چگونه همنوع دوستی مان بیشترین تاثیر را داشته باشد؟
حتما برای شما هم پیش آمده که قبل از خرید یک موبایل یا کتاب، در فضای مجازی، نظرات خریداران پیرامون این محصولات را میخوانید. فکر میکنید دلیل آن چیست؟ چون ما میدانیم بهترین تصمیمات بر اساس شواهد گرفته میشود نه حدس و گمان ها.
اما وقتی نوبت کمک به خیریه می رسد، اوضاع برعکس می شود. فقط ۳ درصد از مردم تحقیق میکنند که چگونه یک موسسه خیریه کمک های دریافتی را خرج میکند. این بدان معناست که بیشتر ما، پول خود را خرج میکنیم بدون اینکه حتی بدانیم آیا تاثیرگذار است یا خیر!
اما چرا مردم بخشش میکنند؟ تحقیقات نشان میدهد که بخشش کردن در اصل یک عمل اجتماعی است.
کمک به دیگران
به نظر میرسد ما بر اساس تجربیات شخصی یا تجربه های دوستان، نحوه بخشش را انتخاب میکنیم. به عنوان مثال مطالعه ای از دانشگاه سن دیگو نشان می دهد برای انجام یک کمک، راحت تر به هم اتاقی سابقمان اعتماد میکنیم تا یک غریبه. البته این فقط دوستان و خانوادههای ما نیستند که تأثیرگذارند. با توجه به بستر کمک مالی آنلاین JustGiving، اگر ببینیم که یک نفر قبل از ما یک بخشش بزرگ انجام داده است، ما به احتمال زیاد لطف متقابلش را افزایش خواهیم داد.
یک پاسخ
رئیس جان مطلبت خوب بود اما بیشتر بنویس