جای اولویت های حیاتی مناسب باشند. سعی کنید اولویت‌هایی را که شرکت را به سمت استانداردهای ارزش بالاتر برای پیشرفت به چالش می‌کشند، ارتقا دهید تا از خود راضی شدن.

۵. آدرس اجزای کلیدی

از تجزیه و تحلیل SWOT برای یافتن زمینه هایی استفاده کنید که برای موفقیت شرکت بسیار مهم هستند تا تصمیم بگیرید کدام اولویت ها ارزش بیشتری نسبت به سایرین دارند. دانستن اینکه کدام حوزه‌های سازمان شما ستون‌های پایه آن هستند – مانند تولید، موفقیت مشتری یا رضایت کارکنان – ممکن است به شما کمک کند تا تعیین کنید بیشترین تعداد منابع را کجا اختصاص دهید.

۶. تعداد اولویت ها را محدود کنید

تعداد اولویت های استراتژیک در برنامه استراتژیک خود را به تعداد قابل دستیابی بین یک تا پنج هدف محدود کنید. محدود کردن اولویت‌ها به کارکنان کمک می‌کند تا اهداف کلی سازمان را درک کنند و به مدیران کمک می‌کند تا بهترین برنامه‌ها را برای عمل به اشتراک بگذارند. کوچک نگه داشتن تعداد اولویت ها به کارمندان کمک می کند آرام بمانند و احساس کنند ابزاری برای رسیدن به اهداف دارند. در حالی که ممکن است اولویت‌های زیادی در رقابت برای موقعیت بحرانی داشته باشید، انتخاب آن‌هایی که به بهترین وجه با ارزش‌های شرکت یا اهداف بلندمدت هماهنگ هستند، می‌تواند به حفظ تمرکز بر آینده کمک کند.

۷. راهنمایی واقعی ارائه دهید

ایجاد یک برنامه استراتژیک به شما امکان می دهد دستورالعمل های گام به گام را برای برآورده کردن اولویت های استراتژیک قابل اجرا خود ایجاد کنید. برنامه ها به شما این امکان را می دهند که اولویت های خود را فراتر از تمایل به انجام کاری و تحقق آن در نظر بگیرید. برای مثال، اگر یکی از اولویت‌های استراتژیک حیاتی شما برای سال افزایش ۳۰ درصدی تولید باشد، برنامه استراتژیک شما ممکن است شامل مراحلی مانند «استخدام چهار کارمند جدید تا مارس» یا «خرید نرم‌افزار گردش کار که بر خروجی کارمندان در سه ماهه اول نظارت می‌کند، باشد. “

۸. اهداف خود را هماهنگ کنید

ایجاد اولویت‌های منسجم در کل یک سازمان به تک تک کارکنان و بخش‌های بزرگتر کمک می‌کند تا تمرکز خود را برای رسیدن به اهداف کلی پیدا کنند. این می تواند به ایجاد وحدت و همکاری در بین بخش ها کمک کند و به اهداف دست یافتنی تر منجر شود.

۹. برنامه خود را بسازید

پس از اینکه اطلاعات خود را جمع آوری کردید و اولویت های استراتژیک خود را تعیین کردید، می توانید برنامه استراتژیک خود را ساختار دهید. می توانید یک طرح کلی روایت بنویسید یا یک صفحه گسترده برای سازماندهی اطلاعات ایجاد کنید. طرح کلی را انتخاب کنید که خواندن و درک آن برای مدیران و کارمندان آسان باشد و بتوانید به راحتی آن را به روز کرده و به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک

۱۰. پیشرفت خود را پیگیری کنید

داده های آماری را ردیابی کنید که می تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا به اهداف فعلی خود می رسید یا خیر. داشتن یک مخزن داده نه تنها به نظارت بر اولویت‌های استراتژیک فعلی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به شما در تنظیم اولویت‌های آینده برای هماهنگی بهتر با نیازها و فرهنگ شرکت کمک کند.

۱۱. واکنش تیم را دریافت کنید

بازخورد و نظرات کارمندان و مدیران اجرایی را دریافت کنید تا مراحل یا اطلاعاتی را به برنامه استراتژیک اضافه کنید که ممکن است نادیده گرفته باشید. این نه تنها به ایجاد جامع ترین طرح کمک می کند، بلکه می تواند به تنظیم تجربیات مبتنی بر اهداف فعلی و آتی از مجریان آن کمک کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *